On the Basis of Sex – DVD Recensie

On the Basis of Sex Uitgelichte Afbeelding

Deze DVD recensie is mede mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat sebkijk! heeft ontvangen van WW Entertainment en Entertainment One. Onze dank aan beide voor deze mogelijkheid tot één samenwerking.

On the Basis of Sex is een film die geïnspireerd is door een waargebeurd verhaal van de jonge jaren van Ruth Bader Ginsburg (Felicity Jones, The Theory of Everything). Het waargebeurde verhaal van deze film gaat over hoe Ruth zich naar het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft bevochten in een door mannen gedomineerde wereld.

Aparte Keuzes

On the Basis of Sex verteld een verhaal waarin er gevochten wordt voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen. Echter slagen de filmmakers erin om de film te laten domineren door traditionele (“mannelijke”) aspecten. Wat bedoel ik hier precies mee? Ik probeer hiermee te zeggen dat in een film als deze je zou verwachten dat er geen “sexy” liefdesscène komt tussen ons hoofdpersonage en haar man – Marty (Armie Hammer, Call Me by Your Name). Natuurlijk mogen ook vrouwen verlangen naar dit soort momenten en ook dit mag geporteerd worden in dit soort films.

Persoonlijk voelde het voor mij eerder aan alsof dit gedaan was om het mannelijke deel van het publiek geïnteresseerd te houden. Zo trekt in deze liefdesscène naar mijn weten alleen Felicity Jones gedeeltelijk haar kleding uit – wat interessant kan zijn voor mannen. Terwijl Armie Hammer zijn kleding aanhoudt. Hierdoor trek ik de conclusie dat dit bedoeld is om het mannelijk publiek te “entertainen”. Deze scène kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. Ik vind het zonde dat een scène zo als dit in een film voorkomt die probeert een standpunt neer te zetten voor vrouwenrechten.

On the Basis of Sex Afbeelding 2
Felicity Jones is ready for action!

Traditionele Clichés

Naast dat deze film de mannen probeert geïnteresseerd te houden, probeert On the Basis of Sex ook op het familie-vlak mensen te amuseren. Zo zijn er meerdere scènes waarbij er één belang wordt vastgelegd van de relatie tussen moeder Ruth, vader Marty en dochter Jane (Cailee Spaeny, Vice). Echter brengt dit ook cliché-scènes met zich mee waarbij de rebelse tienerdochter zich verzet tegen het hoofdpersonage – in dit geval Ruth.

Begrijp me niet verkeerd dit kan ook in de werkelijkheid gebeurd zijn, maar de filmmakers spelen het veilig en laten niet deze moeder-dochter relatie echt bezinken. We krijgen af en toe wat ruzies te zien tussen Ruth en Jane – maar elke kijker van de film weet dat Jane uiteindelijk zal gaan opkijken naar haar moeder. Deze voorspelbaarheid komt helaas vaker voor in On the Basis of Sex.

Zo zijn er niet 1, maar letterlijk 2 (ja – 2!) momenten van verheldering in deze film. Oftewel zogeheten “Moments of Clarity“. Dit zijn momenten waar alles stil wordt, ons hoofdpersonage stil staat. We zien het hoofdpersonage denken en dan gaat de soundtrack een up-beat snel deuntje spelen. Het hoofdpersonage weet nu wat te doen. Dit is zo slecht uitgevoerd dat het gewoon niet meer als creatief of goed uitgedacht gezien kan worden.

On the Basis of Sex Afbeelding 1
Ah. Het Tiener v. Ouder-gevecht. How original…

Overtuigend? Of toch niet?

Dat dit soort dingen voorkomen in On the Basis of Sex is helaas wat teleurstellend. Vooral omdat de film ongelofelijk betekenisvolle en sterke cinematografie heeft. Neem bijvoorbeeld een scène waar een groep mannelijke advocaten aan het discussiëren zijn hoe ze Ruth haar plan kunnen voorkomen. Hoe meer ze praten over hun gedachtengangen hoe meer de camera naar verschillende snelle shots van close-ups gaat. Dit moet weergeven dat deze mannen vastzitten in hun versie van de werkelijkheid en de wereld. Het moet weergeven dat ze close-minded zijn en niet open staan voor verandering. Geniaal!

Ook het acteerwerk is redelijk. Oké – ja er is duidelijk te zien dat er geacteerd wordt, maar er wordt wel overtuigend geacteerd. We zien dan wel een geacteerde versie van mensen uit onze wereld, maar ze komen wel over als deze personen en niet als hunzelf. Hetgeen wat ik het meest kan waarderen an On the Basis of Sex is dan toch echt wel het einde van de film, waar Felicity Jones een ongelofelijk sterk staaltje acteren laat zien met haar speech over waarom gelijkheid tussen mannen en vrouwen zo belangrijk is.

Tijdens dit debat tussen het Amerikaanse Hooggerechtshof en Ruth, zat ik op het puntje van mijn stoel toe te kijken. De vragen die gesteld werden, de manier van articuleren. De houdingen. Je zit er echt midden in. Deze scène was – by far – de meest overtuigende van de gehele film. Hierbij voelde het ook echt aan alsof we de rechtszaak zelf bijwonen. Dit was de enige scène waarbij het niet voelde alsof er geacteerd werd. Één briljant stuk in een over het algemeen matige/gemiddelde film.

On the Basis of Sex Afbeelding 3
Felicity Jones is de de beste van deze filmcast.

On the Basis of Sex is een film met écht ongelofelijk sterke punten, die voornamelijk bestaat uit voorspelbare cliché-momenten. Deze momenten zorgen voor niet veel meer dan een “mwah”-reactie. Dit is enorm jammer. Vooral om dat er ook veel momenten zijn dat de film als kijker je ook weet te boeien. En tijdens deze momenten zit je ook echt in de film. Neem bijvoorbeeld het einde van de film.

Ik kan me in lange tijd niet herinneren dat er een einde in een film was die mijn interesse (op het laatste moment) zo heeft gepakt. Of ik deze film zou aanraden is dan misschien nu een beetje onduidelijk. Maar alleen voor het einde zou ik al zeggen – waag de kans en ga deze film kijken! Laat vooral in de reacties weten wat je van de film vond en of je hem nog wilt gaan kijken.

Volg Me Hier
On the Basis of Mediocrity
  • Acteerwerk & Cast
  • Genre: Biografie, Drama & Politiek
  • Regie, Scenario & Visie
3

Bij de film On the Basis of Sex is er veel sprake van voorspelbaarheid en clichés. Toch weet Felicity Jones met haar acteerwerk de film op gemiddeld niveau te behouden. Ook de sterke cinematografie helpt hierbij.

Misschien is dit ook iets voor je!