Whitetail, de nieuwste film van Nanouk Leopold, zal zijn wereldpremière beleven op de 50ste editie van het Toronto International Film Festival (TIFF). De Nederlandse filmmaker regisseerde eerder al Guernsey (2005), Boven is het stil (2013) en Cobain (2018). Whitetail is geproduceerd door Circe Films en Kaap Holland Film. Filmdistributeur Gusto Entertainment brengt de dramafilm in 2026 uit in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters.
De Nederlandse dramafilm Rietland is de slotfilm van het Nederlands Film Festival 2025. Rietland is het speelfilmdebuut van Sven Bresser. De film ging afgelopen mei in wereldpremière in La Semaine de la Critique: een van de belangrijkste competities van het Filmfestival van Cannes. De selectie van Rietland voor La Semaine de la Critique markeerde een belangrijk moment, omdat de laatste Nederlandse speelfilm in deze competitie werd geselecteerd in 1998. Rietland beleeft zijn Nederlandse première in Utrecht op woensdagavond 1 oktober. De cast en crew, waaronder hoofdrolspelers Gerrit Knobbe en Loïs Reinders, zullen aanwezig zijn bij deze filmvertoning. De slotfilm is – net zoals de openingsfilm van dit jaar (Voor de Meisjes) – voor het publiek te zien in Utrecht en in diverse steden door het hele land. Er zijn nu tickets verkrijgbaar voor de eerste programma’s van het Nederlands Film Festival. Zo zijn tickets voor de slotfilm in de Stadsschouwburg Utrecht en een deel van het festivalprogramma nu verkrijgbaar op de website van het Nederlands Film Festival. Op 28 augustus volgt het volledige programma.
Het Nederlands Film Festival 2025 opent met de Nederlandse thriller en dramafilm Voor de Meisjes. De openingsfilm van het Nederlands Film Festival 2025 is geregisseerd door Oscar- en Gouden Kalf-winnaar Mike van Diem. Het Nederlands Film Festival 2025 opent op vrijdag 26 september en eindigt op vrijdag 3 oktober. De cast van de film Voor de Meisjes zal op vrijdagavond 26 september aanwezig zijn op de rode loper van de Stadsschouwburg in Utrecht. Op dezelfde avond zijn er publieksvoorstellingen van de openingsfilm in de stad in aanwezigheid van de cast of crewleden. Bovendien vinden er diverse vertoningen van de speelfilm Voor de Meisjes plaats in andere deelnemende bioscopen en filmtheaters in Nederland. Er zijn nu tickets verkrijgbaar voor de eerste programma’s van het Nederlands Film Festival. Zo zijn een deel van de publieksvoorstellingen van de openingsfilm nu verkrijgbaar op de website van het Nederlands Film Festival. Op 28 augustus volgt het volledige programma. In de voorverkoop zijn tickets voor de openingsfilm Voor de Meisjes met drie publieksvoorstellingen in Utrecht alvast te bestellen. De publiekspremières zijn in de Stadsschouwburg Blauwe Zaal en in het Louis Hartlooper Complex. Een van de filmvoorstellingen van Voor de Meisjes bevat met Engelse ondertiteling, terwijl een andere voorstelling Nederlandse ondertiteling bevat voor doven en slechthorenden.
Op 24 juni 2025 heeft filmdistributeur Gusto Entertainment bekendgemaakt dat speelfilm Koning van de Zwervers het Cinekid Festival 2025 zal openen. De Nederlandse coming-of-age film is geregisseerd door Janne Schmidt. Deze filmmaker kun je kennen voor het regisseren van televisiefilm En we vliegen door de dagen (2025) en documentairefilm Born To Be An Influencer (2020). Het scenario van Koning van de Zwervers is geschreven door Eveline Hagenbeek. De film is geproduceerd door The Media Brothers in coproductie met BarraMedia en Caviar België. De cast van de film bestaat uit (o.a.) Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Yootha Wong-Loi-Sing, Ward Kerremans, Niyara da Rocha Pereira, Frieda Barnhard en Nabil Mallat.
Van 11 juli tot en met 13 juli 2025 staat de Indiase film opnieuw in de schijnwerpers tijdens de tweede editie van het Bollywood Summer Filmfestival. Dit jaar doen de Kinepolis-bioscopen in Almere, Dordrecht, Groningen, Haarlem, Hoofddorp, Breda, Leidschendam, Spijkenisse en Utrecht mee. Daarnaast is het Bollywood Summer Filmfestival te beleven in filmtheaters in Amsterdam, Den Haag en Eindhoven. Op de avond van 11 juli wordt de tweede editie van het Bollywood Summer Filmfestival feestelijk en officieel geopend in Kinepolis Leidschendam door Kumar Tuhin – de Indiase ambassadeur in Nederland.
Quisling – The Final Days levert een aangrijpend audiovisuele karakterstudie van nederigheid en schuld. Regisseur Erik Poppe en scenarioschrijvers Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram Eliassen en Ravn Lanesskog onderzoeken deze thema’s bij beide hoofdpersonages: Vidkun Quisling en Peder Olsen. Op de voorgrond van dit onderzoek staat een intens filmische portret van de laatste dagen (of eerder laatste maanden) van de voormalig Noorse minister-president Vidkun Quisling centraal. De focus ligt bij de audiovisuele karakterstudie en het filmisch portret vooral bij het onderlinge contact tussen Quisling en Olsen. De regisseur en scenarioschrijvers onderzoeken hoe deze twee mensen van elkaar verschillen en op welke (kleinere) gebieden ze overeenkomsten hebben. Quisling – The Final Days laat zien hoe elk mens een zondaar is, maar dat het herkennen, erkennen en omarmen van schuld zal kunnen leiden tot vergiffenis. Als het ware bepleiten de regisseur en scenarioschrijvers dat het beter is om nederig te blijven, schuld te bekennen en om vergiffenis te vragen, dan om standvastig vast te blijven klampen aan de ideologische overtuigingen dat je niets hebt gedaan om sorry voor te zijn.
Filmdistributeur MCOfilm heeft de wereldwijde distributierechten verworven van de indrukwekkende zwart-witfilm Bezuidenhout. De Nederlandse oorlogsfilm Bezuidenhout is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van het vergissingsbombardement op de Haagse wijk Bezuidenhout op 3 maart 1945. Na een succesvolle reeks speciale filmvertoningen in diverse Nederlandse filmtheaters wordt Bezuidenhout vanaf 29 mei 2025 op een bredere schaal vertoond in bioscopen door heel Nederland. Tegelijkertijd zet MCOfilm zich in om de film ook internationaal meer onder de aandacht te brengen. De officiële lancering van de internationale campagne vindt plaats tijdens het Filmfestival van Cannes van 2025. Bezuidenhout zal daar gepresenteerd worden aan internationale inkopers, filmprogrammeurs en de pers. De directeur van MCOfilm, Rik Sindelman, was enthousiast te spreken over het verwerven van de internationale distributierechten van Bezuidenhout. Hij zei: “Deze film verdient een groter podium. De thematiek van moed, verraad en menselijke verbondenheid binnen een vergeten stukje Nederlandse geschiedenis raakt universele snaren. De film is intiem en urgent – een krachtig venster op de impact van oorlog op gewone mensen.”
Filmdistributeur The Searchers heeft recent bekendgemaakt dat ze de Britse coming-of-age dramafilm Hot Milk op 17 juli 2025 in de Nederlandse bioscopen zullen uitbrengen. De film is geregisseerd door Rebecca Lenkiewicz en is gebaseerd op de geliefde roman van Deborah Levy. De auteur werkte ook als scenarioschrijver mee aan deze boekverfilming. In Hot Milk staat de complexe relatie tussen een jonge vrouw en haar dominante, chronisch zieke moeder centraal tijdens een broeierige reis naar de Spaanse kust.
Van 3 mei tot en met 25 mei 2025 presenteert Filmhuis Den Haag samen met stichting Humans of Film een gloednieuw filmfestival genaamd Las Américas Film Festival. Filmliefhebbers kunnen een inspirerend en artistiek filmprogramma verwachten vol grensverleggende films uit Zuid-Amerika, Latijns-Amerika en de Cariben. Las Américas Film Festival is toegewijd aan filmhuisfilms en transnationale cinema. Daarnaast zet dit nieuwe filmfestival de rijkdom aan verhalen, visuele poëzie en culturele expressies van dit continent in de schijnwerpers.
Documentairefilm All I Had was Nothingness is een briljant eerbetoon aan het creatieve proces dat filmmaker en journalist Claude Lanzmann doorliep bij het maken van zijn monumentale documentairefilm Shoah (1985). Regisseur Guillaume Ribot gooit je direct de diepte in van Lanzmanns creatieve proces. Hiermee speelt Ribot in op het langdurige karakter van Lanzmanns (obsessieve) missie om zijn film Shoah te maken. De film opent in Lanzmanns auto als hij de radio aanzet waarop Beethovens Symfonie nr. 5 te horen is. Volgens Houston Symphony (en andere muziektheoretici) gaat Beethovens Symfonie nr. 5 over elke zwaarbevochten overwinning die er ooit is geweest of er ooit zal zijn. De keuze om Beethovens Symfonie nr. 5 af te spelen aan het begin van de film is een duidelijk symbool voor de intense en persoonlijke creatieve strijd die Lanzmann voert om zijn film over de Holocaust te maken. Tegelijkertijd symboliseert het gebruik van Beethovens Symfonie nr. 5 ook het creatieve proces van Ribot om het verhaal van de totstandkoming van Shoah met gearchiveerd filmmateriaal goed op beeld te zetten.