Marry Me (2022) – Film Recensie

Marry Me is een voorspelbare, maar hartverwarmende romantische komediefilm. Er kan zelfs gezegd worden dat Marry Me het standaard voorbeeld is van de huidige romantische komediefilm. Zo bevat het verhaal van de film bevat genoeg emotionele momenten om je interesse vast te houden. Tegelijkertijd is het verhaal van de film ongelofelijk cliché en voorspelbaar. Marry Me ontvouwt zijn verhaal net als een sprookje, waarbij twee onverwachte geliefden elkaar vinden. Ergens blijft dit voorspelbare verhaaltype amusant en hartverwarmend om te aanschouwen. Anders zouden er ook niet zoveel van dit soort romantische komediefilms gemaakt worden.

Toch kan er zeker gezegd worden dat er tegenwoordig zoveel van deze sprookjesachtige romantische komediefilms zijn dat ze moeilijk van elkaar te onderscheiden blijven. Hier valt Marry Me ook onder. Dit is best jammer, want de onderlinge chemie tussen hoofdrolspelers Jennifer Lopez en Owen Wilson is zeker aanwezig. Het acteerwerk van deze twee hoofdrolspelers behoort ook tot een van de beste aspecten uit de film. Lopez en Wilson laten zien waarom ze (terecht) als Hollywood veteranen beschouwd mogen worden.

Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM brachten Marry Me op 22 juni 2022 uit op Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Over Marry Me (2022)

Marry Me is een Amerikaanse romantische komediefilm uit 2022. De film is geregisseerd door Kat Coiro. Het scenario van de film is geschreven door John RogersTami Sagher, en Harper Dill. Het scenario van de film is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Bobby Crosby. De graphic novel kwam uit in 2012. De cast van de film bestaat uit Jennifer LopezOwen WilsonMalumaJohn BradleySarah Silverman, en Chloe Coleman. Het verhaal van Marry Me gaat over zangeres Kat Valdez. Samen met de opkomende artiest Bastian zijn ze het beroemdste koppel ter wereld.

Ze staan op het punt om te trouwen tijdens een concert in aanwezigheid van hun fans. Wanneer Kat enkele seconden voor de ceremonie er achter komt dat Bastian is vreemdgegaan, dreigt ze in te storten op het podium. Dan ziet ze de gescheiden wiskundeleraar Charlie Gilbert staan in het publiek. Charlie werd meegesleept door zijn dochter naar het concert. Voordat Kat kan nadenken neemt ze de impulsieve beslissing om met Charlie te trouwen. Wat begint als een ondoordachte actie verandert in een onverwachte, maar bovendien ingewikkelde romantische relatie.

Marry Me ging in première in Los Angeles op 9 februari 2022. De film werd op 11 februari tegelijkertijd uitgebracht in de Amerikaanse bioscopen en de (premium) streamingdienst van Peacock. De film werd eerder tweemaal uitgesteld vanwege de Covid-19-pandemie. De film ontving gemixte reacties, maar werd wel een redelijk succes bij de box office. De film bracht meer dan 50 miljoen Amerikaanse dollars op, terwijl de film maar een budget had van 23 miljoen Amerikaanse dollars.

Bekijk hier de officiële trailer van Marry Me (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Marry Me is een romantische komediefilm die vooral schijnt door het acteerwerk van de cast. Hierbij springt het acteerwerk van Jennifer Lopez en Owen Wilson vooral naar boven. Het acteerwerk van Wilson is aan de start van de film nogal apart te noemen, maar gaandeweg het verhaalverloop krijg je steeds meer waardering voor het subtiele acteerwerk dat hij neer weet te zetten. Wilson blijft in elke scène rustig, waardoor je op een gegeven moment een explosie van emoties verwacht. Ondanks dat deze explosie nooit komt, blijft dit toepasselijk voor het karakter van zijn personage. Wilsons personage weet dat het leven niet altijd leuk is en ook hard werken vereist.

Om zichzelf te beschermen onderneemt hij daarom minder leuke activiteiten en houdt hij zijn leven rustig. Aan de andere kant hebben we Lopez, die een van haar beste acteerprestaties uit haar carrière geeft. De actrice weet te ontroeren en te amuseren. Daarnaast weet Lopez als haar personage een voorbeeld te zijn voor vrouwen van alle leeftijden.

Marry Me (2022)
Bron: Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM, Universal Pictures, Universal Pictures Nederland, Dentsu, Kung Fu Monkey Productions, Nuyorican Pictures, Peacock, Universal Pictures International (UPI) en Perfect World Pictures.

Regisseur Kat Coiro speelt samen met Lopez in op het onderwerp: vrouwenemancipatie. Dit doen ze door het personage van Lopez te laten benoemen dat vrouwen altijd de slechte deals in (werk-)relaties krijgen. Lopez’ personage benoemd dat het tijd wordt dat vrouwen de man mogen kiezen, hun naam na het trouwen mogen houden en (vooral) dat de man zich moet bewijzen of hij mag blijven in de relatie.

Lopez speelt (en is) een inspiratie, waarbij ze met haar bijzondere acteerprestatie een krachtige vrouw met girlpower neerzet. Naast haar acteerwerk is haar zangwerk en danswerk ook uitstekend. De liedjes van Lopez’ personage zijn zo memorabel dat ze zelfs nadat de film is afgelopen nog in je hoofd blijven vastzitten. Het zangwerk van Maluma is ook krachtig, maar zijn personage krijgt naast de vreemdgaande en jaloerse ex-vriend weinig te doen. Hierdoor komt zijn acteerwerk ook niet bepaald goed over. John Bradley en Sarah Silverman krijgen leuke kleine bijrollen die wel wat humor en emotie toevoegen aan het verhaal van de film.

Marry Me (2022)

Het verhaal is het slechtste aspect aan Marry Me. De film is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Bobby Crosby. Ik heb de gelijknamige graphic novel nooit gelezen, dus kan ik niet oordelen of het verhaal daar ook al cliché en voorspelbaar was. Het kan dus ook zijn dat verhaal van de gelijknamige graphic novel slecht geadapteerd is naar een scenario. Een ding is echter wel zeker. Dat is dat het verhaal van de film ongelofelijk cliché en voorspelbaar is. Marry Me volgt een klassiek verhaalverloop waarbij op een sprookjesachtige manier de twee geliefden elkaar ontmoeten en verplicht met elkaar moeten leren omgaan.

Terwijl ze met elkaar om leren te gaan, ontdekken ze dat ze veel van elkaar kunnen leren en dus beginnen ze om elkaar te geven. De gevoelens ontwikkelen zich tot een hoogtepunt, maar al snel valt de relatie in een dieptepunt na een ingrijpende verandering in hun levenssituatie. Zullen de twee onverwachte geliefden hun weg naar elkaar terugvinden? Het antwoord is overduidelijk een “ja”. De beschrijving hierboven komt je misschien bekend voor. Dit is niet gek, want naast een correcte beschrijving van het verhaalverloop van Marry Me, kun je deze beschrijving ook bij (veel) andere huidige romantische komediefilms toepassen. Marry Me bevat simpelweg een niet origineel genoeg verhaal om een sterke indruk achter te laten.

Marry Me (2022)

Marry Me is een degelijke film die leuk is om een keertje te kijken. Echter zal de film – op het acteerwerk, zangwerk en danswerk – je niet lang nablijven. Het verhaal van Marry Me is zo typerend, voorspelbaar en cliché voor dit filmgenre. De film volgt een veelvoorkomend verhaalverloop waarbij twee onverwachte geliefden elkaar vinden.

Ondanks het mindere verhaal, weet het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers (Jennifer Lopez en Owen Wilson) de film toch nog amusant te maken. Lopez en Wilson hebben onderling redelijk wat chemie. Daarnaast bevatten ze ook beide apart genoeg charisma. Maluma krijgt helaas te weinig te doen in de film, maar John Bradley en Sarah Silverman hebben leuke kleine bijrollen die wel wat humor en emotie toevoegen aan het verhaal van de film.

Het zangwerk en danswerk van beide Maluma en Jennifer Lopez is ook sterk. Van het geluidskwaliteit van het zangwerk tot de memorabele muziek en van de sterke teksten tot de uitstekende choreografie. Uiteindelijk valt Marry Me vooral aan te raden aan filmliefhebbers die houden van dit – regelmatig voorspelbare – filmgenre. Marry Me is nu te koop op Blu-ray en DVD op andere Bol.com. Daarnaast is de film ook te streamen op SkyShowtime in Nederland.

Waardering: 2.5 uit 5.