Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge – Film Recensie

In het nieuwste avontuur van de Pirates of the Caribbean-franchise komt Jack Sparrow (Johnny Depp, Ed Wood) tegenover zijn oude aartsvijand te staan. Deze aartsvijand – genaamd Kapitein Salazar (Javier Bardem, mother!) – is een geest die met zijn bemanning vastzit in de Duivel’s Driehoek. Wanneer hij met zijn bemanning plotseling ontsnapt, is Jack Sparrow’s leven opnieuw in gevaar.

Voor Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge namen regisseurs Joachim Rønning (Maleficent 2) en Espen Sandberg (Kon-Tiki) het stokje over van Rob Marshall – die het vorige deel (On Stranger Tides) had geregisseerd. Marshall had daarvoor weer de plaats ingenomen van Gore Verbinski, die de originele trilogie van Pirates of the Caribbean had geregisseerd. De twee nieuwe regisseurs zijn voornamelijk bekend voor het regisseren van het redelijk goed ontvangen Kon-Tiki. Toch voelde Salazar’s Revenge voor veel mensen aan als een teleurstelling.

De regisseurs hadden een moeilijke taak voor zich gekregen. Elk personage – of het nou een hoofd- of bij-personage was, moest namelijk veel tijd op het scherm krijgen. Anders konden ze het verhaal niet boven water houden. Het resultaat hiervan is dat er meerdere personages zijn die de rol van hoofdpersoon krijgen – terwijl de meeste hiervan alleen een bijrol horen te hebben.

Nu krijgen wij als kijker dus een rommelig en hard te volgen verhaal. Het is onduidelijk welk personage de focus van het verhaal hoort te krijgen. Daarnaast hebben de acties van bij-personage Captain Hector Barbossa (Geoffrey Rush, Genius) evenveel effect op het verhaal als die van de hoofdpersonage(s).

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge
Bron: Walt Disney Pictures, Disney, Jerry Bruckheimer Films, Infinitum Nihil & The Walt Disney Company

Er zijn ook nog overbodige subplots. Als voorbeeld; de film probeert een romantische relatie te laten opbloeien tussen de personages van Brenton Thwaites en Kaya Scodelario, maar dit voelt meer geforceerd aan dan normaal. Het voelt aan als een verplicht onderdeel dat afgevinkt moet worden, terwijl de film net zo goed had kunnen werken zonder de romantiek.

Aan de andere kant, wanneer deze twee personages in conversatie zijn met Jack Sparrow, wordt deze film interessant. De verhaallijnen van dit duo zijn ook tolerabel ontwikkeld, met momenten waar verschillende emoties gevoeld kunnen worden. Helaas komen de interacties tussen deze twee personages niet eens dichtbij de conversaties die afspeelde tussen Orlando Bloom en Keira Knightley in de originele trilogie. Die relatie was meer oprecht en charmant.

Na het zien van vele gruwelijke zeemonsters als vijanden, blinken de geesten als schurken niet echt uit. Oscar-winnaar Javier Bardem krijgt daarnaast nooit echt een moment om zijn acteertalenten te laten zien en memorable schurk te maken.

Echter is de actie wel goed on-point. Het meest uitblinkende actie spektakel komt voort in een van de eerste momenten in de film, waar we Jack Sparrow voor het eerst zien in de film. Een heel gebouw wordt meegenomen, door meerdere paarden, terwijl onze anti-helden een executie proberen te ontsnappen. Helaas piekt de actie te snel aan het begin, waardoor de volgende actie-scènes niet veel voorstellen.

Pirates of the Caribbean was altijd erg bekend. Dit kwam vooral door de humor die in de films voorkwamen, maar natuurlijk ook erg door het personage Jack Sparrow. Beide werken slecht in deze film. Depp blijft een goede acteur, maar zijn personage Jack Sparrow voelt nu meer aan als een routine en een checkpoint-lijst. Het voelt niet meer aan als een echt personage. De film laat ons herinneren wie hij is op een manier die niet werkt. Zijn karakter is nu al vijf films hetzelfde en het begint te vervelen. We snappen het nu wel. Sparrow is een dronkaard. De grap hoeft niet elke vijf minuten herhaald te worden.

Uiteindelijk is Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge een film die niks voorstelt tegenover het origineel. Ookal krijgen bijfiguren enigszins overtuigende verhaallijnen, het belangrijkste personage krijgt dit niet. De effecten zijn er ook niet beter op geworden. De schurk was bedoeld om de meest gruwelijkste van ze allemaal te worden, maar helaas zul je hem al snel vergeten. Gelukkig is de film niet compleet een flop. De actie werkt goed in de film en de eerste actie-momenten zijn spectaculair. Maar door de vele problemen is de film niet beter dan de gemiddelde film die wekelijks uitkomt.

Barf Matey!
  • Acteerwerk & Cast
  • Genres
  • Regie & Scenario
  • Visuele Effecten
2

Uiteindelijk is Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge een film die niks voorstelt tegenover het origineel. Ookal krijgen bijfiguren enigszins overtuigende verhaallijnen, het belangrijkste personage krijgt dit niet. De effecten zijn er ook niet beter op geworden. De schurk was bedoeld om de meest gruwelijkste van ze allemaal te worden, maar helaas zul je hem al snel vergeten. Gelukkig is de film niet compleet een flop. De actie werkt goed in de film en de eerste actie-momenten zijn spectaculair. Maar door de vele problemen is de film niet beter dan de gemiddelde film die wekelijks uitkomt.