Link! – Boekrecensie

Normaal gesproken recenseer ik vooral films of series. Op onregelmatige basis recenseer ik ook andere literaire objecten, mediavormen of kunstuitingen. Ditmaal recenseer ik daarom het nieuwste boek van auteur Jody Hens. Dit boek heet Link!. Het lukt Hens om het boek regelmatig “link” te maken. Niet alleen op het gebied van spanning en mysterie, maar ook op de basismanieren van literaire schrijfkunsten. De spelling is hier een goed voorbeeld van. Er ontbreken namelijk enkele hoofdletters en woorden.

Toch mag er zeker gezegd worden dat het Hens lukt om het verhaal spannend te houden, waardoor je als lezer het boek wilt blijven lezen. De vraag die hierdoor ontstaat, is wat belangrijker voor een goed boek: sterk verhalen kunnen vertellen of sterk kunnen schrijven? Hens laat met haar boek Link! zien dat de kunst van een goed boek ligt in een combinatie van beide aspecten. Doordat de auteur niet altijd beide aspecten even goed weet uit te voeren, voelt Link! regelmatig oneven in zijn kwaliteit aan.

Over Link!

Link! is een mysterieuze thriller boek dat geschreven is door auteur Jody Hens. Het boek speelt zich af in een land waar de bewoners geteisterd worden door een gevaarlijke machtige dictator. Middelbare scholier Rick is het zat om de leugens over deze dictator te accepteren als de waarheid. Nadat hij erachter komt dat de verdwijning van zijn oom verbonden staat aan de dictator, besluit hij op onderzoek uit te gaan. In dit onderzoek komt hij journalist Peter tegen, die zelf ook op een ontdekkingstocht naar de wandaden van de dictator is.

Rick en Peter besluiten samen te gaan werken om de waarheid over de dictator te achterhalen. Alleen bestaat er wel een kans dat ze hiermee hun geliefden in gevaar brengen … Link! is sinds 26 augustus 2022 te koop als e-book op Amazon.nl en Kobo.

Hens weet in haar boek Link! direct de toon van het boek goed neer te zetten. Ze weet een accuraat beeld te scheppen van het leven onder een dictator, waarbij ze de frustraties van het volk ook nog goed weet te verwoorden. Het volk kan zijn frustraties niet uiten, omdat ze dan op de gevarenlijst van de dictator komen. De volgelingen van de dictator zorgen er dan voor dat deze burgers zullen verdwijnen. Naast dat Hens goed weet neer te zetten hoe een dictator de gefrustreerde en protesterende bevolking aanpakt, laat de auteur in haar boek ook goed zien hoe het leven er verder uit kan zien.

De winkels zijn amper open en er is voedseltekort. De rijke wijken worden meer gepatrouilleerd en op de scholen worden de leerlingen geïndoctrineerd met geschiedenislessen over hoe geweldig de dictator wel niet is. Helaas lukt het de auteur niet altijd om in haar boek dit momentum te blijven vasthouden. In Link! moet de bevolking de dictator benoemen als Sweet Daddy, ook terwijl ze het volkslied ter ere van hem zingen. Dit is onbedoeld komisch en cartoonachtig, omdat het ongeloofwaardig overkomt. Door deze (onbedoeld) komische toevoegingen kreeg ik het gevoel dat Link! beter had gewerkt als een stripalbum.

Op de manier hoe Hens de dialogen uitschrijft, laat ze opnieuw zien dat Link! had kunnen profiteren van illustraties en striptekeningen. De dialogen zijn wat onvolwassen of kinderlijk op enige momenten. Deze dialogen en de gedachten worden uitgeschreven op een manier dat overeenkomt hoe tieners en jongeren uit een Suske en Wiske stripalbum praten. Toch lukt het de auteur om de volwassen kern van het verhaal wel aan te pakken. Ze weet in Link! zeker goed te portretteren hoe het hoofdpersonage alles op alles wilt zetten om achter de waarheid te komen. Hierbij laat ze zien hoe jongeren sneller moeten opgroeien onder het gezag van een dictator.

Link! is een redelijk spannend boek dat ook nog lekker wegleest. Het boek bestaat uit 57 pagina’s en de meeste hoofdstukken zijn enkele pagina’s lang. Hierdoor kun je het boek in een dag – of op je eigen tempo – rustig uitlezen. De interacties tussen de personages hadden wel een wat scherper randje mogen hebben, want deze interacties voelen nu allemaal net wat te veilig aan. Zeker in een situatie waar mensen leven onder het gezag van een dictator komt dit onrealistisch over.

Wat Link! nu voornamelijk een spannend boek maakt, is hoe Hens via het hoofdpersonage Rick de situatie weet te beschrijven. De gedachten en beschrijvingen zorgen ervoor dat je net als Rick op je teentjes meeloopt als hij op onderzoek gaat. De bevindingen die Hens het hoofdpersonage laat ontdekken zorgen er het meest voor dat het boek spannend is. Toch is Link! ver weg van een perfect boek.

Het grootste probleem van het boek ligt namelijk bij de schrijfkunsten en schrijfstijl van de auteur. Dit is op regelmatige momenten slordig te noemen. Zo laat Hens het hoofdpersonage informatie opzoeken over ene Emir Beloek. Na de zoektocht van Rick blijkt de echte naam Amir Baroek te zijn, maar dan beschrijft de auteur hoe Rick de naam Emir Beroek doorstreept en de juiste naam neerzet. Het probleem hiervan is dat Hens eerst Emir Beloek neerzet en later weer Emir Beroek – wat niet overeenkomt met de eerdere benaming en de echte naam van dit personage.

Het hoofdstuk daarna heeft Hens het weer over de heer Beloek. De vraag ontstaat nu hoe dit personage echt heet en het lijkt erop alsof de auteur dat zelf ook steeds blijft vergeten. Naast deze slordige zet, vergeet Hens op enkele momenten ook de hoofdletter bij het begin van een zin neer te zetten en missen er enkele woorden in zinnen. Het is jammer dat het Hens niet de tijd heeft genomen om het verhaal wat meer te perfectioneren, want de basis van het verhaal is top. Het grote probleem van dit boek ligt toch echt bij haar schrijfkunsten.

Link! is een spannende mysterieuze thriller boek dat beter had kunnen werken als auteur Jody Hens het boek nog een paar keer had bekeken en de puntjes meer op de “i” had gezet. Het probleem bij Link! ligt namelijk niet echt bij het verhaal, het genre of de personages, maar eerder bij de schrijfstijl en schrijfkunsten van de auteur. Hens weet zeker een spannend en juist beeld neer te zetten van een middelbare scholier die op zoek gaat naar de waarheid achter de dictator. Rick is ook een degelijk goed uitgeschreven hoofdpersonage, met zijn eigen twijfels, angsten, en wensen.

Het probleem bij Link! ligt dus toch echt bij hoe Hens met haar schrijfstijl bepaalde evenementen of gebeurtenissen niet de juiste toon weet te geven. Zo past de term Sweet Daddy voor een dictator niet goed bij de serieuze spannende toon van het verhaal. Daarnaast worden bepaalde namen van personages steeds verandert, wat overkomt als een slordige fout van Hens. Ook vergeet de auteur op enkele momenten woorden en hoofdletters toe te voegen aan zinnen. De basis voor een goed verhaal is zeker aanwezig, dus ik ben zeker benieuwd naar de toekomst van Jody Hens als auteur. Ik hoop alleen wel dat ze eerst nog wat meer gaat werken aan haar schrijfstijl en schrijfkunsten.