Shoplifters (2018) – Film Recensie

Één van de favoriete films van Jochem Myjer is de Gouden Palm-winnaar Shoplifters. Dit is volgens hem een geestige, ontroerende en warme film. Deze regisseur is ook bekend van de film Like Father, Like Son. Shoplifters is nu te zien op Cinetree.

Shoplifters was het hoofdonderwerp bij de eerste editie van de Cinetree Filmclub. Deze eerste editie vond plaats op 9 maart 2021. Bij Cinetree staan namelijk niet alleen de films en verhalen centraal. Ook de leden en fans van Cinetree zijn erg belangrijk voor het platform. Daarom zocht de dienst ook naar een vorm om in deze tijd samen met zijn leden te komen. Met de Cinetree Filmclub willen de curators met de leden het hebben over films en de bijhorende onderwerpen hebben.

Nobuyo Shibata: Sometimes it’s better to choose your own family.

Quote uit de film Shoplifters.

Over Shoplifters

Shoplifters gaat over een samengesteld gezin vol kleine criminelen, dat overleeft door het plegen van winkeldiefstallen. Het is wellicht niet de bloedband die de Shibata’s delen, maar vooral de ongelimiteerde hoeveelheid liefde die hen met elkaar verbindt.

Shoplifters is een Japanse dramafilm uit 2018. De oorspronkelijke titel schrijf je als 万引き家族 of Manbiki Kazoku. De letterlijke vertaling van deze Japanse titel staat voor Shoplifting Family. De film is geregisseerd, geschreven en gemonteerd door Hirokazu Kore-eda. De cast bestaat onder andere uit Lily Franky, Sakura Andô, Kirin Kiki, Mayu Matsuoka, Jyo Kairi en Miyu Sasaki. Het verhaal is geïnspireerd op rapporten van armoede en winkeldiefstal in Japan.

De film ging in première op 13 mei 2018 bij het Cannes Film Festival. Daar won het ook nog eens de Palme d’Or. De film werd ook nog genomineerd voor een Academy Award for Best Foreign Language Film en won de Golden Globe Award for Best Foreign Language Film.

Shoplifters Recensie

Shoplifters is een film die boven alles een mooie boodschap wilt weergeven. De regisseur probeert te laten zien hoe armoede en ongelijkheid soms kan leiden tot verbinding. Toch is de film in zijn uitvoering totaal niet deprimerend of overbeladen melodramatisch. Shoplifters laat zeker de rauwe werkelijkheid van armoede, huisgeweld en winkeldiefstal zien. Maar tegelijkertijd laat de film zien hoe het is om je in een liefdevol gezin te bevinden. Daarnaast laat de film ook zien dat men niet altijd verbonden is aan zijn of haar bloedverwanten. Zo zegt ook een van de personages dat het soms beter is om je eigen familie uit te kiezen. Dit is een boodschap waar ik ook zeker achtersta.

Toch voelt de Shoplifters op veel vlakken wat te leeg aan. De boodschap is erg sterk, maar zonder de boodschap valt de film nogal tekort. Dit is een film die goed vergeleken kan worden met films als Once Upon a Time in … Hollywood en Bambi. Alledrie zijn het films die een boodschap hebben, maar waarbij de film niet een duidelijk verhaal volgt. Het verhaal is eerder een achter-elkaar-gemonteerde set van momentopnames uit het leven van de personages. Dit is bij alle drie de films het geval. Hierdoor is het vaak een hit of miss bij dit soort films. Voor mij is Shoplifters dan toch wel een miss. Qua kwaliteit is het een topfilm en zeker één van de beste buitenlandse films van de afgelopen jaren. Echter spreken de personages en het verhaal mij minder sterk aan.

Dit is mede ook te danken aan het acteerwerk. Het acteerwerk valt me ook wat tegen. Toch mag er zeker gezegd worden dat Jyo Kairi als kindacteur de show steelt in deze Japanse film. Wat mij vooral tegen valt bij het acteerwerk is de manier waarop het dialoog gebracht wordt. Er is niet heel veel emotie af te lezen uit het gebruik van lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen of spraak. Het voelt aan alsof de cast zich heeft ingehouden met het acteren. Ik had graag ook een wat meer emotionele uitbarsting zien. Het acteerwerk zorgt ervoor dat de personages oppervlakkig overkomen en dat het verhaal minder diepzinnig lijkt te zijn. Het tegendeel is zeker waar, want beide de personages en het verhaal zijn erg goed uitgeschreven. Het probleem ligt dus ook niet bij het concept, maar eerder bij de uitvoering.

Shoplifters is zeker een film van sterke kwaliteit, toch sprak de film mij persoonlijk wat minder aan. Dit komt voornamelijk door het eentonige acteerwerk. Het verhaal mag dan een sterke boodschap bevatten, maar er is geen een moment waarbij de film echt memorabel boven zijn boodschap uitsteekt. Voor veel mensen zal deze film een enorme emotionele hit zijn, maar voor mij viel het dus toch wat tegen. Desondanks blijft de film kwalitatief gezien sterk door zijn krachtige boodschap en de sterke regie van Hirokazu Kore-Eda.

[rwp_box id=”0″]

Bekijk hier de officiële trailer van Shoplifters.

Over Cinetree

Cinetree is een online filmplatform dat haar leden toegang biedt tot de beste films en documentaires. Samen met experts uit de filmwereld maakt Cinetree een selectie uit het wereldwijde filmaanbod en kiezen daarvoor films met belangrijke thema’s, maatschappelijke relevantie, en verhalen die je raken. Volgens de curators van Cinetree zijn films met een goed verhaal belangrijk. Deze films kunnen entertainen, inspireren en zelfs activeren.

Cinetree heeft als doel deze films te verzamelen, uit te lichten en van context te voorzien. Elke maand worden 15 films geselecteerd door de curators van Cinetree. Daarnaast heb je toegang tot artikelen, evenementen en eigen producties onder de titel Cinetree Originals. De geselecteerde films vind je na een poosje terug in de videotheek van Cinetree. Daar kun je deze films huren voor een klein prijsje.

Cinetree is te kijken via de website die hier te vinden is. Maar ook kun je kijken via de mobiele apps of rechtstreeks op je TV via Google Chromecast. Als je in het bezit bent van een Samsung Smart TV (uit 2017 of nieuwer) of Apple TV kun je ook direct op je TV kijken. Een maandabonnement kost €7,99 per maand. Dit bedrag wordt maandelijks van je rekening afgeschreven. Een jaarabonnement kost €69,95 per jaar (omgerekend €5,83 per maand). Dit bedrag wordt in één keer van je rekening afgeschreven.