Star Trek: The Motion Picture (1979) – Film Recensie

Star Trek: The Motion Picture was de eerste film die werd gepromoot met een McDonald’s Happy Meal. Dit is vrij moeilijk te begrijpen, omdat veel kinderen deze film saai zullen hebben gevonden. De eerste Star Trek-film heeft namelijk een te lange speeltijd. Daarnaast is de film ook nog eens traag. Deze twee punten zijn de grootste zwakheden van de film. Maar weet deze Star Trek-film ook iets goeds te bieden?

Over Star Trek: The Motion Picture

Een buitenaards fenomeen van ongekende omvang komt rechtstreeks naar de Aarde. Kapitein James T. Kirk en zijn Amerikaanse team zijn op een missie om dit buitenaardse fenomeen te onderzoeken.

Star Trek: The Motion Picture werd uitgebracht in 1979 en is geregisseerd door Robert Wise. De film is gebaseerd op de televisieserie Star Trek van Gene Roddenberry, die ook als producent van de film diende. Roddenberry wilde de franchise voortzetten, zelfs toen de oorspronkelijke televisieserie in 1969 werd geannuleerd. Hij kreeg zijn wens in 1975 toen Paramount Pictures aan de film begon te werken. Paramount was echter niet tevreden met de ideeën van de scenarioschrijvers. Dit bracht hen ertoe om plannen te maken voor een nieuwe televisieserie voor de franchise.

Het succes van Steven Spielberg’s Close Encounters of the Third Kind uit 1977 deed Paramount geloven dat andere sciencefictionfilms dan Star Wars het ook goed zouden kunnen doen. Paramount hervatte zijn pogingen om een Star Trek-film te maken. Star Trek: The Motion Picture werd uitgebracht in Noord-Amerika op 7 december 1979. De film kreeg gemengde kritieken dankzij de overmatige afhankelijkheid van speciale effecten en het gebrek aan actiescènes.

Robert Wise is nooit blij geweest met de bioscoopversie van de film en in 2001 zag hij toe op een director’s cut voor een speciale DVD-release van de film. De film kwam met geremasterde audio, toegevoegde scènes en nieuwe computer gegenereerde effecten.

Bekijk hier de officiële trailer!

Star Trek: The Motion Picture biedt interessante ideeën voor de ontwikkeling van de hoofdpersonages. Persoonlijk vond ik het idee dat Kirk zijn leiderschap als een wedstrijd ziet, vrij uniek en interessant. Het feit dat Spock twee levens heeft is ook een prachtig idee. Het probleem met deze ideeën is dat ze nergens naartoe gaan. De ontwikkeling heeft geen einde. Het begint met een idee, maar blijft onderontwikkeld.

Ik vond het leuk hoe V’Ger werd geportretteerd, maar de film duurt simpelweg te lang. Hierdoor zul je ook niet geven om de motieven van V’Ger. Als kijker geef je niet om wat er in de film gebeurt. De componist Jerry Goldsmith had een moeilijke klus te klaren. De muziek moest het belangrijkste onderdeel van de film worden. Er is een overvloed aan scènes waarin niemand praat. Het gevoel en de sfeer van de film konden alleen geschept worden door het ontwerp en het geluid van de film.

Star Trek: The Motion Picture (1979)
Bron: Paramount Pictures, Century Associations, Robert Wise Productions, en Cinema International Corporation (CIC).

De muziek die Goldsmith heeft gemaakt is het beste deel van deze film. De soundtrack brengt je volledig in de wereld van Star Trek. Je zult deze epische soundtrack nog lang herinneren. Maar het ontwerp en de visuele effecten van de film zien er verouderd uit. De close-up van de modellen zien er wel bijna hyperrealistisch uit. Ook de muurschilderingen en de sets zijn prachtig. Maar vooral de visual effects zien er nep en saai uit. Andere films zoals Star Wars en 2001: A Space Odyssey hadden prachtige visuele effecten en werden zelfs eerder uitgebracht dan Star Trek: The Motion Picture.

Laten we het ook even over het acteerwerk hebben. William Shatner speelt Kirk ongemotiveerd, maar dat is onder andere te danken aan het script. Kirk’s obsessie, om de beste leider van de U.S.S. Enterprise te worden, maakt hem behoorlijk onsympathiek. De film is niet compleet slecht, maar wel redelijk problematisch. Om deze reden raad ik Star Trek: The Motion Picture ook alleen aan als je een enorme Star Trek fan bent. Star Trek: The Motion Picture is nu te koop op Bol.com, Pathé Thuis en Zavvi.nl.

Dit artikel heeft voor het laatst een update gekregen op 18 augustus 2022.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.