In Trip-Tych bestrijdt regisseur en scenarioschrijver Kevin Boitelle vuur met vuur door een pretentieuze film te maken waarin hij kritiek levert op pretentieuze films. Boitelle noemt in zijn surrealistische en absurdistische komediefilm veel diepgaande onderwerpen op, maar zegt hier eigenlijk vrij weinig over. Trip-Tych is zeker een eigenzinnige film. Toch laat de regisseur en scenarioschrijver zien dat anders zijn niet altijd iets waardevols hoeft te zijn. Zeker niet als het eigenzinnige aspect van de film het een moeilijke of zelfs pijnlijke kijkervaring maakt om doorheen te komen. Boitelle kaart in zijn komediefilm serieuze onderwerpen en situaties op een satirische manier aan. Helaas lukt het hem niet om de satire sterk uit te werken in zijn film. In plaats daarvan zorgt Boitelle ervoor dat de onderwerpen uit zijn film memeificeren. De satirische onderwerpen uit Trip-Tych kunnen niet diepgaand besproken worden, doordat er van deze onderwerpen onbedoeld eerder domme en ongrappige filmische memes gemaakt worden. Hiermee speelt Boitelle in op de problematische memeificatie en de medialisering van de oprechte kant van de filmindustrie. Onbedoeld speelt Boitelle met zijn film meer in op hoe trending een film kan worden op social media en hoeveel grappige memes of korte hilarische Letterboxd recensies er geschreven over kunnen worden. Voor een film die onafhankelijke artistieke originaliteit bepleit, is het best apart dat de regisseur en scenarioschrijver de populariteit van zijn eigenwijze film Trip-Tych – bewust of onbewust – als zo belangrijk ziet.
De eerste officiële filmposter van Karate Kid: Legends is enkele dagen geleden uitgebracht. De opkomende Amerikaanse martialartsfilm Karate Kid: Legends is alweer de zesde film uit deze beroemde franchise. Op de poster zijn beide Jackie Chan en Ralph Macchio te zien. De bekende acteurs zullen hun rollen uit de vorige films van de Karate Kid franchise herspelen. Ralph Macchio speelde eerder al het personage Daniel LaRusso in de eerste drie films: The Karate Kid (1984), The Karate Kid Part II (1986) en The Karate Kid Part III (1989). Daarnaast speelt Macchio ook een belangrijke rol in de Karate Kid serie Cobra Kai.
Op 16 januari 2025 brengt Universal Pictures International (UPI) de monsterlijke en bovennatuurlijke horrorfilm Wolf Man uit in de Nederlandse bioscopen. Wolf Man is een reboot van de Universal Pictures klassieke monsterfilm The Wolf Man (1941). De Amerikaanse bovennatuurlijke horrorfilm wordt geregisseerd door Leigh Whannell. Deze regisseur staat bekend om het opnieuw verbeelden van klassieke monsterfilms, want hij regisseerde al een reboot van de Universal Pictures klassieke monsterfilm The Invisible Man (1933). Naast het regisseren van The Invisible Man (2020), staat Whannell ook bekend voor het regisseren van Upgrade (2018) en Insidious: Chapter 3 (2015).
Emilia Pérez is een ode aan de artistieke expressie van musicals. Regisseur Jacques Audiard laat het publiek zien hoe zelfs de gevaarlijkste mensen op aarde – zoals drugsbaron Manitas Del Monte – dans en zang kunnen gebruiken om hun diepste wensen aan de wereld kenbaar te maken. De spannende en excentrieke film vertoont met behulp van uitstekend gechoreografeerde dansscènes en prachtig gezongen muzieknummers de innerlijke werelden, emoties en dromen van de hoofdpersonages. Audiard speelt in zijn film met het (audiovisuele) idee dat als (film-)personages zich niet met woorden over ernstige zaken kunnen uitdrukken dat ze beter kunnen zingen of dansen. De film behandelt een lange lijst van uiteenlopende onderwerpen. Het bespreekt onderwerpen als wedergeboorte en gender in politieke corruptie. Daarnaast komen vrouwenemancipatie en transseksualiteit ook ter sprake. Doordat het filmverhaal meerdere belangrijke onderwerpen bespreekt, komt het verhaal van Emilia Pérez op enkele momenten overvol over. Toch worden de verschillende onderwerpen uit de film goed onderbouwd. Ondanks zijn ambitieuze en grootse aanpak lijkt Audiard niet verloren te raken wat hij wil vertellen met zijn film. De kracht van Audiards regievisie is terug te vinden in de humane aanpak van zijn filmverhaal en de bijhorende personages. De regisseur en scenarioschrijver zoekt de humaniteit in zijn filmverhaal op door de filmpersonages tegenover inhumane praktijken en situaties te zetten. Hierbij levert Audiard uiteindelijk een audiovisueel pleidooi over het belang van gelijkheid, mensenrechten en eigenwaarde.
De animatiefilm The Day the Earth Blew Up: A Looney Tunes Movie zal op 28 februari 2025 in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht worden. De film over de heerlijk gestoorde Looney Tunes was oorspronkelijk bedoeld om rechtstreeks uitgebracht te worden op streamingdienst Max. Maar eerder dit jaar verwierf Ketchup Entertainment de Noord-Amerikaanse rechten voor The Day the Earth Blew Up: A Looney Tunes Movie van GFM Animation. GFM Animation is verantwoordelijk voor de wereldwijde distributie van de animatiefilm. De animatiefilm van Warner Bros. Animation beleefde in juni zijn wereldpremière op het Annecy International Animation Film Festival. De film ontving daar veel lof van de filmcritici. The Day the Earth Blew Up: A Looney Tunes Movie beleefde op 19 oktober zijn Noord-Amerikaanse première op het Animation Is Film Festival van 2024. De animatiefilm is nu nog op tijd om in aanmerking gekomen voor de Oscar voor beste animatiefilm. Het is helaas nog onduidelijk of de film in de Nederlandse bioscopen uitgebracht zal worden.
De Nederlandse natuurdocumentaire De Wilde Noordzee heeft meer dan 100.000 bezoekers naar de bioscopen getrokken. Hiermee heeft de film de Gouden Film behaald. De documentaire heeft eerder al de Kristallen Film ontvangen. De Kristallen Film werd op vrijdag 13 september 2024 in ontvangst genomen door Van Rodijnen aan de kust van de Noordzee. De Wilde Noordzee is de vijfde film die in 2024 de Kristallen Film heeft behaald. Nu heeft de natuurdocumentaire ook de Gouden Film ontvangen. De Wilde Noordzee is een film van Peter van Rodijnen, Mark Verkerk en Dick Harrewijn. In de documentaire filmt Van Rodijnen niet alleen boven water, maar ook de wereld onder het water van de Noordzee. De Gouden Film werd op donderdagavond 17 oktober 2024 aan filmmaker Peter van Rodijnen en componist Sven Figee uitgereikt tijdens de televisie-uitzending van Humberto door presentator Humberto Tan. De Wilde Noordzee is de tiende Nederlandse film die de Gouden Film in 2024 heeft ontvangen.
Op zaterdag 26 oktober 2024 vindt voor de 15e keer de Halloween Horror Show plaats. “Mr. Horror”, Jan Doense, presenteert door het hele land horrormarathons die garant staan voor een lange slapeloze nacht. Op het programma staan vier van de spannendste horrorfilms van dit moment, Daddy’s Head, Oddity, Terrifier 3 en When Evil Lurks. De films bevatten voor elk wat wils: van nagelbijtende spanning tot bloederige horror. Wie van griezelen houdt, mag de Halloween Horror Show van 2024 niet missen!
De Nederlandse documentaire Beyond, ode to the Earth heeft meer dan 10.000 bezoekers naar de bioscopen getrokken. Hiermee heeft de film de Kristallen Film behaald. Op zondag 13 oktober 2024 nam regisseur André Kuipers in aanwezigheid van producent en distributeur Jeffrey de Graaf de Kristallen Film Award in Ontvangst. Beyond, ode to the Earth is de zesde film die in 2024 de Kristallen Film heeft behaald.
Op papier had ik nooit gedacht dat ik Weekend in Taipei leuk zou vinden. Conceptueel klinkt Weekend in Taipei als een stereotyperende Fast and Furious rip-off film, waarin grote actiescènes samenkomen met thematische verhalen over het belang van familie (voeg Vin Diesel in die “familie” zegt en je zou een heuse spin-off hebben). Bovendien spelen Luke Evans en Sung Kang – twee acteurs die bekend zijn om hun rollen in de Fast and Furious-franchise – twee van de belangrijkste personages in Weekend in Taipei. De Fast and Furious films pakten nooit mijn interesse of aandacht – mede doordat de actiescènes er te overdreven en ongeloofwaardig uitzagen. Door mijn desinteresse richting deze welbekende filmfranchise, had ik verwacht dat de soortgelijke actiethriller film Weekend in Taipei me niet zou bevallen. Toch was ik positief verrast door het simpele en vermakelijke karakter van de film. De film is geen meesterwerk, maar Weekend in Taipei is een plezierige actiefilm die me heeft doen realiseren dat ik mezelf meer ruimdenkend moet opstellen tegenover films waar overdreven verhaallijnen en grootse actiescènes belangrijker zijn dan diepgang. Niet elke (actie)film hoeft op zichzelf een meesterwerk te zijn. Sommige films zijn bedoeld om gewoon vermakelijk te zijn – en dat is iets waarin Weekend in Taipei zeker slaagt.
De Amerikaans-Franse thriller en horrorfilm The Substance heeft de mijlpaal van 100.000 bezoekers in Nederland behaald. Cinéart heeft The Substance in Nederland uitgebracht op 19 september. Hiermee heeft The Substance de mijlpaal van 100.000 bezoekers behaald halverwege de derde speelweek. De film staat sinds zijn bioscooprelease in de top 3 van de Nederlandse box office. The Substance is nog steeds te zien in ruim 120 bioscopen en filmtheaters door heel Nederland. The Substance was een van de meest besproken en best beoordeelde films van het 77ste Filmfestival van Cannes.