Pokémon Sword and Shield – Game Recensie

Pokémon Sword & Shield Afbeelding

Pokémon Sword and Shield zijn de laatste traditionele games in de Pokémon franchise. Pokémon Sword and Shield zijn op 15 november 2019 uitgebracht voor de Nintendo Switch. Na veel gewacht is er eindelijk een traditioneel Pokémon spel op een console in plaats van een handheld, maar hoe goed zijn de spellen Pokémon Sword and Shield nou eigenlijk?

Verhaal

Het verhaal van de 8ste generatie Pokémon games speelt zich af in de Galar regio. De map van Galar is geïnspireerd van het land Groot-Brittannië. Dit zie je ook terug in de omgeving van het spel. Pokémon Sword and Shield proberen zoveel mogelijk te lijken op het oude Groot-Brittannië. Het spel heeft daarom ook een steampunk-like omgeving met veel machines. De nieuwe Pokémon en nieuwe vormen van deze generatie passen ook erg goed bij deze generatie.

Net zoals de voorgaande traditionele Pokémon verhalen is het doel om de 8 gyms te verslaan en vervolgens het op te nemen in de Pokémon League om zo de champion, ook wel beste Pokémon trainer genoemd, te worden van de regio. Dit doe je door Pokémon te vangen, trainen en te evolueren.

Champion Leon met zijn Charizard

Gameplay

Alle Pokémon games hebben ongeveer dezelfde gameplay. Pokémon Sword and Shield komt echter met een nieuwe feature – genaamd; Dynamax. Met Dynamax worden Pokémon groter en sterker. Bepaalde Pokémon, zoals Pikachu, Meowth, Eevee en Charizard hebben ook een speciale Gigantamax vorm gekregen. Gigantamax kan vergeleken worden met Mega Evolution, maar is toch anders. Zo worden de aanvallen verandert van de Pokémon en krijgt de Pokémon meer HP. Ook kan je niet in elke battle deze feature gebruiken.

Gigantamax Charizard

Game Freak, het bedrijf achter de Pokémon franchise, heeft ook de tijd genomen om online functionaliteiten in het spel te brengen. Zo kan je met 3 andere vrienden het opnemen tegen Raid bosses. Deze Raid bosses zijn er in verschillende niveaus en elke niveau brengt ook een grotere uitdaging met zich mee.

Waar Game Freak niet veel tijd in heeft gestopt is de optimalisatie van de spellen. Tijdens dat ik Pokémon Sword and Shield heb gespeeld heb ik meerdere keren last gehad van frame drops en van dat het spel regelmatig opeens vastliep. Frame drops zijn dat als het beeld van het spel begint te haperen. Deze problemen heb ik gehad in het begin van het spel, de “Wild Area”-gebieden en bij sommige scenes. Dit gaf mij regelmatig ergernissen waardoor ik het spel regelmatig afsloot.

De Wild Area

Muziek

Hoewel er niks mis is met de muziek in Pokémon Sword and Shield zijn de nummers niet zo goed dat ze in je hoofd blijven zitten. Dit is in mijn oogpunt wel jammer. Muziek is en blijft namelijk één van de belangrijkste aspecten van een game. Wel passen sommige stukken wel goed bij sommige plekken in het spel, maar niet zo goed dat als je een deuntje hoort van het spel dat je meteen weet waar de plek is waar de muziek wordt afgespeeld.

Gotta catch… some of them?

Game Freak heeft met de release van de games niet alle Pokémon in de spellen verwerkt. Hierdoor is in het verleden ook al ophef ontstaan, vanwege dat niet alle oude favorieten in het originele spel zouden zitten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Squirtle, Bulbasaur, Salamence, Dragonite, en zo gaat het lijstje nog wel door helaas. Uiteindelijk is het nu wel de bedoeling dat er meer Pokémon worden toegevoegd doormiddel van DLC updates. Nu zijn bijvoorbeeld Squirtle en Bulbasaur wel toegevoegd in de spellen, maar je kan ze alleen krijgen door ze over te zetten vanuit oudere spellen. Het blijft erg jammer dat niet alle Pokémon zitten in de games.

Te weinig en geschrapte content

Naast dat niet alle Pokémon beschikbaar zijn in Pokémon Sword and Shield, zijn ook behoorlijk wat andere aspecten van de oudere spellen. Denk hierbij aan Mega-evolution en Z-moves die werden geïntroduceerd in de 6de en 7de generatie Pokémon spellen.

Daarnaast voelen Pokémon Sword and Shield niet als volledige spellen. Na 15 uur was ik klaar met de main story en na 5 uur was ik ook klaar met de post-game. Game Freak had ook vlak na de release van de spellen aangekondigd dat er DLC zou komen. Deze DLC had in de basis game moeten zitten in mijn ogen. Hierdoor zou er meer content zijn.

Het kan overigens zijn dat Game Freak dit expres heeft gedaan om zo meer omzet te maken. Wat erg jammer zou zijn.

Gigalith is één van de Pokémon die alleen verkrijgbaar is in de Pokémon Sword & Shield DLC.

Pokémon Sword and Shield zijn geen slechte games. Maar als de spellen vergeleken worden met eerdere spellen in de franchise is de 8ste generatie zeker één van de slechtere generaties in de Pokémon serie. Er wordt gefocust op de internet functionaliteiten en de open wereld. Dit is ook geen probleem, maar het brengt wel meerdere problemen met zich mee. Zo worden er daardoor Pokémon geschrapt en voelt de story meer aan als loshangende kleine verhaaltjes. Ook is de optimalisatie van het spel niet al te best. Daarnaast bevat de postgame minder content heeft. Je moet ook nog eens extra geld bijleggen vanwege de DLC. Hierdoor wordt Pokémon Sword and Shield eerder slechter dan beter.

Bekijk hier de officiële Overview trailer van Pokémon Sword and Shield

Pokémon Sword and Shield zijn alleen speelbaar en verkrijgbaar op de Nintendo Switch.