Mary & George (2024) — Miniserie Recensie

Mary & George is een miniserie waarin macht en aanzien de belangrijkste levensaspecten voor de hoofdpersonages zijn. Hierin lijkt deze miniserie op een serie als Game of Thrones. In beide series spelen de hoofd- en bijpersonages een spel van leugens en waarheden. Hierin proberen ze elkaar altijd een stap voor te zijn en gebruiken ze elk middel in hun arsenaal om de machtigste speler van dit levensspel te worden. De seriemakers maken in hun pilot aflevering – getiteld Second Son – direct duidelijk dat status, rijkdom, macht en nalatenschap het belangrijkste zijn in Mary & George. Zo benoemt Julianne Moore’s personage Mary dat een tweede zoon technisch gezien geen waarde heeft.

Een tweede zoon kan niets opleveren en erven. George’s geschenk van schoonheid brengt hier verandering in als hij een middel wordt om koning James I te bespelen. Wat volgt is een onderlinge strijd tussen Mary en George. Want wie kan de meeste macht hebben van de twee? De rivaliteit maakt de serie intenser en vermakelijker om te aanschouwen. Helaas bevat het verhaal van Mary & George geen enkel moment om de gebeurtenissen te laten bezinken of binnen te laten komen. Hierdoor slaan de dramatische, heftige en humoristische momenten regelmatig niet goed aan.

Over Mary & George (2024)

Mary & George is een Britse historische drama miniserie uit 2024. De serie is bedacht door D. C. Moore. De afleveringen van de miniserie zijn geregisseerd door Oliver Hermanus, Alex Winckler en Florian Cossen. Mary & George is gebaseerd op Benjamin Woolley’s non-fictie boek The King’s Assassin. Het boek gaat over de affaire tussen James VI en I en George Villiers. De eerste drie afleveringen van de nieuwe miniserie Mary & George werden op 8 maart 2024 exclusief uitgebracht op SkyShowtime in Nederland.

De vierde aflevering werd uitgebracht op 15 maart 2024. Hierna zullen er elke week nieuwe afleveringen uitkomen. Mary & George is ook geïnspireerd op het ongelooflijke waargebeurde verhaal van Mary Villiers. Ze kreeg haar bloedmooie en charismatische zoon George zover kreeg om koning James I te verleiden. Hiermee wordt George zijn machtige minnaar. Mary en George hebben buitensporige, slinkse plannen.

Daarmee klom het paar op van een bescheiden begin tot de meest welvarende, adellijke en invloedrijke figuren die het Engelse hof ooit had gezien. Julianne Moore speelt de rol van Mary Villiers en Nicholas Galitzine speelt de rol van George. De rest van de cast bestaat uit (o.a.) Tony Curran, Laurie Davidson, Nicola Walker, Niamh Algar, Trine Dyrholm, Adrian Rawlins, Mark O’Halloran en Joseph Mawle.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Mary & George (2024). De trailer bevat Engelse ondertiteling.

Mary & George is een miniserie die je volledige aandacht vraagt. Niet per se omdat er heel veel gebeurt, maar meer omdat alle gebeurtenissen (te) snel plaatsvinden. De miniserie bevat dialogen die met een scherp randje geschreven zijn. Helaas vliegen deze razendsnel voorbij. Het lijkt op enkele momenten bijna alsof iemand de snelheid waarop de serie afgespeeld wordt, anderhalf maal sneller laat afspelen. De leveringen van deze dialogen en de interacties die erdoor volgen, ogen hierdoor onnatuurlijk. De schuld hiervan lijkt meer te liggen bij de regisseur dan bij de cast.

Zo is Julianne Moore een genot om te aanschouwen als een tirannieke moeder die haar zoektocht naar macht, rijkdom en een groots nalatenschap probeert te balanceren met de affectie voor haar kinderen en partner. Moore’s partner (in crime) wordt gespeeld door Niamh Algar. Ze speelt het tegenovergestelde van een eendagsvlieg. Algars personage Sandie zit vol met verschillende trucjes. Naast Moore wordt Algars personage vergezeld door een reeks diverse outfits – inclusief een hoed die me enorm doet denken aan die van Indiana Jones.

Mary & George (2024)
Bron: Variety, SkyShowtime Nederland, Hera Pictures, SKY Studios en NBCUniversal Global Distribution.

Tony Curran vertolkt de abrupte stemmingswisselingen van koning James I. Hij speelt een andere soort koning: eentje die uit pure seksuele levenslust bestaat. Zijn interacties met Moore’s Mary en Nicholas Galitzine’s George behoren tot de hoogtepunten van de miniserie. Joseph Mawle heeft een kleine bijrol als Sir Walter Raleigh. De acteur kun je ook kennen voor zijn rol als Benjen Stark in de hitserie Game of Thrones. Hij speelt een man van weinig woorden, maar weet alsnog op een charismatische en geloofwaardige manier te zeggen: “Is mijn woord niet genoeg?”

Mawle’s personage Sir Walter Raleigh is vooral verbonden aan de eerdere (en potentiële opkomende) oorlog met de Spanjaarden, het Britse ontdekkingstijdperk en El Dorado. Galitzine levert een degelijke acteerprestatie, maar in vergelijking met de andere castleden is zijn acteerwerk minder groots of opvallend. Zijn personage maakt ook al vrij snel een grote karaktergroei mee in Mary & George. Hij verandert snel in een andere man, waarbij hij deftiger praat, zelfverzekerder loopt en een meer trotse lichaamshouding heeft.

Mary & George (2024)
Bron: SkyShowtime Nederland, Hera Pictures, SKY Studios en NBCUniversal Global Distribution.

Hij staat nu sterker in zijn schoenen. George leert voor zichzelf op te komen en het misselijkmakende spel van het leven te spelen. Deze verandering in karakter komt al in de eerste aflevering voor. Dit laat opnieuw zien dat de miniserie een vlot tempo in zijn verhaal heeft. De miniserie laat geen tijd over voor meeslepende momenten. In plaats van dat de seriemakers de tijd nemen om grootse en dramatische gebeurtenissen binnen te laten komen, gaat het verhaal direct door naar het volgende moment.

Hierdoor is het regelmatig ook onduidelijk waar we in het verhaal we ons bevinden, waarom we ons daar bevinden en hoe we überhaupt tot dit punt of deze locatie zijn gekomen. Erbovenop komt ook nog het feit dat de toon van de serie alle kanten op schiet. De serie is rap en veelvoudig absurdistisch gemonteerd. Het snelle tempo van het verhaal komt niet alleen door deze montage, maar ook door aanwijzingen van de regisseurs en het verhaal van de scenarioschrijvers. De montage voor Mary & George lag in handen van Chris Wyatt, Eve Doherty, Amy Hounsell en Ben Whitehead.

Mary & George (2024)
Bron: Empire, SkyShowtime Nederland, Hera Pictures, SKY Studios en NBCUniversal Global Distribution.

Deze crewleden weten in hun werk vooral te overtuigen bij de intrigerende titelopening. Tijdens de titelsequentie zien we schoon geschilderde brute schilderijen waar moord, verraad en mutilatie een belangrijke rol spelen. De derde aflevering bevat daarnaast een prachtig gemonteerde scène waarin ambacht en kunst twee belangrijke onderwerpen zijn. Met behulp van de prikkelende montage komt de erotische kunst waarbij meerdere naakte mannen koning James I bestormen, alsof het de laatste verboden vrucht op aarde is, sterker over.

Deze seksuele interactie wordt afgewisseld met de kunst van meesterschilders, het ambacht van het maken van voodoopop en het prachtig bespelen van muziekinstrumenten. In de cinematografie wordt er in deze derde aflevering gebruik gemaakt van warme gele belichting, om het gevoel van een bewegend schilderij te scheppen. Door het gebruik van dezelfde soort kleuren en speelse manieren van belichting weten de cinematografen een soortgelijk gevoel als de meesterlijke schilderijen uit die tijd op te brengen.

De acteurs zijn in dit bewegende schilderij het canvas, de regisseur is de schilder en de cinematograaf zijn kwast. De homo-erotische miniserie bevat verder krachtige kostuumontwerpen. Van rijkelieden tot dienstmeisjes en alles daartussenin: de kostuums zien er geloofwaardig uit. Daarnaast levert componist Oliver Coates sensueel strijkende muziek voor Mary & George. De muziek die in de wereld van de serie wordt afgespeeld is ook prachtig uitgevoerd.

Mary & George (2024)
Bron: Yahoo News UK, SkyShowtime Nederland, Hera Pictures, SKY Studios en NBCUniversal Global Distribution.

Mary & George is een interessante en vermakelijke, maar ook rommelige en slecht onderbouwde miniserie. Het verhaal geeft een onderbelicht stukje Britse geschiedenis op een slordige manier weer. Zo gaat de miniserie op een rap tempo door de belangrijkste gebeurtenissen van zijn verhaal heen. De seriemakers nemen geen tijd om echt stil te staan bij deze gebeurtenissen. Hierdoor zullen seriekijkers minder de ernst van de dramatische of spannende evenementen ervaren. Gelukkig bevat Mary & George genoeg positieve aspecten die de miniserie toch nog leuk maken om te kijken.

Zo is het acteerwerk van de cast goed. De iconische actrice Julianne Moore steelt het meest de show. Toch spelen Niamh Algar en Tony Curran hun bijrollen als Sandie en Koning James I ook op een amuserende manier. Daarnaast heeft Joseph Mawle een kleine charismatische rol in Mary & George. Nicholas Galitzine weet ook te overtuigen als George. Toch valt hij in vergelijking met de andere genoemde castleden minder op. Mary & George bevat verder ook enkele indrukwekkende technische aspecten.

Zo is de muziek prachtig en sensueel gecomponeerd door Oliver Coates. Het kostuumontwerp en de cinematografie behoren ook tot de sterke technische aspecten. Ondanks de rappe montage en het snel doorlopende verhaal, is de titelsequentie indrukwekkend gemonteerd. Uiteindelijk is Mary & George een miniserie die ondanks zijn gebreken toch nog een kijkje waard is. De eerste vier afleveringen van Mary & George zijn nu te streamen op SkyShowtime in Nederland.