Mama’s Geheim (2024) – Film Recensie

Met het toenemende gebruik van kunstmatige intelligentie in de creatieve industrie is de vraag ontstaan of er nog wel hoop is voor de toekomst van kunstenaars, creatievelingen en filmmakers. De jonge filmmaker en actrice Rosalie Wegman laat met haar korte Nederlandse dramafilm Mama’s Geheim zien dat filmliefhebbers niet de hoop moeten opgeven voor de toekomstige generaties van (Nederlandse) filmmakers. Wegman bewijst dat deze toekomst nog steeds artistiek en veelbelovend kan uitpakken. De dertienjarige filmmaker begon in de zomer van 2023 met het schrijven van het filmscenario. Wegman maakte gebruik van een persoonlijke ervaring waarbij haar vader plotseling in de nacht flink ziek werd. Mama’s Geheim bevat een persoonlijk en gepassioneerd filmverhaal waarmee ze andere kinderen die soortgelijke situaties mee hebben gemaakt hoopt te helpen. Het werk dat Wegman als scenarioschrijver, producent en casting director heeft afgeleverd op zo’n jonge leeftijd is indrukwekkend. Dat Wegman ook nog de hoofdrol krachtig speelt in een filmverhaal dat gebaseerd is op haar persoonlijke en intense ervaring mag zelfs geapplaudisseerd worden. De jonge filmmaker en actrice levert op zo’n natuurlijk ogende manier een korte topfilm af dat ze overkomt als een filmisch natuurtalent. Desondanks bevat Mama’s Geheim enkele kleine problemen. Op sommige momenten klinken de dialogen wat nagesynchroniseerd. Dit kan filmtoeschouwers uit de sfeer en het momentum van de film halen. Doordat Mama’s Geheim een korte speeltijd bevat, gaat de film ook op een te rap tempo door zijn verhaal en resoluties heen. Toch ligt het probleem hier niet alleen bij de film zelf, maar ook bij het conceptuele formaat van de “korte film”.

Tilda Swinton ontvangt Gouden Erebeer op de Berlinale van 2025

Tijdens de 75ste editie van de Berlinale zal de Schotse actrice Tilda Swinton de Gouden Erebeer (internationaal ook bekend als de Honorary Golden Bear) ontvangen voor haar levenswerk. De prijs zal afgegeven worden tijdens de openingsceremonie bij de Berlinale Palast op 13 februari 2025. Festivaldirecteur Tricia Tuttle had het volgende te zeggen over de beroemde actrice: “Het werk van Tilda Swinton is adembenemend. Ze brengt zoveel menselijkheid, medeleven, intelligentie, humor en stijl in de film, en met haar werk verruimt ze onze ideeën over de wereld. Tilda is een van onze moderne filmidolen en maakt ook al lang deel uit van de Berlinale-familie. We zijn verheugd dat we haar deze Gouden Erebeer kunnen overhandigen.”

On Falling beleeft Nederlandse première op het IFFR van 2025

Het speelfilmdebuut van Laura Carreira, On Falling, is geselecteerd voor het International Film Festival Rotterdam (IFFR) van 2025. On Falling is geselecteerd in de Harbour-sectie van het internationale filmfestival. De sociaal-maatschappelijke en realistische dramafilm werd geproduceerd door het team van Ken Loach. On Falling heeft al verschillende prijzen gewonnen. Zo won de film de Silver Shell voor Beste Regie bij het Internationaal filmfestival van San Sebastián en de prijs voor Beste Debuut op het BFI London Film Festival.

Fabula opent 54ste editie van het International Film Festival Rotterdam

Het International Film Festival Rotterdam (IFFR), filmdistributeur The Searchers en productiemaatschappij New Amsterdam Film Company hebben op dinsdag 10 december 2024 bekendgemaakt dat Fabula de 54ste editie van het prestigieuze filmfestival zal openen. De film zal zijn wereldpremière beleven op 30 januari 2025 bij het International Film Festival Rotterdam. Fabula is de nieuwste film van de meermaals bekroonde Nederlandse regisseur en scenarioschrijver Michiel ten Hoorn.

The Substance is vanaf 27 december 2024 exclusief te streamen op MUBI

The Substance was een van de meest besproken en best beoordeelde films van het 77ste Filmfestival van Cannes. De film werd door filmdistributeur Cinéart in de Nederlandse bioscopen op 19 september 2024 uitgebracht, maar de film zal vanaf binnenkort ook thuis te zien zijn. Zo is The Substance vanaf 27 december 2024 in Nederland exclusief te zien op streamingdienst MUBI. Daarnaast zijn de korte avant-garde film Film Annonce du Film qui n’existera jamais: ‘Drôles de Guerres’ (2023) van filmmaker Jean-Luc Godard en Lizzie Bordens dramafilm Working Girl (1986) vanaf 1 december 2024 in Nederland exclusief te zien op streamingdienst MUBI.

Nederlands Silent Film Festival van 2025 | Filmfestival Preview

Van donderdag 16 tot en met zondag 19 januari 2025 vindt de achtste editie van het Nederlands Silent Film Festival plaats in Eindhoven. Het filmfestival, dat ook bekend is onder zijn afkorting NSFF, heeft op maandag 4 november 2024 het volledige programma bekendgemaakt. Bij het Nederlands Silent Film Festival van 2025 is er een speciale focus op programma’s voor het hele gezin. Zo programmeert het Nederlands Silent Film Festival in 2025 twee humoristische en muzikale filmprogramma’s die geschikt zijn voor het hele gezin.

Trip-Tych (2024) – Film Recensie

In Trip-Tych bestrijdt regisseur en scenarioschrijver Kevin Boitelle vuur met vuur door een pretentieuze film te maken waarin hij kritiek levert op pretentieuze films. Boitelle noemt in zijn surrealistische en absurdistische komediefilm veel diepgaande onderwerpen op, maar zegt hier eigenlijk vrij weinig over. Trip-Tych is zeker een eigenzinnige film. Toch laat de regisseur en scenarioschrijver zien dat anders zijn niet altijd iets waardevols hoeft te zijn. Zeker niet als het eigenzinnige aspect van de film het een moeilijke of zelfs pijnlijke kijkervaring maakt om doorheen te komen. Boitelle kaart in zijn komediefilm serieuze onderwerpen en situaties op een satirische manier aan. Helaas lukt het hem niet om de satire sterk uit te werken in zijn film. In plaats daarvan zorgt Boitelle ervoor dat de onderwerpen uit zijn film memeificeren. De satirische onderwerpen uit Trip-Tych kunnen niet diepgaand besproken worden, doordat er van deze onderwerpen onbedoeld eerder domme en ongrappige filmische memes gemaakt worden. Hiermee speelt Boitelle in op de problematische memeificatie en de medialisering van de oprechte kant van de filmindustrie. Onbedoeld speelt Boitelle met zijn film meer in op hoe trending een film kan worden op social media en hoeveel grappige memes of korte hilarische Letterboxd recensies er geschreven over kunnen worden. Voor een film die onafhankelijke artistieke originaliteit bepleit, is het best apart dat de regisseur en scenarioschrijver de populariteit van zijn eigenwijze film Trip-Tych – bewust of onbewust – als zo belangrijk ziet.

Emilia Pérez (2024) – Film Recensie

Emilia Pérez is een ode aan de artistieke expressie van musicals. Regisseur Jacques Audiard laat het publiek zien hoe zelfs de gevaarlijkste mensen op aarde – zoals drugsbaron Manitas Del Monte – dans en zang kunnen gebruiken om hun diepste wensen aan de wereld kenbaar te maken. De spannende en excentrieke film vertoont met behulp van uitstekend gechoreografeerde dansscènes en prachtig gezongen muzieknummers de innerlijke werelden, emoties en dromen van de hoofdpersonages. Audiard speelt in zijn film met het (audiovisuele) idee dat als (film-)personages zich niet met woorden over ernstige zaken kunnen uitdrukken dat ze beter kunnen zingen of dansen. De film behandelt een lange lijst van uiteenlopende onderwerpen. Het bespreekt onderwerpen als wedergeboorte en gender in politieke corruptie. Daarnaast komen vrouwenemancipatie en transseksualiteit ook ter sprake. Doordat het filmverhaal meerdere belangrijke onderwerpen bespreekt, komt het verhaal van Emilia Pérez op enkele momenten overvol over. Toch worden de verschillende onderwerpen uit de film goed onderbouwd. Ondanks zijn ambitieuze en grootse aanpak lijkt Audiard niet verloren te raken wat hij wil vertellen met zijn film. De kracht van Audiards regievisie is terug te vinden in de humane aanpak van zijn filmverhaal en de bijhorende personages. De regisseur en scenarioschrijver zoekt de humaniteit in zijn filmverhaal op door de filmpersonages tegenover inhumane praktijken en situaties te zetten. Hierbij levert Audiard uiteindelijk een audiovisueel pleidooi over het belang van gelijkheid, mensenrechten en eigenwaarde.

Movies that Matter Festival ontvangt status van Oscar-kwalificerend festival

Het Movies that Matter Festival heeft de prestigieuze status van Oscar-kwalificerend festival verkregen. Hiermee is het Movies that Matter Festival in een select gezelschap van wereldwijde filmfestivals geplaatst die deze erkenning hebben ontvangen. De kwalificatie is een waardering voor de selectie van documentaires met maatschappelijke impact die door het Movies that Matter Festival worden geprogrammeerd. Daarnaast is de kwalificatie een teken van waardering voor de voortdurende bijdrage aan en betrokkenheid van het Movies that Matter Festival bij de internationale filmgemeenschap. De winnende film van de Grand Jury Documentary competitie komt nu in aanmerking voor een nominatie voor de Oscar voor beste documentaire. The Mother of All Lies van regisseur Asmae El Moudir won de Grand Jury Documentary Award op het Movies that Matter Festival van 2024.

Deze films zijn onderdeel van de American Indie Competition van het Leiden International Film Festival van 2024

Op 10 oktober 2024 start alweer de negentiende editie van het Leiden International Film Festival. Het Leiden International Film Festival van 2024 vindt plaats van donderdag 10 oktober tot en met zondag 20 oktober 2024. Het filmfestival is gestart in 2006. Tegenwoordig is het een van de belangrijkste filmfestivals van Nederland met films van over de hele wereld. Zo kwamen ruim 42.000 bezoekers naar het Leiden International Film Festival van afgelopen jaar. Elk jaar laat het Leiden International Film Festival – dat ook wel bekend is onder zijn afkorting LIFF – een prachtige selectie aan films zien. Er vinden premières van films plaats die nu nog niemand kent. Daarnaast zijn er onafhankelijke films (indies) te zien waar filmliefhebbers het nog jaren over zullen gaan hebben. Bovendien vertoont het filmfestival prijswinnende publiekstrekkers van grote internationale festivals. Het Leiden International Film Festival focust opnieuw op de drie programmaonderdelen waarmee het festival zo groot is geworden. Deze drie programmaonderdelen bevatten elk hun eigen competitie tijdens het festival. Zo bevat het programmaonderdeel Independent niet alleen onafhankelijke films, maar ook de American Indie Competition.