Mavka (2023) – Film Recensie

Mavka is een Europese animatiefilm die geschikt is voor het gehele zin. Regisseurs Oleh Malamuzh en Oleksandra Ruban hebben inspiratie uit zowel Oekraïense en Slavische volksmythologie als Disney filmklassiekers genomen. Hierbij weten ze ideeën en concepten van deze bekende verhalen over te nemen, om daarna hier een eigen draai aan te geven. Doordat de filmmakers uit verschillende verhalen en verhaalsoorten inspiratie hebben genomen, zal er voor elke bioscoopbezoeker van elke leeftijd wel iets tussen zitten waarmee ze zich kunnen vermaken. Uiteindelijk zijn het toch vooral de prachtige animaties die de film weten neer te zetten als een film die je echt in de bioscoop gezien moet hebben.

Over Mavka (2023)

Mavka is een Oekraïense animatie en familiefilm uit 2023. De film is geregisseerd door Oleh Malamuzh en Oleksandra Ruban. De film staat ook bekend onder zijn internationale titel Mavka. The Forest Song. De film is gebaseerd op het poëtische toneelstuk The Forest Song van dichter Lesya Ukrainka. Daarnaast neemt Mavka inspiratie uit de Oekraïense en Slavische volksmythologie. De Nederlandstalige versie van Mavka heeft een stemmencast bestaande uit Stefania, Soy Kroon, Pip Pellens, Florus van Rooijen, Oscar Siegelaar, Jonathan Demoor, Irada Delsink en Ruud Drupsteen.

Het verhaal van Mavka speelt zich in de uitgestrekte Oekraïense bossen. Deze bossen bevatten al zo lang als de mens zich kan herinneren talloze geheimen en mysteries. Er wonen bijzondere wezens tussen eeuwenoude bomen die hun heilige rijk bewaken. Het jonge meisje Mavka behoort ook zo tot de bewoners. Ze is recent de nieuwe Beschermer van Het Woud geworden. Haar belangrijkste taak is hun grootste vijand, de mens, buiten Het Woud te houden.

Maar kan Mavka deze taak nog wel volbrengen als ze verliefd wordt op de jonge dorpeling Lucas en de hebzuchtige Kylina erop uit is om het Hart van Het Woud te bemachtigen? De wereldpremière van de film vond in Oekraïne plaats op 2 maart 2023. Mavka is al sinds 19 april 2023 in de Nederlandse bioscopen te zien. Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor het versturen van een online recensie-exemplaar.

Bekijk hier de officiële Nederlands gesproken trailer van Mavka (2023).

Mavka is een prachtig geanimeerde film Oekraïense die het niveau van Europese animatiefilms naar een hoger niveau weet te tillen. De film lijkt niet alleen inspiratie te hebben genomen uit de Oekraïense en Slavische volksmythologie, maar ook uit klassieke Disneyfilms. Zo heeft het verhaal van Mavka veel weg van Disneyfilms als Pocahontas en The Little Mermaid. Het hoofdpersonage uit Mavka is net zoals de hoofdpersonages uit Pocahontas en The Little Mermaid een goedaardig jong meisje. In alle drie de animatiefilms zijn ze nieuwsgierig naar de wereld buiten hun directe en vertrouwde omgeving.

Daarnaast wordt deze nieuwsgierigheid alleen nog maar meer aangewakkerd, wanneer er een jonge mannelijke buitenstaander hun omgeving binnentreedt. Doordat het verhaal van Mavka veel lijkt op de verhalen van bekende animatieklassiekers, mag er wel geconcludeerd worden dat de film niet bepaald origineel is. Toch weten regisseurs Oleh Malamuzh en Oleksandra Ruban van dit gemis aan originaliteit juist hun kracht te maken. De regisseurs hebben zo bepaalde visuele en narratieve ideeën genomen uit andere bekende animatiefilms. Ze hebben hun ideeën en concepten daarna zich eigen gemaakt en verrijkt, zoals meesterlijke kunstenaar Pablo Picasso ooit zei: “Good artists copy, great artists steal.”

Mavka (2023)
Bron: Just Entertainment Nederland, Filmdepot.nl, Animagrad Animation Studio, FILM.UA Group, Ukrainian State of Film Agency en United States Agency for International Development (USAID).

Waar Mavka als animatiefilm dus in uitblinkt, is hoe ze een veelgebruikt verhaal opnieuw tot leven hebben kunnen wekken. De kracht daarvan ligt vooral bij de animaties en ontwerpen van de diverse landschappen, dorpelingen en de bijzondere wezens. Vooral de mythische wezens ogen allemaal buitengewoon en, in dit geval, ook origineel. Ook het rijk waarin ze leven is bijzonder goed vormgegeven. Vooral het Hart van Het Woud weet hierbij indruk te maken. Het Nederlandse stemmenwerk is bij Mavka ook een sterk pluspunt.

Het lijkt langzamerhand een trend te worden dat Nederlandse nagesynchroniseerde animatiefilms met Stefania sterk Nederlands stemmenwerk bevatten. Daarbij weet Stefania opnieuw het best te overtuigen met haar stemmenwerk. De vorige keer dat ze dit bij elkaar kreeg was bij de Spaanse animatiefilm Mummies. Soy Kroon en Pip Pellens leveren ook geen verkeerd stemmenwerk af, maar ze behalen niet de geloofwaardigheid en kracht van Stefania. Oscar Siegelaar klinkt wel weer echt episch als de voormalige Beschermer van Het Woud.

Met zijn diepe stem weet hij wijsheid met zijn personage Lesh uit te stralen. Een van de andere grootste pluspunten uit Mavka is ook de filmmuziek van componisten Maksym Berezhnyak, DakhaBrakha en Dario Vero. Het werk dat ze hebben afgeleverd is eigenzinnig, vernieuwend en levert kippenvel op. De Oekraïense en Slavische volksmuziek gaan goed samen met de sprookjesachtige muzikale thema’s die de componisten in hun werk hebben geleverd.

Mavka (2023)

Mavka is een bijzonder mooi geanimeerde familiefilm. De film weet voor een Europese animatiefilm vernieuwend te zijn. Dit komt grappig genoeg juist doordat de filmmakers narratieve en visuele ideeën van Amerikaanse (Disney) animatiefilms weten te stelen en te vervormen naar een eigenzinnige animatiefilm. De film bevat daarnaast krachtig stemmenwerk van de Nederlandse cast. Stefania en Oscar Siegelaar weten het meeste een indruk achter te laten, maar Soy Kroon en Pip Pellens weten ook te overtuigen. De animaties en de ontwerpen van de diverse mythische wezens zijn uitzonderlijk goed uitgewerkt.

Ook de filmmuziek van componisten Maksym Berezhnyak, DakhaBrakha en Dario Vero behoort tot de pluspunten van de film. In hun werk weten ze Oekraïense en Slavische volksmuziek te combineren met mysterieuze en sprookjesachtig klinkende muziek. Mijn enige echte kritiekpunten op de film zijn dat de speeltijd wat aan de korte kant is en dat niet alle verhaallijnen even goed worden afgerond. Voor de rest weet Mavka al vanaf zijn openingsscène potentie te bieden om een toekomstige animatieklassieker te worden. Mavka is nu te zien in de Nederlandse bioscopen.

Waardering: 4 uit 5.