Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX – Game Recensie

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX is een game voor de Nintendo Switch die op 6 maart is uitgebracht. De originele games zijn in 2006 uitgebracht in Europa voor Game Boy Advance en de Nintendo DS.

Persoonlijkheid & het verhaal

Pokémon Mystery Dungeon begint met een persoonlijkheidstest. Op basis van de antwoorden die worden gegeven word gekeken welke Pokémon het beste past bij de persoonlijkheid. Als je bijvoorbeeld als resultaat krijgt dat je persoonlijkheid leerzaam is, dan blijkt het dat je een Charmander bent. Of als je bijvoorbeeld een eenzaam type bent, dan ben je een Cubone. Uiteindelijk mag je na de test ook nog zeggen dat de Pokémon niet bij je past. Je kan dan kiezen welke van de starter Pokémon je wilt zijn. Nadat je de persoonlijkheidstest hebt gedaan mag je een partner kiezen.

Het verhaal van Pokémon Mystery Dungeon heeft naar mijn mening, nogal een vage opstart. Aan het begin van het verhaal word je wakker als een Pokémon. Tijdens het ontwaken ontmoet je jouw gekozen partner. Hij vraagt wie je bent. Tijdens deze conversatie herinner je alleen dat je een mens was. Tijdens het gesprek die je met je partner hebt, vraagt een Pokémon om jullie hulp. Nadat je deze Pokémon hebt geholpen wilt jouw partner een “Rescue Team” opzetten samen met jou en zo begint het grote avontuur.

Het doel van het spel wordt later in het verhaal pas duidelijker voor de speler.

Gameplay

De gameplay van de Pokémon Mystery Dungeon is vrij simpel. Alleen is het niet dezelfde gameplay zoals Pokémon games. De gameplay komt namelijk van de Mystery Dungeon-franchise. Je begint met het selecteren van een dungeon. Eenmaal de dungeon gekozen moet je door de dungeon navigeren. Dit is ook het uiteindelijke doel. Je moet en wilt namelijk door de dungeon heen komen.

Elke dungeon heeft een ander aantal verdiepingen waardoor je heen moet navigeren. Elke verdieping heeft een random gegenereerde layout. Om door deze verdiepingen te navigeren is er een turn-based systeem. Je kan per beurt 1 stap of 1 aanval doen. Ditzelfde geldt voor je teamleden en voor tegenstanders. Als al de teamgenoten van je Rescue Team “fainted” zijn, dan heb je de dungeon niet behaald. Je hebt als het ware dan “verloren”. Als je door de dungeon heen komt, dan heb je als het ware de dungeon verslagen.

Naast de dungeons heb je ook een plaza waar je items kan kopen en items kan opbergen. Ook kan je geld op de bank zetten en plaatsen kopen waardoor je meer Pokémon kan verkrijgen. Hierdoor kan je jouw avonturen dus voorbereiden.

Verbeteringen

De muziek van DX is een vernieuwde versie van de muziek die in de originele spellen zaten. Deze klinken nu naar mijn smaak beter. Ook op het grafische vlak ziet het er beter uit. De grafische stijl doet mij denken aan de “Yarn” en de “Yoshi’s Woolly” spellen, wat een pluspunt is. Het spel oogt daarom ook vriendelijker naar de speler.

In dungeons kan je speciale Shiny Pokémon tegenkomen.

Niet alle Pokémon?

Vanwege het feit dat Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX een remake is van de originele Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team games, zitten alleen de eerste 3 Pokémon generaties in het spel. Er zijn wel een aantal evoluties toegevoegd van Pokémon die in deze generatie zitten en de Lucario-evolutie lijn. Ook zitten er nu een aantal Shiny Pokémon en Mega Evolutions in het spel.

Moeilijkheidsgraad

Wat mij als eerste opviel tijdens het spelen van Pokémon Mystery Dungeon DX was dat de moeilijkheidsgraad omlaag was gehaald in vergelijking met de oudere Pokémon Mystery Dungeon games. Dit hebben ze waarschijnlijk gedaan om zo meer jongere en nieuwe spelers uit te nodigen voor de franchise. De moeilijkheidsgraad met boss fights is daarentegen wel opgeschroefd. Vroeger was het zo snel mogelijk naar de baas lopen en vervolgens zoveel mogelijk aanvallen doen. Dit is nu anders geworden. Tijdens boss fights kunnen er dingen gebeuren waardoor je team niet meer voor de baas staat of dat er een andere conditie aan je team word toegebracht.

Vanaf de Post-Game is de moeilijkheidsgraad van dungeons weer zoals de oudere Pokémon Mystery Dungeon games.

Sommige dungeons eindigen met een boss fight.

Herhalingsfactor

De kern van het spel gaat over het door dungeons heengaan. Daarna doe je weer hetzelfde. Hierdoor valt het spel helaas erg in de herhaling en kan het als iets vervelends aanvoelen. Het is dan ook deels erg jammer dat er geen minigames in het spel zijn. Hierdoor had er misschien meer afwisseling kunnen plaatsvinden.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX is een erg mooie remake die erg goed is uitgepakt. De gameplay, muziek en graphics zijn veel beter dan voorheen. De game ziet er erg mooi uit. De moeilijkheidsgraad is naar beneden gebracht, zodat jongere mensen eerder van de game kunnen genieten. Ook voor mensen die de oudere games hebben gespeeld kan dit spel erg leuk zijn door de veranderingen, waaronder de boss fights. Helaas valt het spel wel in herhaling. Mijn tip is dan ook om af te wisselen met andere spellen.

Bekijk hier de officiële Announcement trailer van Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX is alleen speelbaar op de Nintendo Switch.