Richard Jewell (2019) – Film Recensie

Richard Jewell is nu te zien op Pathé Thuis. Met dank aan Pathé Thuis, Warner Bros. NL & Team Lewis voor de samenwerking.

Clint Eastwood; Acteur of Regisseur?

Ik heb niet veel films gezien die geregisseerd zijn door Clint Eastwood. The Mule is ook door Eastwood geregisseerd en die film heb ik wel gezien. Echter was ik niet bepaald een fan te noemen van die film. The Mule had een zekere (hoge) graad van intensiteit, maar door de voorspelbaarheid van de film nam dit intense gevoel sterk af. Zo wist je precies hoe de film zich ging afspelen. Ook wist je precies hoe elk moment in de film zou eindigen.

Door mijn minder goede ervaring met de regie-stijl van Clint Eastwood keek ik niet per se heel erg uit naar zijn nieuwste geregisseerde film – Richard Jewell. Ik heb Eastwood altijd gezien als acteur en minder als regisseur. Tot nu toe. Richard Jewell mag dan misschien geen meesterwerk van een film zijn, maar verdomd sterk is het zeker wel. Dit komt voornamelijk door het verhaal en het acteerwerk van de cast.

Richard Jewell (2019) Afbeelding 1
Het blijft een filmlegende!

Sterke Cast

Zo is het ook terecht geweest dat Kathy Bates (Misery) een Oscar-nominatie kreeg voor beste vrouwelijke bijrol. Zo sterk is ze in haar rol als moeder die ook indirect slachtoffer wordt van de bomaanslag in Atlanta in 1996. Ook Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) en Paul Walter Hauser zijn erg charismatisch in hun rollen. Paul Walter Hauser heeft een manier gevonden om Richard Jewell weer te geven als een aparte, maar toch zeer eerlijke en loyale burger van de Verenigde Staten van Amerika.

De scènes waar beide Rockwell en Walter Hauser samen spelen zijn ook direct de beste scènes uit de film. Dit komt doordat de connectie tussen deze twee personages al vanaf het begin van de film wordt aangemaakt. Er wordt veel tijd in gestoken om deze twee personages een band te laten bouwen met elkaar. Dit heeft ook – door het harde werk en de juiste inzet – geholpen om de film redelijk sterk te maken.

Richard Jewell (2019) Afbeelding 2
Had Kathy Bates de Academy Award moeten winnen voor beste vrouwelijke bij-rol? Wat vinden jullie?

2 minpunten en 1 pluspunt

Echter is niet alles heel best aan Richard Jewell. Zo wordt de vrouwelijke journalist Kathy Bruggs (Olivia Wilde, Booksmart) wel heel erg als de schurk in deze film weergegeven. Dit komt doordat ze dit vrouwelijke personage als heel sluw en geniepig hebben geportretteerd. Ik weet ook niet alles, dus het zou best kunnen zijn dat ze zo in het echt was. Maar er werd een bepaalde negatieve nadruk op haar personage gelegd, dat me verkeerd raakte.

Begrijp me niet verkeerd. De acties die ze heeft uitgevoerd, waren ook niet bepaald netjes. Maar het voelt voor mij aan alsof deze persoon gewoon (bijna) alleen slecht wordt weergegeven. Dit maakt het personage heel eenzijdig en karakterloos. Voor een actrice als Olivia Wilde is dit heel zonde om te zien, want we weten dat ze beter kan en verdient. Ook de montage verloop niet altijd heel erg soepel in Richard Jewell. Zo schiet de film op sommige momenten wel heel snel door van scène naar scène.

Zo loopt iemand de deur uit om iemand tijd geven om na te denken. En na 1 seconde loopt diezelfde persoon weer naar binnen, zeggend dat hij genoeg tijd heeft gehad om na te denken. Dit komt onbedoeld heel komisch over en haalt je heel erg uit het – best serieus bedoelde – moment. Applaus moet wel gegeven waar mogelijk is, want de scènes rondom het vinden van de explosief zijn enorm goed uitgewerkt.

De spanning rondom het vinden van een explosief en het plezier dat mensen in dit park beleven is goed door elkaar gemixt. Je voelt oprecht dat er elk moment iets kan gebeuren en zit op het puntje van je stoel. Je wilt niet dat het gaat gebeuren, maar weet dat je er niks aan doen om het te voorkomen. Alles wat je kan doen is in horror toekijken. De keuze om dit zo te laten filmen komt deels zeker weten ook door de regisseur Eastwood zelf. Ik geloof oprecht nu ook dat hij dus goeie films kan maken en kijk uit naar zijn volgende film(s).

Richard Jewell (2019) Afbeelding 3
Paul Walter Hauser als Richard Jewell.

Uiteindelijk is Richard Jewell een sterk uitgewerkt waargebeurd verhaal dat vooral goed werkt door zijn sterke cast. Helaas is niet elk personage helemaal uitgewerkt tot een echt bestaand(-hebbend) “karakter”. Toch weet regisseur Clint Eastwood dit keer wel te overtuigen met zijn nieuwe film. Ik zie hem nu ook niet langer alleen als acteur, maar ook als regisseur. En eerlijk is eerlijk – dat is best fijn!

Bekijk hier de officiële trailer van Richard Jewell!

18 gedachten over “Richard Jewell (2019) – Film Recensie

1. Zelf ben ik echt van de romcom’s en kan ik dus weinig voorstellen bij dit soort films. Het klinkt vooral leuk voor mijn vriend haha! Maar wel fijn dat je zo’n uitgebreide review geeft.

1. Leuk om te lezen, wat lever je een uitgebreide en goed onderbouwde review af! Ik wist niet dat Clint Eastwood ook regisseerde. Kathy Bades vind ik altijd goed acteren, jammer dat ze een relatief ‘plat’ personage moet spelen in deze film…

2. Ik kende deze film nog niet. Je recensie geeft een heel goed beeld. Erg leuk om te lezen, fijn uitgebreid en in details.