Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge (2020) – Film Recensie

Is animatiefilm Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge beter dan Mortal Kombat (2021)? Eerder dit jaar recenseerde ik de nieuwe liveaction Mortal Kombat film. In mijn recensie vertelde ik dat dit de film vermakelijk vond. Ondanks dit feit vertelde ik ook dat Mortal Kombat (2021) naar mijn mening geen goede film was. Zo zit de nieuwe liveaction Mortal Kombat vol clichés, gehaaste verhaallijnen en eendimensionale personages.

Nu zijn er de afgelopen jaren ook twee animatiefilms uitgekomen over deze bekende franchise. Is het de cast en crew gelukt om de visie van de games naar film te adapteren? Vandaag sta ik stil bij het eerste deel van de Mortal Kombat Legends (animatie) filmreeks. Dit deel heet Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge.

Over Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge (2020)

Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge is een Amerikaanse direct-to-video film uit 2020. Dit is een geanimeerde martial-arts film voor volwassen dat gebaseerd is op de Mortal Kombat franchise. Hierbij spreek ik uiteraard over de franchise dat bedacht is door Ed Boon en John Tobias. De Zuid-Koreaanse studio Mir animeerde de film. Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge werd geproduceerd door Warner Bros. Animation.

Het verhaal draait om Hanzo Hasashi (Scorpion). Zijn doel is om wraak te nemen op degenen die zijn familie en clan hebben vermoord. Ondertussen nemen Liu Kang, Sonya Blade en Johnny Cage deel aan het Mortal Kombat toernooi. Ze zijn hiervoor uitgekozen en het lot van Earthrealm (ook wel bekend als de Aarde) ligt in hun handen.

Dit is de eerste Mortal Kombat die geproduceerd wordt door Warner Bros. Animation. Daarnaast is dit het eerste Mortal Kombat animatieproject sinds de tekenfilmserie Mortal Kombat: Defenders of the Realm. De film kreeg ook een vervolg, namelijk Mortal Kombat Legends: Battle of the Realms. Op 15 september 2021 werd in Nederland dit vervolg op blu-ray uitgebracht.

Bekijk hier de trailer van Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge (2020).

Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge is R-rated

Dit is de eerste Mortal Kombat film met een R-rating. Het is best begrijpelijk dat deze Mortal Kombat film een R-rating kreeg, want het bevat geweldig brute actiescènes. Het weet de fantasierijke en pittige sfeer van de games goed weer te geven. Het is lastig om maar een voorbeeld van de brute actiescènes te noemen. Toch blijft de grootste overeenkomst tussen deze animatiefilm en de games de fatale klap. Beide media-uitingen laten zien wat een fatale klap met het lichaam en het skelet doet.

Daarnaast is dit een film die op krachtige manier speelt met zijn R-rating. De filmmakers zijn niet bang om de grens op te zoeken, en dus laten ze allerlei destructieve verwondingen en gruwelijke moorden zien. Hierbij laten ze ook nadrukkelijk de moord van een jong kind zien. De filmmakers komen hiermee dicht bij de grens van wat beter wel en niet getoond kan worden.

Mortal Kombat Legends: Scorpion's Revenge (2020)
Bron: Warner Bros. Animation, DC Entertainment, Midway Games, Warner Home Video en Warner Bros. NL.

Personages met karaktergroei

Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge is een film die zijn de focus het meest legt op de karaktergroei van zijn hoofdpersonage (Scorpion). Het bijzondere hieraan is dat bijpersonages als Lord Raiden, Sonya Blade, Liu Kang en Johnny Cage ook allemaal een kans krijgen om te schijnen in deze animatiefilm. Scorpion komt in de film evenveel voor als de bijpersonages, waardoor het bijzonder aanvoelt dat zijn karakter zoveel groei en ontwikkeling meemaakt. Helaas maken de bijpersonages een stuk minder karaktergroei mee.

De bijpersonages bevatten alsnog een karakter en motivaties. De meest verfilmingen van games bevatten karakterloze personages met zwakke motivaties. Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge laat ons zien dat het voor een game verfilming zeker mogelijk is om personages met een sterk karakter neer te zetten. Dit betekent echter niet dat alle personages evenveel groei meemaken in hun karakter, maar dit is iets wat bij veel andere genrefilms ook het geval is. Het helpt dat het stemmenwerk levendig is uitgevoerd, waardoor het karakter van elk personage ook geestdriftig overkomt. Hierbij is het vooral Joel McHale die als Johnny Cage de show steelt.

Brute Mortal Kombat verfilming

Een tijd geleden las ik online dat het onmogelijk zou zijn om Mortal Kombat te verfilmen. Dit werd gezegd na dat het bekend was gemaakt wat de speeltijd van de nieuwe liveaction Mortal Kombat zou zijn. Volgens dezelfde persoon moet een Mortal Kombat minimaal een drie uur durende film zijn, want anders zouden de personages en het verhaal niet goed verfilmd worden. Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge laat niet alleen zien dat een goede gameverfilming maken mogelijk is.

De film laat ook zien dat het mogelijk is om een krachtige Mortal Kombat film te maken met een speeltijd van maar 80 minuten. Een groot deel hiervan is te danken aan de grandioze uitwerking en stijl van de animatie. De animatie voelt dynamisch aan, en komt springlevend over. De snel geanimeerde gevechten zorgen voor een adrenaline kick die de kijker enthousiast maakt. Tegelijkertijd laten de geanimeerde scènes ook de empathische momenten krachtig over komen op het publiek. Hierbij kun je denken aan het moment dat Scorpion zijn familie verliest.

Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge is een geweldige animatiefilm die laat zien dat het mogelijk is om een game goed te verfilmen. De film weet de juiste balans te vinden tussen het vertellen van een aangrijpend verhaal, en het leveren van brute actiescènes. Daarnaast is het de filmmakers ook gelukt om de wereld van Mortal Kombat goed te verfilmen. Zo zijn de bekende fatale klappen, en veel geliefde personages, terug te zien in Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge.

De film legt zijn focus op het hoofdpersonage Scorpion, maar weet tegelijkertijd dat het publiek ook andere geliefde personages als Lord Raiden en Johnny Cage wilt zien. Het hoofdpersonage krijgt daarom evenveel tijd in het verhaal als de bijpersonages. Toch is het zijn karakter dat het meeste groei en ontwikkeling doormaakt. Dat deze groei natuurlijk overkomt is dus best bijzonder. En dit allemaal voor een animatiefilm met een speeltijd van maar 80 minuten!

Het geweldige stemmenwerk van de cast (waaronder Joel McHale) en de grandioze animatie helpen bij het maken van een top animatiefilm. Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge is een van de beste animatiefilms uit 2020. Ondanks de positieve punten voelt de film regelmatig wel te kort aan en krijgen de bijpersonages minder karaktergroei. Gelukkig hebben de bijpersonages nog wel een karakter waar het publiek zich aan kan hechten. Filmmakers kunnen Mortal Kombat Legends: Scorpion’s Revenge gebruiken als voorbeeld van hoe je een game goed adapteert tot een film. Wie weet dat er dan eindelijk meer goede gameverfilmingen kunnen komen…