Met het toenemende gebruik van kunstmatige intelligentie in de creatieve industrie is de vraag ontstaan of er nog wel hoop is voor de toekomst van kunstenaars, creatievelingen en filmmakers. De jonge filmmaker en actrice Rosalie Wegman laat met haar korte Nederlandse dramafilm Mama’s Geheim zien dat filmliefhebbers niet de hoop moeten opgeven voor de toekomstige generaties van (Nederlandse) filmmakers. Wegman bewijst dat deze toekomst nog steeds artistiek en veelbelovend kan uitpakken. De dertienjarige filmmaker begon in de zomer van 2023 met het schrijven van het filmscenario.
Wegman maakte gebruik van een persoonlijke ervaring waarbij haar vader plotseling in de nacht flink ziek werd. Mama’s Geheim bevat een persoonlijk en gepassioneerd filmverhaal waarmee ze andere kinderen die soortgelijke situaties mee hebben gemaakt hoopt te helpen. Het werk dat Wegman als scenarioschrijver, producent en casting director heeft afgeleverd op zo’n jonge leeftijd is indrukwekkend. Dat Wegman ook nog de hoofdrol krachtig speelt in een filmverhaal dat gebaseerd is op haar persoonlijke en intense ervaring mag zelfs geapplaudisseerd worden.
De jonge filmmaker en actrice levert op zo’n natuurlijk ogende manier een korte topfilm af dat ze overkomt als een filmisch natuurtalent. Desondanks bevat Mama’s Geheim enkele kleine problemen. Op sommige momenten klinken de dialogen wat nagesynchroniseerd. Dit kan filmtoeschouwers uit de sfeer en het momentum van de film halen. Doordat Mama’s Geheim een korte speeltijd bevat, gaat de film ook op een te rap tempo door zijn verhaal en resoluties heen. Toch ligt het probleem hier niet alleen bij de film zelf, maar ook bij het conceptuele formaat van de “korte film”.
Over Mama’s Geheim (2024)
Mama’s Geheim is een Nederlandse korte dramafilm uit 2024. De film is geregisseerd door Matthijs van Esveld. Het scenario van de film is geschreven door de dertienjarige Rosalie Wegman. De scenarioschrijver speelt ook de hoofdrol in Mama’s Geheim. Daarnaast werkte Wegman ook mee als producent en casting director aan de film. Van Esveld werkte naast regisseur ook als uitvoerend producent mee aan de film. De film is opgenomen in de Belgische Ardennen.
De cast van de film bestaat uit (o.a.) Rosalie Wegman, Duco Bunschoten, Jaydie van den Berg, Duncan Meijering, Richard Wegman, Pieter Tiddens en Claire Schuyffel. De film heeft een speeltijd van 15 minuten. Mama’s Geheim beleefde zijn wereldpremière bij het Cinekid Filmfestival op 31 oktober 2024. Het budget voor de film is via crowdfunding – specifiek via voordekunst – bij elkaar gespaard. Het filmverhaal volgt het dertienjarige meisje Yara. Haar moeder is pas overleden. Yara heeft geen afscheid van haar moeder kunnen nemen, omdat ze op school zat.
Yara moet niet alleen het verlies van haar moeder verwerken, maar ook leren om te gaan met de veranderde relatie tot haar vader. Yara’s vader Jeroen weet niet goed om te gaan met het verlies van de liefde van zijn leven. In de zomer gaan ze op vakantie naar de familiecamping waar ze al jaren komen en waar de norse campingeigenaar Gerrit de dienst uitmaakt. Samen met haar beste vriend Deon en zijn kleine zusje Evie beleeft Yara een mooi avontuur waar ze, in ieder geval voor haar gevoel, het verlies van haar moeder alsnog een plekje hoopt te kunnen geven.
Aangrijpend filmverhaal
Mama’s Geheim mag dan een korte dramafilm zijn, maar regisseur Matthijs van Esveld en scenarioschrijver Rosalie Wegman weten alsnog een aangrijpend filmverhaal te vertellen. Ondanks dat het filmverhaal geschreven is door een dertienjarig meisje, weet de scenarioschrijver meerdere belangrijke (en volwassen) onderwerpen aan te kaarten in de film. Zo bespreken de regisseur en scenarioschrijver op een subtiele manier het rouwproces van kinderen en tieners.
Hierbij wordt een nadruk gelegd op het verwerken van rouw als je geen afscheid hebt kunnen nemen van (een van) je geliefden. Door andere kleinere verhaallijnen, zoals de opkomst van een tienerliefde op een camping waar het jonge hoofdpersonage Yara al vaak is geweest, weet Wegman het filmverhaal wat luchtiger en behapbaarder te maken. Dit is een briljante keuze geweest van de filmmaker en actrice, want hierdoor is het filmverhaal minder beladen en makkelijker volgbaar voor kinderen en jongeren.
Wegman en Van Esveld balanceren de verschillende emoties die Yara en (in verlenging) de filmtoeschouwers ervaren op een uitstekende manier. Mama’s Geheim is niet alleen ontroerend, maar ook spannend, mysterieus, hartverwarmend en soms zelfs grappig. Helaas komen de resoluties van de conflicten en de samenkomst van de losse eindjes door de korte speeltijd van de film wat te rap over. Toch laten beide Wegman en Van Esveld een sterke indruk achter met Mama’s Geheim.
Hecht gevoel
Naast de regisseur en scenarioschrijver levert cinematograaf Tom van Zutphen een geweldige prestatie af. Mede dankzij zijn camerawerk geeft de openingsscène van Mama’s Geheim goed de dynamiek en band tussen moeder Anna en dochter Yara weer. Van Zutphen creëert een hecht gevoel door gebruik te maken van medium shots waarin de filmtoeschouwers vanuit het perspectief van de moeder of de dochter naar de ander kijken.
De cinematograaf wordt hierbij ondersteund door de snel afwisselende montage van filmmonteur Eva Verkerk. Via de perspectieven en positioneringen van zijn camera plaatst Van Zutphen de filmtoeschouwers in de schoenen – of eerder de stoelen – van deze twee personages. Hierdoor schept de cinematograaf niet alleen een band tussen deze twee personages, maar ook tussen deze twee personages en het filmpubliek.
Na de verschijning van de filmtitel is alles anders. Toch lijkt er door het slimme camerawerk op visueel vlak weinig verandert te zijn. Yara en vader Jeroen bevinden zich opnieuw in de auto. Door kleine details in het camerawerk, de scherp geschreven dialogen uit het scenario van Wegman en het subtiele acteerwerk van de twee castleden, weten de cast en crew alsnog goed het idee weer te geven dat er iets is gebeurd met de moeder van Yara.
Mooie resoluties
Mama’s Geheim bevat krachtig acteerwerk waarbij hoofdrolspeelster, Rosalie Wegman, het meest de show weet te stelen. De filmmaker en actrice weet goed haar eigen ervaringen om te zetten naar een bijzondere acteerprestatie. Wegman speelt verder goed in op de rest van de cast. Hierbij weet de jonge actrice vooral indruk op te wekken in haar gesprekken met haar ouders. Zo geeft Wegman goed het afstandelijk, geïrriteerde en kortaf gedrag weer van een rouwende, rebelse tienermeisje dat haar moeder mist. Hierbij reageert Wegman zich vooral af op haar vader Jeroen.
De vader is op een subtiele en sterke manier neergezet door acteur Duncan Meijering. De acteur geeft goed weer hoe graag zijn personage Jeroen weer een goede en hechte band met zijn dochter wil hebben. Doordat ze beide op hun eigen manier rouw verwerken, lukt dit in eerste instantie niet goed. Wegman bouwt in haar rol als scenarioschrijver en als actrice op naar mooie resoluties van de grootste conflicten. Het jonge hoofdpersonage leert dat haar overleden moeder altijd in haar hart zal zitten, zolang ze aan haar moeder blijft denken. Daarnaast leert Yara haar band met haar vader weer op te pakken en te verbeteren.
Conclusie
Ondanks dat de film met een rap tempo door zijn verhaal heengaat, weet Mama’s Geheim het filmpubliek te raken. Het grootste compliment wat ik de film kan geven is dat ik graag nog meer had gezien van deze filmwereld, de filmpersonages en het filmverhaal. Mama’s Geheim is een korte film die zeker uitgewerkt kan worden tot een speelfilm. De conflicten, karakterontwikkelingen en resoluties van het filmverhaal kunnen dan nog beter tot hun recht komen.
Ondanks mijn verlangen om een nog langere speelfilm te zien (of gezien te hebben) van Mama’s Geheim, ben ik nog steeds tevreden en flink onder de indruk van deze korte film. Mama’s Geheim behoort tot de beste (Nederlandse) korte films die ik gezien heb. De korte film is ontroerend, avontuurlijk, mysterieus en humoristisch. Daarnaast bevat de film een belangrijke boodschap voor jongeren en kinderen die op een behapbare en familievriendelijke manier verteld wordt. De dimensionale filmmuziek van componist Oscar Mosterd reflecteert dit.
Hetzelfde kan gezegd worden over het camerawerk van cinematograaf Tom van Zutphen, de montage van filmmonteur Eva Verkerk, de regie van Matthijs van Esveld en het scenario van Rosalie Wegman. Ondanks enkele kritiekpunten, blijft Mama’s Geheim een prachtige korte film die jongeren en ouderen zal ontroeren met zijn warme boodschap. Daarnaast zal de film ook zijn filmtoeschouwers inspireren, doordat een jonge tiener deze film mogelijk heeft gemaakt. Mama’s Geheim was te zien op het Cinekid Film Festival van 2024. Mijn dank aan Rosalie Wegman en haar moeder voor het toesturen van een online recensie-exemplaar van de korte film.