Loving Vincent is een Pools-Britse biografische animatiefilm. De film is geschreven en geregisseerd door Dorota Kobiela en Hugh Welchman. Op 12 juni 2017 ging de film in première op het Festival international du film d’animation d’Annecy. Loving Vincent werd onthaald met een minutenlange staande ovatie. Dit is niet zo gek, want Loving Vincent is een animatiefilm die gemaakt is door een team van 115 schilders. Elk van de 65.000 frames van de film is een olieverfschilderij op doek, waarbij dezelfde techniek als die Van Gogh is gebruikt.
Het project werd gesteund door het Pools Filminstituut. Daarnaast was er ook sprake van herscholing waarbij professionele olieverfschilders naar animatie-schilders werden geschoold. Dit werd gedeeltelijk gesponsord via een Kickstarter-campagne. De Nederlandse acteur Jochum ten Haaf sprak de stem in van Vincent van Gogh, terwijl de Poolse acteur Robert Gulaczyk de rol op zich nam. Het hoofdpersonage uit de film (Armand Roulin) wordt gespeeld door Douglas Booth.
Film | Loving Vincent (2017) |
Regisseurs | Dorota Kobiela & Hugh Welchman |
Scenarioschrijvers | Dorota Kobiela & Hugh Welchman |
Cast | Douglas Booth, Robert Gulaczyk, Jerome Flynn, Eleanor Tomlinson, Saoirse Ronan & Jochum ten Haaf |
Distributeur | Cinéart Nederland |
Landen | Engeland & Polen |
Genres | Animatie, Biografie & Mysterie |
Blu-ray | Zavvi NL |
Dvd | Zavvi NL |
VOD-Dienst | MUBI |
Rating | ★★★ |
Synopsis Loving Vincent
Loving Vincent is de eerste compleet geschilderde speelfilm ter wereld. Dit maakt het zeker een uniek project. De film gaat over het leven en de mysterieuze dood van Vincent van Gogh. Heeft Vincent zelfmoord gepleegd of was het helemaal geen zelfmoord? De zoon van Van Goghs postbode gaat naar Auvers om daar het mysterie rond Vincents dood te ontrafelen. Deze zoon (genaamd Armand Roulin) ontmoet verschillende mensen tijdens zijn reis. Elk hebben ze een eigen verhaal, waardoor het voor Armand Roulin moeilijk blijkt de waarheid over Vincent’s dood te achterhalen.
Ambitieuze Animatiefilm
Hoewel ik wat problemen heb met deze ambitieuze animatiefilm, kan ik niet ontkennen dat Loving Vincent een prachtig geanimeerde film is. De film maakt gebruik van revolutionaire en adembenemende animatietechnieken. Dit zijn animatietechnieken die nog nooit eerder op zo’n grote schaal waren uitgevoerd. Toch voelt het alsof deze vernieuwende technieken geen blijvende invloed hebben gehad op het genre. Er wordt maar weinig gesproken over deze unieke animatiefilm en – eerlijk gezegd – kan ik ook wel begrijpen waarom. Vincent van Gogh is een kunsticoon en zijn overlijdensverhaal wordt volgens velen niet goed weergegeven. Zo zijn er meerdere fans en critici die vinden dat ze hiermee de nalatenschap van Vincent van Gogh hebben geschaad.
Nu vind ik dit persoonlijk nog al erg ver gaan, maar ik herken de frustratie uit deze mensen volledig. Naar mijn gevoel wordt vooral de lijdensweg van Vincent van Gogh geschaad. Dit komt doordat er teveel standpunten op de situatie worden gegeven. Hierdoor krijg je als kijker een té groot kijkbeeld op de situatie. Hierdoor kan er zeker gezegd worden dat de mentale problematiek van Van Gogh gekleineerd en niet serieus genomen wordt. In plaats daarvan neemt de film je op een “mysterieus” verhaal mee. Een verhaal dat zich vooral wilt focussen op de dood van de wereldberoemde kunstschilder. In Loving Vincent wordt ook geportretteerd hoe Van Gogh op z’n sterftebed liever sprak over het leven dan de dood.
Loving Vincent heeft een Slecht Verhaal
De vraag is daarom ook; waarom wilden de filmmakers en animators met deze baanbrekende technieken het dan niet liever hebben over het leven van de kunstenaar zelf? Er is zeker een kans dat je als kijker je zult gaan vervelen tijdens kijken. Dit komt doordat de film zo heftig de focus legt op het mysterie rondom de dood van Vincent van Gogh. Maar jammer genoeg is de dood van Vincent van Gogh simpelweg niet zo interessant als zijn leven of de lijdensweg tot z’n dood. Er zijn andere films over Vincent van Gogh die wel een succesvol verhaal rondom dit echt bestaande persoon heb kunnen maken. Het beste voorbeeld hiervan is waarschijnlijk At Eternity’s Gate waarin acteur Willem Dafoe de hoofdrol van Van Gogh op zich nam.
Hij speelt in deze film Vincent van Gogh met zoveel kracht en kwetsbaarheid. Na het zien van deze film zul je geloven dat Vincent van Gogh praatte zoals Dafoe dat deed in At Eternity’s Gate. Dit komt doordat je als kijker niet langer meer naar Willem Dafoe kijkt. Als je naar zijn personage in deze film kijkt, zie je niet een acteur die een kunstenaar probeert te vertolken. Je ziet daadwerkelijk Vincent van Gogh. Bij Loving Vincent is dit niet het geval, want de film gaat niet over hem. Het gaat over zijn dood – wat trouwens best ironisch is voor een film die Loving Vincent heet.
Je hebt bij deze film echt het gevoel dat je kijkt naar één film. Ondanks al de revolutionaire animatietechnieken lukt het de filmmakers en animators niet om je mee te nemen naar een andere wereld. Dit komt daadwerkelijk alleen doordat het verhaal zo slecht geschreven en geregisseerd is. Naast de prachtige animatie is ook het stemmenwerk redelijk. Het stemmenwerk is alleen niet sterk genoeg om het verhaal te verbeteren. Dus blijf je toekijken naar Loving Vincent, hopend dat het verhaal nog wat sterker zal worden.
Conclusie
Loving Vincent is qua animatie meesterlijk goed door het gebruik van schilder- en animatietechnieken. Helaas raakt de film zijn kracht kwijt doordat het een ongeïnspireerd en behoorlijk saai verhaal verteld. Er is zeker te zien dat de filmmakers en animators hebben geprobeerd een pakkend verhaal te maken. Door de focus op een onnodig mysterie te leggen raken ze alleen veel kijkers (waaronder mijzelf) kwijt. Er zijn simpelweg niet genoeg revolutionaire schilder- en animatietechnieken die een verhaal als dit kunnen redden.