Star Trek: Section 31 opent enigszins veelbelovend met de spannende en mysterieuze filmmuziek van componist Jeff Russo. Tijdens de filmbetiteling maakt de componist in zijn filmmuziek gebruik van bombastische blaasinstrumenten om voor een buitenaardse en fantasierijke filmsfeer te zorgen. De filmbetiteling hapert waarbij op meerdere momenten de studiologo’s omgekeerd op het beeld tevoorschijn komen. Hiermee weten de filmmakers goed in te spelen op het teruggekeerde concept van parallelle universums. Helaas worden de neergezette concepten en filmtermen amper (visueel) uitgelegd. Hetzelfde kan gezegd worden voor de thema’s uit de film.
De thema’s en onderwerpen uit de film worden namelijk ook amper uitgewerkt of onderbouwd. Dit is best zonde, omdat regisseur Olatunde Osunsanmi en scenarioschrijver Craig Sweeney wel met enkele interessante ideeën voor thema’s en karakterontwikkelingen komen. Een film waarin een keizerin moet leren leven met haar genocidale verleden kan een aangrijpend verhaal opleveren – als er tenminste iets met dit opgezette narratief gedaan zou worden. Een filmverhaal met boeiende ideeën die niet uitgewerkt worden is net zo nutteloos als een tiran met spijt.
Over Star Trek: Section 31 (2025)
Star Trek: Section 31 is een Amerikaanse sciencefiction-actiefilm uit 2025. De film is geregisseerd door Olatunde Osunsanmi. Het scenario van de film is geschreven door Craig Sweeney. De film is gemaakt voor streamingdienst Paramount+. Star Trek: Section 31 is de eerste televisiefilm uit de franchise. Daarnaast is dit de veertiende film uit de Star Trek franchise. Star Trek: Section 31 is onderdeel van het Star Trek universum van uitvoerend producent Alex Kurtzman.
Star Trek: Section 31 is een spin-off film van de serie Star Trek: Discovery. De film is geproduceerd door CBS Studios in samenwerking met Secret Hideout, Action This Day! en Roddenberry Entertainment. De hoofdrol in de film wordt gespeeld door de legendarische actrice Michelle Yeoh. De actrice speelt opnieuw de rol van Philippa Georgiou. De rest van de cast bestaat uit (o.a.) Omari Hardwick, Sam Richardson, Robert Kazinsky, Kacey Rohl, Sven Ruygrok, James Hiroyuki Liao, Humberly González en Joe Pingue. De film heeft een speeltijd van 96 minuten.
Star Trek: Section 31 was vanaf 24 januari 2025 te zien op streamingdienst Paramount+. De film werd op 21 februari 2025 in Nederland uitgebracht op streamingdienst SkyShowtime. Star Trek: Section 31 werd door filmdistributeur Dutch FilmWorks (DFW) op 2 mei 2025 uitgebracht op Blu-ray en DVD. Het filmverhaal volgt Keizerin Philippa Georgiou. Ze moet de Verenigde Federatie der Planeten beschermen. Hiervoor sluit ze zich aan bij Section 31: de geheime eenheid van de Starfleet. Tegelijkertijd wordt Philippa Georgiou geconfronteerd met zondes uit haar verleden.
Te serieus of niet serieus genoeg?
Vanaf de start van Star Trek: Section 31 nemen de filmmakers de film tegelijkertijd te serieus en niet serieus genoeg. De film neemt zich te serieus in zijn verhaal, maar niet serieus genoeg in het uitwerken van beladen thema’s. Hierdoor blijven deze thema’s alleen conceptueel diepgaand. Tegelijkertijd nemen de filmmakers Star Trek: Section 31 als Star Trek-film niet serieus genoeg. Star Trek: Section 31 ziet er zeker uit als een Star Trek-film. Zo bevat de film meerdere visuele aspecten die veel Trekkies en andere filmliefhebbers zullen herkennen.
Helaas bevat de film niets van de sfeer of het (narratieve) karakter van deze geliefde franchise. Onder leiding van regisseur Olatunde Osunsanmi proberen de crewleden allerlei inspiratiebronnen te implementeren in deze sciencefiction-actiefilm. Zo proberen de regisseur en crewleden van Star Trek: Section 31 een film te maken die filmtoeschouwers zal laten denken aan Denis Villeneuve’s films over Frank Herberts Dune en de Guardians of the Galaxy filmtrilogie. Daarnaast lijken de filmmakers ook inspiratie genomen te hebben van mediafranchises als Halo en The Hunger Games.
Door de inclusie van meerdere inspiratiebronnen die weinig te maken hebben met Star Trek, komt het over alsof de filmmakers allesbehalve een Star Trek-film hebben geprobeerd te maken. Het gebruik van herkenbare visuele elementen en uiterlijken is simpelweg niet genoeg om van Star Trek: Section 31 echt een Star Trek-film te maken. Het helpt de film ook niet dat het verhaal een gefaald mengsel bevat van geforceerde serieuze filmmomenten en slappe actiescènes. Hierdoor is de film amper avontuurlijk, niet grappig en vooral ongelofelijk saai.

Overdreven dramatisch
Star Trek: Section 31 verdient zijn overdreven dramatische toon niet. Een van de beste voorbeelden van de overdreven dramatische filmscènes is de filmproloog. Star Trek: Section 31 bevat een belabberde proloog waar filmmonteur Bartholomew Burcham overdreven montagetechnieken heeft ingezet. Burcham gebruikt dramatische montagetechnieken waarbij elke keer dat een smid met zijn hamer op een zwaard slaat, het beeld naar zwart gaat. In plaats van dat deze montagekeuzes episch of indrukwekkend ogen, komt het onbedoeld hilarisch en te dramatisch over.
Naast gedramatiseerde montagekeuzes bevat de proloog ook een slaapverwekkend en langdradig monoloog waarin de jongere versie van Philippa Georgiou haar “trieste” verhaal doet. Wat de jongere versie van Philippa Georgiou mee heeft gemaakt klinkt heftig, maar doordat de film niets van deze evenementen laat zien, komt de zwaarheid van deze gebeurtenissen nooit echt binnen. Het acteerwerk van de actrice die de jongere Philippa Georgiou speelt, Miku Martineau, had deze slap geschreven monoloog wat beter of draaglijker kunnen maken – als haar acteerwerk tenminste goed was geweest.

Grotendeels nietszeggend
De visuele effecten en computer genereerde beelden uit Star Trek: Section 31 zijn niet indrukwekkend of slecht genoeg om echt op te vallen. Ze zijn grotendeels nietszeggend. Het is leuk om te zien hoe de filmmakers enkele visuele effecten, zoals gecodeerde transmissies, in te zetten om het gevoel van een interactieve film of videogame op te brengen. Toch maakt dit deze visuele effecten en computergegenereerde beelden niet gelijk bijzonder. Doordat cinematograaf Glen Keenan in zijn camerawerk op een goede manier gebruik weet te maken van schaal, worden de grootsheid van de gevisualiseerde buitenaardse landschappen en ruimteschepen wel goed op beeld gezet.
Ondanks dat Keenan in zijn camerawerk goed weet om te gaan met de schaal van visuele effecten, lukt het de cinematograaf niet om gevechtsscènes en actiescènes sterk op beeld te zetten. Tijdens deze scènes schiet hij met zijn camera alle kanten op: wat voor een redelijk misselijkmakend gevoel zorgt. Het helpt Keenan ook niet dat de actiescènes en gevechten belachelijk slecht zijn gemonteerd door Burcham. De actiescènes zijn onduidelijk in hun opzet en onoverzichtelijk in hun uitwerking. Dankzij het stuntwerk weten de cast en crew richting het einde van de film toch nog enkele degelijke actiescènes neer te zetten.

Conclusie
Een van de belangrijkste terugkerende verhaallijnen is verbonden aan Phillipa Georgiou’s verleden. Zo laat Star Trek: Section 31 zien hoe ze is begonnen als keizerin en genocidale dictator. Regisseur Olatunde Osunsanmi en scenarioschrijver Craig Sweeney proberen het hoofdpersonage een karakterontwikkeling door te laten maken waarin ze haar fouten als genocidale dictator inziet. Ondanks dat het concept van een dictator die spijt heeft van haar daden best intrigerend is, wordt dit idee in het filmverhaal amper uitgewerkt.
Hiermee laten Osunsanmi en Sweeney zien dat het alleen opgooien of benoemen van interessante ideeën niet genoeg is om ze echt boeiend te maken. De film zit vol onuitgewerkte en overdreven dramatische filmmomenten. Hierdoor komt Star Trek: Section 31 over als een niet bepaald originele en vooral slaapverwekkende sciencefiction-actiefilm over. Hoofdrolspeelster Michelle Yeoh is een legendarisch goede actrice, maar zelfs haar lukt het niet om meer diepgang te brengen tot het filmverhaal en het hoofdpersonage.
De film bevat een groep personages dat bestaat uit een stel ongrappige, bekvechtende en ellendige die buitenbeentjes die in feite gewoon losers zijn en nooit zullen veranderen in epische helden. Dit is iets wat recent wel succesvol is uitgevoerd in de film Thunderbolts*. Van de cast is het alleen actrice Kacey Rohl die enigszins voor vermaak en diepgang zorgt. De actrice begint net zoals haar filmpersonage later in het filmverhaal wat meer los te komen. Hierdoor krijgen zowel de actrice als het filmpersonage de kans om een meer chaotische en charismatische kant van haar persoonlijkheid op te zoeken.
Uiteindelijk is Star Trek: Section 31 een van de saaiste films die ik in een lange tijd heb gezien. De filmmakers proberen niets nieuws en durven de fantasierijke en buitenaardse werelden van Star Trek niet te omarmen. Met een lange geschiedenis van films en series valt er gelukkig genoeg anders te kijken voor Trekkies, want Star Trek: Section 31 valt zelfs hun niet aan te raden. Star Trek: Section 31 werd door filmdistributeur Dutch FilmWorks (DFW) op 2 mei 2025 uitgebracht op Blu-ray en DVD. De film is nu te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is de film te streamen op SkyShowtime in Nederland.