Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club – Strip Recensie

Met Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club brengen scenarist Yann en striptekenaar Gerben Valkema hun tweede eerbetoon aan het stripuniversum van Suske en Wiske. Sinds 2017 nodigt Standaard Uitgeverij jaarlijks een scenarist en tekenaar uit. Ze worden uitgenodigd om een uniek en persoonlijk verhaal voor Suske en Wiske te maken. De scenarist schrijft het verhaal en de tekenaar levert de (strip-)tekeningen. Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club is het vijfde verhaal binnen deze eerbetonen aan Willy Vandersteen.

Daarnaast is het ook het tweede verhaal van het duo Yann en Gerben Valkema. Eerder maakte Yann en Gerben Valkema namelijk het verhaal Cromimi. Nu de formele introductie tot dit stripverhaal is geweest, vind ik het belangrijk om duidelijk aan te geven dat ik zelf nooit een groot Suske en Wiske liefhebber ben geweest. Vroeger was ik wel een groot stripliefhebber, maar fan van de stripverhalen van Suske en Wiske was ik niet. Dit kwam door de grote lappen teksten uit het verhaal, en doordat de tekenstijl me minder aansprak.

Ondanks dat ik op een wat latere leeftijd de Suske en Wiske stripverhalen van Willy Vandersteen meer kon waarderen, ben ik me nooit verder gaan verdiepen in de verhalen van deze iconische stripfiguren. Na het lezen van Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club heb ik hier enigszins spijt in, omdat dit stripverhaal mijn ogen deed twinkelen van plezier en bewondering. Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club is sinds 2 november 2021 te koop. Mijn dank aan Standaard Uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Over Standaard Uitgeverij

Standaard Uitgeverij is een onafhankelijk uitgeefhuis. Haar verschillende uitgeverijen en andere activiteiten vormen samen de grootste Vlaamse uitgeverij. De Standaard Uitgeverij heeft een rijk en ruim aanbod van familiestrips, avonturenstrips en graphic novels. De uitgeverij is al decennia leidinggevend met haar familiestrips.

Over Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club

Het scenario van Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club is geschreven door Yann. De tekeningen voor dit stripalbum van Suske en Wiske zijn gemaakt door Gerben Valkema. De inkleuring is geregeld door Shirow Di Rosso.

In het verhaal van Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club vervangt een geheimzinnige vogel een van de eieren uit Wiskes boodschappenmandje door een toverei. Wanneer tante Sidonia voor Jerom een omelet klaarmaakt, weerklinkt plots een luide knal. Waar ze stond te koken, ligt nu een klein meisje dat verdacht veel op haar lijkt. Het blijkt niemand minder dan Alice van Stiffrycke, de ontvoerde kleindochter van de Texaanse miljardair Byron Van Stiffrycke, te zijn. Wat volgt is een avontuur vol magische wezens, gevaarlijke boeven, heksen en – in dit geval – rotte eieren!

Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club
Bron: Standaard Uitgeverij, Yann, Gerben Valkema en Shirow Di Rosso.

Een van de grootste pluspunten van het stripalbum Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club is het tekenwerk van Gerben Valkema. De tekeningen zijn namelijk rijk aan energieke speling, en zien er daarnaast ook prachtig uit. Als je alleen al kijkt naar de voorkant van het stripalbum, dan zie je een dynamische tekening vol actie. Op de voorkant zien we de auto waar Suske, Wiske en tante Sidonia zich in bevinden, van het strippaneel afschieten. De stofwolken en elektrische vlammen zijn leuke details die ervoor zorgen dat de lezers zowat de piepende en scheurende banden kunnen horen.

Ook op de achterkant van dit stripalbum zit een leuke en mooie tekening, waarmee Yann en Gerben Valkema de lezers bedanken voor het lezen van het stripalbum. Als het ware zwaaien ze via Suske, Wiske en tante Sidonia de lezers uit. Yann en Gerben Valkema weten een – soms wat te duidelijk – eerbetoon aan het stripalbum Suske en Wiske: De tuf-tuf-club neer te zetten. Dit doen de scenarist en tekenaar echter niet zonder een goede dosis (zelf-)spot en humor. Het verhaal van Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club is dus zeker zelfbewust.

Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club

Het scherp geschreven scenario van Yann maakt grappen rondom de clichés van eerdere verhalen uit het Suske en Wiske universum. Daarnaast speelt Yann ook met de veronderstellingen over wat een goed Suske en Wiske verhaal maakt, en voor wie deze verhalen geschikt zijn. Zo laat Yann Wiske in het verhaal wakker worden van een nachtmerrie waarin alleen nog West-Vlamingen hun albums kochten. Dit is een klein detail uit de openingspagina van het stripalbum, maar het zet de lezers wel al aan het denken.

Als iemand die geen groot Suske en Wiske liefhebber is, had ik altijd al het gevoel dat deze stripalbums vooral door West-Vlamingen gekocht werden. Maar dit is dus hoogstwaarschijnlijk een verkeerde aanname geweest. Zoals ik net benoemde, speelt Yann ook met de zogenaamde uitgangspunten waar een goed Suske en Wiske verhaal uit moet bestaan. In Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club worden er namelijk ook regelmatig Engelstalige termen als grappen gebruikt.

Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club

Hierbij kun je denken aan hoe het woord cougar gebruik wordt of hoe op vraag van de luiere lezers het Amerikaanse gangstertaaltje met Google Translate (Goegle Trensleet in dit geval) werd vertaald naar het Nederlands. Daarnaast wordt Wiske meer geportretteerd als de heldhaftige geëmancipeerde heldin, terwijl Suske meer overkomt als een tienerjongen die vooral geïnteresseerd is in drie dingen: actie, eten en mooie meiden. Hiermee lijkt Yann in te gaan op de stereotyperende ideeën van waar een (goed) Suske en Wiske album uit moet bestaan.

Daarnaast maakt de scenarist op een bijzonder grappende manier gebruik van de Amerikaanse setting van het stripalbum. Het is ook fijn dat Yann en Gerben Valkema de lezers de grote lappen samenvattende tekst besparen. In andere stripalbums kunnen de eerdere gebeurtenissen in het verhaal op een later moment nog samengevat worden. Dit zorgt regelmatig voor onnodig veel lappen tekst, en brengt het tempo van het verhaal tot een halt. Yann en Gerben Valkema voorkomen dit door te grappen dat ze dat niet gaan doen omdat het teveel tekenwerk is.

Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club

Voor een Suske en Wiske stripalbum krijgen de twee titulaire hoofdpersonages voor een groot deel van het stripalbum de rollen van bijpersonages. Dit is niet per se een kritiekpunt, omdat de verhalen rondom Sidonia en Alice van Stiffrycke ook voortreffelijk en vermakelijk zijn. Toch is het wel iets wat ik wil benoemen voor toekomstige lezers die hopen op een avontuur waar Suske en Wiske het grootste gedeelte van het verhaal het voortouw nemen. Als je op zoek bent naar een zo’n stripalbum, dan kun je teleurgesteld raken door Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club.

Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club is een vermakelijk stripalbum dat tegelijkertijd overkomt als een hommage en een kritisch onderzoek naar wat een goed Suske en Wiske verhaal maakt. De tekeningen van striptekenaar Gerben Valkema zien er, zoals altijd, levendig en prachtig uit. Het scenario van Yann is geschreven met een scherpe pen, waardoor er – voor mij – ongekende grappen in een Suske en Wiske album voorkomen.

De combinatie van het tekenwerk van Gerben Valkema en het scenario van Yann zorgt voor een uniek stripboek exemplaar. Het enige echte kritiekpunt dat ik Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club moet meegeven is dat de grote schurk en de Vroem-Vroem-Club zelf minder aandacht krijgen in dit verhaal. Het zou fijn zijn geweest als ze wat meer gekarakteriseerd of ontwikkeld als (echte) personages werden. Een langer stripalbum had daarbij kunnen helpen. Ook komen Suske en Wiske in hun stripverhaal soms op de tweede plek te staan.

Dat is niet per se een (groot) kritiekpunt, maar het is wel jammer voor de grote fans van de personages Suske en Wiske. Toch is Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club een aanrader voor alle soorten stripliefhebbers, maar dan vooral voor de stripliefhebbers die denken dat Suske en Wiske stripalbums altijd suffig en saai zijn. Dit stripalbum bewijst op een leuke en unieke manier het tegendeel. Suske en Wiske: De Vroem-Vroem-Club is nu onder andere te koop op de websites van Standaard Uitgeverij en Bol.com.