Primus (2022) – Film Recensie

Primus is een korte experimentele en romantische dramafilm uit 2022. De film is geregisseerd door filmmaker Jonas Smulders. Deze filmmaker kun je onder andere kennen voor het spelen van de hoofdrol in de speelfilm Luka. Smulders schreef samen met Randa Peters het scenario van Primus. De cast van de film bestaat uit onder Abke Haring, Pepijn Korfage, Hans Kemna en Esther Hartsinck. Primus is een zwart-witfilm over het verlangen naar ware liefde. De film vertelt het verhaal van Gond en Joep. Ze zien liefde voelen, ontvangen en geven als een essentieel onderdeel van een waardevol leven.

In een wasserette waar geen einde aan lijkt te komen ontmoeten deze personages elkaar. In deze wasserette hopen ze na eindeloos wachten beloond te worden door de enige echte liefde – tussen de geboorte en de dood – tegen te komen. Primus is nu in de Nederlandse bioscopen te zien als de voorfilm van Luka. Mijn dank aan De Filmfreak en Herrie Film & TV voor het online recensie-exemplaar. Primus is gerealiseerd met behulp van De Ontmoeting. De Ontmoeting geeft opkomende en nieuwe filmmakers de kans om een project in te dienen en eventueel een korte film te maken.

Inhoudsopgave

Primus opent met een illustratie waarbij we een dolk dwars door een bloedend hart zien gaan. Deze illustratie speelt symbolisch in op de thematiek van de korte film. De filmmakers willen met deze illustratie inspelen op het thema van moeilijk aansluiting of verbinding kunnen vinden in de liefde. Zo laat regisseur Jonas Smulders een van de hoofdpersonages de kwaliteiten van een mens (specifiek een man in dit geval) oplezen, terwijl we de acteur in een ridderkostuum flitsend voorbij zien rennen. Hierin is zoveel betekenis terug te vinden.

Deze korte experimentele en expressieve filmscène speelt in op het gevoel dat je leven voorbij kan flitsen. Daarnaast kan het ook inspelen op hoe snel de decennia en eeuwen ons als mensen doen veranderen. Verder kan het thematisch ook inspelen op het gevoel dat de mens niet meer kan bijhouden aan welke sociaal-culturele normen en waarden die moet voldoen voor de liefde. In verlenging lijkt deze filmscène ook te gaan over de veeleisende factoren om een gewaardeerde deelnemer van de maatschappij te worden.

Primus (2022)
Bron: Nederlands Film Festival (NFF), De Ontmoeting, Isabella Films, VPRO, Filmmore, STMPD Studios, Herrie Film & TV en De Filmfreak.

De geluidsbewerking van de stem die snel achter elkaar gemonteerd wordt met de dystopische geluiden passen thematisch goed bij de filmscène. Cinematograaf Jasper De Kloet plaats de camera daarnaast op intrigerende posities. Ook weet hij de contrasten van licht en donker in de allesomvattende zwarte en witte achtergronden te versterken. De (audiovisuele) grenzen van het hiernamaals, de liefde en het leven worden hiermee onderzocht. Het acteerwerk van de cast is ook nog eens zo aangrijpend dat het je bij de keel vastgrijpt.

De cast weet goed in te spelen met het experimentele en loshangende dialoog. Hierbij lukt het ze om het gevoel van vastzitten in je gedachten en wensen sterk neer te zetten. Vooral de hoofdrolspelers weten te overtuigen in deze rare, maar poëtische filmverslag van romantiek, seksuele voorkeuren, genderidentiteit en de betekenis van een liefdevol leven.

Primus (2022)

Een van de prachtigste aspecten aan Primus is dat elke seconde van zijn speeltijd tot zijn volledige potentie benut wordt. Uiteindelijk is Primus een verbluffende korte experimentele film waarin invloeden van Shakespeare, Stanley Kubrick en Fritz Lang zijn terug te vinden. De filmmakers laten zien hoe goed experimentele en korte films kunnen zijn. Primus is nu als voorfilm van Luka in de Nederlandse bioscopen te zien. De film is meer dan een bioscoopbezoek waard, zelfs als de hoofdfilm wel belabberd is.