Blasphemous – Game Recensie

Blasphemous 3

Deze game recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft mogen ontvangen van The Game Kitchen. Onze dank aan The Game Kitchen voor deze mogelijkheid.

In deze wereld, geïnspireerd door de gotische style, is er veel te ontdekken. Als de gameplay niet genoeg rede is om de wereld af te gaan, dan haalt het verhaal en de prachtige pixel art je er wel in.

Continue Reading

Solo: Islands of the Heart – Game Recensie

Solo 1

Deze game recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Merge Games. Onze dank aan Merge Games voor deze mogelijkheid. Mijn playthrough van Solo: Islands of the Heart was op de Nintendo Switch.

Eerlijkheid duurt het langst, en het enige wat van je gevraagt wordt is om eerlijk te zijn met jezelf. Dus neem het rustig aan, en beleef wat Solo: Islands of the heart te bieden heeft.

Continue Reading

Electronic Super Joy 2 – Game Recensie

Electronic super joy 2 1

Deze game recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Michael Todd Games. Onze dank aan Michael Todd Games voor deze mogelijkheid.

De titel klinkt mischien gek, maar pas op. Als je het niet al deed, ga je het spel snel serieus nemen. Electronic Super Joy 2 begint al met wat uitdaging, maar het laat al na een paar levels merken dat het alleen nog maar het begin is.

Continue Reading

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order – Game Recensie

Marvel Ultimate Alliance 3 - The Black Order - Uitgelichte Afbeelding

Deze game recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Nintendo NL. Onze dank aan Nintendo NL voor deze mogelijkheid.

Na 8 onzekere jaren werd afgelopen december een nieuwe Marvel Ultimate Alliance aangekondigd voor de Nintendo Switch. In de gamingwereld wordt dit gezien als een eeuwigheid. Met veel technische ontwikkelingen in consoles blijven de mogelijkheden van games oneindig groeien. Of de Marvel Ultimate Alliance reeks ook een dergelijke groei heeft kunnen meemaken, is dan ook een belangrijke vraag.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is het derde deel in de actie-RPG serie Marvel Ultimate Alliance. Superhelden uit alle hoeken van het Marvel universum komen bij elkaar om samen de gevaarlijke schurk Thanos te stoppen. Met keuze uit meer dan 30 Avengers, X-Men en andere helden krijgt de speler de taak om alle Infinity Stones uit de handen van Thanos te houden en daarmee het heelal te redden.

Marvel-Ultimate-Alliance-3-The-Black-Order-Logo-Afbeelding
Logo van Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order.

Diversiteit is de sleutel tot succes

Gedurende levels bestaande uit allerlei missies zal de speler veel bekende vijanden moeten overtreffen om deze Infinity Stones te kunnen bemachtigen. Het voornaamste onderdeel van deze levels bestaat uit hack-and-slash activiteiten, waarvoor de Marvel Ultimate Alliance serie ook bekend is. De standaard routine van de game bestaat uit het verslaan van eerst een hoop zwakkere onderlingen, waarna aan het eind van het level een bekende schurk volgt. Op eerste zicht kan dit repetitief en saai lijken.

Marvel Ultimate Alliance 3 weet echter het tegenovergestelde neer te zetten. Doordat alle vijanden unieke vaardigheden hebben, wordt elke strijd met hen net iets anders. Dit stimuleert de speler om meer na te denken hoe deze schurken verslagen kunnen worden, en geeft het spel veel uitdaging. Daarnaast weet de enorme keuze aan speelbare karakters verveling te voorkomen. Elke speelbare held heeft naast visuele verschillen ook andere krachten met veel variatie in behendigheid, actieradius en snelheid. Het zou zelfs gesteld kunnen worden dat er te weinig levels zijn om echt alle karakters goed uit te kunnen proberen.

Naast alle hack-and-slash missies zijn er ook enkele andere activiteiten gedurende de levels. Ontsnappingen, puzzels en meer geven extra afwisseling om het spel interessanter te maken. Achtervolgd worden door bijvoorbeeld de Juggernaut is als een hap verse lucht wanneer een groot deel van de game een confrontatie met een schurk anders zou aanpakken. Door al de diversiteit in de game wordt de speler eerder verslaafd dan verveeld.

LEVEL UP!

Niet alleen de keuze in speelbare karakters maar ook het leveling systeem is uitgebreider dan voorheen. Elke personage krijgt vier exclusieve gaven, die elk kunnen verbeterd worden door middel van speciale items. Daarnaast kunnen de karakters zelf ook levels omhoog gaan om uiteindelijk al hun krachten te kunnen gebruiken. In tegenstelling tot de vorige Ultimate Alliance worden de karakters hier apart geleveld, wat het opnieuw spelen interessanter maakt.

Ook is er een nieuw systeem gecreëerd waarbij elementen van alle karakters verbeterd kunnen worden. Om deze upgrades sneller vrij te kunnen spelen, hebben de ontwikkelaars ook aandacht besteed aan extra uitdagingen. Deze zogenoemde trials kunnen gedurende de verhaallijn gewoon gespeeld worden. Kort samengevat, Marvel Ultimate Alliance 3 heeft veel nieuwe factoren toegevoegd zodat er genoeg activiteiten zijn om de speler zoet te houden, zowel gedurende als na de basis campagne. Ondanks de korte duur van de verhaallijn voelt hierdoor het spel toch als een volledige game aan.

Marvel-Ultimate-Alliance-3-The-Black-Order-Afbeelding-2
Alle Marvel-helden zijn van de partij. Van Iron Man tot Spider-Gwen.

Je Kijkt Je Ogen uit

Een andere vrij duidelijke en noodzakelijke ontwikkeling vindt plaats in het beeld zelf. Het is niet onbekend dat gedurende de laatste jaren games steeds realistischer worden. Gelukkig neemt Marvel Ultimate Alliance 3 een andere richting. Het beeld zit vol met karakter en is erg fijn om naar te kijken. De kleuren spatten van het scherm af zodat de speler de werelden in het spel wilt blijven ontdekken. Doordat de richting van de art style zo anders is, voelt de game vers aan en als een mooie pauze van het overweldigend realisme in velen andere games.

Om de vormgeving van het spel een compleet pakket te maken, heeft het spel ook passend en complementerend geluid toegevoegd. Het muziek en de geluidseffecten weten een atmosfeer te vormen binnen de game waardoor de speler zich helemaal kan verplaatsen in de levels. Daarbij weet vooral het stemwerk van alle acteurs te helpen. De stemacteurs zijn van topkwaliteit en weten elk karakter tot leven te brengen.

Het enige probleem met de vormgeving van The Black Order valt terug te vinden in de camera positionering. Gedurende de gevechten gaan zowel de helden als de schurken in bepaalde hoeken zitten waar het onmogelijk is de camera te draaien. Dit leidt tot verdwijningen van karakters en soms moeizame speelbaarheid. Gelukkig is dit probleem van kleine schaal en keert het niet al te vaak terug.

Alweer Thanos?

Helaas is het andere probleem in de game een stuk prominenter. Dit is namelijk de verhaallijn. Opvallend aan het verhaal is de comic saga waar het op gebaseerd is. Deze heeft niet zo lang geleden namelijk een paar verfilmingen gekregen waarvan de laatste zelfs nog in de bioscoop te zien is. De keuze om precies deze saga als basis te nemen voor de game voelt dan ook simpelweg ongeïnspireerd. Meer dan een lichte teleurstelling zou dit echter niet zijn als het verhaal verder sterk uitgevoerd was. Ultimate Alliance 3 heeft hier helaas toch moeite mee.

Gedurende de complete duur van het spel weet een lopend verhaallijn geen vorm te nemen. De overgangen tussen de levels zijn hobbelig en maken het verloop van het verhaal onduidelijk. Alle gebeurtenissen staan als het ware los van elkaar en daardoor verliest elk level uiteindelijk haar waarde in het volledig verhaal. Enkel richting het einde van het spel weet Ultimate Alliance 3 een richting aan te nemen. Echter, verbeterd het spel hierdoor nauwelijks, doordat de vorderingen in dit eindslot weinig tijd krijgen om onderbouwd te worden.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order kan alleen worden aangeraden als een belangrijk verhaal niet het voornaamste spelonderdeel vormt voor de speler. Dat is namelijk het probleem waar de game het meest mee kampt. Niet origineel en slecht afgewerkt beschrijven de verhaallijn van Ultimate Alliance 3 namelijk veruit het best. Gelukkig weet het spel zijn kracht te vinden in de leuke en verslavende gameplay. Combineer dit met het smaakvolle beeld en Ultimate Alliance 3 weet toch positief te verrassen.

Continue Reading

Hollow Knight – Game Recensie

Hollow Knight - Uitgelichte Afbeelding

In het Hollow Knight ga je ondergronds om alle uithoeken te ontdekken van de Hallownest – een oud koninkrijk van insecten. Onderweg ga je door allemaal prachtige gebieden, ontmoet je interessante nieuwe vrienden en versla je sterke vijanden met alleen je eigen vaardigheden en een speld.

Continue Reading

Blood & Truth (PSVR) – Game Recensie

Blood and Truth 6

Gespeeld op de Playstation 4. Playstation VR-headset vereist.

Na het spelen van Playstation VR Worlds, een verzameling aan enkele korte VR demo’s ontwikkeld door Sony’s London Studio, waren mensen het over één ding eens: alle demo’s waren ruk. Op eentje na. Een game waar je je met toffe wapens, actie en humor een weg baant door de criminele onderwereld van Londen. De potentie droop van The London Heist af, maar werd belemmerd door de veel te korte speelduur; de veredelde tech demo was binnen een halfuurtje al uit te spelen. Fans snakten naar meer en dit had Sony ook door. Ruim twee jaar na de release van The London Heist verscheen daardoor deze week de spirituele opvolger Blood & Truth; een volledige game in het universum van The London Heist, met alle elementen die de demo zo’n memorabele ervaring maakten. Kan Blood & Truth hierop voortborduren?

Continue Reading