Star Trek: The Motion Picture (1979) – Film Recensie

Star Trek: The Motion Picture was de eerste film die werd gepromoot met een McDonald’s Happy Meal. Dit is vrij moeilijk te begrijpen, omdat veel kinderen deze film erg saai zullen hebben gevonden. De eerste Star Trek film heeft namelijk een te lange speeltijd en is ook nog een zeer trage film. Deze twee punten zijn de grootste zwakheden van de film. Star Trek: The Motion Picture werd uitgebracht in 1979 en is geregisseerd door Robert Wise.

FilmStar Trek: The Motion Picture (1979)
RegisseurRobert Wise
ScenarioschrijversGene Roddenberry, Harold Livingston & Alan Dean Foster
CastWilliam Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei, Walter Koenig, Nichelle Nichols, Persis Khambatta & Stephen Collins
DistributeurParamount Pictures Nederland
GenresAvontuur, Mysterie & Sci-Fi
LandVerenigde Staten van Amerika
DvdBol.com
Dvd Special EditionBol.com
VOD-DienstPathé Thuis
Rating★★★

Star Trek: The Motion Picture Synopsis

Een buitenaards fenomeen van ongekende omvang komt rechtstreeks naar de Aarde. Kapitein James T. Kirk en zijn Amerikaanse team zijn op een missie om dit buitenaardse fenomeen te onderzoeken.

Over Star Trek: The Motion Picture

De film is gebaseerd op de televisieserie Star Trek van Gene Roddenberry, die ook als producent van de film fungeerde. Roddenberry wilde de franchise voortzetten, zelfs toen de oorspronkelijke televisieserie in 1969 werd geannuleerd. Hij kreeg zijn wens in 1975 toen Paramount Pictures aan de film begon te werken. Paramount was echter niet tevreden met de ideeën van de scenarioschrijvers. Dit bracht hen ertoe om plannen te maken voor een nieuwe televisieserie voor de franchise.

Het succes van Steven Spielberg’s Close Encounters of the Third Kind (1977) deed Paramount geloven dat andere sciencefictionfilms dan Star Wars het ook heel goed zouden kunnen doen. Paramount hervatte zijn pogingen om een Star Trek-film te maken. Star Trek: The Motion Picture werd uitgebracht in Noord-Amerika op 7 december 1979. Het kreeg gemengde kritieken dankzij de overmatige afhankelijkheid van speciale effecten en het gebrek aan actiescènes.

Regisseur Wise is nooit blij geweest met de bioscoopversie van de film en in 2001 zag hij toe op een director’s cut voor een speciale DVD-release van de film. De film kwam met geremasterde audio, toegevoegde scènes en nieuwe computer-gegenereerde effecten.

Star Trek: The Motion Picture
Bron: Paramount Pictures.

Star Trek: The Motion Picture biedt interessante ideeën voor de karakterontwikkeling van de hoofdpersonen. Persoonlijk vond ik het idee dat Kirk zijn leiderschap als een wedstrijd ziet, vrij uniek en interessant. Het feit dat Spock twee levens heeft is ook een prachtig idee. Het probleem met deze ideeën is dat ze nergens naartoe gaan. De karakterontwikkeling heeft geen einde. Het begint met een idee maar blijft onderontwikkeld.

Ik vond het leuk hoe V’Ger werd geportretteerd, maar de film duurt te lang. Hierdoor zul je ook niet geven om de beweegredenen van V’Ger. Als kijker geef je niet om wat er in de film gebeurt. De componist Jerry Goldsmith (bekend van zijn geweldige werk voor de originele Planet of the Apes) moest een moeilijke klus klaren. De muziek moest het belangrijkste onderdeel van de film worden. Er is een overvloed aan scènes waarin niemand praat. Het gevoel en de sfeer van de film konden alleen worden gecreëerd door het ontwerp en het geluid van de film.

Star Trek: The Motion Picture
Bron: Paramount Pictures.

De muziek die Goldsmith heeft gemaakt is het beste deel van deze film. De soundtrack brengt je volledig in de wereld van Stark Trek. Je zult deze epische soundtrack nog lang herinneren. Maar het ontwerp en de visuele effecten van de film zien er erg verouderd uit. De close-up van de modellen zien er wel bijna hyperrealistisch uit. Ook de muurschilderingen en de sets zijn prachtig. Maar vooral de visual effects zien er erg nep en saai uit. Andere films zoals Star Wars en 2001: A Space Odyssey hadden prachtige visuele effecten en werden zelfs uitgebracht voor Star Trek: The Motion Picture.

Laten we het ook even over het acteerwerk hebben. William Shatner speelt Kirk ongemotiveerd, maar dat is mede te danken aan het script. Kirk’s obsessie, om de beste leider van de U.S.S. Enterprise te worden, maakt hem behoorlijk onsympathiek. Door de vele minpunten kan ik Star Trek: The Motion Picture eigenlijk alleen maar aanraden aan de die-hard fans van de Star Trek-franchise. Maar zelfs dan is de kans groot dat je teleurgesteld zult zijn.

Bekijk hier de officiële trailer!