Koning van de Zwervers is de openingsfilm van Cinekid Festival 2025

Op 24 juni 2025 heeft filmdistributeur Gusto Entertainment bekendgemaakt dat speelfilm Koning van de Zwervers het Cinekid Festival 2025 zal openen. De Nederlandse coming-of-age film is geregisseerd door Janne Schmidt. Deze filmmaker kun je kennen voor het regisseren van televisiefilm En we vliegen door de dagen (2025) en documentairefilm Born To Be An Influencer (2020). Het scenario van Koning van de Zwervers is geschreven door Eveline Hagenbeek. De film is geproduceerd door The Media Brothers in coproductie met BarraMedia en Caviar België. De cast van de film bestaat uit (o.a.) Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Yootha Wong-Loi-Sing, Ward Kerremans, Niyara da Rocha Pereira, Frieda Barnhard en Nabil Mallat.

Documentaire Anak Indië ontvangt Kristallen Film

De Nederlandse documentaire Anak Indië heeft meer dan 10.000 bezoekers naar de bioscopen getrokken. Hiermee heeft de film de Kristallen Film behaald. De Nederlandse documentairefilm gaat over het Nederlands-Indisch erfgoed waarin het heden en verleden in een mozaïek van verhalen samenkomen. Regisseur Hetty Naaijkens-Retel Helmrich kreeg op 1 juli 2025 de Kristallen Film uitgereikt in haar kantoor in Goirle. Anak Indië is de derde film die in 2025 de Kristallen Film heeft behaald.

Documentaire Tussen Wal en Schip – Geruisloos Indisch ontvangt Kristallen Film

De Nederlandse documentaire Tussen Wal en Schip – Geruisloos Indisch heeft meer dan 10.000 bezoekers naar de bioscopen getrokken. Hiermee heeft de film de Kristallen Film behaald. In de Nederlandse documentaire nemen drie kleinkinderen hun Nederlands-Indische grootouders mee naar de eerste plek waar ze ooit voet hebben gezet op Nederlandse bodem. Hiermee hopen ze de jarenlang verzwegen geschiedenis van hun grootouders te ontrafelen. Regisseurs Juliette Dominicus en Sven Peetom ontvingen op 12 juni 2025 de Kristallen Film op de Javakade in Amsterdam. Tussen Wal en Schip – Geruisloos Indisch is de tweede film die in 2025 de Kristallen Film heeft behaald.

Eye Filmmuseum komt met filmprogramma over Japanse filmmaker Akira Kurosawa

De films van de beroemde Japanse filmmaker Akira Kurosawa zijn na ruim 30 jaar eindelijk weer op het grote scherm te zien in het Eye Filmmuseum. Van 26 juni tot en met 3 september 2025 vindt in het Eye Filmmuseum een retrospectief filmprogramma van Akira Kurosawa plaats. In zijn films vermengt Kurosawa de Japanse geschiedenis en cultuur met literaire en filmische invloeden uit het westen. Met grote filmklassiekers als Seven Samurai (1954) en High and Low (1963) en nooit in Nederland uitgebrachte films maakt het Eye Filmmuseum het werk van Kurosawa na jaren weer toegankelijk voor een nieuwe generatie filmliefhebbers.

Doctor Who-acteur David Tennant komt naar zomereditie van Heroes Dutch Comic Con 2025

Op 22 mei 2025 heeft de organisatie van Heroes Dutch Comic Con bekendgemaakt dat de Schotse acteur David Tennant als gast zal aansluiten bij de zomereditie van Heroes Dutch Comic Con 2025. Vorig jaar werd de acteur ook al aangekondigd voor het evenement in de Jaarbeurs, maar de acteur moest destijds afzeggen wegens filmverplichtingen. Nu reist Tennant toch af naar Utrecht om alsnog kennis te maken met zijn Nederlandse fans. Dit jaar vindt de zomereditie van Heroes Dutch Comic Con plaats op 20, 21 en 22 juni. Tennant zal zowel zaterdag 21 juni als zondag 22 juni aanwezig zijn tijdens het evenement. De acteur zal niet aanwezig zijn op de vrijdagavond van deze zomereditie. Fans kunnen met Tennant op de foto, een handtekening van hem bemachtigen en hem het hemd van het lijf vragen tijdens de Q&A op het hoofdpodium. Daarnaast zijn er Photobooth tickets verkrijgbaar in de online ticketshop van de organisatie.

Star Trek: Section 31 (2025) – Filmrecensie

Star Trek: Section 31 opent enigszins veelbelovend met de spannende en mysterieuze filmmuziek van componist Jeff Russo. Tijdens de filmbetiteling maakt de componist in zijn filmmuziek gebruik van bombastische blaasinstrumenten om voor een buitenaardse en fantasierijke filmsfeer te zorgen. De filmbetiteling hapert waarbij op meerdere momenten de studiologo’s omgekeerd op het beeld tevoorschijn komen. Hiermee weten de filmmakers goed in te spelen op het teruggekeerde concept van parallelle universums. Helaas worden de neergezette concepten en filmtermen amper (visueel) uitgelegd. Hetzelfde kan gezegd worden voor de thema’s uit de film. De thema’s en onderwerpen uit de film worden namelijk ook amper uitgewerkt of onderbouwd. Dit is best zonde, omdat regisseur Olatunde Osunsanmi en scenarioschrijver Craig Sweeney wel met enkele interessante ideeën voor thema’s en karakterontwikkelingen komen. Een film waarin een keizerin moet leren leven met haar genocidale verleden kan een aangrijpend verhaal opleveren – als er tenminste iets met dit opgezette narratief gedaan zou worden. Een filmverhaal met boeiende ideeën die niet uitgewerkt worden is net zo nutteloos als een tiran met spijt.

Tweede editie van het Bollywood Summer Filmfestival start op 11 juli 2025

Van 11 juli tot en met 13 juli 2025 staat de Indiase film opnieuw in de schijnwerpers tijdens de tweede editie van het Bollywood Summer Filmfestival. Dit jaar doen de Kinepolis-bioscopen in Almere, Dordrecht, Groningen, Haarlem, Hoofddorp, Breda, Leidschendam, Spijkenisse en Utrecht mee. Daarnaast is het Bollywood Summer Filmfestival te beleven in filmtheaters in Amsterdam, Den Haag en Eindhoven. Op de avond van 11 juli wordt de tweede editie van het Bollywood Summer Filmfestival feestelijk en officieel geopend in Kinepolis Leidschendam door Kumar Tuhin – de Indiase ambassadeur in Nederland.

Quisling – The Final Days (2024) – Filmrecensie

Quisling – The Final Days levert een aangrijpend audiovisuele karakterstudie van nederigheid en schuld. Regisseur Erik Poppe en scenarioschrijvers Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram Eliassen en Ravn Lanesskog onderzoeken deze thema’s bij beide hoofdpersonages: Vidkun Quisling en Peder Olsen. Op de voorgrond van dit onderzoek staat een intens filmische portret van de laatste dagen (of eerder laatste maanden) van de voormalig Noorse minister-president Vidkun Quisling centraal. De focus ligt bij de audiovisuele karakterstudie en het filmisch portret vooral bij het onderlinge contact tussen Quisling en Olsen. De regisseur en scenarioschrijvers onderzoeken hoe deze twee mensen van elkaar verschillen en op welke (kleinere) gebieden ze overeenkomsten hebben. Quisling – The Final Days laat zien hoe elk mens een zondaar is, maar dat het herkennen, erkennen en omarmen van schuld zal kunnen leiden tot vergiffenis. Als het ware bepleiten de regisseur en scenarioschrijvers dat het beter is om nederig te blijven, schuld te bekennen en om vergiffenis te vragen, dan om standvastig vast te blijven klampen aan de ideologische overtuigingen dat je niets hebt gedaan om sorry voor te zijn.

Filmdistributeur MCOfilm verwerft internationale distributierechten van Bezuidenhout

Filmdistributeur MCOfilm heeft de wereldwijde distributierechten verworven van de indrukwekkende zwart-witfilm Bezuidenhout. De Nederlandse oorlogsfilm Bezuidenhout is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van het vergissingsbombardement op de Haagse wijk Bezuidenhout op 3 maart 1945. Na een succesvolle reeks speciale filmvertoningen in diverse Nederlandse filmtheaters wordt Bezuidenhout vanaf 29 mei 2025 op een bredere schaal vertoond in bioscopen door heel Nederland. Tegelijkertijd zet MCOfilm zich in om de film ook internationaal meer onder de aandacht te brengen. De officiële lancering van de internationale campagne vindt plaats tijdens het Filmfestival van Cannes van 2025. Bezuidenhout zal daar gepresenteerd worden aan internationale inkopers, filmprogrammeurs en de pers. De directeur van MCOfilm, Rik Sindelman, was enthousiast te spreken over het verwerven van de internationale distributierechten van Bezuidenhout. Hij zei: “Deze film verdient een groter podium. De thematiek van moed, verraad en menselijke verbondenheid binnen een vergeten stukje Nederlandse geschiedenis raakt universele snaren. De film is intiem en urgent – een krachtig venster op de impact van oorlog op gewone mensen.”