Selma (2014) – Film Recensie

Selma is een Amerikaans-Britse dramafilm die geregisseerd is door Ava DuVernay en uitkwam in 2014. Het scenario is geschreven door Paul Webb. Het verhaal is gebaseerd op de stemrecht marsen van Selma naar Montgomery die plaatsvonden in 1965. De film ging in première bij het American Film Institute op 11 november 2014. Op 20 maart 2015 kwam de film opnieuw uit om de 50ste verjaardag van historische marsen te eren. De film ontving erg goede kritieken van zowel critici als alledaagse kijkers.

Deze maand is het Black History Month (BHM) in de Verenigde Staten van Amerika. Dit is een jaarlijkse herdenking van sleutelfiguren en belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de Afrikaanse diaspora. De Black History Month wordt sinds 1976 elk jaar in februari gevierd in de Verenigde Staten en Canada. Rond 2010 werd Black History Month ook voor het eerst gevierd in Nederland. Sins 2016 organiseert Nederland jaarlijks in oktober het Black Achievement Month. In deze maand vinden allerlei activiteiten plaats en is er ook een uitreiking van de Black Achievement Awards.

Samen met Nederlandse en Internationale streaming diensten viert SebKijk deze maand Black History Month. Vandaag doen we dat door de film Selma te recenseren. Selma is te huur op Cinetree. Mijn dank aan Cinetree voor de samenwerking en het online recensie-exemplaar.

Synopsis Selma

De cast van Selma bestaat onder andere uit David Oyelowo, Tom Wilkinson, Tim Roth, Carmen Ejogo, Common, Tessa Thompson, André Holland, Henry G. Sanders, Stephan James, Michael Sheen, Lakeith Stanfield en Oprah Winfrey. De film werd bij de Oscars genomineerd voor Best Picture en won de prijs voor Best Original Song. Daarnaast kreeg Selma ook meerdere nominaties bij de Golden Globes waaronder die van Best Director en Best Motion Picture – Drama.

Selma vertelt het verhaal van Martin Luther King en de drie vreedzame protestmarsen van Selma (Alabama) naar Montgomery (Alabama) in 1965. De Afro-Amerikaanse bevolking kwam op straat om vreedzaam te strijden voor stemrecht en tegen racisme. De toespraken van King konden niet gebruikt worden omdat er auteursrechten op berusten, daarom werden ze herschreven voor de film.

Selma 2014
Bron: Cinetree

Camerawerk

Selma opent direct sterk met een cinematografisch shot waarbij Martin Luther King recht in de ogen van de kijkers kijkt. Dat David Oyelowo als Martin Luther King centraal in het beeld wordt geplaatst komt regelmatig voor in deze film. Dit symboliseert het feit dat Martin Luther King centraal staat voor deze beweging tegen racisme, maar ook dat hij het hoofdpersonage is van Selma.

Het camerawerk in deze film is erg treffend in zijn gebruik van details. Zo zul je niet alleen grootse beelden zien van de mars, maar ook zul je zien hoe de mensen reageren op deze mars. Daarnaast wordt er in Selma ook goed gebruik gemaakt van close-ups, waarbij de acteurs en actrices de kans krijgen om hun acteerwerk te versterken.

Selma 2014
Bron: Cinetree.

Intensiteit van Selma

Er zijn meerdere momenten in deze film geweest waarbij ik op het randje zat van tranenuitbarsting. Men heeft heeft het bij heftige films waar racisme in wordt vertoond al snel over films als Django Unchained en 12 Years a Slave. Selma wordt wat minder vaak genoemd. Dit is best apart, omdat het op veel vlakken ook ernstige raciale problemen laat zien. Ik zou zelfs kunnen zeggen dat Selma een pijnlijkere film is om aan te moeten kijken. Dit komt doordat Selma naast deprimerend ook hoopvol is. Als kijker maak je mee hoe Martin Luther King zich hoopvol, maar ook angstig blijft voelen over de toekomst. Ava DuVernay laat zien dat de situatie niet zo zwart-wit was waarbij Martin Luther King altijd hoopvol bleef. Ze laat de menselijke kant zien van Dr. King. Hierdoor voelen de tegenslagen groter en hartverscheurender aan. Het inventieve camerawerk versterkt dit effect.

Maar ook het iconische acteerwerk van de cast helpt bij het intensifiëren van wat er op het scherm gebeurt. De teksten van de originele uitspraken van Dr. King zijn aangepast, maar alsnog is het Paul Webb gelukt een prachtig dialoog te schrijven. De cast brengt dit sterke dialoog tot leven. Niet alleen via hun lichaamstaal en acteerwerk, maar ook via hun stemmenwerk en uitspraak van het dialoog. Het stemmenwerk van de cast is ongelofelijk overtuigend en maakt het geschreven dialoog alleen maar krachtiger. Naast David Oyelowo speelt eigenlijk vooral Henry G. Sanders zijn rol legendarisch. Zijn acteerwerk is zo emotioneel geladen dat het me recht in mijn hart heeft geraakt. Ik geloofde zijn rouw en pijn volledig. De rest van de cast was zeker niet slecht, maar zij kregen simpelweg te weinig te doen in Selma.

Selma 2014
Bron: Cinetree.

Scenario & Soundtrack

Ondanks dat Selma een zwaar beladen onderwerp erg goed tackelt, heeft het toch zo zijn problemen. Deze problemen zijn vooral terug te zien in het geschreven scenario. Er wordt verwacht dat je als kijker veel weet over de protest-marsen uit 1965, want veel personages en situaties krijgen amper introducties. Hierdoor leef je met de personages die slecht uitgewerkt zijn in het verhaal minder mee. Zo heb ik nog steeds bij veel personages geen flauw idee wie ze zijn en wat hun doel was om in deze film voor te komen. Zijn ze alleen maar in deze film geplaatst om de historische gebeurtenissen zo accuraat mogelijk weer te geven? Zo ja, dan hadden Ava DuVernay en Paul Webb toch ook wat meer persoonlijkheid en directie aan ze kunnen geven? Tegelijkertijd snap ik dat het bij Selma vooral gaat over de verbinding en verbroedering tussen deze groep mensen.

Maar op momenten dat deze bijpersonages met elkaar discussiëren, valt de film uit elkaar. Je hebt geen flauw benul wie deze personages zijn. Hierdoor ben je ook niet geïnvesteerd in de discussies die ze voeren. Met als resultaat dat verveling ook om de hoek kan komen kijken bij deze film. Daarnaast weet de soundtrack qua score weinig toe te voegen aan Selma. Toch zijn de gekozen liedjes voor de film erg toepasselijk en doeltreffend. Ben jij benieuwd geraakt naar Selma en zou jij deze film graag willen kijken op Cinetree? Lees dan hieronder meer over Cinetree. Daarnaast kan ik ook alvast het leuke nieuws weggeven dat ik één winactie mag houden voor deze film in samenwerking met Cinetree.

Bekijk hier de officiële trailer van Selma.

Over Cinetree

Cinetree is een online filmplatform dat haar leden toegang biedt tot de beste films en documentaires. Samen met experts uit de filmwereld maakt Cinetree een selectie uit het wereldwijde filmaanbod en kiezen daarvoor films met belangrijke thema’s, maatschappelijke relevantie, en verhalen die je raken.Volgens de curators van Cinetree zijn films met een goed verhaal belangrijk. Deze films kunnen entertainen, inspireren en zelfs activeren.

Cinetree heeft als doel deze films te verzamelen, uit te lichten en van context te voorzien. Elke maand worden 15 films geselecteerd door de curators van Cinetree. Daarnaast heb je toegang tot onze artikelen, evenementen en eigen producties onder de titel Cinetree Originals. De geselecteerde films vind je na een poosje terug in de videotheek van Cinetree. Daar kun je deze films huren voor een klein prijsje.

Cinetree is te kijken via de website die hier te vinden is. Maar ook kun je kijken via de mobiele apps of rechtstreeks op je TV via Google Chromecast. Als je in het bezit bent van een Samsung Smart TV (uit 2017 of nieuwer) of Apple TV kun je ook direct op je TV kijken. Een maandabonnement kost €7,99 per maand. Dit bedrag wordt maandelijks van je rekening afgeschreven. Een jaarabonnement kost €69,95 per jaar (omgerekend €5,83 per maand). Dit bedrag wordt in één keer van je rekening afgeschreven.