Pepr Shorts Recensie – Een blik op aanstormend talent

Pepr Shorts

Pepr heeft drie korte films van afgestudeerd filmtalent en makers die al wat langer meedraaien in het vak, gebundeld in één programma. Deze drie korte films zijn onder de naam Pepr Shorts nu exclusief online te zien bij Pepr voor € 4.99. In dit artikel lees je meer over de drie opkomende makers en de korte films die ze hebben geregisseerd.

Over Pepr

Maar allereerst – wat is Pepr eigenlijk? Pepr behoort tot het Nederlandse arthouse streaming platform Picl. Dit is een initiatief voor mensen die gek zijn op (Nederlandse) cinema en arthouse-films. Het is opgericht door mensen die er alles aan doen om hun enthousiasme voor film over te brengen op anderen. De missie van Picl is om de zichtbaarheid voor de (Nederlandse) documentaires en artistieke films te vergroten. Op Pepr zullen films te zien zijn die niet of nauwelijks in de Nederlandse filmtheaters of online aangeboden worden. Ook korte films van talentvolle Zwarte makers uit Aruba, Nederland, Sint Maarten en Curaçao krijgen een plek.

Op 25 november 2020 trapte Pepr af met onder andere de film Test Pattern van Shatara Michelle Ford. Volgens Peggy Gemerts (oprichter van Full Color Entertainment en Pepr) zijn er zoveel sterke en mooie producties die hun weg niet naar de Nederlandse huiskamers of filmtheaters weten te vinden. Via Pepr kunnen ze deze films toch online én in de filmtheaters aanbieden. Pepr wordt ondersteund door partners die het belangrijk vinden dat er meer cultureel verschillende verhalen in film te zien zijn, waaronder vrouwenplatform Black Ladies Talk, Black Achievement Month, filmwebsite Cine.nl en de deelnemende Picl-theaters.

Pepr en Picl
Bron: Picl & Pepr.

Pariba – Pepr Shorts Recensie

Pariba is geregisseerd door Aramis Garcia Gonzales en de film heeft een speeltijd van 16 minuten. In zijn jeugd zag Aramis Garcia Gonzales weinig filmpersonages waarmee hij zich kon identificeren. De film Pariba is zijn eerste stap om dit te doorbreken. De twee vriendinnen Julie en Xiomara vieren zoals ieder jaar samen carnaval in Pariba. Hun dag bestaat uit hun vaste rituelen, maar bij Julie komt langzaam het besef dat ze Xiomara volgend jaar moet gaan missen. De meiden zullen elkaar nooit meer zien zoals ze dat nu doen. Pariba vertelt het verhaal van honderden leerlingen die jaarlijks de ABC-eilanden verlaten vanwege studie in Nederland. Dit betekent dat ze alles en iedereen achterlaten om een nieuw leven te beginnen in een onbekend land.

Pariba is waarschijnlijk de zwakste schakel van de drie films die onder het label Pepr Shorts vallen. Echter is Pariba nog steeds een sterke film. Dit komt onder andere door de prachtige cinematografie en realistische weergave van vriendschap. Alleen gebeurt er simpelweg te weinig in de film waar ik me als kijker aan vast kon grijpen. Als kijker voelde ik me niet meegenomen in deze film, omdat de personages te weinig beleefden. Een groot deel van de film speelt zich af in een auto. De speeltijd was simpelweg te kort om me empatisch te verbinden met deze personages. Toch was het acteerwerk wel van sterke kwaliteit en zijn de personages niet oppervlakkig uitgewerkt. Toch lijkt het erop dat Aramis Garica Gonzales nog een lange weg zal moeten afleggen voordat zijn personages zo memorabel worden dat iemand zich ermee kan identificeren.

Pepr Shorts
Bron: NFF & Herrie Film en TV.

IK BEN – Pepr Shorts Recensie

IK BEN is geregisseerd door Mirella Muroni en de film heeft een speeltijd van 16 minuten. Voor de poëtische vertelling IK BEN ontving Mirella Muroni ontwikkelingsbudget van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst. Op de terugweg van hockeytraining krijgt Viola een ongeluk met haar fiets. Ze krabbelt overeind en gaat in de eigenaardig lege stad op zoek naar hulp van haar vriend Kik. Hij is nachtportier in het centrum waar ze zelf ook werkt, maar deze keer doet hij afwezig. Ook de tijd lijkt de richting kwijtgeraakt in dit in zwart-wit gedraaide, kalm betoverende filmgedicht waarmee Mirella Muroni debuteert.

IK BEN is een spectaculaire en prachtig poëtische film. Er wordt mooi gespeeld met het concept van tijd en de dood in deze korte film. Hierdoor ben je niet alleen als kijker betoverd, maar ook geïntrigeerd door wat er op het scherm gebeurt. Als ik echter een kritiekpunt moet geven is dat het einde van het verhaal niet goed samenkomt. Er worden richting het einde van deze korte film nieuwe personages geïntroduceerd die het idee van Viola’s relatie tot Kik minder sterk maakt. Dit is apart, omdat de korte film voor een groot gedeelte van zijn speeltijd hier de focus oplegt. Desondanks weet Mirella Muroni een uniek perspectief te creëren door haar visie op afscheid, tijd en dood poëtisch te verfilmen.

Pepr Shorts
Bron: NFF & Herrie Film en TV.

Patroon – Pepr Shorts Recensie

Patroon is geregisseerd door Mario Gonsalves en de film heeft een speeltijd van 16 minuten. Mario Gonsalves, winnaar van de HKU Awards 2019, wil met zijn film Patroon herkenning en begrip vergroten. Sinds Malik en zijn moeder van Curaçao naar de Bijlmer verhuisden, reageren zij hun frustraties op elkaar af. Malik zoekt zijn heil in vriendschappen buiten de deur, in ongein, spoken word en gevechten. Tot hij verliefd wordt en uit de wijk vertrekt. Als het kersverse stel een kind verwacht, en hij tevergeefs naar zijn moeder terugkeert voor advies, beseft Malik dat hij, ongeacht zijn omstandigheden, de enige is die kan beslissen hoe hij zijn leven leidt.

Patroon is overduidelijk de beste film van deze Pepr Shorts. Het acteerwerk is levendig, ontroerend en prachtig opgenomen. Er wordt sterk gebruik gemaakt van een combinatie van technische aspecten en acteerwerk. Kijk maar naar het moment dat het hoofdpersonage met zijn vinger doet alsof hij omhoog schiet en de montage het laat lijken alsof hij de lamp heeft aangezet met zijn vinger. Dit symboliseert weer dat hij zelf het licht moet aan doen in zijn leven. Het is regisseur Mario Gonsalves gelukt om met zijn film meer begrip te creëren voor deze groep mensen. De film activeert en informeert de kijker om zelf levenskeuzes te maken door te bevestigen dat we zelf aan het stuur van ons leven zitten.

Pepr Shorts
Bron: NFF & Herrie Film en TV.

Over Full Color Entertainment

Full Color Entertainment is de eerste distributeur in Nederland die zich exclusief richt op diversiteit in het aanbod van films. Dit doen ze al sinds hun oprichting in 2015. Naast releases van Zuid-Afrikaanse, Afro-Caribische, Indo-Afrikaanse en Afro-Amerikaanse verhalen heeft Full Color Entertainment onder meer filmprogrammering verzorgd voor verschillende festivals.

Over Picl

Je kunt verschillende soorten films huren op Picl. Er zitten ook films tussen die meteen vanaf de eerste dag van de release ook online beschikbaar zijn. In tegenstelling tot de meeste streamingdiensten betaal je bij Picl per film. Daarnaast selecteer je voor betaling jouw lokale filmhuis, want een deel van de opbrengsten gaat naar het theater van je keuze. Hiermee kun je dus een filmtheater of filmhuis (naar keuze) ondersteunen. Iets wat zeer gewaardeerd zal worden in deze aparte corona-tijden.