Suspiria - Poster

Het is de jaren ´70 van de vorige eeuw en we bevinden ons in Berlijn, waar een prestigieus dansgezelschap vreselijke geheimen verbergt. Sommige van de dansers die zich aansluiten tot dit gezelschap zien eindelijk het licht, maar velen van deze lotgenoten gaan ten onder in een verschrikkelijke nachtmerrie.

Een ”Bigger Splash”

Suspiria (2018) is een remake van Dario Argento´s Suspiria-film uit 1977. Deze nieuwe versie is geregisseerd door Luca Guadagnino, die onder andere bekend is als regisseur van Call Me By Your Name en A Bigger Splash. En hoe ik de film het best kan beschrijven is eigenlijk ook dat het overkomt als een ´´Bigger Splash´´ dan zijn vorige films. Guadagnino en scenarioschrijver David Kajganich proberen wanhopig de film overeind te houden door gebruik te maken van verschillende ideeën. Alleen al deze ideeën passen in de uitvoering totaal niet bij elkaar, waardoor de film als een ´´Big Splash´´ uit elkaar valt. De film is in de eerste twintig minuten al zo onduidelijk over wat het wilt vertellen. Met het gevolg dat er zo´n grote figuurlijke betonnen muur ontstaat tussen de film en de kijkers. Als kijker neem je zo´n afstand tot de film, omdat niks duidelijk is. Begrijp me niet verkeerd; films horen NIET alles voor te kauwen of uit te leggen, maar als een film zo erg in de basis faalt, dan ontstaat er een afstand tot de film en en neemt plezier bij het kijken van de film per seconde af.

Daarnaast probeert de cast zo goed mogelijk te acteren, maar door de vreselijke leiding van het scenario en regisseur Guadagnino, komt het over als enorm slecht acteerwerk. Wat het ook echt is. Het komt over als acteerwerk dat je leert op de basisschool voor je eind-musical. Als iemand angstig moet kijken, kijken ze overdreven angstig en niet met een normale of unieke angstige gezichtsuitdrukking. Een ander voorbeeld; ons hoofdpersonage is op het moment dat ze hoort dat ze is toegelaten tot het dansgezelschap ´´zo blij dat ze wel kan janken´´. In plaats van dat we een ontroerend acteerprestatie te zien krijgen, maken we letterlijk mee hoe actrice Dakota Johnson (Fifty Shades of Grey-Trilogie) haar hand voor haar mond doet en binnen twee seconden weer klaar is met het uitbeelden van dit gevoel. Ze hadden een kans, een makkelijke kans zelf, om ons te laten meeleven met het hoofdpersonage of haar beter te leren kennen. In plaats hiervan krijgen acteerwerk dat zo in de basis simpel is en slecht geacteerd is, dat het gewoon pijn doet. Ja mensen, dit is weer zo één film recensie. Maar laten we nou niet de hoofdschuld van het acteerwerk aan de cast geven, want ze hebben het moeten doen met een mega-bagger scenario en tegenvallende regie van Guadagnino. Nu moet ik wel erbij zeggen dat bijna de volledige cast constant een gezichtsuitdrukking van een deurknop heeft. Behalve Tilda Swinton (Doctor Strange) die een ongelofelijke acteerprestatie levert als Madame Blanc, maar ook als dokter Joseph Klemperer. Het is en blijft nu natuurlijk ook Tilda Swinton, dus ik had eigenlijk ook niet anders moeten verwachten dan dat het een topprestatie zou worden.

Suspiria - Afbeelding 1

Suspiria (2018) en de vaagheid-problemen

Het grootste probleem van Suspiria (2018) is dat bijna niks te vertellen heeft en wat probeert te vertellen zit onder zo´n enorme laag vaagheid, dat er niks van te maken valt. Suspiria (2018) is te druk bezig met een zo´n grotesque mogelijke film te maken dat het belangrijke stappen op het gebied van verhaalstructuur en personage-ontwikkeling mist. Daarnaast is het überhaupt erg onduidelijk welke personages er allemaal zijn en wat hun motieven, normen en waarden zijn. En dat geldt voor elk personage. Dus ook voor het hoofdpersonage, dat gespeeld wordt door Johnson, en de personages van Tilda Swinton. Ze mag dan wel als enige haar rollen goed acteren, maar op het basis-gebied van kennis over deze personages zul je, als kijker, na het einde van de film nog steeds niks van af weten. En het kleine beetje van basis-kennis over de personages zul je ook snel vergeten. Dit omdat je meer de random ´´kijk enge beelden´´ momenten zult herinneren.

Is echter alles slecht aan deze film. Nee, dat ook weer niet. Zoals ik al eerder benoemde geeft Swinton een bijzondere acteerprestatie door meerdere personages op een unieke manier te spelen. Daarnaast is de choreografie in Suspiria (2018) ook erg goed. Ik ben er zeer onder de indruk van geraakt en werd er ook zeker mee in opgenomen op bepaalde momenten. Daarnaast wordt de film wel wat beter richting de tweede akte. Toen vond ik het wel een interessante film worden. Nog steeds niet goed. Maar verdomd interessant. Ik was oprecht benieuwd naar waar ze heen gingen met Suspiria (2018), maar helaas slapt de film wel weer wat af in het derde deel.

Suspiria - Afbeelding 2

Uiteindelijk viel Suspiria (2018) flink tegen en zal het ook zeker op mijn lijstje komen van meest teleurstellende films die ik recentelijk heb gezien. Ook heeft deze film een mooi plekje gewonnen in mijn hart en hoofd voor een van de slechtste films die ik ooit heb gezien. Precies naast Dumbo (2019) en Daddy´s Home (2015). Het probleem is dat Guadagnino zo erg de focus legt op mysterieuze horror-elementen, dat de film geen basis heeft om op te staan. En dat is jammer, want er zijn zeker ook momenten dat de film de kans krijgt om te schijnen. Zoals bij de dans-scènes, om maar een voorbeeld te noemen. Maar zoals altijd; ben je wel benieuwd naar deze film, werp er dan zeker een blik op. Smaken verschillen en dat is ook normaal. Ik kan de film wel aanraden op het gebied van choreografie. En voor Tilda Swinton-fans is dit ook een must-see natuurlijk. Dus spreken deze factoren je aan, neem dan zeker een kijkje naar deze film.

Over de DVD: Extra´s en Kwaliteit

Suspiria (2018) is vanaf nu te koop op DVD. De film wordt uitgebracht door filmdistributiebedrijf Cinéart Nederland. Hierbij wil ik ook nog mijn dank tonen aan Cinéart voor het recensie-exemplaar dat ik heb gekregen van Cold War. Volg ook de link naar hun website voor nog wat meer informatie over Cinéart Nederland. De kwaliteit van de beelden op de DVD is best wel goed. Qua extra´s heeft een korte making-of film en een extra dat een diepere kijk geeft op de choreografie van de film. Vooral het laatste is een interessante extra, omdat hierbij dieper op het beste aspect van de film wordt ingegaan. De DVD is te koop op: Bol.com en Zavvi.nl.

[yasr_overall_rating null size=”large”]