Oogappels Seizoen 2 – Recensie

Oogappels Seizoen 2

Oogappels is een Nederlandse drama televisieserie die sinds januari 2019 wordt uitgezonden op NPO 1. De serie is nu al klaar met zijn derde seizoen en het vierde seizoen is ook al aangekondigd. Eerder recenseerde ik al het eerste seizoen van Oogappels, maar vandaag wil ik stilstaan bij Oogappels seizoen 2. De serie is bedacht door Will Koopman. Daarnaast is Koopman ook nog een van de regisseurs van de serie. Ook Antoinette Beumer en André van Duren hebben als regisseurs meegewerkt aan deze serie. Oogappels wordt het voor het grootste gedeelte opgenomen in en rondom Amersfoort. Het tweede seizoen van Oogappels bestaat opnieuw uit tien afleveringen.

Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor het versturen van een exemplaar en de mogelijkheid tot een samenwerking. Blijf SebKijk in de gaten houden voor de giveaway van Oogappels seizoen 2, want deze zal binnenkort op mijn website verschijnen.

Over Oogappels Seizoen 2

De serie Oogappels volgt vier gezinnen in een middelgrote Nederlandse stad waarvan de puberkinderen op dezelfde middelbare school zitten. De ouders hebben ieder hun eigen manier van opvoeden, maar kunnen de lat voor hun kinderen en voor zichzelf te hoog leggen. De ouders voelen een zware maatschappelijke druk om hun kinderen goed op te voeden en krijgen te makken met zaken als sociale media, verlies, rouw, prestatiedruk en gameverslaving.

De cast van Oogappels seizoen 2 bestaat uit Malou Gorter, Ramsey Nasr, Eva van der Gucht, Mike Libanon, Bracha van Doesburgh, Sam Ghilane, Jeroen Spitzenberger, Juna de Leeuw, Noah de Nooij, Susan Radder, Maas Bronkhuyzen, Vera de Vries, Thor Braun, Aiko Beemsterboer en Ciraj Amalal.

Geen tijd om mijn recensie te lezen? Bekijk dan mijn recensie op Youtube!

Oogappels seizoen 2 offert meer diepgang

Seizoen 1 van Oogappels speelde vooral in op de herkenbaarheid van situaties tussen ouders en kinderen. Oogappels seizoen 2 gaat dieper in de op de fundering die gebouwd is in het eerste seizoen. Als kijker zul je tegelijkertijd te maken krijgen met herkenbare momenten, maar ook met verhaallijnen die je zullen ontroeren of shockeren. Zo is dit tweede seizoen ook thematisch veel krachtiger. Er worden thematische sterke vragen gesteld zoals; moeten ouders bij elkaar blijven voor de kinderen, en worden kinderen tegenwoordig meer verwend dan vroeger? Elke aflevering geeft aandacht aan zo’n thematische vraag, terwijl de belangrijkste verhaallijnen zich ook verder ontwikkelen. Dit is een krachtige zet van het schrijversteam geweest.

Als voorbeeld; aflevering 1 van Oogappels seizoen 2 gaat thematisch over de vraag of ouders bij elkaar moeten blijven voor de kinderen. Elk gezin gaat in dit tweede seizoen op zijn eigen manier om met deze vraag. Zo gedragen ouders Marcel en Carola zich juist als tieners na een avondje uitgaan. Dit heeft als gevolg dat zoon Danny met zijn vriendin Kim de ouderrol op zich nemen. Dit komt meer humoristisch over, maar er bevindt zich wel een pijnlijke kern van waarheid in deze situatie.

Oogappels Seizoen 2
Bron: Just Entertainment Nederland.

Oogappels seizoen 2 en ouderrollen

Er zijn meerdere kinderen die een ouderrol op zich moeten nemen, omdat de ouders zich niet volwassen weten te gedragen. Moeder Fabie probeert het onderlinge contact tussen haar kinderen en hun vader (en haar ex) te verbeteren. Deze verhaallijn laat de consequenties zien van ouders die van elkaar gescheiden zijn. Dit wordt onder andere vertoond door de dochter van Fabie die klaagt dat ze wel een tatoeage mag nemen van haar vader, omdat die niet zo een zeikerd is.

Ouders Merel en Erik voeren een gesprek over het feit of ze alleen bij elkaar blijven voor de kinderen. De spanning tussen deze twee personages is nog steeds zo aanwezig als in het vorige seizoen. Ze weten het alleen nu beter te camoufleren. Als kijker zou je kunnen zeggen dat deze personages op weg zijn naar een relatiebreuk. Als laatste heb je ook nog de ouders Tim en Dina. Deze ouders worden juist weer geconfronteerd door de vraag van hun kind. Een vraag of ze gaan scheiden, omdat ze de laatste tijd zoveel ruzie maken.

Oogappels Seizoen 2
Bron: Just Entertainment Nederland.

Gemiste kansen en acteerwerk

Sommige gebeurtenissen en verhaallijnen uit het vorige seizoen worden nog teruggebracht. Zo wordt Tim op zijn nieuwe werkplek geconfronteerd met het feit dat hij zich antisociaal gedraagt. Dit komt overeen met zijn karakter uit seizoen 1. In dat eerste seizoen werd namelijk getoond dat Tim veel lijkt op zijn zoon Max. Ze hebben beide een kort lontje en een hyperfocus op hun interesses. Daarnaast kunnen ze zich af en toe minder sociaal gedragen. Echter is het wel weer apart dat dit niet meer terug te zien is in het karakter van Max. Een ander voorbeeld van een verhaallijn dat amper benoemd wordt, is de dood van Carola’s en Marcels dochter Wende.

Het sterk geschreven scenario mist dus wel wat afsluitingen. Echter bevat Oogappels seizoen 2 opnieuw krachtig acteerwerk. Er zijn zeker wel wat castleden dat dit seizoen minder te doen krijgt, maar zelfs die weten sterke acteerprestaties te leveren. Kijk maar naar de performance van Susan Radder. In dit tweede seizoen krijgt haar personage te maken met mentale problematiek en komt ze minder in beeld. Toch brak mijn hart keer op keer als ik haar zag vergaan van pijn en verdriet. Ze weet een realistisch portret van een depressie neer te zetten; iets wat voor mij ook spijtig herkenbaar is.

Oogappels Seizoen 2
Bron: Just Entertainment Nederland.

Subtiele opzet

Het tweede seizoen van Oogappels weet ook subtiel de kijkers op de hoogte te brengen van hoe personages zich voelen. Zo wordt er subtiel getoond dat Carola niet voor haar moeder naar het ziekenhuis komt. Haar moeder was gevallen en is voor het herstel opgenomen in een ziekenhuis. Het idee wordt gesuggereerd dat Carola een oogje heeft op verpleegkundige Frank. Aan het begin van Oogappels seizoen 2 werd Carola al gepikeerd dat haar man zei dat ze niet elke dag naar het ziekenhuis hoefde te gaan. Er wordt opgebouwd naar de onthulling dat Carola zich aangetrokken voelt tot de verpleegkundige van haar moeder.

Oogappels seizoen 2 is uitstekend in de opzet en climax van verhaallijnen. Het verhaal suggereert ideeën over wat er later kan gaan gebeuren in de serie. Als deze ideeën dan ook daadwerkelijk gebeuren, waardeer je de uitvoering veel meer. Het voelt aan alsof er na dit soort climaxen is toegewerkt. De serie werkt om deze emotionele momenten te verdienen. Neem maar bijvoorbeeld een kijk naar het verhaallijn van Nina. Ze wordt geïntroduceerd als de nieuwe beste vriendin van Pip. Als kijker kom je beetje bij beetje steeds meer te weten of haar achtergrond en karakter. Wanneer er dan eindelijk wordt onthuld dat er iets goed mis in haar leven, dan voelt het extra pijnlijk aan. Dit had je namelijk al als conclusie genomen en de bevestiging van haar pijnlijke jeugd, maakt het alleen maar moeilijker om te verdragen.

Oogappels Seizoen 2
Bron: Just Entertainment Nederland.

Oogappels seizoen 2 is een meesterlijk vervolg op het eerste seizoen. De gehele cast is in topvorm, en hetzelfde geldt voor de crew. Vooral de regie en het scenario stelen de show, maar er zitten ook wat prachtige cinematografische beelden tussen. Het enige kritiekpuntje dat ik wil benoemen is dat sommige personages niet helemaal hetzelfde karakter hebben als in het vorige seizoen. Dit zou normaal toegewezen kunnen worden aan karakterontwikkeling. Echter voelt het eerder aan alsof de scenarioschrijvers bepaalde verhaallijnen en karakteriserende momenten uit het vorige seizoen expres uit dit seizoen hebben gelaten. Toch is dit tweede seizoen een krachtig vervolg dat aan te raden is aan elke fan van Nederlandse televisieseries. Oogappels seizoen 2 is nu te zien op NLZiet en NPO Start Plus. Ook is de serie te koop op Bol.com.