Mandela: Long Walk to Freedom (2013) – Film Recensie

Samen met Nederlandse en Internationale streaming diensten viert SebKijk deze maand Black History Month. Vandaag doe ik dat door de film Mandela: Long Walk to Freedom te recenseren. Mandela: Long Walk to Freedom is nu te huur op Cinetree. Mijn dank aan Cinetree voor de samenwerking. Binnenkort verschijnt er ook een kijkcode winactie voor deze film op Cinetree. Blijf dus zeker mijn website in de gaten houden voor deze toffe winactie. Mandela: Long Walk to Freedom was misschien niet echt een film voor mij, maar de film is zeker geschikt voor fans van bijvoorbeeld Green Book.

Introductie BHM & Mandela: Long Walk to Freedom

Deze maand is het Black History Month (BHM) in de Verenigde Staten van Amerika. Dit is een jaarlijkse herdenking van sleutelfiguren en belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de Afrikaanse diaspora. Black History Month wordt sinds 1976 elk jaar in februari gevierd in de Verenigde Staten en Canada. In Nederland werd rond 2010 Black History Month ook voor het eerst gevierd. Sinds 2016 organiseert Nederland jaarlijks in oktober het Black Achievement Month. In deze maand vinden allerlei activiteiten plaats en is er ook een uitreiking van de Black Achievement Awards.

Mandela: Long Walk to Freedom is een Brits-Afrikaanse biografische film uit 2013. De film is geregisseerd door Justin Chadwick en het scenario is geschreven door William Nicholson. De film is gebaseerd op het autobiografische boek Long Walk to Freedom dat geschreven is door anti-apartheid revolutionary en de voormalige Zuid-Afrikaanse President Nelson Mandela. De hoofdrollen in deze film worden gespeeld door Idris Elba en Naomie Harris.

Mandela Long Walk to Freedom 2013
Bron: Cinetree Nederland.

Gelijkenis met Green Book

Mandela: Long Walk to Freedom is een film die eigenlijk beter had gewerkt als een (mini-)serie. Er gebeurt simpelweg zoveel in het waargebeurde verhaal van de film. Het voelt aan alsof de regisseur en scenarioschrijver het gehele boek probeerde te stoppen in deze film. Er ontstaat hierdoor een groot tempo probleem. Er vinden verschrikkelijke en afschuwelijke situaties in deze film plaats. Maar de filmmakers laten de film op een snelvaart door deze gebeurtenissen gaan. Hierdoor krijgt het verhaal van de film geen tijd om zich echt goed te ontwikkelen en blijft het vooral oppervlakkig.

Voor sommige alledaagse kijkers is dit niet eens opvallend of erg. Zo is de film ook een stuk beter ontvangen door de doorgaande bioscoopgangers, dan door de recensenten en critici. Als filmjournalist deed deze vluchtige film me erg denken aan Green Book uit 2018. Beide films proberen belangrijke thema’s aan te kaarten, maar komen niet goed genoeg tot hen recht. Dit komt doordat beide films het thema racisme en discriminatie zonder diepgang weergeven. Bij Green Book is het dé witte held die de kijkers moeten laten weten dat racisme slecht is. Het probleem hiervan is dat dit enorm het witte-redder complex enorm versterkt.

Veel witte kijkers hebben het idee dat ze met Green Book kijken naar een film over anti-discriminatie. Alleen dit is niet het geval, want Green Book is geregisseerd door een witte man. Én de film laat zien hoe alleen een witte man discriminatie kan stoppen. Hierdoor voelt het aan alsof de witte filmmaker zich zelf in het spotlicht stopt als stopper van de discriminatie. Maar wat heeft dit allemaal met Mandela: Long Walk to Freedom te maken?

Mandela Long Walk to Freedom 2013
Bron: Cinetree Nederland.

Long Walk to Freedom blijft té oppervlakkig

Deze film heeft soortgelijke problemen als Green Book. Deze gelijkenis is vooral te zien in de oppervlakkige bespreking van anti-discriminatie en anti-racisme. De filmmakers doen te weinig met de waargebeurde gebeurtenissen. Ze laten niet erg genoeg zien hoe vreselijk discriminatie en racisme kan zijn. Tuurlijk. Er zijn shockerende beelden in deze film, maar dit betekent niet automatisch dat deze beelden je ook zullen bijblijven. Sterker nog; deze film is totaal niet memorabel. De afgrijselijke beelden uit Long Walk to Freedom heb je al eerder en beter gezien in andere films zoals Selma. Kort gezegd; de regisseur heeft de film te veilig geregisseerd. Er gebeurt niet echt iets wat je als kijker zal uitdagen of echt zal bijblijven.

Dit heeft vooral te maken met de visie van de regisseur, want de geschreven dialogen zijn over het algemeen een stuk beter. Het is ook duidelijk te zien dat deze regisseur niet wist hoe hij het verhaal wilden laten aflopen, omdat Long Walk to Freedom meerdere korte eindes heeft die zich op navolgen. Elk moment dacht ik als kijker dit is een mooi moment om zo de film te eindigen. Maar helaas pindakaas, want de regisseur besloot de film zogenaamd betekenisvoller te maken door extra veel monoloog-scènes. Yay? Eerder nay…

Mandela Long Walk to Freedom 2013
Bron: Cinetree Nederland.

Pluspunten

Niet alles is slecht aan Long Walk to Freedom. Idris Elba moet veel rugpijn hebben gehad na het spelen in deze film, want zijn acteerwerk draagt zo wat de hele film. Hiermee probeer ik te zeggen dat zijn acteerprestatie overduidelijk het beste aspect is van de gehele film. Het beste aspect hierna is, lullig genoeg, de end credits. Het lied dat U2 maakte voor deze film is prachtig. De beelden van de daadwerkelijke Nelson Mandela in combinatie met het lied Ordinary Love werkt briljant. De end credits geeft het verhaal van Nelson Mandela beter weer en weet je waardoor dit komt?

Doordat de deze end credits de tijd neemt om dit verhaal te vertellen! Dit verhaal werkt namelijk niet goed in dit 2 1/2 uur formaat. Zeker niet als je iemand aan de leiding hebt staan die nietszeggend de film regisseert. Ik hoop oprecht dat er ooit nog een (mini-)serie van dit autobiografische boek komt, want dan kan het echt de tijd nemen om dit verhaal goed uit te werken in beelden.

Bekijk hier de officiële Nederlandse trailer van Mandela: Long Walk to Freedom.

Over Cinetree

Cinetree is een online filmplatform dat haar leden toegang biedt tot de beste films en documentaires. Samen met experts uit de filmwereld maakt Cinetree een selectie uit het wereldwijde filmaanbod en kiezen daarvoor films met belangrijke thema’s, maatschappelijke relevantie, en verhalen die je raken. Volgens de curators van Cinetree zijn films met een goed verhaal belangrijk. Deze films kunnen entertainen, inspireren en zelfs activeren.

Cinetree heeft als doel deze films te verzamelen, uit te lichten en van context te voorzien. Elke maand worden 15 films geselecteerd door de curators van Cinetree. Daarnaast heb je toegang tot artikelen, evenementen en eigen producties onder de titel Cinetree Originals. De geselecteerde films vind je na een poosje terug in de videotheek van Cinetree. Daar kun je deze films huren voor een klein prijsje.

Cinetree is te kijken via de website die hier te vinden is. Maar ook kun je kijken via de mobiele apps of rechtstreeks op je TV via Google Chromecast. Als je in het bezit bent van een Samsung Smart TV (uit 2017 of nieuwer) of Apple TV kun je ook direct op je TV kijken. Een maandabonnement kost €7,99 per maand. Dit bedrag wordt maandelijks van je rekening afgeschreven. Een jaarabonnement kost €69,95 per jaar (omgerekend €5,83 per maand). Dit bedrag wordt in één keer van je rekening afgeschreven.