Night Swim (2024) – Film Recensie

In 2014 kwam de korte film Night Swim uit. De regisseurs van deze korte horrorfilm, Bryce McGuire en Rod Blackhurst, hebben het verhaal later uitgewerkt tot een speelfilm. Begin dit jaar kwam de gelijknamige speelfilm uit in de Nederlandse bioscopen. Waar de korte film geregisseerd werd door McGuire en Blackhurst, is de speelfilm alleen geregisseerd door McGuire. Blackhurst heeft als scenarioschrijver van Night Swim (2024) alsnog een belangrijk aandeel gehad bij het maken van de speelfilm. De filmmakers komen met een interessant en leuk idee in Night Swim.

Een bezeten zwembad komt niet regelmatig voor in horrorfilms. Het concept dat het zwembad tegelijkertijd levens kan redden, door wensen uit te brengen, en levens kan nemen, is ook een geniale zet. Toch weet deze Amerikaanse bovennatuurlijke thriller en horrorfilm grotendeels niet te overtuigen. Ondanks dat de film wel degelijk schrikmomenten heeft, is Night Swim over het algemeen niet eng. De schrikmomenten zijn effectief door twee redenen. Allereerst worden de geluiden tijdens deze schrikmomenten luider gemaakt.

Hierdoor schrik je eerder van het geluid dan van dat het moment of de scène echt eng is. Ten tweede vinden de schrikmomenten ook tijdens de willekeurigste gebeurtenissen plaats, waardoor de filmmakers het filmpubliek toch te pakken weten te krijgen. Bovendien betekent te grazen worden genomen door slappe schrikmomenten niet meteen dat de film ook daadwerkelijk angstaanjagend goed is. Sterker nog: als de korte film net zo belabberd als de speelfilm is, dan heb ik weinig hoop voor de toekomstige filmcarrières van McGuire en Blackhurst.

Sweet Dreams Are Made of This

De hoofdrollen in Night Swim zijn weggelegd voor Wyatt Russell en Kerry Condon. Russell kun je kennen voor zijn rollen uit series als The Falcon and the Winter Soldier en Monarch: Legacy of Monsters. Daarnaast is hij de zoon van de wereldberoemde acteur Kurt Russell. De acteur speelt Ray Waller. Condon speelt zijn vrouw Eve. Deze actrice ontving een Oscarnominatie voor haar rol in The Banshees of Inisherin. In Night Swim is Ray recent verhuisd met zijn gezin. Hij is een voormalige Major League-honkbalspeler die door een slopende ziekte vervroegd heeft moeten stoppen.

Ray heeft nog steeds hoop weer aan de slag te kunnen gaan als Major League-honkbalspeler. Hij overtuigt Eve ervan dat het zwembad in de tuin van hun nieuwe huis niet alleen leuk is voor hun kinderen, maar dat dit hem ook de kans biedt te werken aan zijn herstel. We hebben het hier over een bovennatuurlijke thriller en horrorfilm, dus uiteraard komt het gezin plotseling in gevaar wanneer een duister geheim uit het verleden van het huis een kwaadaardige kracht ontketent. Het filmverhaal van Night Swim mag dan typerend klinken, maar toch bevat de film enkele interessante thema’s.

Night Swim (2024)
Bron: Universal Pictures International (UPI), Triple P Entertainment, Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM, Filmdepot.nl, Atomic Monster, Blumhouse Productions, Universal Pictures en Witchcraft Motion Picture Company.

Zo moeten de belangrijkste personages uit deze film omgaan met het loslaten van hun roeping op een latere leeftijd. Zowel Russells Ray als Condons Eve krijgen hier mee te maken. Russells personage is bezig te revalideren. Toch krijgt hij al snel in de film te horen dat het beter voor hem is, als hij zijn droom om terug te keren als succesvol Major League-honkbalspeler loslaat. Condons Eve heeft een roeping om als docent speciaal onderwijs aan de slag te gaan. Toch kan ze minder ingaan op haar droom, omdat ze nu meer moet zorgen voor haar man: die van een succesvolle sporter naar een zieke en beroerde man is gegaan.

Regisseur McGuire zet veelbelovende emotionele thema’s neer. Samen met Blackhurst brengt hij de personages in conflict met zichzelf en elkaar door de toevoeging van een mysterieus zwembad. Een zwembad dat zowel magische helende krachten als demonen lijkt te bevatten. De cast weet met hun acteerwerk redelijk goed de innerlijke conflicten en dilemma’s van hun personages weer te geven.

Met behulp van het montagewerk van Jeff McEvoy weet de regisseur goed te vertellen waarom de personages twijfelen of ze gebruik moeten maken van deze veelbelovende, maar gevaarlijke zwembad. McEvoy weet met de snelle montage in visioenen de gedachtewereld van Russells Ray goed te onderzoeken. We zien Ray’s droom – om terug te keren als Major League-honkbalspeler – als het ware uitkomen. Door de inclusie van deze visioenen snappen de filmtoeschouwers eerder Ray’s besluit om obsessief gebruik te blijven maken van het bezeten zwembad.

Night Swim (2024)

Clichés en spanning

De belangrijkste bijrollen in Night Swim worden gespeeld door Amélie Hoeferle en Gavin Warren. Ze spelen de kinderen van Ray en Eve. Net zoals in vele andere horrorfilms zijn er meerdere spannende filmscènes waarin de kinderen geconfronteerd worden met de monsters en het kwaad uit het verhaal. De confrontaties die de kinderen met het kwaadaardige zwembad hebben, zorgt ervoor dat ze in conflict komen met elkaar en hun ouders. Vooral Ray heeft moeite te geloven dat er iets kwaads schuilt in het zwembad, omdat hij verblind is door zijn potentiële herstel.

De belangrijkste hoofd- en bijpersonages krijgen allemaal hun eigen moment om geconfronteerd te worden met de duistere kanten van het magische zwembad. Uiteindelijk leiden al deze confrontaties tot de climax van het filmverhaal waarin de familie terug moet vechten om niet een, of meerdere, van hun gezin te verliezen. De opbouw en de uitvoering van de climax zijn redelijk goed uitgevoerd. Toch behoren de individuele confrontaties die de personages met het kwaad hebben tot de veelvoorkomende clichés uit slappere horrorfilms.

Night Swim laat hiermee zien niet origineel genoeg te zijn. Net zoals bij zoveel andere horrorfilms bestaat een groot deel van het verhaal uit de confrontaties die de personages omstebeurt met het kwaad meemaken. Het is jammer dat de filmmakers niet een spannendere manier hebben gevonden om dit weer te geven. Vooral omdat ze in de eindstrijd hebben laten zien dat ze best dynamische en opwindende scènes kunnen maken.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Night Swim (2024). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Night Swim slaagt meer als dramafilm dan als bovennatuurlijke thriller en horrorfilm. De personages bespreken hun interacties met het bezeten zwembad met elkaar. Ze praten over hun dromen, angsten en trauma’s. De filmmakers lijken een originele opzet gevonden te hebben voor een sterke dramafilm, maar dit verpest te hebben door er een generieke bovennatuurlijke horrorfilm van te maken. Ook het acteerwerk van de cast lijkt meer gericht te zijn op het oproepen van medeleven en compassie, dan angst en spanning.

Hierin steelt Condon de show. Met haar acteerwerk draagt de actrice het filmverhaal naar een meeslepender niveau. De rest van cast levert degelijk, maar ongeïnspireerd acteerwerk af. Het filmverhaal bevat enkele mooie thema’s waarmee de filmmakers inspelen op de onderlinge conflicten over het gebruiken van het (bezeten) zwembad. Toch is Night Swim voor een bovennatuurlijke thriller en horrorfilm niet eng genoeg. De film bevat zeker schrikmomenten, maar deze ogen niet origineel en zijn te losjes verbonden aan het filmverhaal.

Ondanks enkele pluspunten en interessante ideeën is Night Swim het soort horrorfilm dat je het best als de pest kunt vermijden. Niet omdat het verhaal zo eng is, maar eerder omdat de film zo angstaanjagend slecht is. Night Swim is sinds 10 april 2024 te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is de film te huur en te koop op Pathé Thuis in Nederland. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.