Film Recensie - Pirates of the Caribbean: Salazar´s Revenge - Uitgelichte Afbeelding

Johnny Depp is terug als de iconische piraat Jack Sparrow in het vijfde deel van de beroemde franchise. Het vijfde deel heet Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge.

In dit nieuwe avontuur komt Sparrow tegenover zijn oude aartsvijand te staan, genaamd Captain Salazar (Javier Bardemmother!). Salazar is een geest die met zijn bemanning ontsnapt uit de Duivel’s Driehoek. Na zijn ontsnapping gaat Salazar opzoek naar de auteur van al zijn pijn, ook wel bekend als Jack Sparrow. De enige hoop van Sparrow ligt in het vinden van de legendarische Drietand van Poseidon. Om dit te vinden moet hij een bondgenootschap sluiten met Henry Turner (Brenton ThwaitesMaleficent) en Carina Smyth (Kaya ScodelarioThe Maze Runner). Voor de duidelijkheid, ja. Henry is de zoon van Will Turner en Elizabeth Swann.

Dit regisseurs van het nieuwste deel in de Pirates franchise zijn Joachim Rønning en Espen Sandberg. De eerste drie films van de franchise zijn geregisseerd door Gore Verbinski en On Stranger Tides was geregisseerd door Rob Marshall. De twee nieuwe regisseurs zijn voornamelijk bekend door het succesvolle Kon-Tiki. Maar na die film, voelt deze film als een grote teleurstelling.

Dit zou kunnen komen doordat de regisseurs veel personages hadden, die veel screentime nodig hadden om de film boven water te houden. Het resultaat is dat Jack Sparrow, Henry Turner en Carina Smyth allemaal de rol van hoofdpersonage hebben gekregen, wat weer heeft geleidt tot een rommelige en hard te volgen verhaal. Het is onduidelijk welk personage de focus van het verhaal hoorde te krijgen. Daarboven komt nog dat de acties van een bijpersonage, namelijk die van Captain Hector Barbossa (Geoffrey RushGenius), evenveel effect op het verhaal hebben als die van de hoofdpersonages.

Er zijn ook nog overbodige subplots. Als voorbeeld; defilm probeert een romantische relatie te laten opbloeien tussen de personages van Brenton Thwaites en Kaya Scodelario, maar dit voelt meer geforceerd aan dan normaal. Het voelt aan als een verplicht onderdeel dat afgevinkt moet worden, terwijl de film net zo goed had kunnen werken zonder de romantiek.

Aan de andere kant, wanneer deze twee personages in conversatie zijn met Jack Sparrow, wordt deze film interessant. De verhaallijnen van dit duo zijn ook tolerabel ontwikkeld, met momenten waar verschillende emoties gevoeld kunnen worden. Helaas komen de interacties tussen deze twee personages niet eens dichtbij de conversaties die afspeelde tussen Orlando Bloom en Keira Knightley in de originele trilogie. Die relatie was meer oprecht en charmant.

Na het zien van vele gruwelijke zeemonsters als vijanden, blinken de geesten als schurken niet echt uit. Oscar-winnaar Javier Bardem krijgt daarnaast nooit echt een moment om zijn acteertalenten te laten zien en memorable schurk te maken.

Echter is de actie wel goed on-point. Het meest uitblinkende actie spektakel komt voort in een van de eerste momenten in de film, waar we Jack Sparrow voor het eerst zien in de film. Een heel gebouw wordt meegenomen, door meerdere paarden, terwijl onze anti-helden een executie proberen te ontsnappen. Helaas piekt de actie te snel aan het begin, waardoor de volgende actie-scènes niet veel voorstellen.

Pirates of the Caribbean was altijd erg bekend. Dit kwam vooral door de humor die in de films voorkwamen, maar natuurlijk ook erg door het personage Jack Sparrow. Beide werken slecht in deze film. Depp blijft een goede acteur, maar zijn personage Jack Sparrow voelt nu meer aan als een routine en een checkpoint-lijst. Het voelt niet meer aan als een echt personage. De film laat ons herinneren wie hij is op een manier die niet werkt. Zijn karakter is nu al vijf films hetzelfde en het begint te vervelen. We snappen het nu wel. Sparrow is een dronkaard. De grap hoeft niet elke vijf minuten herhaald te worden.

Uiteindelijk is Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge een film die niks voorstelt tegenover het origineel. Ookal krijgen bijfiguren enigszins overtuigende verhaallijnen, het belangrijkste personage krijgt dit niet. De effecten zijn er ook niet beter op geworden. De schurk was bedoeld om de meest gruwelijkste van ze allemaal te worden, maar helaas zul je hem al snel vergeten. Gelukkig is de film niet compleet een flop. De actie werkt goed in de film en de eerste actie-momenten zijn spectaculair. Maar door de vele problemen is de film niet beter dan de gemiddelde film die wekelijks uitkomt. De DVD en/of Blu-ray zijn nu te koop op Bol.com.

Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge - Film

€9,99
3