Teddy’s Kerstfeest (2022) – Film Recensie

Teddy’s Kerstfeest is een warme en mooie kerstfilm die geschikt is voor het hele gezin. De Noorse animatie en familiefilm lijkt geïnspireerd te zijn door Pixars Toy Story filmreeks. Zo komen er in Teddy’s Kerstfeest ook pratende knuffelbeestjes en speelgoedfiguren voor. Regisseur Andrea Eckerbom pakt haar inspiratie slim aan door het filmverhaal plaats te laten vinden in Noorwegen rond kerst. Eckerbom slaagt erin verschillende subgenres, thema’s en ideeën te mengen.

Zo worden Europeaanse (en dan vooral Noorse) kersttradities ook mooi in beeld gebracht. Van de verschijning van een grootse kerstmarkt tot het koken van rijstpap met een enkele amandel. De persoon die deze enkele amandel vindt, krijgt een beloning in de vorm van snoepgoed. De Kerstman zelf ziet er in Teddy’s Kerstfeest ook meer Europeaans dan Amerikaans uit. Zijn uiterlijk lijkt meer een mix te zijn van Europeaanse sprookjesverhalen rondom kabouters en kerstverhalen.

Hij heeft een bolle neus en draagt een rode muts. In tegenstelling tot de Amerikaanse variant van de volledig rood geklede Kerstman, draagt de Kerstman in Teddy’s Kerstfeest een kostuum dat een inspiratie haalt uit kleding van kabouters, mijnwerkers en constructiewerkers. Teddy’s Kerstfeest is een geschikte film om te gaan kijken in de Nederlandse bioscopen deze feestdagen. De film bevat namelijk een mooie kerstsfeer.

Zo neemt Teddy’s Kerstfeest het filmpubliek mee naar een ander land waar de magie van sneeuw tijdens de feestdagen nog altijd aanwezig is. Ondanks dat de temperaturen in dat land een flink stuk kouder zullen zijn dan in Nederland, bevat Teddy’s Kerstfeest warme kerstgedachten en thema’s die inspelen op samenhorigheid als familie en het belang van identiteitsvorming als (jong) kind.

Over Teddy’s Kerstfeest (2022)

Teddy’s Kerstfeest is een Noorse animatie en familiefilm uit 2022. De originele (Noorse) filmtitel is Teddybjørnens Jul. De film staat ook bekend onder zijn Engelstalige filmtitel Teddy’s ChristmasTeddy’s Kerstfeest is geregisseerd door Andrea Eckerbom. De Nederlandstalige versie van Teddy’s Kerstfeest bevat de stemmen van Jim Bakkum en Bettina Holwerda. De originele versie van de film bevat acteerwerk van (o.a.) John F. Brungot en Marte Klerck-Nilssen.

Het verhaal van Teddy’s Kerstfeest gaat over Maria. Wanneer ze een betoverende kerstmarkt bezoekt, ontdekt ze plotseling een groots geheim. Op de bovenste plank van een loterijshow heeft de liefste teddybeer zojuist zijn hoofd bewogen. Het is wonderbaarlijk, maar de knuffelbeer Teddy leeft! Maria voelt zich meteen verbonden met Teddy. Ze kan geen betere kerstwens bedenken dan om de teddybeer voor haarzelf te winnen.

De teddybeer heeft zelf andere plannen. Teddy droomt van een rijke eigenaar die hem alles kan leren wat de wereld te bieden heeft. Teddy’s Kerstfeest is al sinds 13 december 2023 in de Nederlandse bioscopen te zien. Mijn dank aan In the Air Family EntertainmentITA Rights en Mina Hana voor de online recensie-exemplaar.

Bekijk hierboven de officiële Nederlandstalige trailer van Teddy’s Kerstfeest (2022).

De kracht van fantasie

Het jonge hoofdpersonage Maria heeft een grote fantasie. De film stelt de thematische vraag of het hebben van een grote fantasie een kracht of een zwakte is. Kunnen jongeren doorschieten in hun verbeeldingen? Is dit überhaupt erg of is het juist een belangrijk onderdeel van iedereens jeugd? Teddy’s Kerstfeest onderzoekt deze vraag door het filmpubliek te plaatsen in de gedachtegang en fantasierijke wereld van het jonge hoofdpersonage. Het filmverhaal wordt gedeeltelijk gepresenteerd vanuit Maria’s perspectief.

Zo opent Teddy’s Kerstfeest met magische filmmuziek en de (voice-over) stem van het jonge meisje. Maria vertelt de filmtoeschouwers dat ze een kerstsprookje gaat vertellen. Maria is een van de twee personages die commentaar levert op de film en het bijhorende verhaalverloop. Het andere personage is Teddy het knuffelbeertje. Door Maria meerdere malen de vierde wand te laten breken, wordt haar fantasierijke geaardheid en karakter versterkt.

Teddy's Kerstfeest (2022)
Bron: In the Air, In the Air Family Entertainment, Filmdepot.nl en Fantefilm.

Maria heeft zo’n grote fantasie dat ze het filmpubliek direct kan aan spreken en het filmbeeld kan laten bevriezen bij de introducties van haar vader, moeder en broertje. Teddy’s Kerstfeest laat met deze narratieve en stilistische keuze zien dat Maria een dromer en een creatieveling is. Daarnaast laten regisseur Andrea Eckerbom en scenarioschrijvers Lars Gudmestad en Harald Rosenløw-Eeg hiermee zien dat Maria een krachtige fantasie heeft.

De kracht van fantasie is een belangrijk thematisch onderdeel van Teddy’s Kerstfeest, omdat dit Maria maakt tot wie ze is. Maria onderneemt acties gebaseerd op haar verbeelding. Helaas pakt dit niet altijd goed uit. De familiefilm wordt voor het jonge filmpubliek spannend wanneer Maria doorschiet in haar fantasie. Teddy’s Kerstfeest is niet bang om de consequenties en het bijkomend verdriet van ondoordachte (fantasierijke) acties te laten zien.

Teddy's Kerstfeest (2022)

Het filmverhaal laat zien dat Maria’s ouders in eerste instantie teleurgesteld, gefrustreerd of zelfs boos kunnen worden door haar acties. Toch geeft de film ook de boodschap mee dat iedereen fouten maakt. Zo benoemt Maria’s moeder dat ouders ook fouten maken en dat morgen altijd een nieuwe dag is. Wanneer Maria haar fantasie achter wil gaan laten om een andere en (zogenaamd) betere persoon te worden, zegt haar moeder dat ze nooit iemand anders hoeft te worden dan wie ze is.

Haar fantasie is haar kracht en maakt haar zo’n mooi persoon. Voor een kinderfilm speelt Teddy’s Kerstfeest op een magische manier met vraagstukken en problemen rondom identiteitsvorming. Het filmverhaal geeft de boodschap dat je altijd jezelf mag blijven zijn. Daarnaast bevestigt Teddy’s Kerstfeest dat verbeelding en creativiteit een kracht is. Ondanks dat iedereen er in door kan schieten, moeten we deze kracht niet opgeven. Het is belangrijk voor jongeren en kinderen om dit allemaal te horen te krijgen.

Teddy's Kerstfeest (2022)

Dollyzoom, freeze frames en het mockumentary genre

Teddy’s Kerstfeest bevat meerdere krachtige technische aspecten. Zo is de filmmuziek van componisten Stein Johan Grieg Halvorsen en Evyind Andreas Skeie hartverwarmend. De filmmuziek doet denken aan Michael Giacchino’s filmmuziek voor (Pixar) filmklassiekers als Up, Ratatouille en The Incredibles. De filmmuziek van Teddy’s Kerstfeest bevat zowel ontroerende, komische als magische elementen. De componisten geven Teddy’s Kerstfeest een warm en knus gevoel. Hun filmmuziek klink zowel klassiek als vernieuwend.

In deze Noorse familiefilm wordt er ook op een creatieve manier gebruik gemaakt van diverse montagetechnieken en camerabewegingen. In Teddy’s Kerstfeest wordt er gebruik gemaakt van verschillende camerabewegingen die hedendaags in minder kinderfilms gebruikt worden. Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van de dollyzoom bij het moment dat Maria voor het eerst het knuffelbeertje Teddy ziet bewegen.

Teddy's Kerstfeest (2022)

Een ander mooi voorbeeld is hoe er aan het begin van de film ook gebruik gemaakt wordt van freeze frames bij de introductie van Maria’s familie. Hiermee speelt cinematograaf Kjell Vassdal goed in op de hilariteit van deze filmscène. Terwijl filmmonteur Elise Solberg de stilgelegde beelden van cameraman Kjell Vassdal afspeelt, horen we ook komische filmmuziek. We zien Maria’s vader steeds gefrustreerder worden als hij uiteindelijk ademhalingsoefeningen moet doen om rustig te blijven.

In Teddy’s Kerstfeest maakt de cinematograaf ook gebruik van camerawerk dat geïnspireerd lijkt te zijn door het mockumentary genre. In de scènes dat Maria’s jongere broertje achter de ware identiteit van de Kerstman probeert te komen, levert Vassdal camerawerk dat vergeleken kan worden met het camerawerk uit series als The Office. Het gebruik en gemeng van al deze diverse camerastijlen pakt niet altijd even goed uit. Teddy’s Kerstfeest schiet regelmatig visueel alle kanten op. Hierdoor komen bepaalde technische en audiovisuele keuzes wat uit balans en abrupt over.

Teddy's Kerstfeest (2022)

Magische speelgoedfiguren en knuffelbeestjes

Naast dat Teddy’s Kerstfeest willekeurig afwisselt tussen diverse audiovisuele stijlen en technieken, heeft de film ook tonale problemen. Het filmverhaal wisselt rap af tussen dramatische momenten en muzikale, komische of dansscènes met knuffelbeertjes. Zowel de dramatische als de komische en de knuffelbeertjes filmscènes werken apart goed. Het probleem ligt vooral bij de afwisseling en de samenwerking tussen deze verschillende scènes. Over de knuffelbeertjes en speelgoedfiguren gesproken: ze zien er prachtig vormgegeven uit.

De ontwerpen van deze speelgoedfiguren zijn pluizig en schattig. Jong en oud zullen deze speelgoedfiguren willen vasthouden (en zelfs knuffelen). De animatietechnieken die gebruikt zijn om de twee belangrijkste knuffelbeertjes – Teddy het knuffelbeertje en Bolla de egel – te laten bewegen, zijn subliem. Ze ogen beide expressief. De knuffels kunnen met hun ogen, neus, mond, ogen en poten bewegen. Naast Winnie the Pooh uit de Disneyfilm Christopher Robin is Teddy uit Teddy’s Kerstfeest het levensechtste knuffelbeertje.

Teddy's Kerstfeest (2022)

Teddy’s Kerstfeest is een magische kerstfilm waarin fantasie net zo’n belangrijke rol speelt als de herinneringen waar families later met veel plezier op terug kunnen kijken. Het gebruik van homevideo-achtige beelden in de cinematografie van Kjell Vassdal bevestigt dit thematische idee. Teddy’s Kerstfeest bevat ook nog een thematische verhaallijn over het hebben van hoge eisen en het zogenaamde belang van geld. Teddy het knuffelbeertje gelooft dat hij is voorbestemd voor grote dingen. Alleen het waarmaken van deze grote verwachtingen zal hem gelukkig maken.

Voor het waarmaken van deze grote dromen en verwachtingen is geld nodig. Dus gelooft Teddy dat rijkdom gelukkig maakt. In Teddy’s Kerstfeest maakt deze knuffelbeer een karakterontwikkeling mee waarin hij leert dat samenhorigheid en liefde meer gelukkig maakt dan rijkdom. Het Nederlandse nagesynchroniseerde stemmenwerk is krachtig in deze film. Ze weten goed de karakters, de wensen en motivaties van de personages weer te geven aan het filmpubliek.

Vooral de stemmen van de speelgoedfiguurtjes zijn overtuigend, indrukwekkend en uniek. Van deze speelgoedfiguurtjes komen Teddy en Bolla het meest tot leven met het respectievelijke stemmenwerk van Jim Bakkum en Bettina Holwerda. Het fysieke en non-verbale acteerwerk van de Noorse cast is ook redelijk. De jonge hoofdrolspeelster Marte Klerck-Nilssen heeft een grote indruk bij me achtergelaten. Klerck-Nilssen schijnt wanneer ze in dramatische scènes acteert. De tranen die dan langzaam uit de ogen van de Noorse jonge hoofdrolspeelster rollen komen oprecht over.

Het was ook leuk om de acteur Nader Khademi te zien in deze film. Khademi ken ik nog goed van zijn rol uit de film Ninjababy. Deze acteur levert samen met Jan Gunnar Røise het meeste van de slapstick grappen. Hierbij kun je denken aan het uitglijden over noten, het vallen in een kerstboom en het vastkrijgen van je hand in een snoeppot. Teddy’s Kerstfeest bevat helaas wel een wat rommelige afwisseling tussen audiovisuele en narratieve ideeën.

Het verhaal heeft een oneven balans tussen komedie en drama. Ondanks deze duidelijke kritiekpunten, valt Teddy’s Kerstfeest nog steeds aan te raden. De film is meer geschikt om deze feestdagen in de Nederlandse bioscopen te gaan kijken. Daarnaast bevat de film een genoeg losstaand verhaal om de film ook buiten de kerstperiode om te kijken. Teddy’s Kerstfeest viert namelijk niet alleen kerst, maar ook de kracht van fantasie, familie, vriendschap, het leven en knuffelen! Teddy’s Kerstfeest is nu te kijken in de Nederlandse bioscopen.