Oogappels Seizoen 3 – Recensie

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik ruim 9 maanden bezig zou zijn met het kijken van Oogappels seizoen 3. Na het plezier dat ik beleefde bij de eerste twee seizoenen, had ik verwacht dat ik het derde seizoen ook snel af gekeken zou hebben. Aan de andere kant ben ik nooit een fan van bingewatchen geweest. Maar nu zijn we al bij eind maart van het jaar 2022, en dat terwijl het derde seizoen van Oogappels al uitkwam in maart 2021. Van uitstel komt afstel wordt regelmatig gezegd, maar niets blijkt minder waar te zijn.

Het kostte me gewoon wat tijd om verder dan de eerste drie afleveringen van Oogappels seizoen 3 te komen. Dit heeft niet per se te maken met de kwaliteit van het derde seizoen, want dit nieuwe seizoen is opnieuw krachtig. Het heeft voor mij eerder te maken met externe factoren. Het leven is keuzes maken en prioriteiten stellen. Ik stelde het recenseren van Oogappels seizoen 3 uit, omdat mijn prioriteiten voor recensies eerder op een andere plek zaten.

Genoeg excuusjes, laten we het gaan hebben over wat Oogappels seizoen 3 een geslaagd vervolg maakt op de vorige twee seizoenen. Oogappels seizoen 3 is nu te koop op DVD (sinds juli 2021 al om precies te zijn). Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor het verschaffen van een recensie-exemplaar.

Over Oogappels Seizoen 3

Oogappels is een Nederlandse drama televisieserie die sinds januari 2019 wordt uitgezonden op NPO 1. De serie is al klaar met zijn derde seizoen en het vierde seizoen is ook al aangekondigd. De serie is bedacht door Will Koopman. Het tweede en derde seizoen van Oogappels zijn geregisseerd door Will Koopman en Zip Wertwijn. Ook Antoinette Beumer en André van Duren hebben als regisseurs meegewerkt aan deze serie. Het scenario is geschreven door Roos Ouwehand en Lex Passchier. Oogappels wordt het voor het grootste gedeelte opgenomen in en rondom Amersfoort. Het derde seizoen van Oogappels bestaat opnieuw uit tien afleveringen.

De serie Oogappels volgt vier gezinnen in een middelgrote Nederlandse stad waarvan de pubers op dezelfde middelbare school zitten. De ouders hebben ieder hun eigen manier van opvoeden, maar kunnen de lat voor hun kinderen en voor zichzelf regelmatig te hoog leggen. De ouders voelen een zware maatschappelijke druk om hun kinderen goed op te voeden en krijgen te makken met zaken als sociale media, verlies, rouw, prestatiedruk en gameverslaving.

De cast van Oogappels seizoen 3 bestaat uit Malou Gorter, Ramsey Nasr, Eva van der Gucht, Mike Libanon, Bracha van Doesburgh, Sam Ghilane, Jeroen Spitzenberger, Juna de Leeuw, Noah de Nooij, Susan Radder, Maas Bronkhuyzen, Vera de Vries, Thor Braun, Aiko Beemsterboer en Ciraj Amalal.

Oogappels Seizoen 3
Bron: Just Entertainment Nederland, BBN-VARA en Talpa Fictie.

De zwaarbeladen geaardheid van Oogappels seizoen 3

Het heeft me dus veel tijd gekost om dit derde seizoen af te kijken. Ik heb de eerste drie afleveringen van Oogappels seizoen 3 ook meerdere malen opnieuw gekeken. Puur omdat er zoveel tijd zat tussen het kijken van de derde aflevering en het beginnen van de vierde aflevering. Ik wil graag dit hele seizoen in een korte tijdsperiode achter elkaar kijken. Op deze manier is mijn recensie zo trouw mogelijk aan mijn mening over het gehele derde seizoen. Simpelweg gezegd: Oogappels seizoen 3 is het beste seizoen van de Nederlandse serie.

Tegelijkertijd is het ook het zwaarste seizoen om te kijken. Ik moest er goed voor gaan zitten om de afleveringen van dit derde seizoen te kijken. De zwaarte van dit derde seizoen ligt vooral bij het verhaal. Het verhaal vervolgt de moeilijkste verhaallijnen uit de vorige twee seizoenen. Zo krijgen we de scheiding te zien tussen Erik en Merel. Hierbij zien we niet alleen terug dat Merel toegeeft aan haar alcoholistische geaardheid. Maar we zien ook hoe Erik weer last begint te krijgen van dwanggedachten.

Daarnaast heeft de scheiding van Erik en Merel ook veel consequenties voor de twee dochters van Merel: Lieke en Hansje. Jammer genoeg krijgen we niet zoveel te zien wat het effect van scheiding op Chris (de zoon van Erik) is.

Aan de andere kant heeft hij in dit derde seizoen ook zijn eigen verhaallijn wat net zo waardevol is aan het overkoepelende verhaal. Het verhaal van Chris gaat dit seizoen over het ontdekken dat hij zich ergens thuis mag voelen. Niet alleen met zijn persoonlijkheid, maar ook met zijn geaardheid. Zo gaat Chris in dit derde seizoen veel om met het nieuwe personage Sammie. Dit is een non-binair personage dat ook op zoek is naar een eigen plek. Het is mooi dat deze Nederlandse serie de realiteit van een wereld met non-binaire mensen normaliseert.

Daarnaast laat Oogappels seizoen 3 zien hoe moeilijk het kan zijn voor een non-binair persoon om dit kenbaar te maken bij zijn omgeving. De seriemakers zijn niet bang om te laten zien dat deze wereld niet altijd makkelijk (of respectvol) is tegenover non-binaire mensen. Het verhaallijn van Mees is ook oprecht lastig om te aanschouwen. Als kijker krijg je zijn neergang te zien, terwijl hij zijn verdriet weg rookt met grote innames van wiet. Het personage van Mees verandert dit seizoen het meest. Toch moet ik wel zeggen dat de verandering van zijn karakter te snel kwam.

De rollen van Pip en Mees lijken in dit derde seizoen gewisseld te zijn. Mees verandert van een behulpzame en begripvolle tiener, naar een onhandelbare puber. Pip gaat van een rebelse tiener naar een meer empathische en begripvolle puber. Ik heb niet het gevoel dat de potentie van zijn karaktergroei volledig benut is. Mees verandert van de ene dag of de andere dag in een junkie. Ik snap zijn woede en frustratie voor het feit dat hij zijn examenjaar moet overdoen, maar dit seizoen had beter kunnen omgaan met het laten zien hoe deze emoties hem een junkie maakten.

Carola en Marcel hebben het ook niet makkelijk gehad in Oogappels seizoen 3. Carola is nog volop aan het herstellen van het auto-ongeluk dat ze en Marcel hebben gehad. Marcel krijgt te maken met een midlife crisis, en hun zoon Danny maakt zich zorgen over of het ooit nog goed gaat komen met zijn moeder.

Maar hoe kan Oogappels seizoen 3 het beste seizoen zijn, als er zoveel zwaarbeladen onderwerpen worden besproken? Dat is simpel. Dit komt doordat dit seizoen laat zien dat ondanks grote en pijnlijke tegenslagen, het leven toch verder gaat. In de basis geeft dit derde seizoen je de les mee dat uiteindelijk het echt weer goed komt. Dit derde seizoen activeert de kijker – bewust of onbewust – om naar zichzelf te kijken en te beseffen dat het leven tegelijkertijd moeilijk en fijn kan zijn.

Oogappels Seizoen 3

Visueel krachtig

Het derde seizoen van Oogappels bevat ook de interessantste visuele beelden. Dit is al het geval vanaf de eerste aflevering van Oogappels seizoen 3. Zo draagt Mees bij het maken van een van zijn eindexamens een shirt waar een hand op staat. Op deze hand staat op elke vinger een oog. Dit is symbolisch voor de druk die Mees van buitenaf krijgt om te slagen. De ogen zijn op Mees geworpen en kijken hem (metaforisch) aan vol grote verwachtingen.

Net zoals de vorige twee seizoenen heeft Oogappels seizoen 3 elke aflevering een nieuwe thematische les om aan zijn kijkers te geven. Zo speelt de eerste aflevering van dit derde seizoen thematisch met hoe families omgaan met gebroken relaties en het hebben van twijfels. Hierbij kun je denken aan de twijfels die ontstaan rondom het thema van ouders die scheiden. Een ander voorbeeld is hoe Max zijn droom volgt om professioneel voetballer te worden, maar daarvoor uit huis gaat wonen. Max volgt zijn droom, maar de relatie met zijn ouders wordt meer gebroken.

Het scenario is ook in dit derde seizoen sterk geschreven. De scenarioschrijvers spelen met de kennis van de kijkers van de eerdere twee seizoenen. Dit doet seizoen 3 beter dan zijn voorganger. Oogappels seizoen 3 staat meer stil bij wat er eerder is gebeurd in de levens van deze personages. Hierbij bespreken de personages niet alleen deze gebeurtenissen, maar we krijgen ook te zien wat de consequenties zijn geweest van de gebeurtenissen uit de eerdere twee seizoenen.

Het acteerwerk van de cast is weer uitstekend. Ditmaal is er niet een specifieke acteur of actrice die boven de cast uitsteekt. Het voelt eerder alsof we nu te maken hebben met een ensemble cast, omdat de gehele cast sterk acteert.

Oogappels Seizoen 3

Oogappels seizoen 3 is de zwaarst beladen seizoen van de serie, maar tegelijkertijd ook zijn beste. De ensemblecast is in topvorm en ook de scenarioschrijvers weten weer pakkende verhaallijnen met scherp dialoog te schrijven. Op visueel vlak ziet dit derde seizoen er ook top uit. In dit derde seizoen wordt er gebruik gemaakt van metaforen en symboliek in de beelden die we te zien krijgen. Daarnaast zitten er ook enkele prachtige cinematografische beelden tussen. Elke aflevering bevat een thema waarin een les of boodschap wordt gegeven.

Al deze thema’s, lessen en boodschappen passen bij de overkoepelende verhaallijnen. Hierdoor voelt dit derde seizoen als een goed doorlopend verhaal aan. Als ik een kritiekpunt zou moeten noemen is dat het personage Mees plotseling verandert in zijn karakter. Er is geen opbouw hierin, en het duurt lang voordat er duidelijkheid wordt geschept over waarom zijn karakter veranderde. Ook was het fijn geweest als dit seizoen meer had laten zien hoe Chris zich voelde over de scheiding van Merel en Erik. Over het algemeen is het derde seizoen van Oogappels opnieuw een sterke aanrader – ook al is het wel aan te raden om eerst de vorige twee seizoenen te kijken.

2 gedachten over “Oogappels Seizoen 3 – Recensie