Secrets in the Jungle S1E1 – Aflevering Recensie

Secrets in the Jungle is een nieuwe documentaireserie die vanaf 3 oktober 2022 elke maandag om 21.25 uur op de History Channel in Nederland te zien is. Het eerste seizoen van Secrets in the Jungle bestaat uit 10 afleveringen van 60 minuten (inclusief reclamepauzes). De serie neemt je mee op reis naar oerwouden over de hele wereld om de bijzondere mysteries te ontdekken en bezienswaardigheden te onderzoeken.

Al bij Secrets in the Jungle S1E1 zien we hoe de documentairemakers CGI, commentaar van experts en archiefbeelden gebruiken om de mysteries te analyseren. Daarnaast wordt in Secrets in the Jungle S1E1 ook al gespeculeerd over wat er nog te ontdekken valt. Mijn dank aan Whizpr en History Channel voor het versturen van een screener-exemplaar.

Over Secrets in the Jungle S1E1

Secrets in the Jungle S1E1 had zijn Nederlandse première op 3 oktober 2022 om 21.25 op de History Channel. In Secrets in the Jungle S1E1 worden er vier mysteries en geheimen onderzocht. De eerste verhaallijn speelt zich af in het hart van de Guatemalteekse laaglanden. De tweede verhaallijn speelt zich af in het midden van de Stille Zuidzee, in het hart van een verlaten tropisch eiland dat onder de lokale bevolking bekend staat als Ongeim’l Tketau.

De derde verhaallijn speelt zich af in het provinciale park van Teyú Cuaré tegen de rand van Paraguay. De vierde – en bovendien laatste – verhaallijn neemt plaats in het afgelegen regenwoud van Maninjau in het westen van Sumatra. Secrets in the Jungle S1E1 heeft net zoals de andere afleveringen een speeltijd van 60 minuten. Deze speeltijd is inclusief de reclames die op de televisiezender tijdens de aflevering voorkomen. Zonder de reclames heeft Secrets in the Jungle S1E1 een speeltijd van rond de 41 minuten.

Bekijk hier de officiële trailer voor Secrets in the Jungle.

Secrets in the Jungle S1E1 is een typisch voorbeeld van een documentaireserie dat zien is op de History Channel (of een soortgelijke zender). Zo opent de eerste aflevering met een korte montage waarin de verhaallijnen van deze aflevering kort worden geïntroduceerd. De montage van Chris Crosbie brengt prachtige landschappen, archiefbeelden, CGI en commentaren van experts op een snelle manier bij elkaar. Hierbij krijgen we ook het stemmenwerk van verteller Jeff Teravainen te horen. Teravainen weet met zijn iconische stem het verhaal dat Crosbie met zijn montage verteld, te begeleiden.

Deze openingsscène weet goed genoeg de aandacht te pakken van liefhebbers van documentaireseries én van mensen die tijdens het rond zappen Secrets in the Jungle S1E1 tegenkomen. Secrets in the Jungle S1E1 weet vooral tijdens de eerste twee verhaallijnen te interesseren. Nu wordt er voor deze twee verhaallijnen ook meer de tijd genomen om het verhaal – en bijhorende onderzoek – te vertellen. In de eerste verhaallijn krijgen we te zien hoe, diep in het hart van de laagvlakte van Guatemala, archeologen met behulp van nieuwe technologieën een oude stad ontdekte, bestaande uit eerder onbekende reeks structuren.

De tweede verhaallijn vertelt een verhaal over een meer in het hart van een verlaten tropisch eiland dat de hoogste concentratie van kwallen ter wereld. De andere twee verhaallijnen gaan over een eventuele vluchtplek voor Duitse Nazi’s in een provinciaal park aan de rand van Paraguay, en een grootse bloem in Sumatra dat stinkt naar rottend vlees. Deze twee laatste verhaallijnen hebben een kortere speeltijd dan de eerste twee verhaallijnen. Dit is vooral terug te zien bij het verhaal – en bijhorende onderzoek – over de naar rottend vlees stinkende bloem. Dit verhaal heeft de kortste speeltijd van alle verhalen uit Secrets in the Jungle S1E1.

Secrets in the Jungle S1E1
Bron: Whizpr, Shark Teeth Films en de History Channel.

Het is jammer om te zien hoe niet alle verhaallijnen in Secrets in the Jungle S1E1 even veel onderbouwd of uitgediept worden. De twee laatste (en kortere) verhaallijnen zijn op zich wel interessant. Maar doordat de documentairemakers minder de tijd nemen om deze verhalen uit te diepen, weten deze twee verhaallijnen minder een indruk achter te laten. De regievisie van Krisitan Jebsen en de speeltijd van Secrets in the Jungle S1E1 zijn de twee grootste kritiekpunten voor deze eerste aflevering. Echter brengt deze eerste aflevering verder vrij weinig nieuws tot het genre van documentaire televisieseries van zenders als de History Channel. Technisch zit de aflevering vrij ordinair in elkaar.

In de montage wordt opgebouwd naar een hoogtepunt in een verhaal, om net voor de pauze te eindigen met een dramatische vraag of stelling. Na de reclamepauze wordt er kort samengevat wat er voor de pauze is besproken. Dit is handig voor televisiekijkers die later aansluiten bij de aflevering, maar irritanter voor de televisiekijkers die de aflevering al vanaf het begin volgen. De beelden uit Secrets in the Jungle S1E1 bestaan uit een mix van de beelden die je bij soortgelijke televisie documentaireseries ook terug zult zien. Zo krijg je veel archiefbeelden, computer gegenereerde beelden, bijzondere landschappen en interviews of commentaren van experts te zien.

Secrets in the Jungle S1E1 houdt zich dus vrij netjes aan de norm van dit genre van documentaireseries. Helaas pakt dit niet altijd goed uit voor de eerste aflevering, omdat de eerste twee verhaallijnen velen malen beter uitgediept en onderbouwd worden. Het is niet dat de andere verhalen minder interessant zijn, maar dat ze wel zo gepresenteerd worden.

Secrets in the Jungle S1E1

Secrets in the Jungle S1E1 is een degelijke start voor deze nieuwe documentaireserie van de History Channel. De eerste aflevering is sterk gemonteerd door Chris Crosbie en bevat daarnaast ook krachtig begeleidend (voice-over) stemmenwerk van verteller Jeff Teravainen. De eerste twee verhaallijnen van Secrets in the Jungle S1E1 worden in hun verhaal genoeg uitgediept en onderbouwd om als televisiekijker geïnteresseerd te blijven kijken. Helaas krijgen de twee laatste verhaallijnen niet dezelfde admiratie of benadering.

Vooral de laatste verhaallijn bestaat uit een te korte speeltijd, waardoor de kans bestaat dat je door zult zappen of teleurgesteld achterblijft na het einde van Secrets in the Jungle S1E1. De eerste aflevering verdeelt zijn speeltijd over de vier verhaallijnen niet goed genoeg, wat teruggewezen kan worden naar de regievisie van Kristian Jebsen. Verder houdt deze eerste aflevering zich te netjes aan de norm van dit genre van documentaireseries. Het probeert te weinig nieuws.

Omdat Secrets in the Jungle S1E1 daarnaast ook niet altijd een interessant of goed genoeg onderbouwd verhaal kan vertellen, voelt de eerste aflevering af en toe als een mengsel van krachtige en teleurstellende aspecten. De eerste aflevering is gelukkig degelijk genoeg om te kijken – ook al is het maar voor de eerste twee verhaallijnen. Hopelijk zijn de volgende afleveringen uit Secrets in the Jungle wat beter geregisseerd, want wanneer de serie goed weten om te gaan met zijn format en speeltijd, weet het echt te interesseren. Secrets in the Jungle is in Nederland vanaf maandag 3 oktober 2022 wekelijks om 21.25 op de History Channel te zien.