The Substance was een van de meest besproken en best beoordeelde films van het 77ste Filmfestival van Cannes. De film werd door filmdistributeur Cinéart in de Nederlandse bioscopen op 19 september 2024 uitgebracht, maar de film zal vanaf binnenkort ook thuis te zien zijn. Zo is The Substance vanaf 27 december 2024 in Nederland exclusief te zien op streamingdienst MUBI. Daarnaast zijn de korte avant-garde film Film Annonce du Film qui n’existera jamais: ‘Drôles de Guerres’ (2023) van filmmaker Jean-Luc Godard en Lizzie Bordens dramafilm Working Girl (1986) vanaf 1 december 2024 in Nederland exclusief te zien op streamingdienst MUBI.
Van donderdag 16 tot en met zondag 19 januari 2025 vindt de achtste editie van het Nederlands Silent Film Festival plaats in Eindhoven. Het filmfestival, dat ook bekend is onder zijn afkorting NSFF, heeft op maandag 4 november 2024 het volledige programma bekendgemaakt. Bij het Nederlands Silent Film Festival van 2025 is er een speciale focus op programma’s voor het hele gezin. Zo programmeert het Nederlands Silent Film Festival in 2025 twee humoristische en muzikale filmprogramma’s die geschikt zijn voor het hele gezin.
In Trip-Tych bestrijdt regisseur en scenarioschrijver Kevin Boitelle vuur met vuur door een pretentieuze film te maken waarin hij kritiek levert op pretentieuze films. Boitelle noemt in zijn surrealistische en absurdistische komediefilm veel diepgaande onderwerpen op, maar zegt hier eigenlijk vrij weinig over. Trip-Tych is zeker een eigenzinnige film. Toch laat de regisseur en scenarioschrijver zien dat anders zijn niet altijd iets waardevols hoeft te zijn. Zeker niet als het eigenzinnige aspect van de film het een moeilijke of zelfs pijnlijke kijkervaring maakt om doorheen te komen. Boitelle kaart in zijn komediefilm serieuze onderwerpen en situaties op een satirische manier aan. Helaas lukt het hem niet om de satire sterk uit te werken in zijn film. In plaats daarvan zorgt Boitelle ervoor dat de onderwerpen uit zijn film memeificeren. De satirische onderwerpen uit Trip-Tych kunnen niet diepgaand besproken worden, doordat er van deze onderwerpen onbedoeld eerder domme en ongrappige filmische memes gemaakt worden. Hiermee speelt Boitelle in op de problematische memeificatie en de medialisering van de oprechte kant van de filmindustrie. Onbedoeld speelt Boitelle met zijn film meer in op hoe trending een film kan worden op social media en hoeveel grappige memes of korte hilarische Letterboxd recensies er geschreven over kunnen worden. Voor een film die onafhankelijke artistieke originaliteit bepleit, is het best apart dat de regisseur en scenarioschrijver de populariteit van zijn eigenwijze film Trip-Tych – bewust of onbewust – als zo belangrijk ziet.
Emilia Pérez is een ode aan de artistieke expressie van musicals. Regisseur Jacques Audiard laat het publiek zien hoe zelfs de gevaarlijkste mensen op aarde – zoals drugsbaron Manitas Del Monte – dans en zang kunnen gebruiken om hun diepste wensen aan de wereld kenbaar te maken. De spannende en excentrieke film vertoont met behulp van uitstekend gechoreografeerde dansscènes en prachtig gezongen muzieknummers de innerlijke werelden, emoties en dromen van de hoofdpersonages. Audiard speelt in zijn film met het (audiovisuele) idee dat als (film-)personages zich niet met woorden over ernstige zaken kunnen uitdrukken dat ze beter kunnen zingen of dansen. De film behandelt een lange lijst van uiteenlopende onderwerpen. Het bespreekt onderwerpen als wedergeboorte en gender in politieke corruptie. Daarnaast komen vrouwenemancipatie en transseksualiteit ook ter sprake. Doordat het filmverhaal meerdere belangrijke onderwerpen bespreekt, komt het verhaal van Emilia Pérez op enkele momenten overvol over. Toch worden de verschillende onderwerpen uit de film goed onderbouwd. Ondanks zijn ambitieuze en grootse aanpak lijkt Audiard niet verloren te raken wat hij wil vertellen met zijn film. De kracht van Audiards regievisie is terug te vinden in de humane aanpak van zijn filmverhaal en de bijhorende personages. De regisseur en scenarioschrijver zoekt de humaniteit in zijn filmverhaal op door de filmpersonages tegenover inhumane praktijken en situaties te zetten. Hierbij levert Audiard uiteindelijk een audiovisueel pleidooi over het belang van gelijkheid, mensenrechten en eigenwaarde.
Het Movies that Matter Festival heeft de prestigieuze status van Oscar-kwalificerend festival verkregen. Hiermee is het Movies that Matter Festival in een select gezelschap van wereldwijde filmfestivals geplaatst die deze erkenning hebben ontvangen. De kwalificatie is een waardering voor de selectie van documentaires met maatschappelijke impact die door het Movies that Matter Festival worden geprogrammeerd. Daarnaast is de kwalificatie een teken van waardering voor de voortdurende bijdrage aan en betrokkenheid van het Movies that Matter Festival bij de internationale filmgemeenschap. De winnende film van de Grand Jury Documentary competitie komt nu in aanmerking voor een nominatie voor de Oscar voor beste documentaire. The Mother of All Lies van regisseur Asmae El Moudir won de Grand Jury Documentary Award op het Movies that Matter Festival van 2024.
Op 10 oktober 2024 start alweer de negentiende editie van het Leiden International Film Festival. Het Leiden International Film Festival van 2024 vindt plaats van donderdag 10 oktober tot en met zondag 20 oktober 2024. Het filmfestival is gestart in 2006. Tegenwoordig is het een van de belangrijkste filmfestivals van Nederland met films van over de hele wereld. Zo kwamen ruim 42.000 bezoekers naar het Leiden International Film Festival van afgelopen jaar. Elk jaar laat het Leiden International Film Festival – dat ook wel bekend is onder zijn afkorting LIFF – een prachtige selectie aan films zien. Er vinden premières van films plaats die nu nog niemand kent. Daarnaast zijn er onafhankelijke films (indies) te zien waar filmliefhebbers het nog jaren over zullen gaan hebben. Bovendien vertoont het filmfestival prijswinnende publiekstrekkers van grote internationale festivals. Het Leiden International Film Festival focust opnieuw op de drie programmaonderdelen waarmee het festival zo groot is geworden. Deze drie programmaonderdelen bevatten elk hun eigen competitie tijdens het festival. Zo bevat het programmaonderdeel Independent niet alleen onafhankelijke films, maar ook de American Indie Competition.
De misdaaddrama en musicalfilm Emilia Pérez is op zondagmiddag 6 oktober 2024 onderscheiden met de Paff Award van 2024. De Paff Award is de – door kunstenaar Street Art Frankey ontworpen – publieksprijs van Het Parool Film Fest (Paff). Edgar Daarnhouwer van filmdistributeur van Paradiso Entertainment Nederland ontving de Paff Award in het Ketelhuis uit de handen van Jan Pieter Ekker, de chef kunst van Het Parool. De achtste editie van het Paff vond plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 6 oktober. Het Ketelhuis diende als hoofdlocatie van het Paff. Tijdens de achtste editie van Paff konden filmtoeschouwers vijf dage lang gloednieuwe (voor-)premières bekijken. Hiervan waren er al veel eerder geselecteerd door grote filmfestivals zoals de Berlinale, het Internationale Filmfestival van Venetië en het Filmfestival van Cannes. Op de slotdag van de achtste editie van Paff werden drie publieksfavorieten achter elkaar gedraaid tijdens het Best of the Fest programma. Naast Emilia Pérez werden de Gouden Palmwinnaar Anora (2024) en de biografische dramafilm Lee (2023) vertoond. Met de uitreiking in Het Ketelhuis en de vertoning van de muzikale slotfilm Kneecap (2024) kwam er een einde aan de geslaagde achtste editie van Het Parool Film Fest.
De film The Outrun is net zo echt en eerlijk als de alcoholverslaafde Rona. Zowel de film als het hoofdpersonage weten dat er geen manier is om het mooier te maken dan het is: Rona heeft een probleem. Ze weet dit, maar toch blijft het voor haar moeilijk om actie te ondernemen om de symptomen van haar verslaving te bestrijden. Ondanks dat het 29-jarige hoofdpersonage moeite heeft met het bestrijden van haar verslaving en haar pad van herstel te volgen, weet het, door Saoirse Ronan gespeelde, personage Rona in haar nuchtere periodes altijd eerlijk en realistisch tegenover haarzelf te zijn. Hier ligt dan ook direct een van de pijnlijkste punten van de film. Verslaafden weten regelmatig dat het beter is om te stoppen met het vertonen van hun destructieve verslavingsgedrag, maar het herkennen van een probleem is altijd iets anders dan het erkennen daarvan. The Outrun pakt op een unieke manier dit heftige onderwerp aan door de focus te leggen op de verleidingen van het toegeven aan verslavingsgedraag en dronkenschap. Hierbij laten de filmmakers zien dat er zeker redenen (of “zogenaamde” pluspunten) zijn om hieraan toe te geven. Toch betekent dit niet dat regisseur Nora Fingscheidt en scenarioschrijver en auteur Amy Liptrot bepleiten dat het toegeven aan verslavingsgedrag iets positief is. Het duo houdt de filmtoeschouwers niet voor de gek door eerlijk toe te geven dat er voor verslaafden pluspunten zijn om toe te geven aan hun verslavingsdrang. De filmmakers weten dat verslaafden geen problemen zouden hebben als er niets positiefs uit hun verslavingsgedrag te halen valt. In het geval van alcohol verdooft het niet alleen de pijn en de onzekerheden, want het versterkt regelmatig ook ontspannende en plezierige emoties. Dat Fingscheidt en Liptrot de focus leggen op de moeilijke periodes van herstel en de kracht van verslavingsdrang, boven de beloningen van nuchter blijven, is precies de punt van het verhaal. Op deze manier weten de filmmakers je mee te nemen in de bijzondere gedachtewereld en gemoedstoestanden van het hoofdpersonage. De regisseur weet samen met cinematograaf Yunus Roy Imer en filmmonteur Stephan Bechinger de filmtoeschouwers te laten zien dat verslaving zintuiglijke en lichamelijke signalen manipuleert en deze eigen maakt, wat resulteert in een verslaafd geloof dat je niet zonder de door jou gekozen middel(-en) kunt.
De Nieuwe Bibliotheek van Almere presenteert de tweede editie van Het Nieuwe Filmfestival als voorproefje op het nieuwe filmseizoen. De tweede editie van Het Nieuwe Filmfestival vindt plaats van donderdag 3 oktober 2024 tot en met zondag 6 oktober 2024. Het Nieuwe Filmfestival presenteert een uitgaansweekend lang voorpremières van prijswinnende films. Filmliefhebbers krijgen de kans om als allereerste de nieuwste films te zien waar iedereen het dit najaar over zal hebben. Het Nieuwe Filmfestival is een plek waar alle filmliefhebbers hun liefde voor film kunnen beleven en delen. Zo kunnen bezoekers van het Almeerse filmfestival in gesprek gaan met elkaar en andere filmliefhebbers. Daarnaast krijgen ze de kans om verschillende filmmakers van prijswinnende films te ontmoeten. De bezoekers kunnen ook meer leren over de films die vertoond worden door de inleidingen die gegeven worden door schrijvers en filmjournalisten. Het Nieuwe Filmfestival vindt plaats in het filmhuis van De Nieuwe Bibliotheek in Almere. Het filmhuis heeft twee zalen. De Nieuwe Zaal heeft 112 stoelen en de modernste apparatuur. Het Nieuwe Podium heeft 33 stoelen. In beide zalen kunnen 4K, Dolby 7.1 en 3D-films vertoond worden.
Het is bijna zover! Het Leiden International Film Festival van 2024 zal op 10 oktober beginnen. Dit jaar bevat het LIFF 58 Nederlandse premières van (internationale) films. Een van de meest geanticipeerde hiervan is de historische dramafilm Blitz van regisseur Steve McQueen. Deze naam zal bij menig filmtoeschouwer een belletje doen rinkelen. Zo regisseerde de filmmaker Hunger (2008), Shame (2011), 12 Years a Slave (2013) en Widows (2018). Zijn film 12 Years a Slave won zelfs de Oscar voor Beste Film. Hiermee werd McQueen de eerste zwarte filmmaker die de Oscar voor Beste Film won. Daarnaast viel de door McQueen geregisseerde lange documentaire De Bezette Stad (2023) in de prijzen bij het Nederlands Film Festival van 2024. Op vrijdag 27 september 2024 won De Bezette Stad drie Gouden Kalveren, waaronder het Gouden Kalf voor de beste lange documentaire. De Bezette Stad is ook bekend onder zijn internationale filmtitel Occupied City. De nieuwste speelfilm van de prijswinnende regisseur en veelbesproken filmmaker zal zijn Nederlandse première beleven op het Leiden International Film Festival van 2024. McQueens nieuwe film Blitz speelt zich net zoals zijn documentaire De Bezette Stad af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Blitz zal vier keer vertoond worden in de grote zaal van bioscoop Trianon in Leiden. De film zal te zien zijn op vrijdag 11 oktober vanaf 18:45 en op zondag 13 oktober vanaf 21:45. Daarnaast zal Blitz te zien zijn op woensdag 16 oktober vanaf 16:00 en op zondag 20 oktober vanaf 16:00. Het is momenteel nog onbekend of de filmvertoningen van McQueens Blitz ondertiteling zullen bevatten.