Medusa Deluxe (2022) – Film Recensie

Medusa Deluxe is een intense moordmysterie film. Het filmpubliek krijgt tijdens het kijken van Medusa Deluxe amper de kans om op adem te komen. Regisseur Thomas Hardiman weet met een krappe beeldverhouding van 4:3 op een bijzondere manier een benauwd gevoel te scheppen. De filmtoeschouwers ervaren dezelfde soort gejaagde en gespannen gevoelens als de personages. Toch is de film, maar deels een moordmysterie film. Medusa Deluxe gaat eigenlijk nog meer over de levens en de onderlinge relaties, rivaliteiten en conflicten van deze veelzijdige cast van personages.

De mysterieuze moord op een van hun concullega’s start een (filmisch) proces waarbij het filmpubliek steeds meer te weten komt over de motivaties, drijfveren en emoties van deze personages. Het intieme camerawerk van cinematograaf Robbie Ryan begeleidt het filmpubliek door dit doolhof van trappengangen en mensenlevens. Medusa Deluxe is een memorabele film geworden die – net zoals diverse kapsels uit deze film – schittert door de uitstekende prestaties van de cast en crew.

Over Medusa Deluxe (2022)

Medusa Deluxe is een Britse moordmysterie film uit 2022. De film is geregisseerd door Thomas Hardiman. De regisseur schreef ook het scenario van de film. De cast van de film bestaat uit onder andere Clare PerkinsAnita-Joy UwajehDebris StevensonKae AlexanderHarriet WebbDarrell D’SilvaLuke Pasqualino en Heider Ali. Het verhaal van Medusa Deluxe gaat over een gemeenschap waarin een groep kappers obsessief gefixeerd zijn op een lokale kapperscompetitie. Er ontstaat steeds meer onderlinge wantrouwen wanneer een van hen om het leven wordt gebracht.

In een mist van haarlak en te midden van de wildste haarstijlen beschuldigt het levendige gezelschap van strijdlustige kappers, modellen en juryleden elkaar van moord. Met vurige dialogen en hier en daar een dosis paniek raakt iedereen betrokken in de zoektocht naar antwoorden. Ik zag Medusa Deluxe voor het eerst op de 16e editie van het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema in Krakau, Polen.

Het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema is een filmfestival dat altijd ontwikkelingen en veranderingen blijft ondergaan. Door belangrijke actuele onderwerpen aan te snijden, is het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema een van de belangrijkste filmfestivals van Midden-Europa geworden. Medusa Deluxe werd op 12 oktober 2023 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. Mijn dank aan De Filmfreak en Herrie Film & TV voor het versturen van een online recensie-exemplaar zodat ik de film nog een keer heb kunnen zien voor het schrijven van deze recensie.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Medusa Deluxe (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Uitstekende one-take film

De regisseur heeft ervoor gekozen om de film in een enkele take op te nemen. Dit betekent dat cinematograaf Robbie Ryan met zijn camera de volledige film in een lange opname heeft opgenomen. Medusa Deluxe kan om deze reden ook wel een one-shot film of een one taker genoemd worden. Een ander voorbeeld van een film die een soortgelijke indruk probeert op te wekken is Sam Mendes’ film 1917. Het grootste verschil tussen deze twee films, is dat Medusa Deluxe daadwerkelijk in een lange opname is opgenomen, terwijl 1917 alleen een indruk hiervan probeert op te wekken.

Mendes laat de film als een one taker overkomen, maar 1917 speelt zich in echte tijd af. Hardiman en Ryan kiezen voor een directe aanpak met hun one-shot film. Een begrijpelijke keuze, want het grote doolhofachtige filmdecor past hier uitstekend bij. De cinematograaf beweegt zich levendig met zijn camera langs de verschillende kappersruimtes en de lange trappengangen. Ryan legt hierbij altijd de focus op het meest uitspringende personage van de specifieke setting of filmmoment.

De cinematograaf volgt met zijn camera de conflicten en de actie op een directe manier. Het camerawerk zorgt samen met de gekozen beeldverhouding van 4:3 voor een claustrofobisch gevoel. De filmtoeschouwers zullen net zoals de filmpersonages ervaren dat ze gevangen zitten in de consequenties van onderlinge rivaliteiten en een mysterieuze moord. Het filmpubliek zit dus net zo krap gevangen in het verhaal als de personages in deze benauwde setting.

Medusa Deluxe (2022)
Bron: Filmdepot.nl, De Filmfreak, Herrie Film & TV, BBC Film, British Film Institute (BFI), EMU Films en Time Based Arts.

Donkere humor en veelzijdige cast

Naast het uitstekende camerawerk van de cinematograaf bevat Medusa Deluxe ook fantastisch acteerprestaties. De cast weet met hun dikke Britse accenten sterk in te spelen op de scherp geschreven donkere humor uit Hardimans scenario. In het acteerwerk van de cast ligt de nadruk vooral op het zo energiek mogelijk leveren van de dialogen. De donkere humor wordt in deze film al uitstekend gepresenteerd in het scenario, maar nog overtuigender gebracht door de cast. In hun sublieme articulatie van de dialogen weten de acteurs en actrices de juiste klemtonen op de perfecte momenten te gebruiken.

Actrice Clare Perkins weet de uniekste acteerprestatie neer te zetten. Haar personage Cleve oogt als een wandelende tijdbom die op elk moment kortsluiting kan krijgen en eerder af kan gaan dan verwacht. Ook is actrice Harriet Webb een genot om te aanschouwen. De rivaliteit die de verschillende kapsters met elkaar ervaren wordt het best weergegeven door de conflicten tussen Perkins’ Cleve en Webbs personage Kendra. De rest van de cast leveren ook allemaal sterke acteerprestaties af.

Medusa Deluxe (2022)

De veelzijdige cast van diverse personages oogt levendig doordat alle personages individueel overtuigend en echt overkomen. Dit zijn personages die vergeleken kunnen worden met echt bestaande mensen, zoals je die willekeurig op straat tegen kunt komen. Het acteerwerk van de cast is echt, dynamisch en oprecht. Het helpt de film ook dat de dialogen – en in verlenging het verhaal – van Medusa Deluxe niet alleen gaan over de mysterieuze moord van een kapper en de lokale kapperscompetitie.

In het filmverhaal worden de verschillende levensstijlen, achtergrondverhalen, onderliggende onzekerheden en vooroordelen besproken. Perkins’ personage vertelt meerdere achtergrondverhalen van diverse personages op net zo’n felle manier als dat Webbs personage praat over de realiteit van deze kapperscompetitie. De onderwerpen die in Medusa Deluxe besproken worden zijn net zo gelaagd en diepgaand als dat de film er – via het camerawerk van de cinematograaf – uitziet.

Medusa Deluxe (2022)

Haarstijlen en rekwisieten

In een film over kappers, modellen en een lokale kapperscompetitie hoort er een aspect boven alle andere filmonderdelen uit te springen: het werk van de haarstylisten. Ondanks dat het werk van de haarstylisten niet zoveel de show steelt als je zou verwachten, weten deze crewleden toch wel overtuigend werk af te leveren. Het werk van Anne Little en de andere haarstylisten is prachtig. De haarstylisten weten goed weer te geven dat een kapsel (inderdaad) de kroon is die je – in principe – niet af hoeft te doen.

Een goed voorbeeld hiervan is terug te zien in het kapsel dat Perkins’ Cleve bij haar model heeft gemaakt. Cleve heeft een rekwisiet van het Franse schip The Orient nagemaakt en het – als de kers op de taart – in het kapsel van haar model geplaatst. Dit Franse schip was beroemd om haar rol als vlaggenschip van de Franse vloot bij de Slag om de Nijl in augustus 1798. Crewlid Jay Pales is bij Medusa Deluxe verantwoordelijk geweest voor de rekwisieten.

Hij heeft geweldig werk afgeleverd in deze film. De verschillende haarstijlen zijn origineel in hun opzet en worden magnifiek gecombineerd met de rekwisieten van Pales. Daarnaast weten de prestaties van kostuumontwerper Cynthia Lawrence-John, visagist Chloe Dixon en productieontwerper Gary Williamson ook het bijzondere uiterlijk van de film (en dus ook van de haarstijlen) te verrijken.

Medusa Deluxe (2022)

Medusa Deluxe is een film die bomvol zit met meerdere uitstekende technische, audiovisuele en narratieve elementen. Thomas Hardimans oogt spectaculair en origineel. Er is duidelijk te zien dat de regisseur samen met zijn cast en crew veel plezier heeft gehad tijdens het maken van Medusa Deluxe. Dit is ook terug te zien in de aftiteling van de film waarin we de cast samen zien dansen op de muziek van George McCrae. De choreografie van deze afsluitende dansscène is simpel, maar uiterst effectief.

Net zoals in de rest van de film volgt cinematograaf Robbie Ryan in deze dansscène de personages op een intieme en directe manier. De cinematograaf beweegt zich met zijn camera langs de verschillende acteurs en actrices die elk op hun eigen dynamische manier dansen. Naast het sublieme camerawerk van Ryan en Hardimans regievisie, weten ook de rest van de cast en crew te overtuigen. De cast levert uitstekende acteerprestaties af. Hierbij weten de actrices Clare Perkins en Harriet Webb het meest de show te stelen.

Van de crew weten de haarstylisten ook indruk op te wekken. Dit is niet alleen te danken aan hun eigen inzet, maar ook aan het ondersteunende werk van de rekwisieten van Jay Pales en de make-up van visagist Chloe Dixon. Daarnaast helpen kostuumontwerper Cynthia Lawrence-John en productieontwerper Gary Williamson ook bij het neerzetten van een levendige en echte filmwereld.

De film is om al deze positieve redenen zeker een bioscoopbezoek waard. Daarnaast kan de film – naar mijn mening – ook een van de beste Britse films van de afgelopen jaren genoemd worden. Medusa Deluxe draait nu (nog) in de Nederlandse bioscopen.