Sweet River (2020) – Film Recensie

Sweet River is het speelfilmdebuut van regisseur Justin McMillan. Hiervoor was McMillan vooral bekend voor het regisseren van de documentaire Storm Surfers 3D. Deze Australische film had zijn (online) première op 5 december 2020. De film kwam toen uit in Australië. Sweet River is in Nederland al vanaf 14 mei 2021 te koop op dvd. Echter is de film niet on demand te zien. Gelukkig heeft Just Entertainment Nederland de film uitgebracht op dvd, waardoor je deze degelijke Australische film toch nog kunt bekijken. Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor de samenwerking en het versturen van een recensie-exemplaar van de film.

Over Sweet River

Het scenario van de film is geschreven door Marc Furmie en Eddie Baroo en het scenario is gebaseerd op een origineel verhaal van regisseur Justin McMillan. Sweet River kwam tot stand nadat McMillan producent Ashley McLeod vertelde dat hij een speelfilm wilde maken. Producent McLeod stelde een horror of thriller film voor, gezien de wereldwijde populariteit van deze genres. Regisseur McMillan kwam met het idee voor het film na het zien van de eerste A Quiet Place film. McMillan begon op een geheel andere manier te kijken naar het horrorgenre en raakte zo geïnspireerd om een psychologisch horrorverhaal met een emotionele boodschap te schrijven.

FilmInk Presents verzorgt de distributie in Australië en Reason8 (uit Het Verenigd Koninkrijk) verzorgt de internationale verkoop. In Nederland heeft Just Entertainment Nederland de film uitgebracht op dvd. De camera regisseur is Tim Tregoning en de film is gemonteerd door Simon Njoo. De cast bestaat onder andere uit Lisa Kay, Martin Sacks, Geneviève Lemon en Eddie Baroo. Het verhaal speelt zich af in een fictieve suikerriet stad waar een duister geheim schuilt. Hanna (gespeeld door Lisa Kay) gaat op zoek naar haar ontvoerde zoon die vermoedelijk vermoord is door een seriemoordenaar. Terwijl Hanna de verdwijning van haar zoon onderzoekt, wordt het duidelijk dat niemand haar daar wil hebben.

Bekijk hier de officiële trailer van Sweet River (2020).

Psychologische Horror

Sweet River is op verschillende vlakken een redelijk interessante film. Qua scenario heeft dit vooral te maken met de psychologische kant van het verhaal. Dit onderdeel is veel sterker uitgewerkt en is – zonder enige twijfel – ook de grootste draagkracht van de film. De zoektocht van een moeder naar haar verloren (of in dit geval ontvoerde) zoon zorgt voor een interessant basisverhaal. De thematische psychologische zoektocht is echter nog interessanter, dan de fysieke zoektocht naar een ontvoerde zoon. De film weet thema’s als rouw, verlies en het herpakken van je leven, sterk uit te beelden.

Jammer genoeg zijn de horrorelementen uit het verhaal slecht ontwikkeld. De film heeft een donkere sfeer die veel verschrikkelijke verhalen vertelt over het verliezen van kinderen. Als kijker zul je ook te zien krijgen hoe deze kinderen van hun leven beroofd worden. Dit is gruwelijk deprimerend om te moeten aanschouwen, maar het maakt deze film voor mij geen horrorfilm. De film probeert heftig de kijker ook nog te laten schrikken door het gebruik van nachtmerrie jumpscares en technische aspecten als make-up en grime. Helaas faalt Sweet River volledig hierin. Het is geen horror film, maar eerder een psychologische thriller. Als je dus op zoek bent naar een film waar je op het puntje van je stoel zit uit angst, dan kun je beter verder zoeken.

Als je op het puntje van je stoel wilt zitten vanwege spanning, dan is deze film zeker geschikt voor je. De personages zijn duidelijk en krachtig gekarakteriseerd. Hierdoor juich je de personages ook toe om hun verleden aan te pakken en het mysterie van de kindermoorden op te lossen. De film heeft een emotionele impact op me achtergelaten. Na het kijken van de film voelde ik me geshockeerd. Dit kwam voornamelijk door de gespannen en donkere sfeer van de film, maar ook door de gruwelijkheden die in het verhaal hebben plaatsgevonden.

Sweet River (2020)
Bron: Just Entertainment Nederland.

Sweet River is (conceptueel) krachtig

Toch moet ik wel aangeven dat ik voor een groot gedeelte van de film me ook heb verveeld. Doordat er zoveel mysterieuze aspecten aan Sweet River zitten, is het vaak onduidelijk wat er nu eigenlijk allemaal is gebeurd. Hierdoor kan de film pas richting zijn einde (slappe) basisinformatie geven over wie wat heeft gedaan en waarom dat zo verlopen is. Echter was ik vooral ontevreden verrast, dat je pas in de laatste paar minuten erachter komt hoe bepaalde evenementen uit het verhaal hebben plaatsgevonden.

Een groot gedeelte van de film bestaat uit Hanna die van de ene naar de andere plek gaat om vragen te stellen. Dit zorgt natuurlijk niet voor veel horror, maar wel voor een emotioneel beladen film. Sweet River is conceptueel sterk, maar in de uitwerking is het verhaal door zijn traagheid en onduidelijkheid vaak wat slapper. De cast weet zeker met de performances te boeien. Sterker nog het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers komt oprecht en krachtig over. Het is jammer dat de film zo traag tot zijn climax komt, want daardoor komt de film wel steeds in een herhaling van evenementen en gesprekken terecht. Dit is uiteraard symbolisch treffend, want bij een rouwproces kom je ook vaak bij een herhaling van evenementen en gesprekken terecht. Jammer genoeg maakt dit een film alleen niet veel leuker of interessanter om te kijken.

Sweet River (2020)
Bron: Just Entertainment Nederland.

Sweet River is een degelijke film die op emotioneel vlak ongelofelijk sterk is. Echter wordt de film ook gepromoot als een horrorfilm en hier ben ik het persoonlijk mee oneens. Horrorfilms hoeven niet eng te zijn, maar dit is overduidelijk een psychologische thriller die verkeerd weergegeven wordt. Het acteerwerk en de thematische verhaallijnen zijn krachtig. Maar helaas is het verhaal ook repetitief en traag. In concept had dit een veel sterkere psychologische thriller kunnen zijn, maar door de geaardheid van het verhaal is dit niet het geval in de uitwerking. Toch raad ik de film aan als je op zoek bent naar een psychologische thriller film, die emotioneel ook sterk beladen is. Sweet River is nu te koop op dvd bij bol.com.