QT8: The First Eight (2019) – Film Recensie

Quentin Tarantino is qua bekende filmregisseurs misschien wel een filmster te noemen onder de filmfans. Zijn dialogen en filmische stijl hebben de filmwereld en Hollywood compleet veranderd. Dat is ook iets wat de documentaire QT8: The First Eight ons wilt vertellen. Vandaag bespreek ik dit prachtige eerbetoon van de wereldberoemde filmregisseur Quentin Tarantino. QT8: The First Eight is nu te zien in de Nederlandse bioscopen.

Van Filmkijker naar Filmliefhebber

Vele filmfans – waaronder ikzelf – vinden Quentin Tarantino een genie. Voordat ik de documentaire QT8: The First Eight keek, had ik besloten om Inglorious Basterds opnieuw te kijken. Het was alweer meer dan 5 jaar geleden dat ik die film voor het laatst had gezien. Ik kan me nog herinneren dat ik als tiener deze film indrukwekkend en spectaculair vond. Op dat moment had ik nog niet echt een idee waarom ik Inglorious Basterds eigenlijk zo goed vond.

Als normale filmkijker was ik voor een lange tijd niet bepaald een fan te noemen van Quentin Tarantino. Ik had weinig van zijn films gezien en ik vond Pulp Fiction eerder verwarrend dan interessant. Alles veranderde toen ik een filmliefhebber werd. Zijn films kwamen totaal anders op mij over. Het begon voor mij met de films Pulp Fiction en Inglorious Basterds. Waarbij later ook nog Reservoir Dogs en Once Upon a Time in … Hollywood bij kwamen. Mijn recensie van Tarantino’s Once Upon a Time in … Hollywood kun je trouwens lezen door hier te klikken.

QT8 2018
Mijn respect voor Quentin Tarantino is over de jaren heen steeds groter geworden!

Over QT8: The First Eight

Ik heb ook ooit The Hateful Eight en de eerste Kill Bill gekeken, maar voor beide films is het te lang geleden om te oordelen. Hierdoor hebben deze twee films een minder langdurende indruk op mij achtergelaten. De andere films van deze regisseur heb ik nog niet gezien, maar na het zien van QT8: The First Eight, heb ik enorm veel zin om een Quentin Tarantino filmmarathon te gaan houden. QT8: The First Eight gaat namelijk over de eerste 8 films van deze exceptionele filmmaker. De documentaire zit vol met fragmenten van zijn eerste 8 films en wordt verder aangevuld door gesprekken met crew en castleden van zijn films.

Deze crew een castleden bestaan onder andere uit Kurt Russell, Samuel L. Jackson, Tim Roth, Diane Kruger en Christoph Waltz. Deze mede-bewonderaars van Tarantino nemen je mee door de geschiedenis van de Tarantino-films. Je zult als kijker geamuseerd en geboeid toekijken naar de verhalen die verteld worden over de eigenzinnige werkwijze van Tarantino en over hoe bepaalde beroemde scènes tot stand zijn gekomen. Echter wordt vooral het positieve aan Tarantino belicht. Wat aan de ene kant begrijpelijk is, maar aan de andere kant ook weer jammer.

QT8 2018
Brad Pitt en Quentin Tarantino willen dat jij ook QT8: The First Eight gaat kijken.

Tarantino’s Duistere Vriend

Zo was Quentin Tarantino voor meer dan 25 jaar goed bevriend met de veroordeelde sex offender Harvey Weinstein. Over Weinstein wordt er gedurende de documentaire meerdere malen kort en ongemakkelijk gesproken. Pas in de laatste 10 minuten van de film wordt deze ongemakkelijke vriendschap echt besproken. Dit gebeurd echter heel laat in de film pas en op een over-de-top dramatische manier. Hierdoor voelt het meer aan alsof de filmmakers van deze documentaire dit als stof onder een tapijt proberen te schuiven.

Het is begrijpelijk dat je de focus legt op Quentin Tarantino zelf, maar je kunt gewoon niet meer over hem praten in een documentaire zonder goed zijn relatie tot Harvey Weinstein te bespreken. Daarnaast wordt er ook een ander heftige ervaring van actrice Uma Thurman vrij kort besproken. Het is extreem jammer en teleurstellend dat we Tarantino in QT8 niet zelf aan het woord zien komen. Als filmfans zou het erg mooi zijn geweest om ook hem hierover te horen praten.

Nu voelt het namelijk meer alsof zijn crew- en castleden zijn probleem moeten oplossen. Wat uiteraard belachelijk en oneerlijk zou zijn. Betekent dit dat QT8 dan geen goede film is? Dat is totaal niet het geval. Integendeel – QT8 is zelfs een hele goed documentaire. De minpunten van QT8 heb ik al opgenoemd en dat zijn er dus niet bepaald heel erg veel. De grote en kleine pluspunten van QT8 zijn namelijk veel meer aanwezig en nemen overduidelijk het voortouw bij het kijken. Zo zullen alle beginnende filmmakers extra gemotiveerd worden om hun droom te vervolgen na het zien van deze film.

QT8 2018
Quentin Tarantino met zijn toenmalige vriend Harvey Weinstein.

Liefde voor Film

Als kijker zie je namelijk hoe Tarantino verbonden is met zijn films en hoe hij een echte filmfanaat is. We krijgen zijn mindset te lezen in quotes die nieuwe segmenten aankondigingen in de documentaire. Daarnaast zien we onder elke sprekende cast- en crewlid staan, aan welke films ze hebben meegewerkt en welke rol ze daarin hadden. We krijgen te zien hoe hij achter de camera schatert om zijn eigen geschreven dialogen. Ook zul je zien hoe hij mee danst tijdens de beroemde dansscène in Pulp Fiction. Je zult te zien krijgen hoeveel deze regisseur wel niet houdt van film.

Met als gevolg dat hij iedereen die deze documentaire kijkt infecteert met zijn enthousiasme en liefde voor film. Het zorgt ervoor dat je met nieuwe ogen naar zijn films zult kijken. En dat je zijn films eigenlijk zo snel mogelijk weer opnieuw wilt zien. Eigenlijk krijg je als kijker sowieso een heel goed gevoel van het zien van deze documentaire. Ook al komen er uiteraard shockerende en minder leuke onderwerpen voorbij.

QT8 2018
Een prachtige zwart-wit foto van Quentin Tarantino met actrices Mélanie Laurent (links) en Diane Kruger (rechts).

Uiteindelijk is het toch het enthousiasme en de positiviteit dat deze Tarantino-docu zo’n feel-good film maakt. Als je dus geïnteresseerd bent in hoe een film gemaakt wordt of als je interesse hebt om meer te weten te komen over de eerste 8 Tarantino-films, dan is dit prachtige eerbetoon 100 procent aan te raden. Als je echter meer te weten wilt komen over hoe Quentin Tarantino tegenover het Harvey Weinstein-schandaal staat, dan zul je waarschijnlijk niet genoeg te zien krijgen bij deze documentaire.

Het is vanaf 1 oktober 2020 mogelijk om QT8: The First Eight in de Nederlandse bioscopen te zien. Mijn dank aan Periscoop Film voor de samenwerking.

Bekijk hier de officiële trailer van QT8: The First Eight.