Re:Kijk – Ready Player One (2018) – Recensie

In deze nieuwe editie van Re:Kijk bespreken we de film Ready Player One, die ik laatst voor de tweede keer zag. En ja, ik weet dat dit twee Re:Kijk artikelen achter elkaar zijn, so what?! Bij rubriek Re:Kijk wordt er teruggekeken op films uit het verleden, die sebkijk! meerdere malen heeft gezien.

Synopsis

In de nabije toekomst onstapt de hele mensheid aan de problemen van de wereld door in te loggen op de virtuele game, genaamd OASIS. Gebruikers van deze virtuele utopie kunnen alternatieve levens leiden. In deze film volgen we het verhaal van Wade Watts (Tye Sheridan, X-Men: Apocalypse), beter bekend in de OASIS als Parzival. Zijn doel is, net zoals vele andere, om als eerste de schattenjacht van de maker van de OASIS te voltooien. Maar wanneer grote bedrijven zich ook hiermee gaan bemoeien, leert Wade dat er meer in het leven te zien is dan deze virtuele game.

Zoals vele andere films begint Ready Player One met een zwart beeld, als geluiden op de achtergrond het verhaal in handen nemen. Zacht te horen zijn duistere geluiden, die je voorbereiden op een dystopische wereld. Hierdoor verwacht je als kijker dat je in een soort wereld van Mad Max zult belanden. Maar dan pakt regisseur Steven Spielberg (Jurassic Park) het stuur in handen en gooit al je voorverwachtingen op z’n kop als het lied ”Jump” van artiest ”Van Halen” begint te spelen. Dit geeft precies hoe de wereld van deze wereld eruit ziet. Het is een dystopische wereld waar overbevolking een van de grootste problemen is, maar tegelijkertijd is een wereld vol vreugde voor de tijden van nostalgia en ”pop-culture”. Vandaar ook dit nostalgische lied. En dat voor een simpele titel opening. Zo laat Spielberg weer zien wat voor een meester hij is als filmmaker. Echter moet ik wel direct aangeven dat ik na het zien van Ready Player One voor de tweede keer, ik begin te begrijpen waarom sommige vinden dat Spielberg zijn magie begint te verliezen. Hier ben ik het deels mee eens. Op sommige momenten is deze film namelijk erg voorspelbaar en zwak, maar toch zijn er ook weer momenten waar deze film schittert met de Spielberg-magie die er altijd al is geweest, en hoogstwaarschijnlijk ook altijd zal zijn.

Dus wat voor soort film is Ready Player One? Het is niet zo moeilijk. Het is een entertainment-film met een kleine, maar sterke boodschap. Maakt dit ook direct voor entertainment-kwaliteit? Als je het aan me zou vragen nadat ik de film voor het eerst had gezien, zou ik direct zeggen; ”JA!”. Maar nu; nu twijfel ik. Laten we beginnen waarom ik deze film wel goed vind. Zoals ik al hierboven benoemde, weet Spielberg een diepere laag in de openingsseconden te zetten. Voor een doodgewoon publiek valt dit niet op, maar voor iemand die er bewust naar kijkt, kan het wel opvallen. Wat ik de eerste keer en bij mij Re-Kijk beurt leuk vond aan de film was voornamelijk de boodschap en het verhaal rondom James Halliday (Mark RylanceBridge of Spies). Maar ook het idee achter de film, wat gebaseerd is op het welbekende boek (met de zelfde naam) van Ernest Cline, interesseert me. Het idee dat je ergens heen kan gaan, zonder dat je in de werkelijke wereld daadwerkelijk ergens heengaat, trekt me aan. Dat komt waarschijnlijk wel doordat ik een groot dagdromer ben. Maar alsnog sluit het erg aan bij mijn diepere wensen, om een andere wereld te betreden.

Een ander sterk punt is de belichting in de film. Zoals bij de foto hierboven te zien is, zorgt de belichting in de film ervoor dat het echt aanvoelt alsof we een andere wereld betreden. Het witte licht kan staan voor het oude leven verlaten (doodgaan) en een nieuw leven ingaan (terug tot leven komen). Ook is het belichting op het personage Wade Watts vaak een sterk punt. Zo is er het moment waar Parzival en Art3mis/Samantha (Olivia CookeThoroughbreds) elkaar voor het eerst ontmoeten. De belichting op Parzival is helemaal geel gekleurd, wat kan staan voor het feit dat Art3mis/Samantha het licht van zijn leven zal worden.

Helaas is Ready Player One een film waarbij veel dingen in dit universum maar moeten aangenomen worden als waarheden, zonder enige uitleg of opgebouwde motivatie van personages. Zo wordt er meerdere herhaald hoe belangrijk James Halliday (de maker van de OASIS) voor de mensheid, en voornamelijk Wade Watts, was. Echter voel je dit nooit of wordt nooit expliciet getoond waarom iedereen zo dol op hem was. Het komt meer over alsof iedereen dol was op wat hij heeft gemaakt, namelijk de OASIS. Waarom iedereen hem aanbid is onduidelijk. Toch moet ik wel zeggen dat ik van alle personages James Halliday het meest interessante personage vond. Zijn moeite met het leven in de werkelijkheid en zijn tragedische leven trok me aan. Dit komt voornamelijk door het geweldige acteerwerk van Rylance en de regie van Spielberg.

De grootste zwakte van Ready Player One is direct ook hetgene wat iedereen het meeste aantrekt, namelijk de easter-eggs en cameo’s van legendarische en bekende fictieve figuren. De focus ligt namelijk teveel op het laten zien wat voor nostalgische figuren ze allemaal kunnen vertonen, in plaats van het creëren van eigen memorable figuren. Naast Halliday zijn bijna alle figuren vergeetbaar. Je zult eerder bij deze film zeggen; ”OH JA! King Kong zat er in. Dat was echt vet!”, dan ”Parzival is echt zeker zo cool als Batman.”. Nu is Batman ook iemand die qua populariteit moeilijk te overstijgen is, maar ik denk dat jullie mijn punt wel begrijpen. Spielberg & Co. hadden hoogstwaarschijnlijk in gedachten om een zo’n vermakelijk mogelijke film te maken, door veel bekende figuren erin te gooien. Echter krijgt de opbouw en motivatie van de personages hierdoor een plek achteraan de rij en gebeuren er dingen zo snel achter elkaar, dat het moeilijk te volgen is. Zoals dat eerst Art3mis duidelijk geen interesse toont in Parzival en dan opeens wel?

Uiteindelijk is Ready Player One een film die ik met plezier een tweede keer keek. De actievolle momenten en bekend fictieve figuren is zeer aangenaam om te zien. Ook is het personage Halliday een interessant personage en is zijn afscheidsscène emotioneel sterk. Alleen zijn de andere personages, ondanks het sterke acteerwerk, erg ”forgettable”. Toch blijft Ready Player One een film die ik toch wel zou voorstellen bij een Movie Night aan te kijken. Want laten we eerlijk zijn; deze film is wel erg vermakelijk!

Ready Player One is vanaf nu te huren en te koop op Pathé Thuis en bol.com. Volg de link hieronder om het te kopen.

Ready Watcher One
  • Cast
  • Eerste indruk
  • Genre: Actie, Avontuur & Sci-Fi
  • Grime & Haarstijl
  • Locaties, Kleding & Decor
  • Personages - Hoofdfiguren
  • Personages - Bijfiguren
  • Production Design
  • Re:Kijk indruk
  • Verhaallijnen
  • Visuele Effecten
3.3

Ready Player One was een zeer vermakelijke film. Ook de tweede keer. Alleen valt het dit keer wel meer op dat de film toch een aantal zwakke punten heeft. Zo zijn de meeste ”originele” personages niet bepaald memorabel. Toch zou ik de film graag nog een keer willen Re:Kijken!

Misschien is dit ook iets voor je!