Superkat Maurice (2022) – Film Recensie

Superkat Maurice is een degelijke geanimeerde familiefilm. Zo ziet de film er goed geanimeerd uit, waarbij vooral de handgetekende animatiesequenties indruk weten te maken. Het verhaal van de film is niet bepaald origineel te noemen, omdat er veel clichés voorkomen in de film. In het verhaal benoemen deze personages wel de clichés, waardoor het kan overkomen alsof de filmmakers bewust zijn van het aantal narratieve clichés. Maar als ze zich zo bewust waren van deze veelvoorkomende en niet bepaald originele plotpunten, waarom stoppen ze het dan toch in het verhaal?

Het is hierdoor onbegrijpelijk dat er zoveel clichés gestopt in het verhaal zijn. Misschien dachten de filmmakers hiermee slim over te kunnen komen, maar het oogt eerder (onbedoeld) dom en pretentieus. Ondanks dat het verhaal te simpel en niet origineel genoeg is, bevat Superkat Maurice genoeg humor en enkele krachtige stemmen uit de Nederlandse stemmencast. Daarnaast weten de filmmakers ook een educatieve factor toe te voegen aan het verhaal, waarbij personages diverse filmtermen uitleggen aan het publiek. Vooral dit laatste pluspunt is wel weer een bijzonder gegeven – ook al wordt dit niet altijd op de beste manier toegepast in het verhaal…

Over Superkat Maurice (2022)

Superkat Maurice is een geanimeerde familiefilm uit 2022. De film is geregisseerd door Toby Genkel en coregisseur Florian Westermann. Genkel kun je misschien nog kennen van de andere animatiefilm die ik eerder recenseerde. De animatiefilm Oeps! Kids overboord is ook door hem geregisseerd namelijk. Het scenario van Superkat Maurice werd geschreven door Terry Rossio. Deze scenarist werkte eerder mee aan films als Shrek, Godzilla vs. Kong, Aladdin (1992) en de Pirates of the Caribbean films. Superkat Maurice is de Nederlandse titel van de film. De originele Engelstalige titel van de film is The Amazing Maurice.

De film is een bewerking van het boek The Amazing Maurice and his Educated Rod. Dit boek werd geschreven door auteur Terry Pratchett. De Nederlandse titel van dit boek is Mirakelse Maurits en zijn gestudeerde knaagdieren. De Nederlandse stemmencast van Superkat Maurice bestaat uit onder andere Georgina Verbaan, Patrick Martens, Nasrdin Dchar, Qucee, Plien van Bennekom, Peggy Vrijens, Wiebe-Pier Cnossen en Frans Limburg. Het verhaal gaat over de mirakelse Superkat Maurice.

Superkat Maurice (2022)
Bron: In the Air Family Entertainment, Filmdepot.nl, ITA Rights, Cantilever Group, Moonshot Films, Narrativia, Red Star 3D, Sky, Squeeze Studio Animation, Studio Rakete, Ulysses Filmproduktion, Global Screen en In the Air.

Samen met mensenkind Mees en zijn vriendengroep bestaande uit verschillende ratten, heeft hij een perfecte “business” opgezet om geld te verdienen aan goedgelovige stedelingen. Mees en Superkat Maurice doen zich voor als rattenvangers, waarbij de ratten meespelen alsof ze gevangen worden. Superkat Maurice, Mees en de ratten verdienen hier een goede buit mee en alles gaat goed tot ze in het plaatsje Bad Blintz komen.

Hier zijn helemaal geen ratten meer. Daarnaast is er ook geen eten meer te vinden! Ze ontmoeten het door boeken geobsedeerde meisje Olivia die hun hulp inroept om het mysterie op te lossen… Superkat Maurice draait al sinds 19 april 2023 in de Nederlandse bioscopen. Mijn dank aan In the Air Family Entertainment en ITA Rights voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Bekijk hier de Nederlandstalig gesproken trailer van Superkat Maurice (2022).

Filmeducatie voor kinderen

Superkat Maurice is een animatiefilm dat korte handgetekende animatiesequenties bevat, maar voor de rest met computeranimaties gemaakt is. Het is jammer dat de film niet volledig bestaat uit handgetekende animaties, want dan had Superkat Maurice er een stuk beter uitgezien. De computeranimaties zien er niet per se slecht uit, maar ze zijn niet zo mooi en levendig als de handgetekende animaties. De handgetekende animatiesequenties worden alleen gebruikt als de binnenvertelling – het zogenaamde andere verhaal waar het echte hoofdverhaal zich omheen bevindt.

Het door boeken en verhalen geobsedeerde meisje Olivia gaat hier ook op in door het publiek het begrip raamvertelling uit te leggen. Olivia legt vol enthousiasme uit dat een raamvertelling een (narratieve) techniek is, waarbij een bepaald verhaal de omlijsting voor een of enkele andere verhalen vormt. De andere verhalen worden de binnenvertellingen genoemd. De filmmakers brengen dit begrip op een spelende wijs ter discussie, waardoor de uitleg makkelijk te volgen en te begrijpen is. Superkat Maurice is namelijk niet alleen een vermakelijke, spannende en vrolijke animatiefilm, maar ook vrij educatief.

Andere begrippen als een voorbode, flashbacks en plottwist komen zo ook naar voren. Het is goed dat de filmmakers begrippen uit de verhalen uitleggen die anders niet duidelijk waren geweest. Het is alleen wel jammer dat het verhaal zich hierin letterlijk herhaalt. Zo krijgen we eerst de gebeurtenissen te zien, waar deze diverse begrippen betrekking op hebben, om vervolgens de begrippen nog eens uitgelegd te krijgen. Hierdoor komt het regelmatig over alsof de filmmakers zijn filmtoeschouwers als onbenullen behandelen, in plaats van onwetenden.

Superkat Maurice (2022)

De (on-)herkenbare stemmen van de Nederlandse cast

De film zelf begint met een geinig, maar iets te nagesynchroniseerd musical nummer waarin de Mirakelse Superkat Maurice zingt over de ernst van een rattenplaag. Het muzikale nummer is niet per se slecht, maar klinkt in het Nederlands waarschijnlijk een stuk minder goed dan in de originele versie. Het Nederlandse stemmenwerk is vooral bij dit nummer overdreven nep, maar voor de rest van de film weten de Nederlandse stemmencast wel degelijk te overtuigen. Qucee is hier een goed voorbeeld van. Ondanks dat zijn stem duidelijk terug te herkennen is, weet hij met zijn persoonlijkheid een sterke aanwezigheid neer te zetten in de film.

Het personage van Qucee is een leuke toevoeging aan het verhaal en dit is grotendeels te danken aan het karakter dat hij hem geeft met zijn stem. Georgina Verbaan en Patrick Martens zijn niet terug te herkennen in hun rollen als Olivia en Gevaarlijke Bonen. Zo kwam ik pas achteraf erachter dat ze de Nederlandse stemmen van deze personages hadden ingesproken. Dit is zeker bijzonder te noemen. Ze zijn echt het personage geworden dat ze inspreken. Qucee weet met zijn persoonlijkheid zijn personage karakter te geven. Verbaan en Martens doen dit vooral met hun stemmenwerk.

Superkat Maurice (2022)

Zelfbewuste humor in te simpel verhaal

Superkat Maurice bevat genoeg visuele grappen. Een voorbeeld hiervan is hoe een lucifer aangestoken wordt, om vervolgens als een zaklamp op een spannend moment gebruikt te worden. De film bevat ook genoeg zelfbewuste humor, waarbij er onder andere wordt ingespeeld op narratieve clichés en willekeurige plottwist. Ook het door boeken geobsedeerde meisje Olivia is verantwoordelijk voor deze soort humor en droogheid in het verhaal.

Olivia heeft een sterk karakter en unieke identiteit, doordat ze zich niet laat meenemen in het verhaal van een ander. Zo geeft Olivia aan dat als je geen verhaal van je eigen leven maakt dat je onderdeel wordt van iemand anders zijn verhaal. Helaas voor haar wordt ze uiteindelijk toch onderdeel van iemands anders verhaal – namelijk die van Superkat Maurice en zijn groep gestudeerde knaagdieren. Dit laat direct het grootste probleem van de film zien: het verhaal van scenarioschrijver Terry Rossio. Het verhaal bevat te veel expositie en is niet bepaald origineel te noemen.

Scenarioschrijver Rossio mag dan de clichés uit zijn geschreven verhaal zelfbewust noemen, maar dit neemt niet weg dat zijn verhaal nog steeds te simpel is. Daarnaast zorgt het alleen benoemen van clichés er niet voor dat een uitgevoerd cliché op eens geen cliché meer is. Zo, dat zijn veel clichés in een zin – bijna net zo veel als uit de film…

Superkat Maurice (2022)

Superkat Maurice is een prima film waarmee je jezelf voor een keertje mee kunt vermaken. Het is niets meer en niets minder. De filmmakers lijken juist geprobeerd te hebben om een betekenisvolle, educatieve en unieke animatiefilm neer te zetten. Maar spijtig genoeg zijn ze hier niet helemaal in geslaagd. De film bevat zeker een educatieve geaardheid en dat mag zeker gewaardeerd worden. De filmmakers leggen filmtermen als een voorbode, een raamvertelling, flashbacks en plottwist uit aan hun filmtoeschouwers.

De manier waarop deze filmtermen worden uitgelegd, brengen het verhaal echter tot een abrupte halt. Deze filmtermen worden regelmatig eerst gevisualiseerd uitgespeeld in het verhaal. Vervolgens krijgen we dezelfde filmterm of filmgebeurtenis via dialogen nog eens uitgelegd. Eerlijk is eerlijk, dit voelt nogal dubbelop en onnodig aan. Het verhaal zelf is nogal vol clichés en niet bepaald origineel te noemen. Scenarioschrijver Terry Rossio benoemd deze clichés wel, maar alleen het benoemen dat iets cliché is, maakt dit het niet minder zo.

Het stemmenwerk van de Nederlandse cast is – op een nogal nagesynchroniseerd openingsnummer – redelijk goed. Hierbij weten vooral Qucee, Patrick Martens en Georgina Verbaan een sterke indruk achter te laten. De animatie ziet er prima uit. Niets spectaculairs goeds of slechts. De korte handgetekende animatiesequenties zien er wel weer prachtig uit. Eigenlijk had ik veel liever gezien dat deze hele film zo geanimeerd was.

De humor uit de film is degelijk, waarbij er zowel genoeg visuele grappen als grappen uit de dialogen voorbij komen. Uiteindelijk is Superkat Maurice een degelijke film die wel wat nieuwe aspecten probeert uit te voeren in een animatiefilm, maar beperkt wordt door zijn cliché en simpele verhaal. Superkat Maurice is nu te bekijken in de Nederlandse bioscopen.