Shazam! – Blu-ray Recensie

Deze Blu-ray Recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Warner Bros. Home Entertainment en Coopr. Onze dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor deze mogelijkheid.

In Shazam! krijgt Billy Batson (Asher Angel, Zachary Levi) ongewenst krachten van een tovenaar om de wereld te beschermen tegen de Seven Deadly Sins. Zodra Billy “Shazam” zegt, wordt hij in een (donder)klap volwassen en krijgt hij meerdere krachten tot zijn beschikking. Met behulp van zijn gloednieuwe pleegbroer leert Billy een superheld te worden en hoe een echte familie eruit ziet.

A Change is Gonna Come

Shazam! lijkt een nieuw en vers begin te starten voor de DCEU. Naast het introduceren van een nieuw personage – namelijk Shazam, wordt er ook een vrijwel ongekend genre in de DCEU centraal gezet. Voorheen vormden veelal kille en donkere actie films het middenveld. Shazam!, een meer komische en lichtere film, is daarom een grote stap voor Warner Bros. Entertainment. Deze stap was vrijwel noodzakelijk aangezien de directie van veel van hun vorige films zowel het publiek als de recensenten niet wisten te overtuigen. Shazam! brengt hier hopelijk verandering in met de vernieuwende richting.

Shazam! is een pracht film voor een dagje bioscoop met de familie. Het is daarbij de eerst echte familie film in het DC universum. De film is simpel, vermakelijk en heeft veel humor. Het is belangrijk om te benadrukken dat humor vaak de overhand weet te nemen. Hierdoor lukt het Shazam! zich goed te onderscheiden van zijn Justice League collega’s en een verfrissende film in dit universum te leveren.

Shazam-Afbeelding-2
Het gelach van Billy Batson (Zachary Levi) en Freddy Freeman (Jack Dylan Grazer) is enorm aanstekelijk.

Daarnaast weet Shazam! met zijn verhaallijn een boodschap over te brengen die elke familie kan helpen. Dit hart blijkt al snel de hoofdzaak te vormen in de film. Deze vormgeving van het verhaal is een buitengewoon prestigieuze keuze. Een grote blockbuster zal tegenwoordig namelijk eerder grenzen aan oppervlakkig dan gedachten aanwakkerend. Op papier lijkt de film wel bijna grensverleggend, maar de realiteit ligt toch anders.

Like a G6

De oorzaak hiervan is het tempo van de film. Rommelig is veruit het beste woord om dit te beschrijven. In het begin van de film wordt een sterke nadruk gelegd op het feit dat Billy al uit meerdere pleeggezinnen is gevlucht. Dit schetst een bepaalde verwachting van het karakter van Billy Batson. Voor de kijker is het noodzakelijk om een duidelijk verloop van de verandering hierin te kunnen waarnemen. Dit is echter het probleem in Shazam!.

Het begin heeft een duidelijk verloop van een ontwikkeling in Batsons karakter, maar de versnelling gaat al snel in de 6. De groei van Billy Batson gebeurt in een rap tempo. Gebeurtenissen waar de kijker lang voorbereid op wordt, moeten ruimte maken voor een onnodig lang eindgevecht. De overige actie scenes zijn daarbij ook uitzonderlijk repetitief, en nemen onnodig veel tijd in beslag. Onduidelijkheid rondom de groei van Billy neemt de overhand, omdat vergelijkbare gevechten drie keer herhaald moeten worden. Hierdoor verliest de boodschap van Shazam! de kracht om daadwerkelijk over te komen en de film een deel van zijn mogelijk grootste aanwinst.

De Cast

Gelukkig schiet het acteerwerk van de hoofdrolspelers ter hulp. Beiden acteurs die Billy spelen (Zachary Levi en Asher Angel) weten een zekere draagkracht te geven aan het karakter. Het onzekere van een jonge puber in een onbekende omgeving wordt geloofwaardig vertolkt door beiden acteurs. Daarbij weten ze ook de overige karaktertrekken van Billy tot leven te wekken met hun prestaties. Doordat het karakter van Billy optimaal wordt weergegeven in het limiterende verhaallijn, weet de film toch nog wat van zijn boodschap over te brengen.

Shazam-Afbeelding-1
Zachary Levi (Billy Batson) tegenover Mark Strong (Dr. Sivana)

Terwijl de prestaties van Billy’s vertolkers de filmervaring positief weten te beïnvloeden, heeft het acteerwerk van de schurk het tegenovergestelde effect. Naast dat het verhaal de antagonist slecht behandeld, lukt het Mark Strong niet om Dr. Sivana tot leven te brengen. Strongs acteerprestatie is monotoon met weinig fluctuatie in zowel verbale als non verbale communicatie. Hij weet de terugkerende emotionele kant van Dr. Sivana in de film niet over te brengen. Hierdoor verliest Sivana overtuiging en wordt hij niet een gedenkwaardig karakter. Aangezien de film buitengewoon veel actie scenes met de schurk heeft, is dit overigens een relatief groot probleem.

Een Helden-Film

Ik heb het al enkele keren over de actiescenes in Shazam! gehad, en blijf erop terug komen. De film probeert namelijk erg had, soms zelfs te hard, om een heldenfilm te blijven. Dit leidt tot gemixte resultaten. De gevechten nemen te veel tijd in beslag, doordat ze langdradig zijn en in herhaling vallen. Gelukkig kan ik enkel lof uiten over de visuele kant van deze gevechten. Het beeld is prachtig met mooi kleurgebruik en scherpe effecten. Het is geheel comfort de verwachting van een blockbuster. Het slot van Shazam! kan hierdoor toch nog een beetje plezier opwekken bij de kijker.

De potentie van Shazam! wordt ondermijnd door slechte directie keuzes. Door een goed verhaal met een mooie boodschap te gebruiken, probeert Shazam! een emotionele ervaring te creëren voor de kijker. Dit doel wordt echter te niet gedaan door eventuele tijd voor de groei van Billy Batson in te ruilen voor 1-dimensionale gevechten. Als gevolg verliest de boodschap overtuiging door onduidelijkheid hoe de eindtoestand van de karakters in de film bereikt wordt. Alhoewel Warner Bros. Entertainment het probeert, raakt de film niet diep en blijft hij enkel amusant.

Over de Blu-Ray

De Blu-Ray uitgave van Shazam! kan worden gekeken in 1080p. Zoals verwacht kan worden, is hierdoor de kwaliteit van deze uitgave bijzonder scherp. De kleuren spatten van het scherm af en blazen leven in de kleurige kostuums. Verder bevat de Blu-Ray extra exclusieve content zodat de film opnieuw ontdekt kan worden. Met nog nooit vertoonde scenes en meer is kijkplezier vrijwel gegarandeerd.

Shazam? More Like ShaFam!
  • Beeld
  • Productie Design
3.5

ShaFAM!; vermakelijk voor jong en oud.

Warner Bros Entertainment heeft met haar laatste DCEU-poging een plezierige film geleverd voor zowel jong als oud. Met een overvloed aan leuke grappen, prima acteurs, en mooie scenes weet de film te verrassen. Maar de film voelt toch niet compleet. Doordat het verhaal een slecht functionerend hart heeft, lukt het Shazam! niet om iets groters te worden en stelt de film enkel zichzelf teleur.