Rocky – Film Recensie

Een amateur-bokser krijgt de kans om te gaan vechten tegen de heavy-weight wereldkampioen bokser. Alleen twijfelt de amateur of hij de kampioen wel kan verslaan.

Een Symbolische Opening

Rocky opent met de welbekende soundtrack van de franchise. We zien hoe de titel van de film (¨Rocky¨) in het groots en in het wit op een zwarte achtergrond voorbij ons komt. We worden voorbereid op een episch spektakel. Het eerste wat we zien na deze interessante opening is een muurschildering van Jezus die een glas wijn en een stuk brood in zijn handen heeft.

Als Jezus ergens wordt afgebeeld met een stuk brood en een glas wijn in zijn handen, heeft dit bijna altijd te maken met ¨Het Heilig Avondmaal¨. Het glas wijn dat Jezus in zijn handen vast heeft, staat voor het bloed van Jezus en het brood staat weer symbool voor het lichaam van Jezus. Maar wat heeft dit te maken met de film Rocky?

Als de film zich verder afspeelt, zien we dat voor de muurschildering een boksgevecht plaatsvindt tussen Rocky (Sylvester Stallone, Creed II) en een andere bokser. Dit zou dus kunnen betekenen dat Rocky dat hij net zoals Jezus op het punt staat om herboren te worden. Bij Jezus zijn levensverhaal uit de Bijbel, weet hij dat zijn naderende dood niet het einde van zijn levensverhaal zal zijn. Er is dus een mogelijkheid dat Rocky z´n zogenaamde carrière-einde als bokser, toch niet helemaal het einde is van zijn verhaal.

Rocky-Afbeelding-1
Rocky (Sylvester Stallone) v Apollo Creed (Carl Weathers).

Rocky´s Tragedie

Er bestaat een kans dat velen mij nu niet serieus zullen nemen, maar in mijn ogen is Rocky een enorm tragedisch figuur. Dat Rocky´s tragedie zo sterk overkomt op mij komt niet alleen door de regie van John G. Avildsen (The Karate Kid), maar ook door het ongelofelijk sterke scenario en acteerwerk van The Italian Stallion Sylvester Stallone.

Sommige van jullie zullen dit nog niet weten, maar het scenario van Rocky is geschreven door Sylvester Stallone. Dat hij zo´n talent heeft voor schrijven is natuurlijk niet het eerste waar we aan denken als we hem zien. We zien Stallone – in ons hoofd – altijd voor ons als de badass guy dat zijn omgeving red. Een figuur dat altijd zijn lichaam boven brein gebruikt.

Deze film laat zien dat dit helemaal niet eens waar hoeft te zijn. Rocky is een rol waar Stallone geboren voor was om te spelen. Ze zijn aan elkaar verbonden en aan elkaar gewaagd. Rocky verteld namelijk het verhaal van een bokser die zijn glorietijd al kwijt is geraakt en verder wilt met zijn leven – maar overal waar hij komt wordt hij aangezien als die mislukkeling van een bosker.

Stallone is een acteur die al vanaf zijn vroege acteer-jaren bekend stond als een bepaald type acteur. Een type die hij zo graag voorbij zou willen lopen. Hij is namelijk meer dan het vechterstypetje en dat laat hij ook zien in deze film. Hij is een romanticus, iemand met een groot hart, iemand met een groot brein en zelfs een schrijver. Stallone is hetgeen wat deze film zo uiterst bijzonder maakt.

Rocky-Afbeelding-2
“Gonna Fly Now”.

Mirror, Mirror on the Wall

Dat Rocky zichzelf als een mislukkeling ziet, wordt ook weergegeven in de cinematografie en de kleine details van de film. Neem bijvoorbeeld de scène dat Rocky op straat loopt langs een aantal tieners die aan het drinken en aan het zingen zijn. ¨Take Me Back – Doo Doo Doo Doo – Take Me Back¨. Oftewel Rocky verlangt terug naar de tijd waar hij serieus genomen werd. Dit laten de filmmakers ook zien met spiegels. Ja – Spiegels!

Er zijn meerdere scènes waar we spiegelreflecties van Rocky zien. Er is een moment dat hierbij direct naar bovenschiet. Het moment dat Rocky thuiskomt na zijn gevecht met Spider Rico, praat hij tegen hemzelf en zijn huisdieren. Hij stopt voor de spiegel en de camera zoomt in naar een kinderfoto van hemzelf. Hij pakt het op en kijkt ernaar. Daarna kijkt hij in de spiegel naar zichzelf. Het zijn deze stille momenten waarbij je als kijker de pijn van het hoofdpersonage voelt. Je weet gewoon dat hij zit te denken over wat het er is gebeurd in zijn leven. Hoe hij zo diep gezonken kan zijn.

Maar dat is het ding aan dit moment. Hij loopt verder. Hij gaat toch door met zijn leven, omdat hij een echte doorzetter is. Als er een ding is dat Rocky is boven alles, dan is het een doorzetter. Tuurlijk hij twijfelt vaak, maar uiteindelijk geeft hij niet op en gaat hij door. Dit zorgt er ook voor dat het een van de meest inspirerende filmpersonages aller tijden is.

Rocky-Afbeelding-3
Een Legendarisch moment in de Filmgeschiedenis.

Rocky is een van die feel-good films dat laat zien dat je in staat bent in meer dingen dan je denkt. Een film die laat zien dat zolang je doorzet en in jezelf gelooft, er veel mogelijk is. Rocky is een film die je inspireert en motiveert om je leven op te pakken. Dit is misschien wel het sterkst te zien in de training-montage op het lied “Gonna Fly Now“. Wanneer Rocky zijn handen in de lucht gooit – aan het einde van deze montage – krijg je zin om ook je hobby’s en passies op te gaan pakken. Een echte Visuele Wonder.

Rocky Rocks
  • Acteerwerk & Cast
  • Genre: Drama & Sport
  • Regie & Visie
  • Soundtrack & Sounddesign
4.5

Sylvester Stallone is een held in Rocky. Niet alleen schijnt hij als ster, maar ook als scenarioschrijver heeft hij een ongelofelijk mooi talent kunnen laten zien aan de wereld. Deze Academy Award-winnende film zal voor altijd de filmgeschiedenis in gaan als een motiverende en inspirerende film.