Once Upon a Time … in Hollywood – Blu-ray Recensie

Once Upon a Time in Hollywood Uitgelichte Afbeelding

Once Upon a Time … in Hollywood is de nieuwste film die geschreven en geregisseerd is door Quentin Tarantino (Pulp Fiction). Sinds eind december 2019 is deze geweldige film te koop op Blu-ray en DVD. Ik mocht namens Weber Shandwick en Sony Pictures Home Entertainment een Blu-ray exemplaar recenseren. Mijn dank aan beide voor deze mogelijkheid.

Quentin Tarantino’s Once Upon a Time … in Hollywood speelt zich af in 1969 en gaat over tv-ster Rick Dalton (Leonardo DiCaprio, The Revenant) en zijn stuntman Cliff Booth (Brad Pitt, Ad Astra) die proberen rond te komen in een filmindustrie die ze niet meer herkennen.

Tweede Kans

Ik had Once Upon a Time in … Hollywood al in de bioscoop gezien afgelopen zomer. Ik had erg van de film genoten. Alleen kon ik mijn gedachten niet helder op papier krijgen. Niet omdat ik niet wist wat mijn mening was over deze film, maar meer omdat ik de film niet volledig begreep. Oké – deze nieuwe film van Tarantino is geen mega moeilijke film om te begrijpen. Dit is ook niet wat ik bedoel.

Met dat ik de film niet volledig begreep, bedoel ik meer dat ik bepaalde keuzes die in de film werden gemaakt niet kon begrijpen. En helaas werkt het bij mij op dezelfde manier als de meeste mensen; begrijp je iets niet – dan wordt het direct minder leuk en interessant. Ik heb gewacht tot de Blu-ray uitkwam om deze film opnieuw te kijken en te kunnen recenseren. Nu ik de film een tweede keer heb gezien kan ik niks anders doen dan opstaan en applaudisseren voor Tarantino’s genialiteit. Want dit is toch echt een meesterwerk van een film.

Zoals altijd is het dialoog – dat geschreven is door de meester Tarantino – perfect. Het is vol met droge humor en pakkende zinnen. Echter worden deze zinnen ook perfect geleverd door onze twee hoofdrolspelers. DiCaprio speelt een onzekere Rick Dalton die zijn plek in de tv- en film-industrie niet meer weet. Hij denkt dat hij niks meer kan bereiken en dat zijn carrière afgelopen is. Dit is ook te zien in de manier waarop hij zijn dialoog uitspreekt – vol met struikelingen over woorden en gehoest. Dit is een man die alles al bereikt lijkt te hebben en bang is om nu te dalen.

Echter is DiCaprio’s Rick Dalton geen opgever en blijft hij doorvechten. Aan de andere kant hebben we Brad Pitt’s Cliff Booth een stuntman die allang niet meer echt aan het stunten is geweest. Hij is meer de beste vriend en hulpman geworden van DiCaprio’s Rick Dalton. Daar heeft hij ook geen problemen mee. Dit zijn simpele personages die toch zo ongelofelijk interessant. Je weet dat één film goed is als je twijfelt over welk personage het beste is. Dit is ook het geval bij Once Upon a Time … in Hollywood.

Once Upon a Time in Hollywood Afbeelding 1
Beste vrienden Rick Dalton (DiCaprio) en Cliff Booth (Pitt) lachen met elkaar.

Kritiek; (on-)terecht?

Toch kreeg deze nieuwe film van Tarantino ook veel kritiek. Zo zou de film nergens heengaan en betekenisloos zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier eerst wel wat mee eens was. Maar nu dat ik deze film voor een tweede keer heb gezien, ben ik het er helemaal niet meer mee eens. Ik denk dat Once Upon a Time … in Hollywood het beste te vergelijken valt met Disney’s Bambi. Nu denken jullie misschien; waar in godsnaam heb jij het nu weer over?

Let me explain. Disney’s Bambi staat onder de kenners bekend als een film die net echt een vast verhaallijn bevat waar de held de schurk over moet komen. Er is niet echt sprake van een Hero’s Journey waarbij de held op een fysieke of mentale reis gaat en daardoor groeit als persoon. Nee – bij beide Bambi en Once Upon a Time … in Hollywood is er meer sprake van een film over het leven van het hoofdpersonage of de hoofdpersonages. Bij Bambi volg je het leven van een klein hertje dat moet leren volwassen te worden.

Bij Once Upon a Time … in Hollywood volg je het leven van Rick Dalton en zijn beste vriend Cliff Booth. Je maakt al hun avonturen over de tijdspan van 6 á 7 maanden mee. Tarantino wilt ons meenemen naar de laatste momenten van Hollywoods Gouden Eeuw. Dit doet hij door fictieve personages te plaatsen rondom daadwerkelijk bekende sterren – zoals Bruce Lee (gespeeld door Mike Moh, Empire) en Sharon Tate (gespeeld door Margot Robbie, The Wolf of Wall Street).

Once Upon a Time in Hollywood Afbeelding 3
Rick Dalton (DiCaprio) neemt voor deze keer het stuntwerk over van kameraad Cliff Booth (Pitt).

Liefdesbrief aan Cinema

Dit verhaal bedacht door Tarantino gaat niet alleen over het leven van deze fictieve personages, maar ook over hoe het leven eruit zag aan het einde van de jaren ’60 van de vorige eeuw. Hippies die (gewelddadig) in opstand komen. Einde van bepaalde tropes in de film- en televisiewereld. En sterren die hun carrière kwijt beginnen te raken. De film gaat net zo goed over mensen die toen een grote ster waren, zoals Sharon Tate, Jay Sebring, Bruce Lee en Steve McQueen. Once Upon a Time … in Hollywood is namelijk Tarantino’s liefdesbrief naar deze tijden.

In het jaar 1969 vond namelijk het einde van de filmindustrie plaats, maar ook de wedergeboorte. De dood van Sharon Tate en de dood van de spaghettiwestern die toen plaatsvonden, hebben namelijk gezorgd voor een nieuwe start van de tv- en filmindustrie. Tarantino heeft een film vol met lof geregisseerd en geschreven. Lof voor deze laatste gouden tijden en hoe met een kleine verandering deze laatste gouden tijden nog langer door hadden kunnen gaan. Ik ga niet verklappen wat die kleine verandering is, maar er kan zeker gezegd worden dat het een knaller van één einde is!

Once Upon a Time in Hollywood Afbeelding 2
Regisseur-scenarioschrijver Quentin Tarantino bespreekt een scène met acteur Brad Pitt.

Het is Quentin Tarantino opnieuw gelukt om een geweldige film te creëren vol met geloofwaardige en levensechte personages. Misschien was dit keer deze taak zelfs moeilijker, omdat hij ook echte geleefde mensen (zoals Sharon Tate) moest representeren. Echter kan er gezegd worden dat ook deze mensen – op Bruce Lee na – allemaal ook perfect zijn weergegeven. Vooral Margot Robbie scheen als de onschuldige en naïeve Sharon Tate. Een geweldige film over geweldige gouden filmjaren. Een echte aanrader!

Bekijk hieronder de trailer voor Once Upon a Time … in Hollywood!
Once Upon a Time ... in Hollywood - Meesterlijke Liefdesbrief aan Cinema
  • Acteerwerk & Cast
  • Entertainment & Fun
  • Production Design
  • Regie, Scenario & Visie
5

Quentin Tarantino heeft het opnieuw geflikt. Hij heeft een meesterlijke film geschreven en geregisseerd – vol met geloofwaardige en diepgaande fictieve personages rondom echt bestaande personen. De cast schijnt met de sterke dialoog die door Tarantino is geschreven. Wat een top film!

You may also like