Mijn Vader is een Saucisse (2021) – Film Recensie

Nederlandstalige films lijken in 2021 een obsessie met vaders te hebben. Zo zijn er dit jaar twee Nederlandstalige films uitgekomen met vaders in de titel. Ik heb het uiteraard over Mijn Vader is een Vliegtuig, maar ook over Mijn Vader is een Saucisse. Die laatste film is waar ik het in deze film recensie over ga hebben. Mijn Vader is een Saucisse is een familiefilm dat geregisseerd is door Anouk Fortunier. De film was ook te zien tijdens het SCHLiNGEL International Filmfestival, maar ik keek de film bij een persvoorstelling in Amsterdam.

Mijn dank aan Paradiso Filmed Entertainment dat ik de persvoorstelling mocht attenderen. Mijn Vader is een Saucisse is nu ook te zien op het leukste kinderfilmfestival van Nederland. Het filmfestival dat ik bedoel is uiteraard het Cinekid Filmfestival. Deze editie van het filmfestival loopt nog tot en met 31 oktober 2021. Ook draait de familiefilm nu op het Filmblik Festival. Dit filmfestival eindigt op 30 oktober 2021. De Nederlandse releasedatum van de film is 28 oktober 2021. Vanaf die datum zal de film dus ook buiten de filmfestivals te zien zijn.

Over Mijn Vader is een Saucisse

Maar waar gaat Mijn Vader is een Saucisse over? De kinderfilm gaat niet over een vader die letterlijk een worst is – dus ouders maak je geen zorgen! Mijn Vader is een Saucisse vertelt het verhaal van de twaalfjarige Zoë. Haar beste vriend is haar vader. Op een dag besluit haar vader zijn baan als bankier op te geven. Hij wil zijn droom volgen en professioneel acteur worden.

De rest van het gezin heeft maar weinig vertrouwen in de vader van Zoë. Gelukkig heeft hij een trouwe fan en kameraad in zijn dochter Zoë gevonden. Samen gaan ze aan de slag om van zijn droom een werkelijkheid te maken. Wanneer Zoë hiervoor school begint te vermijden, ontstaan er echter grote problemen voor het hele gezin. De cast bestaat onder andere uit Johan Heldenbergh, Savannah Vandendriessche, Hilde De Baerdemaeker en Eva van der Gucht.

Bekijk hier de officiële trailer van Mijn Vader is Saucisse (2021).

Twee hersenhelften

Mijn Vader is een Saucisse is een mooi uitgevoerde kinderfilm. De film bevat een belangrijke boodschap over het volgen van je dromen, zonder daarin de realiteit kwijt te raken. Zo bespreekt de kinderfilm ook op een informatieve, maar vermakelijke manier hoe de hersenen uit twee helften bestaan. De film legt op een creatieve en begrijpelijke manier aan kinderen uit hoe de twee hersenhelften van elkaar verschillen. Daarnaast vertelt de film ook hoe de twee helften elkaar nodig hebben in het leven. Door het gebruik van verschillende animatietechnieken is deze uitleg amusant en leuk voor alle leeftijden.

Mijn Vader is een Saucisse vertelt dat de ene (grote) hersenhelft gefocust is op creativiteit en het volgen van dromen, terwijl de andere (grote) hersenhelft gefocust is op logisch en ruimtelijk denken. De uitleg rondom de twee (grote) hersenhelften staat weer verbonden met de twee ouders van Zoë. Zo is de vader meer dromerig en creatiever ingesteld, terwijl de moeder meer praktisch en logisch nadenkt. De film voert dit idee fascinerend uit, doordat de twee ouderlijke figuren in de film van elkaar leren. Aan het einde van de film hebben ze van elkaar een les meegekregen en vormen ze samen weer een vaste basis voor de kinderen.

De film eindigt dus uiteraard met een vrolijk en goed einde. Hierdoor zou je kunnen zeggen dat deze kinderfilm lichtelijk cliché is opgebouwd. De film volgt een bepaald stappenplan dat veel andere kinderfilms ook volgen. Zo licht de film veel thema’s uit die in ook in andere familiefilms besproken worden. Hierbij kun je denken aan thema’s rondom pesten, voor jezelf opkomen en het volgen van je dromen. Mijn Vader is een Saucisse bespreekt dan dezelfde basisthema’s bespreekt als andere films uit dit genre, maar dit betekent niet dat de film slecht is.

Mijn Vader is een Saucisse (2021)
Bron: Filmdepot.

Geschikt voor alle leeftijden

Zo zijn er prachtige cinematografische beelden te zien in de film. De film is niet per se cinematografisch mooi door zijn uiterlijk, maar door de manier waarop de personages (en/of voorwerpen) symmetrisch in het beeld zijn geplaatst. Dit is iets wat bewust is uitgevoerd, en dat is fijn om mee te maken. Bij veel familiefilms wordt hier minder op gefocust. Doordat de film een focus legt op zijn beeld kadrering, voelt het ook unieker aan. Voor een kinderfilm zijn het vooral de ouders die met hun acteerwerk de show stelen. De jonge hoofdrolspeelster levert meer sterk stemmenwerk, dan dat ze krachtig acteerwerk levert.

Nu heeft dit ook te maken met het feit dat haar personage ook de rol van verteller in de film heeft. Ze bespreekt de evenementen uit de film, terwijl er op de achtergrond geanimeerde illustraties tot leven komen. Dit is een leuk idee, maar in de uitvoering zorgt het er eerder voor dat de film zijn tempo verliest. Daarnaast krijgt de jonge hoofdrolspeelster nu ook minder de kans om te schijnen in haar rol. Het acteerwerk van de jonge Savannah Vandendriessche voelt hierdoor wat eentonig en zwak aan.

Het verhaal van Mijn Vader is een Saucisse is vermakelijk voor jonge kinderen, maar ook leuk voor een ouder publiek. Dit komt doordat de film een goede dosis humor bevat, maar tegelijkertijd ook serieuze onderwerpen aan bod brengt. Zo bespreekt de film of het normaal is als een vader ingrijpt als hij zijn kind gepest ziet worden. Ook werkt Mijn Vader is een Saucisse activerend, want als kijker zal je gaan nadenken of je eerder dromerig of praktisch ingesteld bent. Hierdoor is deze kinderfilm niet alleen geschikt voor kinderen, maar ook voor volwassenen.

Mijn Vader is een Saucisse (2021)
Bron: Filmdepot.

De minpunten van Mijn Vader is Saucisse

Mijn (kritische) minpunten hebben bij deze film vooral te maken met het acteerwerk van de jonge hoofdrolspeelster (Savannah Vandendriessche) en het feit dat er teveel gebruik wordt gemaakt van een vertellende aanpak. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat de rol van de verteller te groot is. Ze hadden veel beter Savannah Vandendriessche’s rol als kind kunnen vergroten. Nu is ze meer de verteller dan het hoofdpersonage van het verhaal. Hierdoor voelt haar personage eentonig en misplaatst aan. Het vertellen van het verhaal met een voice-over is niet altijd een slecht idee, maar in dit geval had de film kunnen profiteren van een andere aanpak.

Zo hadden ze in plaats van een verteller alleen de geanimeerde illustraties kunnen gebruiken om de innerlijke conflicten en gevoelens van de personages weer te geven. Hier hadden ze dan komische of passende geluidseffecten bij kunnen gebruiken, om het zo ook begrijpelijk te maken voor de jonge kinderen. Hoe de film nu gebruik maakt van deze geanimeerde scènes is zeker niet slecht, maar wel te langdradig en misplaatst.

Mijn Vader is een Saucisse (2021)
Bron: Filmdepot.

Mijn Vader is een Saucisse is een amuserende en vrolijke familiefilm dat geschikt is voor alle leeftijdsgroepen. De film maakt gebruik van mooie geanimeerde illustraties die goed verbonden zijn aan het verhaal. Hierbij wordt er ook gebruikgemaakt van de rol van een verteller. Deze rol is verbonden aan de rol van het hoofdpersonage – dat gespeeld wordt door Savannah Vandendriessche. Haar stemmenwerk is zeker bijzonder, maar door haar dubbele rol krijgt ze te weinig kansen om haar fysieke acteerprestatie krachtig neer te zetten.

Nu stelen Johan Heldenbergh en Hilde De Baerdemaeker (als de ouders) vooral de show. Het camerawerk levert door de opzet van de beeld kadrering prachtige beelden op. Hierdoor voelt de film in zijn genre ook een stuk unieker aan. Jammer genoeg legt de film een te grote focus op de voice-over rol van de verteller. Het verhaal wordt langdradig, doordat de evenementen op twee manieren in het verhaal worden getoond. Daarnaast krijgt Savannah Vandendriessche niet de kans om nu goed te schijnen in haar rol als hoofdrolspeelster. Toch is deze film aan te raden aan mensen van alle leeftijdsgroepen. Mijn Vader is een Saucisse is nu te zien op filmfestivals en vanaf 28 oktober 2021 is de film ook in de Nederlandse bioscopen te zien.