Marvel’s Spider-Man PS4 – Game Recensie

Het is alweer een lange tijd geleden dat er een game is gerecenseerd op SebKijk. Het is zelfs nog langer geleden dat ik zelf (en niet een gastredacteur) een game heb gerecenseerd. Vandaag schrijf ik daarom een recensie over de game Marvel’s Spider-Man. Deze game heb ik niet zo lang geleden uitgespeeld op de Playstation 4 (Pro).

Marvel’s Spider-Man is een 2018 actie en avonturen game dat gemaakt is door Insomniac Games. De game werd uitgegeven door Sony Interactive Entertainment. Het spel is uiteraard gebaseerd op de Marvel Comics superheld Spider-Man. De game heeft overduidelijk veel invloeden uit de langlopende stripboeken reeks gehaald. De makers hebben ook inspiratie gekregen uit andere adaptaties van deze beroemde superheld.

De game ontving veel positieve reacties van critici en fans. Dat is ook helemaal niet zo gek, want Marvel’s Spider-Man is een van de beste superhelden games aller tijden.

Synopsis Marvel’s Spider-Man

Het verhaal van Marvel’s Spider-Man gaat over de krachtige maffiabaas Mister Negative die probeert controle te krijgen over New York City’s criminele onderwereld. Uiteraard kan Spider-Man dit niet toelaten. Vooral niet wanneer Mister Negative een dodelijk virus probeert vrij te laten in New York. Nu moet Spider-Man deze gevaarlijke schurk tegenhouden, terwijl hij ook nog verschillende problemen in zijn persoonlijke leven heeft.

Making of Marvel’s Spider-Man

Marvel’s Spider-Man is het eerste spel van Isomniac dat gelicenseerd werd. De ontwikkeling van het spel begon in 2014 en duurde ongeveer vier jaar. Insomniac kreeg de keuze om een willekeurig personage uit Marvel’s catalogus te gebruiken om een game van te maken. Al snel werd Spider-Man gekozen. Niet alleen om dat de werknemers fan waren van dit personage, maar ook omdat er overeenkomsten zouden zijn met de gameplay van hun vorige game Sunset Overdrive uit 2014.

Het ontwerp van het spel is geïnspireerd op de geschiedenis van Spider-Man in alle media. Echter wilden beiden Marvel Comics en Insomniac een origineel verhaal vertellen dat niet gekoppeld was aan een bestaand eigendom, waardoor er een uniek universum ontstond. In de multiverse van Marvel Comics kwam deze wereld bekend te staan als Earth-1048.

Spider-Man werd op 7 september 2018 uitgebracht voor de PlayStation 4. Het spel kreeg veel positieve reacties door zijn verhaal, karakterisering, gevechten en de mechanica van de game. Toch was er wel wat kritiek op het ontbreken van vernieuwing bij deze open wereld. Enkele recensenten noemde het een van de beste superhelden games aller tijden, waarbij sommigen het zelfs vergeleken met de Batman: Arkham games. Het spel ontving verschillende onderscheidingen en prijzen.

Marvel's Spider-Man PS4
Bron: Playstation Nederland.

Geweldige adaptatie

Het verhaal van Marvel’s Spider-Man is simpelweg briljant. Ik ben een groot fan van de Spider-Man stripboeken en de originele Spider-Man filmtrilogie. De andere verfilmingen van Spider-Man kan ik ook zeker waarderen. Ik heb dus met veel plezier dit avontuurlijke spel gespeeld. Als klein kind en tiener hoopte ik altijd al op een geniale Spider-Man game. Insomniac heeft mijn wens waargemaakt. Het verhaal introduceert niet alleen nieuwe mensen tot de mythologie van Spider-Man, maar ook fans (van alle leeftijden) maken opnieuw kennis met deze komische superheld.

Deze interpretatie is namelijk weer wat anders dan de bekende films en stripboeken. Er zijn zeker invloeden uit de bekende verhaallijnen en karakteriserende personages gehaald. Maar het is toch uiterst bijzonder te noemen dat in deze Spider-Man game de schurk Green Goblin niet voorkomt. Wat de game nog unieker maakt, is het feit dat Mister Negative een van de twee belangrijkste antagonisten is van de game. Wie de andere grote schurk is, ga ik niet benoemen. Ik wil iedere gamer de kans geven om verrast te worden.

Voor de mensen die niet weten wat een antagonist is; hier volgt een korte uitleg. De antagonist is de tegenspeler van de protagonist. Beide figuren spelen een hoofdrol in het verhaal. De protagonist is gewoonlijk de held van het verhaal. Terwijl de antagonist de slechterik is, of de schurk vertegenwoordigt. De taak van een antagonist is om het voor de protagonist moeilijker (of onmogelijk) te maken om zijn doel te bereiken. Het verhaal van Marvel’s Spider-Man zit vol spanning en emotionele scènes. Deze zijn onder andere ontstaan door het conflict tussen de heldhaftige Spider-Man en de schurken.

Dit verhaal is mijn favoriete interpretatie van het personage Spider-Man. Dit komt doordat alle mythologie rondom deze wereld tot perfectie zijn uitgewerkt. De personages zijn geloofwaardig. Als speler snap je de motivaties (en de bijhorende acties) van deze personages. Je raakt geïnvesteerd in deze superhelden wereld en raakt betreurd als het verhaal is uitgespeeld.

Marvel's Spider-Man PS4
Bron: Playstation Nederland.

Speelduur en controls

Volgens Insomniac Games is de gemiddelde speelduur van Marvel’s Spider-Man 20 uur. Echter is het ook mogelijk om langer dan 20 uur over het spel doen. Zo heb ik extra lang de tijd genomen om het verhaal van het spel te spelen. Ik ben ook meerdere keren opnieuw begonnen, omdat ik een groot fan was van het begin van het verhaal. Ik heb het spel eerder rond de 35 uur gespeeld, voordat ik begon met het schrijven van deze game recensie.

Doordat ik het spel langer speelde, kreeg ik de controls van het spel ook beter onder controle. De controls van de gevechten worden gevoerd met drie knoppen. Op de Playstation 4 zijn dat via de standaard instellingen rondje voor ontwijken, vierkant voor aanvallen en driehoek voor een web strike aanval. Daarnaast kun je met de r1-knop kiezen uit de vrijgespeelde gadgets om daarmee de vijanden te verslaan. Als Spider-Man kun je daarnaast tijdens het vechten ook gebruik maken van de omgeving om te vechten. Je kunt van muren afspringen en voorwerpen gooien zoals granaten, autodeuren en met webben vastgezette vijanden.

Marvel's Spider-Man PS4
Bron: Playstation Nederland.

Gameplay

De gameplay wordt gepresenteerd vanuit het derde-persoons perspectief, waarbij de nadruk voornamelijk ligt op de gevechtsvaardigheden van Spider-Man. Spider-Man kan zich vrij door New York City bewegen. Daarnaast kan hij interacties hebben met personages en missies uitvoeren. Ook kun je nieuwe gadgets en kostuums ontgrendelen door het hoofdverhaal te doorlopen of extra opdrachten uit te voeren. Buiten het verhaal om kan de speler zijmissies voltooien om extra content en verzamelobjecten vrij te spelen. De gevechten zijn gericht op het bij elkaar krijgen van aanvallen. Hierbij kan er gebruikgemaakt worden van de omgeving. Als Spider-Man kun je ook nog je vijanden webben om ze zo uit te schakelen en tegelijkertijd schade te voorkomen.

Een leuke toevoeging aan het spel is dat je ook enkele missies als Mary Jane Watson en Miles Morales speelt. Dit zijn vooral missies waarbij je veel moet sluipen om niet gezien door de vijanden te worden. Als personage kan Spider-Man de wereld van New York City navigeren door zijn web shooters te gebruiken om webben af te vuren waarbij tussen gebouwen kan slingeren, automatisch over obstakels kan springen en langs muren kan rennen. Als speler kun je nauwkeurig de webshooters richten om Spider-Man naar specifieke punten te trekken. Echter zijn er wel fysieke voorwerpen nodig om deze webben aan vast te maken, anders kun je ook niet door slingeren. De snelheid en het momentum van het slingeren kan worden gecontroleerd door het web op specifieke punten los te laten. Hiermee kan de speler hoogte winnen of sneller door de stad gaan bewegen.

Marvel's Spider-Man PS4
Bron: Playstation Nederland.

Marvel’s Spider-Man is een briljante game en adaptatie van het bronmateriaal. De game weet de essentie van de Spider-Man verhalen goed te vertellen, en tegelijkertijd voelt het verhaal uniek aan. De game brengt allerlei emoties los bij me, omdat het verhaal zo krachtig en spannend is. De gameplay is vermakelijk en goed in elkaar gezet. Het lijkt een beetje op de gameplay van de Batman: Arkham games, maar dit is eerder een compliment dan een minpunt.

Het spel hapert op een paar momenten in het verhaal. Zo zul je te zien krijgen hoe de ondertiteling al verschijnt, terwijl de tekst nog uitgesproken moet worden. Dit komt echter niet regelmatig voor, dus zo’n groot probleem is dit niet. Uiteindelijk is Marvel’s Spider-Man een game die ik kan blijven spelen, want gek zal ik er niet van worden. Het spel is aan te raden voor de superhelden liefhebbers, Marvel fans en nieuwkomers die zich willen verdiepen in het universum van Spider-Man.