Lightyear (2022) – Film Recensie

Na Toy Story 3 leek er een perfect einde te zijn gekomen aan de Toy Story-franchise. Toen Toy Story 4 werd aangekondigd, waren een redelijk aantal fans dus ontevreden en verward. Toy Story 4 werd uiteindelijk een commercieel en kritisch succes. Het is amper 3 jaar geleden en er is alweer een nieuwe film in deze grootse animatie franchise uitgekomen. Lightyear is de nieuwste animatiefilm van Walt Disney Pictures en Pixar Animation Studios. De animatiestudio’s hebben samengewerkt om de eerste spin-off film van de Toy Story-franchise tot leven te brengen.

Toen Lightyear werd aangekondigd waren enkele fans opnieuw niet blij en verward. Een film over de fictieve astronaut Buzz Lightyear, zou niet zo vermakelijk kunnen zijn als een film over het gelijknamige speelgoedfiguurtje. Pixar en Disney bewijzen echter het tegendeel. Ze laten opnieuw zien waarom ze twee van de grootste animatiestudio’s ter wereld zijn. Lightyear is een epische animatiefilm die de samenwerking tussen Disney en Pixarnaar de sterren en daar voorbij” brengt.

Lightyear draait vanaf 15 juni 2022 in de Nederlandse bioscopen. Dankzij The Walt Disney Company Benelux en Disney Nederland kon ik de film vervroegd zien bij een landelijke persvoorstelling. Mijn dank aan beide voor deze mogelijkheid.

Over Lightyear (2022)

Het verhaal van Lightyear volgt het oorsprongsverhaal van de fictieve astronaut, die later als inspiratie werd gebruikt voor de populaire actiefiguur uit de Toy Story-franchise. Het verhaal zal laten zien hoe Buzz samen met zijn commandant en bijhorende crew strandt op een gevaarlijke planeet die 4.2 miljoen lichtjaren van de Aarde verwijderd is. Buzz moet nu een weg terug naar huis zien te vinden, waarvoor hij moet reizen door de ruimte en tijd.

De film werkt als een spin-off voor de originele vier Toy Story speelfilms, maar dient dus ook als een losstaande film. Er is zelfs bevestigd dat Lightyear de film is die het personage Andy (uit Toy Story-trilogie) zag als kind. Dit was de film die hem fan maakte van Buzz Lightyear. De film dient dus ook als een film die gemaakt is in het Toy Story-universum.

In Lightyear gaat Buzz samen met zijn team het opnemen tegen de schurkachtige Zurg. De film is geregisseerd door Angus MacLane. De originele stem van Buzz Lightyear wordt (in deze film) ingesproken door Chris Evans. De rest van de cast bestaat uit onder andere Keke PalmerDale SoulesTaika WaititiPeter SohnUzo AdubaMary McDonald-LewisEfren RamirezIsiah Whitlock Jr., en James Brolin.

Bekijk hier de officiële trailer van Lightyear (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Lightyear is een spektakel van een animatiefilm. De avontuurlijke sci-fi animatiefilm is compleet anders dan wat we Pixar eerder hebben zien doen. Ondanks dat Lightyear het verhaal verteld van een wereldberoemd fictief personage, voelt de spin-off losstaand en uniek aan. Dit is simpelweg een epische animatiefilm die je kippenvel zal bezorgen door de buitengewone ruimte- en actiescènes. Er is duidelijk te zien dat de animators en filmmakers de limieten van animatietechnieken hebben opgezocht bij het maken van Lightyear.

Nog nooit is er op dit niveau een animatiefilm gemaakt waarin ruimteavonturen zo krachtig en super zijn geanimeerd. Een van de beste voorbeelden hiervan is de manier waarop de supersnelheid in de ruimte is geanimeerd. Het is duidelijk af te zien dat regisseur Angus MacLane inspiratie haalde van bekende sci-fi filmreeksen als Star Wars en Star Trek. Er zijn verder ook hinten te zien naar films als 2001: A Space Odyssey en de originele Planet of the Apes – die grappig genoeg beide uitkwamen in 1968.

Lightyear (2022)
Bron: Pixar Animation Studios, Pixar, Walt Disney Pictures, Disney Nederland, Filmdepot, The Walt Disney Company Benelux, en Walt Disney Studios Motion Pictures.

Aan het begin van de film wordt er verteld dat Lightyear de film is waardoor Andy (van Toy Story) een Buzz Lightyear speelgoedfiguurtje wilde krijgen. Tegelijkertijd laat de film ook weten dat Lightyear zijn favoriete film is. Na het zien van Lightyear zul je begrijpen waarom dit Andy’s favoriete film is in de Toy Story-franchise. De film is namelijk niet alleen vermakelijk, humoristisch en episch. Lightyear is ook een krachtig emotioneel beladen film dat de gouden handtekening van Pixar draagt.

De meeste kijkers zullen dit niet doorhebben, maar Lightyear is eigenlijk een tragikomedie met een vrolijk einde. Disney en Pixar gaan diep in op de psychologie en filosofie van het karakter Buzz Lightyear. In deze film krijgt Buzz Lightyear een meer uitgewerkte persoonlijkheid. MacLane gebruikt zijn film om te onderzoeken wie Buzz Lightyear in de kern van zijn karakter echt is. Het verhaal laat zien dat Buzz Lightyear maar een doel heeft. De film laat je denken dat het is om zijn missie te voltooien, maar eigenlijk wil Buzz Lightyear gewoon voelen dat hij er toe doet.

Lightyear (2022)

Dit is best bijzonder voor een animatiefilm over een stoere astronaut. Toch had MacLane nog dieper in kunnen gaan op de onzekerheden van Buzz. Zo had de regisseur kunnen onderzoeken waarom hij bang is er niet te toe doen als hij geen astronaut (of space ranger) is. De beredenering van Buzz lijkt namelijk vooral te liggen op zijn eerdere falen, maar MacLane had dit nog meer kunnen onderbouwen.

Toch mag er zeker gezegd worden dat Lightyear zeker een duidelijk gekarakteriseerd en onderbouwd hoofdpersonage bevat. Mijn punt is dat er potentie was om dit personage nog meer te laten evolueren in dit verhaal.

Lightyear (2022)

Het stemmenwerk van de cast is verrassend goed. Ondanks dat ik admiratie heb voor Chris Evans, had ook ik twijfels over de casting van hem als Buzz Lightyear. Tim Allen is simpelweg zo iconisch als het speelgoedfiguurtje. Het is bijzonder hoe goed Evans de rol zich eigen weet te maken. Evans weet een spin te geven op het personage, waardoor Buzz nu levendiger en energieker dan ooit overkomt. De rest van de cast is ook krachtig in hun stemmenwerk, waarbij vooral Keke Palmer, Uzo Aduba, en Peter Sohn weten te vermaken. Lightyear is als film uitstekend, maar niet perfect. De personages die worden ingesproken door Taika Waititi en Dale Soules zijn typerende bijpersonages die voor komische momenten moeten zorgen.

Het is jammer dat deze twee bijpersonages zo cliché worden gepresenteerd. Ook komt de grote onthulling van de schurk wat onuitgewerkt over. Hierbij heb ik het niet alleen over het verhaallijn en het karakter van de schurk. Ook leek de schurk wat minder goed geanimeerd te zijn dan de rest van de personages. Het einde van de film gaat ook in snelvaart voorbij, terwijl de film eerder juist zijn tijd nam om het verhaal natuurlijk te laten verlopen. Het verhaal van Lightyear is krachtig, maar de eerste helft van de film is overduidelijk beter dan de tweede helft. De film zwakt dus iets af richting zijn einde.

Lightyear (2022)

Er kan nu al met zekerheid gezegd worden: Lightyear is een van de beste zomerfilms die je in 2022 in de bioscoop kunt bezoeken. De film is episch, hilarisch en ontroerend. Lightyear is een spektakel dat waardig is om een van de beste Pixar-films genoemd te worden. De animatie is grensverleggend, waarbij vooral de ruimte scènes indruk weten op te wekken. Ook wordt het personage van Buzz Lightyear meer onderbouwd in zijn karakter en motivaties. Evans weet daarbij het personage verrassend dynamisch neer te zetten. Ook Palmer, Aduba en Sohn zijn uitstekend in hun bijrollen.

Helaas spelen Waititi en Soules twee typerende bijrollen, die alleen voor grappige momenten moeten zorgen. Voor de rest bestaat hun karakters uit het zijn van een kluns en een dief. Ook is is het jammer dat de schurk minder de kans krijgt om zich te laten zien in het verhaal. Het gevaar van zijn aanwezigheid is er zeker wel, maar het karakter van de schurk had meer uitgeschreven mogen worden. Ook lijkt de schurk wat minder sterk geanimeerd te zijn – vooral na zijn grote onthulling.

Ondanks enkele kleine kritiekpunten raad ik iedereen aan om Lightyear in de bioscoop te gaan kijken. Dit is een Pixar en Disney film die je in de bioscoop gezien moet hebben! Het is een episch spektakel met een groot hart. Lightyear draait vanaf 15 juni 2022 in de Nederlandse bioscopen.