Sing (2016) – Film Recensie

Wat krijg je als je een zangwedstrijd toevoegt aan een wereld vol mensachtige dieren? De animatiefilm Sing natuurlijk! Sing toont op een eervolle manier het bijzondere gevoel dat je kunt krijgen van een theaterbezoek. Als het ware toont de film de magie van het theater, waarbij nadrukkelijk het belang van de artiesten, de theatermanager, en de toneelknecht worden uitgelicht.

Sing is een vrolijke en komische animatiefilm dat geschikt is voor alle leeftijden. Echter zullen het vooral kinderen zijn die van deze film zullen genieten. Dit is uiteraard geen kritiekpunt, maar eerder een observatie. Dat de film propvol zit met onderontwikkelde en oninteressante personages, is dan wel weer een terecht kritiekpunt.

Over Sing (2016)

Sing is een Amerikaanse computer geanimeerde muzikale komediefilm. De film is geschreven en geregisseerd door Garth Jennings. Sing is geproduceerd door Illumination Entertainment en werd gedistribueerd door Universal Pictures. De Engelstalige cast van Sing bestaat uit de stemmen van Matthew McConaughey, Reese Witherspoon, Seth MacFarlane, Scarlett Johansson, John C. Reilly, Tori Kelly, Taron Egerton, en Nick Kroll.

De film speelt zich af in een wereld dat bewoond wordt door antropomorfe dieren. Het verhaal gaat over een theatereigenaar die maar geen succesvolle theatershow kan opzetten. Hij besluit een zangwedstrijd op zetten zodat zijn theater niet gesloten hoeft te worden. Daarnaast gaat het verhaal van Sing ook over de levens van enkele (opkomende) artiesten die meedoen aan de zangwedstrijd.

De film bevat meer dan 60 liedjes van bekende artiesten. Daarnaast bevat Sing ook een lied dat geschreven is voor de film. Het lied, getiteld “Faith“, is bedacht door Stevie Wonder en Ariana Grande. Dit nummer werd genomineerd voor een Golden Globe. Sing werd in de Amerikaanse en Belgische bioscopen uitgebracht op 21 december 2016. De film kwam in de Nederland uit op 14 december 2016. De film ontving over het algemeen positieve recensies en werd een box office succes. Zo bracht de film wereldwijd 634 miljoen Amerikaanse dollars op. Het is dus ook niet gek dat de film een vervolg (getiteld: Sing 2) kreeg.

Sing is een film die met moeite de focus op een hoofdpersonage weet te leggen. Dit komt doordat alle (bij-)personages de kans krijgen om even de hoofdrol te spelen in de film. Dit is al terug te zien bij de introductie van de belangrijkste personages uit de film. Naast een introductie tot theatermanager Buster Moon, krijgen we ook de deelnemers van de zangcompetitie (kort) te zien. Doordat de film zoveel belangrijke personages bevat, komt het verhaal rommelig over. De filmmakers hebben te veel hooi op hun vork genomen, doordat de focus op de levens van meerdere personages wordt gelegd.

Doordat de film zoveel verschillende verhaallijnen van diverse personages bevat, krijgt de film veel afleidingen van zijn hoofdverhaal. Het beste voorbeeld hiervan is Mike die verstrengeld raakt met een maffiabende bestaande uit gevaarlijke grote beren. Het verhaal biedt echter wel een uniek perspectief voor de (meeste) van deze personages. Buster Moon en de deelnemers van de zangcompetitie worden allemaal niet gewaardeerd voor de talenten die ze hebben. Zo wordt Rosita niet gewaardeerd door haar gezin, Johnny niet door zijn vader, Ash niet door haar vriend, en ga zo maar door.

Sing (2016)
Bron: Fanart.tv, Dentsu, Fuji Television Network, Illumination Entertainment, Universal Pictures, Universal Pictures Nederland en Universal Pictures International (UPI).

De enige twee uitzonderingen hierop zijn Gunther en Mike. Gunther is een personage dat meer zorgt voor de komische momenten, terwijl Mike dient als de indirecte schurk van de film. Schurk is dan misschien een groot woord voor het personage van Mike, maar onsympathiek is hij zeker wel. Sterker nog – dit is een personage dat oprecht gehaat kan worden. De andere personages zijn op hun eigen manier allemaal ondergewaardeerd. Het verhaal van Sing brengt innerlijke kracht en vertrouwen naar deze personages. Hierdoor bevat Sing een mooie boodschap over het geloven in jezelf en het aanpakken van je angsten.

De muzikale scènes behoren tot de hoogtepunten van de film. Het stemmenwerk en gezang zijn twee krachtige aspecten van Sing. Er mag zeker erkend worden dat de cast zo goed stemmenwerk levert dat het niet mogelijk is om de stemmen los te koppelen van de personages. Ook is de cast uitstekend als het gaat over hun gezang, waarbij vooral Taron Egerton de show steelt. De animaties zijn ook sterk, waarbij vooral de transities en dynamische bewegingen in de animatie opvallen. Zoals bijna elke komische film, bevat Sing ook grappen die niet werken. De grappen die gericht zijn op het laten van ruften in iemands gezicht, zijn hier een goed voorbeeld van.

Sing (2016)

Sing is een degelijke geanimeerde familiefilm. De animatie is goed uitgevoerd, waarbij de dierlijke personages levendig in beeld zijn gebracht. De cast is daarnaast uitstekend in hun respectievelijke rollen. Ze zijn niet weg te denken van de film, waarbij vooral Taron Egerton de show steelt met zijn zang en Matthew McConaughey met zijn stemmenwerk. Helaas bevat Sing te veel personages, waardoor het verhaal geen duidelijke focus kan leggen op een hoofdpersonage.

Hierdoor voelt het verhaal van Sing rommelig aan, waarbij de film regelmatig afgeleid raakt van zijn hoofdverhaal. De grappen werken over het algemeen goed en kinderen zullen hier ook zeker van genieten. Ouders en andere volwassenen kunnen ook genieten van de grappen, waarbij enkele wat minder succesvol zullen zijn. De personages maken zeker karaktergroei mee, maar blijven toch wat eendimensionaal en onderontwikkeld. Dit komt doordat de meeste personages in de basis dezelfde karaktergroei en moeilijkheden meemaken. Toch krijgt de film uiteindelijk een mooie boodschap, waarbij het overwinnen van je angsten centraal staat.

Sing laat zijn dat je moet doen wat je leuk vindt en niet bang moet zijn om je dromen te volgen. Dit is een mooie en belangrijke les voor kinderen om te leren. Als je op zoek bent naar een betere animatiefilm, dan zul je gemakkelijk eentje vinden. Toch blijft Sing een vermakelijke familiefilm die lekker wegkijkt. Om deze reden valt Sing ook sterk aan te raden aan families met (jonge) kinderen. Sing is nu te koop en te huur op streamingdienst Pathé Thuis. Daarnaast is de film ook te koop op 4K Ultra HD, Blu-ray en DVD.