Sihja, the Rebel Fairy (2020) – Film Recensie

Sihja, the Rebel Fairy

Afgelopen weekend maakte ik op social media bekend dat ik een van de drie FIPRESCI juryleden ben die de 26ste editie van het SCHLiNGEL Filmfestival mag jureren. Ik ben al sinds 9 oktober druk bezig om films op dit festival te bekijken. In overleg met het filmfestival mag ik de films ook bespreken op SebKijk. Daarom staan we vandaag stil bij de film Sihja, the Rebel Fairy. Dit is de eerste film die ik keek op mijn eerste dag als jurylid. Ben je benieuwd naar mijn filmervaringen van mijn eerste dag op het SCHLiNGEL Filmfestival 2021? Of wil je weten wat ik vind van de film Sihja, the Rebel Fairy? Blijf dan zeker dit artikel lezen.

Over SCHLiNGEL & FIPRESCI

Maar allereerst: ik ben een jurylid van de FIPRESCI, maar wat is dat precies? Dit is een internationale organisatie voor professionele filmcritici en journalisten. Deze internationale organisatie stuurt leden van zijn organisatie naar verschillende internationale filmfestivals. Het doel van de gestuurde juryleden is dan om een programma van films te beoordelen en daarvan een winnaar te kiezen. De winnaar wordt gekroond met een prijs – waarmee ze dus ook erkenning krijgen van de filmcritici. Samen met twee mede juryleden (Geri Krebs en Ivan Margrin-Chagnolleau) is het mijn taak om uit een collectie van films een winnaar te kiezen.

Ik ben hierbij films aan het kijken van het SCHLiNGEL internationale filmfestival. Dit is een (internationaal) filmfestival voor kinderen en een jong publiek. Het festival had zijn start in 1996 – wat grappig genoeg ook mijn geboortejaar is. Sindsdien heeft het filmfestival jaarlijks plaatsgevonden in Chemnitz.

SCHLiNGEL Filmfestival Logo
Bron: SCHLiNGEL International Filmfestival.

Mijn ervaring met het filmfestival

Het SCHLiNGEL filmfestival is een unieke ervaring voor mij. Zo is het bijzonder om mee te maken hoe een internationale film vertaald wordt naar de nationale taal (in dit geval Duits). Nu zul je je afvragen wat hier zo bijzonder aan is? De vertaling wordt door een microfoon opgelezen terwijl de film afgespeeld wordt in de zaal. Dit wordt gedaan voor de Duitse kinderen en jongeren die nog niet goed genoeg Engels kunnen verstaan. Maar ook voor Duitse jongeren die nog niet goed de ondertiteling kunnen lezen.

Uiteraard is dit niet het enige wat ik bijzonder vind aan het filmfestival. Het is ook buitengewoon hoe alle juryleden aangekondigd worden bij elke filmvertoning. Daarnaast is het super om de reacties van het jonge publiek mee te maken. Bij het kijken van de films zitten we namelijk niet alleen in de zaal, maar zijn er ook regelmatig Duitse jongeren en kinderen aanwezig. Zo komen er dagelijks meerdere Duitse schoolklassen met hun leerlingen films kijken bij het SCHLiNGEL filmfestival.

Sihja, the Rebel Fairy
Bron: Filmdepot.nl

Over Sihja, the Rebel Fairy

Sihja, the Rebel Fairy is een magische familiefilm uit 2020. De film is geregisseerd door de Finse regisseur Marja Pyykkö. Het scenario is geschreven door Kirsikka Saari en Jenni Toivoniemi. De film is een samenwerking tussen Finland, Nederland en Noorwegen. Nederland heeft onder andere geholpen bij de distributie van de film. Zo heeft Dutch Features Global Entertainment bijgedragen aan de wereldwijde verkoop en distributie van Sihja, the Rebel Fairy.

De film beleefde zijn wereldpremière op het BUFF festival in Malmö. Tijdens deze editie van het SCHLiNGEL filmfestival beleefde de film zijn Duitse première. De cast van de film bestaat uit onder andere kindersterren Elina Patrakka en Justus Hentula. Sihja, the Rebel Fairy vertelt het verhaal van een jonge fee die een vriendschap sluit met de 11-jarige mensenjongen Alfred. Ze komen er samen achter dat er een mysterieuze milieubedreiging zich over de stad aan het verspreiden is. Deze milieubedreiging brengt catastrofe gevolgen met zich mee voor de natuur en de dieren uit de wereld.

Bekijk hier de officiële trailer van Sihja, the Rebel Fairy (2020).

Thematiek in Sihja, the Rebel Fairy

Sihja, the Rebel Fairy heeft een belangrijke milieuboodschap en bevat enigszins krachtige thematiek. Het publiek krijgt de boodschap mee dat elk positief of negatief deel, een belangrijk onderdeel is van wat ons mens maakt. De film probeert te laten zien dat het wegnemen van alle (menselijke) imperfecties, juist voor gebrekkigheid zal zorgen. Sihja, the Rebel Fairy gaat als film om met het idee hoe kinderen omgaan met waar ze in geloven.

Ons menselijk hoofdpersonage Alfred is een nogal stille en verlegen jongen. De film laat ons zien dat hij simpel gezegd te lief is. Dus maakt hij als personage een karaktergroei mee, waarbij hij leert dat altijd lief zijn ook consequenties met zich mee kan brengen. Je kunt namelijk niet iedereen op deze manier te vriend houden, ook al wordt dit wel van je verwacht. De film laat zien dat waar je in gelooft niet altijd de waarheid hoeft te zijn. Zo gelooft Alfred dat hij het iedereen altijd aangenaam moet maken, omdat hij anders nooit met iemand bevriend kan raken. Door de introductie van het personage Sihja leert hij de levensles dat vrienden elkaar accepteren voor wie ze zijn, maar ook dat niet alles altijd is wat het lijkt.

Het mooie aan Sihja, the Rebel Fairy is dat het kinderen (over de hele wereld) aanmoedigt om zichzelf te zijn. De hoofdpersonages voldoen niet aan de typische stereotyperende kinderpersonages. Hierdoor geeft de film twee rolmodellen aan kinderen die zichzelf anders of alleen voelen in deze wereld. De film geeft het jonge publiek de les mee dat ze altijd zichzelf mogen zijn. Het personage van Sihja wordt geïntroduceerd aan Alfred, en in aanvulling het publiek, om te vertellen dat iedereen wel wat rebelser en meer zichzelf mag zijn.

Sihja, the Rebel Fairy
Bron: Filmdepot.nl.

Acteerwerk, Dialoog en Techniek

Sihja, the Rebel Fairy zich op een technisch vlak ook sterk in elkaar. Na de Duitse première kwamen de twee kindersterren nog wat vertellen over het maakproces van de film. Het was vooral bijzonder om achteraf te horen dat ze geen green screen hebben gebruikt bij het maken van deze film. Ook lieten ze het publiek weten dat ze gebruik hebben gemaakt van kabels om zo het idee te suggereren dat de twee jonge acteurs echt vliegen. Hiervoor hebben ze ook geoefend in een stad van ons eigen land, namelijk Amsterdam.

Sihja, the Rebel Fairy is als film echter ver weg van perfect. Het is zeker geen slechte kinderfilm, maar bepaalde aspecten hadden beter uitgevoerd kunnen worden. Zo is het dialoog van de personages nogal slap geschreven. Dit heeft weer als gevolg dat het dialoog ook zwak geleverd wordt door de cast. Daarnaast diept de film zijn hoofdpersonages op een emotioneel level niet genoeg uit. De ideeën zijn zeker aanwezig en er wordt veel gesuggereerd via interacties. Maar uiteindelijk had de film iets meer geestkracht en pit kunnen gebruiken. Het beste voorbeeld hiervan is de scène waar Alfred zijn frustratie toont aan zijn ouders. Voordat we te zien krijgen wat hem nu echt dwars zit, begint direct de volgende scène op een andere plaats in zijn huis.

Dit was de perfecte kans geweest om Alfred wat meer uit te diepen via zijn frustraties. Daarnaast had het acteur Justus Hentula kunnen helpen om zijn karakter wat minder eentonig neer te zetten. Zo loopt deze kinderacteur bijna gedurende de hele film rond met dezelfde gezichtsuitdrukking.

Sihja, the Rebel Fairy
Bron: Filmdepot.nl.

Sihja, the Rebel Fairy is zeker geen slecht begin voor mijn ervaring met dit Duitse filmfestival. Zo bevat de film sterke thema’s en maken de kinderpersonages ook karaktergroei mee. Als het gaat om techniek zit de film ook indrukwekkend in elkaar. Er wordt geen gebruikgemaakt van green screen, maar het lukt de film alsnog het gevoel van vliegen weer te geven.

Toch had het dialoog wat beter uitgewerkt kunnen worden. Ook hadden de hoofdpersonages wat meer uitgediept mogen worden. Dit had gedaan kunnen worden door het verhaal wat meer pit te geven. Daarnaast acteert Justus Hentula (bijna) gedurende de hele film met een gezichtsuitdrukking. Toch blijft Sihja, the Rebel Fairy een magische kinderfilm voor kinderen vanaf 8 jaar. Dit komt door het gebruik van de magische aspecten rondom de fee Sihja, maar ook door de boodschap die het kinderen over de hele wereld vertelt.