Sonic (2020) – Film Recensie

Toen de eerste foto’s voor de live-action Sonic filmonline kwamen, ontstond er een grote discussie tussen de fans en de makers. De fans waren namelijk helemaal niet blij met het design van Sonic. Hij zag er ongelofelijk “creepy” uit volgens velen. Daarna kwamen de eisen van de fans. Sonic moest opnieuw ontworpen worden voor de film! Anders zouden deze fans de film gaan boycotten.

Uiteindelijk gaven de filmmakers toe en na hard werken aan een nieuw design, wisten ze toch het publiek blij te maken. Maar is een nieuw design genoeg om een film te redden van middelmatigheid? Het simpele antwoord bij Sonic the Hedgehog is (helaas); nee.

Ongepaste Thema’s

Sonic is niet per se een hele slechte film. Het is zeker geen goede film, maar ook niet een van de slechtste films die ik ooit heb gezien. Het is een niet erg originele kinderfilm, die ook veel toonproblemen heeft. Zo worden er voor een film over Sonic veel volwassen thema’s besproken. Dit kan soms voor een kinderfilm erg goed zijn. Hierdoor komen de kinderen namelijk in aanraking met thema’s die ze later ook zullen tegenkomen. Daarnaast is het voor de volwassenen ook makkelijker om dan naar zo’n soort kinderfilm te kijken.

Echter zijn er bij Sonic niet alleen volwassen thema’s, zoals eenzaamheid, maar ook thema’s als het terrorisme-gevaar. Voor een kinderfilm vind ik dit echt een no-go. Het is ook niet een onderwerp of thema dat past bij de rest van de film. De film is een komedie. Alleen worden Sonic en zijn hulpje in de film weergegeven als (gevaarlijke) terroristen. Hierdoor wordt de film opeens heel serieus, terwijl er daarvoor nog een domme grap gemaakt wordt. De film gaat alle kanten op qua toon. Sonic weet duidelijk niet wat voor een film het wilt zijn.

Daarnaast worden deze thema’s (rondom bijvoorbeeld terrorisme) ook nooit sterk afgerond. In plaats daarvan krijgen we meerdere product-placements van Olive Garden. De film eindigt letterlijk het thema van terrorisme door Olive Garden te promoten. Dit maakt je als kijker oprecht geïrriteerd. Want hoe moet ik deze film serieus nemen, als de filmmakers het verhaal niet eens zelf serieus nemen.

Sonic Afbeelding 1
Dit soort scènes waren dan wel weer vermakelijk in Sonic.

Jim Carrey v. de grappen in Sonic

Is alles slecht aan Sonic? Nee, gelukkig niet. Sonic is als personage oprecht erg irritant en kinderachtig. Maar de creatieve keuzes die rondom het personage zijn gemaakt, zijn wel weer erg goed. De manier hoe zijn kracht van snelheid in de film wordt gebruikt is erg vermakelijk om te zien. Dit komt door het creatieve gebruik ervan. Als er ooit (nog) een Flash-film komt, dan zou ik het graag op zo’n manier geïmplementeerd zien worden.

Grappig feitje – Sonic leest The Flash-boeken in deze film. Dat vond ik oprecht dan wel weer een hele leuke toevoeging. Ook de laatste scènes waar Jim Carrey (Kidding) en Sonic tegen elkaar strijden is erg vermakelijk. Over Jim Carrey gesproken – laten we het ook nog even over hem hebben. Ik ben een groot Jim Carrey-fan. In mijn ogen is hij meer dan alleen een komische acteur. Films als The Truman Show laten dit ook zien. Bij Carrey is het vaak niet de humor zelf dat hem leuk maakt om naar te kijken, maar hoe hij gebruikt maakt van deze humor.

Echter probeert deze film een komische toon aan te houden, maar de grappen slaan nooit echt aan. Hierdoor heeft Jim Carrey weinig materiaal om te versterken of te verbeteren. Dit heeft als gevolg dat de meeste Jim Carrey-scènes over komen als een laatste poging om de film grappig te maken. Maar helaas – zelfs Carrey kon dit niet regelen voor Sonic the Hedgehog.

Sonic Afbeelding 2
Jim Carrey krijgt weinig te doen in deze film, dus speelt hij maar gewoon zichzelf.

Terwijl ik deze recensie schrijf, realiseer ik me hoe erg ik deze film niet zou aanraden. Voor kinderen kan het dan misschien wel leuk zijn om te zien. Maar door bepaalde volwassen thema’s (kuch kuch terrorisme kuch kuch) is het eigenlijk helemaal nog niet geschikt voor jonge kinderen om te kijken. Voor volwassenen is deze film ook niet geschikt. De grappen zijn erg kinderachtig en komen nooit echt aan. Zelfs Jim Carrey krijgt geen goeie grappen, dus doet hij maar een paar gekke dansjes. Uiteindelijk zou ik zeggen – sla Sonic over. De film is niet je tijd of geld waard.

Bekijk hier de officiële trailer van Sonic the Hedgehog.