Recensie – mother!

Het rustige leven van een koppel wordt verstoord wanneer onverwachts meerdere personen komen opdagen in hun huis.

mother! is een ingewikkelde film. Ingewikkeld om te kijken en om te begrijpen. Dit is ook wat mother! een van de meest interessante films maakt, die ik ooit heb gezien.

Bij mother! wordt slim gebruik gemaakt van het camerawerk. De focus van de camera ligt voornamelijk op het karakter van Jennifer Lawrence. Deze focus komt voornamelijk in de vorm van close-ups. Door deze close-ups is het soms moelijk om te zien wat er om het karakter van Lawrence heen gebeurd. Maar eigenlijk vindt de film hier ook z’n kracht in. mother! maakt namelijk gebruik van een bekende filmregel; maar stopt haar eigen twist erbij. mother! zegt don’t show, don’t tell. Dit will zeggen dat de film veel overlaat aan de verbeelding, doordat de film niet alles van zijn omgeving en de gebeurtenissen laat zien.

mother! is een meesterlijke religeuze-apocalyptische film, waarbij niet alleen vragen worden gesteld over het geloof en de relatie tussen god, man en vrouw. mother! stelt controversiële vragen over het bestaan van religie, god, de duivel en welk verband er tussen bestaat. Ook gaat de film in tegen de mannelijke en vrouwelijke rollenclichés die nog veel voorkomen in film. De vrouwelijke hoofdrol is veel sterker in haar karakter, dan de man, die alleen in zijn kracht komt te staan als hij zich geliefd voelt.

In conclusie is mother! een zogeheten ervaringsfilm. Niet iedereen zal deze film leuk vinden, maar iedereen kan er een ervaring uithalen. Daarom is deze film ook voor iedereen aan te raden, want het is zeker iets speciaals om mee te maken.

Meesterlijk Chaotisch
  • Eerste indruk
  • Effecten