The Batman (2022) – Film Recensie

The Batman is een van de bekendste fictieve personages aller tijden. Dit is een personage dat wereldwijd geliefd is door stripliefhebbers, superhelden fans en filmkijkers. De eerdere Batman-films, van Christopher Nolan en Tim Burton, bevatten dus ook veel fans. Vooral The Dark Knight wordt beschouwd als het meesterwerk over het personage. Er lag een grote druk op regisseur Matt Reeves om een juiste en krachtige film over Batman te maken.

Met de komst van Matt Reeves’ film The Batman is Christopher Nolan voor het eerst van zijn “Batman”-troon gehaald. The Batman is als film nog beter dan The Dark Knight. Het is ook niet zo gek dat dit Reeves gelukt is. Naas Nolan is Reeves een van de beste regisseurs die begrijpt hoe je een blockbuster film kan vertalen naar een genre bepalend meesterwerk. The Batman is vanaf 6 juli 2022 te koop op 4K Ultra HD, Blu-ray, DVD en Steelbook. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Over The Batman (2022)

Warner Bros. Pictures bracht The Batman van regisseur Matt Reeves op 3 maart 2022 uit in de Nederlandse bioscopen. Reeves heeft het scenario samen geschreven met Peter Craig. Het scenario is gebaseerd op de personages van DC Comics. Batman is een creatie van Bob Kane en Bill Finger. De cinematograaf van de film is de voor een Oscar genomineerde Greig Fraser. De muziek is gecomponeerd door de Oscarwinnaar Michael Giacchino.

Robert Pattinson speelt de hoofdrol van Bruce Wayne (alias Batman) in de film. Naast Pattinson spelen ook Zoë KravitzPaul DanoAndy SerkisJeffrey WrightJohn TurturroPeter SarsgaardJayme Lawson, en Colin Farrell in de film. Zoë Kravitz speelt de rol van Selina Kyle – die ook wel bekend is als Catwoman. Andy Serkis levert een nieuwe en bijzondere versie van Bruce Wayne’s butler Alfred Pennyworth.

Colin Farrell speelt de beruchte en gevaarlijke schurk Penguin, terwijl Jeffrey Wright inspecteur James Gordon speelt. Paul Dano speelt de gevaarlijke seriemoordenaar The Riddler in The Batman. Het verhaal van de film speelt zich twee jaar af nadat Bruce Wayne als de Batman de straten is op gegaan. Voor veel criminelen is hij een schrikbeeld geworden. Met maar een paar trouwe bondgenoten, in een stad waar corruptie hoogtij viert, staat de eenzame superheld voor de gewone burgers symbool voor wraak.

Wanneer een seriemoordenaar het op een sadistische manier het gemunt heeft op de elite van Gotham, leidt een spoor van cryptische aanwijzen Batman naar de onderwereld. Als het bewijs duidelijkere vormen begint aan te nemen, komen de grootse plannen van de schurk aan het licht. Batman moet nieuwe samenwerkingen aangaan, de dader ontmaskeren en afrekenen met het machtsmisbruik en de corruptie waar Gotham City al zo lang onder lijdt.

Bekijk hier de beste trailer van The Batman (2022).

Matt Reeves is een van de beste en meest onderwaardeerde regisseurs aller tijden. There, I said it. Zijn beste werken – Dawn of the Planet of the ApesWar for the Planet of the Apes, en nu ook The Batman – behoren tot enkele van de best doordachte en empathische blockbusters uit de gehele filmgeschiedenis. De filmmaker hoort tot de lijst van de grote filmregisseurs. Dat heeft Reeves opnieuw bewezen met zijn nieuwste blockbuster film The Batman.

Reeves is een ongelofelijke filmmaker die op elk onderdeel van de film, zijn persoonlijke en gepassioneerde stempel weet achter te laten. Zo gaf de regisseur in een recent interview aan dat hij alleen projecten uitkiest waar hij zijn volledige ziel en persoonlijke visie bij kan gebruiken. Reeves wilde graag een Batman film maken waar de beroemde stad Gotham City echt tot leven zou komen. Dit is de regisseur ook gelukt.

The Batman (2022)
Bron: Warner Bros., Warner Bros. Nederland, DC Comics, DC Entertainment, 6th & Idaho Productions.

Dit is hem zelfs beter gelukt dan Christopher Nolan. Direct aan de start van de film krijg je de stad in zijn volledige valse glorie te zien. Dit gebeurt tijdens een Halloween parade dat te vergelijken is met de maskerade scène van Andrew Lloyd Webber’s The Phantom of The OperaReeves weet een stad te scheppen dat tegelijkertijd deprimerend en hoopvol aanvoelt. Dit zijn niet zomaar extra’s die rondlopen voor het maken van een film. Dit zijn echt de burgers van Gotham City.

Reeves weet, op dezelfde manier als Sam Raimi dat deed met zijn Spider-Man trilogie, de stad bruisend en dynamisch te laten voelen. En dat terwijl Reeves een veel donkere thematische film heeft gemaakt. De regiekeuzes van de belichting en de kleuren ondersteunen de donkere toon. Reeves en zijn crew scheppen daarmee ook een toepasselijke atmosfeer in deze versie van Gotham City. Matt Reeves en Robert Pattinson weten daarnaast hoe ze het personage van Bruce Wayne een trouwe, maar unieke adaptatie kunnen geven.

The Batman (2022)

Reeves wil met zijn film The Batman een imperfecte Batman en een gebroken Bruce Wayne laten zien. Een Batman die niet zeker weet of wat hij onderneemt wel nut heeft. Ook laat de film een Bruce Wayne zien, die niet weet hoe hij sociale interacties moet houden, na het verliezen van zijn ouders. Dit is een interpretatie dat zoveel nieuwe elementen op een voortreffelijke manier brengt.

Toch weten de filmmakers de kern van beide Bruce Wayne en Batman te behouden in hun filmadaptatie. Dit is een Bruce Wayne die pas in zijn tweede jaar van misdaadbestrijding zit. Ondanks zijn omvattende detective kwaliteiten, heeft hij nog veel te leren over de corruptie van de stad en zijn doel als The Batman.

The Batman (2022)

The Batman is een van de beste films waarbij de ontwikkeling van het karakter krachtig en overzichtelijk op het scherm wordt gezet. Aan de start van de film zien we een gebroken Bruce Wayne die zijn toevlucht zoekt in zijn gemaskerde superheld. Gaandeweg over de film nemen Reeves en Pattinson ons mee door de karaktergroei die Bruce Wayne meemaakt. Dit personage begint zich te realiseren dat zijn Batman voor meer geschikt is dan alleen misdadigers bang maken.

Pattinsons Batman zegt: “I’m Vengeance” aan de start van de film, maar zijn Bruce Wayne leert in dit verhaal, dat hij voor de burgers van Gotham City ook een symbool van hoop kan zijn. De acteerprestatie van Robert Pattinson maakt deze transitie, of eerder karaktergroei, nog sterker. Er is nog nooit een superhelden film geweest waarbij de focus van het acteerwerk van de protagonist zoveel lag op het non-verbale. Pattinson weet een ongelofelijke indruk achter te laten met zijn acteerwerk.

The Batman (2022)

De acteur weet het publiek te overtuigen van zijn rol als een gebroken Bruce Wayne en een twijfelende Batman. De manier hoe hij beweegt is ongelofelijk indrukwekkend, en zegt zoveel (zonder het gebruik van woorden). Door zijn acteerprestatie geloof je dat dit niet zomaar een nieuwe versie van Batman is. Dit is namelijk de beste versie van The Batman. Dit is de ideale Batman.

Pattinson is niet de enige acteur die een topprestatie levert. De gehele cast van The Batman is namelijk in topvorm. Zo is Colin Farrell niet terug te herkennen in zijn rol als Oswald Cobblepot (alias de Penguin). Niet alleen is het uiterlijk van Farrell volledig verandert, maar ook zijn eigen stem is niet te vergelijken met die van de Penguin. Farrell levert een van zijn beste acteerprestaties tot nu toe. En dat doet hij in een film waar hij een van de (kleinere) bijrollen heeft.

The Batman (2022)
Bron: Warner Bros., Warner Bros. Nederland, DC Comics, DC Entertainment, fanart.tv, 6th & Idaho Productions.

Zijn rol als de Penguin is nu al iconisch te noemen. De manier hoe hij praat, en beweegt, is zo levendig en uniek dat je niet anders dan plezier kunt beleven met dit personage. Zoë Kravitz is de beste Selina Kyle en Catwoman. Sorry, not sorryMichelle Pfeiffer en Anne Hathaway. Haar Selina Kyle bevat veel meer diepgang. Dit is een personage dat in armoede en verkeerde omgevingen is opgegroeid. Haar Selina Kyle weet wat het betekent om van weinig geld te kunnen leven.

De kostuumontwerpers Jacqueline DurranDavid Crossman en Glyn Dillon laten dit met hun ontwerp voor het Catwoman kostuum zien. Het masker van Catwoman is iets wat namelijk gemakkelijk voor weinig geld gemaakt kan worden. Paul Dano is een intimiderende schurk die filmkijkers, die niet tegen horrorfilms kunnen, nachtmerries zal bezorgen. Zijn Riddler is niet alleen een tegenhanger als antagonist voor Pattinsons Batman, maar ook voor zijn Bruce Wayne.

The Batman (2022)

Beide de Riddler en Bruce Wayne zijn op een jonge leeftijd getraumatiseerd door de corrupte bende die hun familie vernietigde. Bruce Wayne vond redding in zijn alter ego The Batman – een vigilante die buiten de regels van het rechtssysteem werkt. Riddler heeft niet de luxe optie gehad om met bakken vol geld een kostuum te maken en wraak te nemen op de corrupte criminelen uit de stad.

In plaats daarvan werd Paul Dano’s Riddler naar een weeshuis gestuurd, waar volgens hem: “elke winter minstens een baby door de kou stierf”. Het publiek zal onder de indruk zijn van Paul Dano’s Riddler, omdat we begrijpen waar zijn kwade en wraakzuchtige gedachtegangen vandaan komen – ook al keuren we zijn acties uiteraard niet goed. Is Paul Dano als mysterieus als Heath Ledger’s Joker? Dat zeker niet, maar dat hoeft ook niet. Dit zijn twee verschillende schurken, dus dat is appels met peren vergelijken.

The Batman (2022)

Heath Ledger’s Joker is zeker meer iconisch als een schurk, maar als we kijken naar de acteerprestaties van beide Ledger en Dano, dan zijn ze gelijk aan elkaar. Jeffrey Wright is de perfecte James Gordon. De interacties tussen Wrights Gordon en Pattinsons Batman zijn zo iconisch dat je het kan vergelijken met die van literaire helden Sherlock Holmes en dr. Watson. Andy Serkis is zoals gewoonlijk krachtig. Het is geweldig om te zien hoe Serkis en Reeves sinds Dawn of the Planet of the Apes samen zijn blijven werken.

Deze samenwerking blijft ook zijn vruchten afwerpen, want Serkis zet een topprestatie neer. Niet alleen als de butler Alfred Pennyworth, maar ook als een soort adoptievader van Bruce Wayne. John Turturro is imponerend als Carmine Falcone, vooral omdat de acteur kalm, maar gevaarlijk overkomt. Verder zijn Peter SarsgaardJayme LawsonGil Perez-AbrahamBarry Keoghan en Alex Ferns ook uitstekend in hun kleine bijrollen.

The Batman (2022)

Het camerawerk van cinematograaf Greig Fraser is uitzonderlijk goed. Dankzij zijn camerawerk ziet The Batman er uit als een van de prachtigste films van de afgelopen eeuw. Fraser weet met zijn camerawerk het publiek in de schoenen van personages als Bruce Wayne, Batman, de Riddler en de Penguin te zetten. Dit doet hij door met zijn camerawerk regelmatig de focus te leggen op close-ups van deze personages.

Daarbij neemt hij niet alleen close-ups van de voorkant van de gezichten, maar ook van bijvoorbeeld de achterkant. Hierbij kun je denken aan hoe de camera vanuit achter de motorhelm van Bruce Wayne het beeld opneemt. Hierbij schept Fraser het beeld dat Bruce Wayne aan het dissociëren is. Dit is iets wat ook in het verhaal best waar kan zijn, omdat Reeves met zijn Batman film een imperfecte en onzekere superheld maakt.

The Batman (2022)

Het beste onderdeel van Frasers camerawerk komt naar boven bij de intense en spannende auto achtervolgingsscène. De camera is op allerlei bijzondere manieren aan de auto’s geplakt, waardoor we wisselen van verschillende derde persoons- en eerste persoonsperspectieven. Het moment dat Batmans auto de andere auto van de grond beukt, is een van de stoerste beelden die je ooit in een film zult zien.

The Batman zou niet hetzelfde zijn zonder de prachtige en ontroerende muziek van Michael Giacchino. Een bijzonder feitje hiervan is dat de componist al begon met het componeren van de muziek, voordat de eerste beelden waren opgenomen. De componist heeft de personages van Batman, Riddler en Catwoman allemaal een eigen muzikale thema met een duidelijke identiteit gegeven. Batman krijgt een piekerende, epische, maar trieste muzikale identiteit.

The Batman (2022)

Voor het personage Riddler wordt klassikale muziek gebruikt, waarbij een kinderkoor te horen is. Terwijl Catwoman een muzikaal thema krijgt dat afgeleid kan worden naar de grootse filmmuziek uit film noir films. De muziek van Giacchino is zo belangrijk voor The Batman dat er niet over de film gepraat hoort te worden, zonder zijn iconische werk te benoemen. Giacchino laat het werk van Hans Zimmer’s score voor The Dark Knight trilogie minder bijzonder klinken.

The Batman componist bracht zijn volledige ziel voor het componeren van de muziek. Dat de emotionele en atmosferische kanten van The Batman zo goed werken, is grotendeels dus ook aan Giacchino te danken. Mijn favoriete onderdelen uit de score zijn toch wel: “Can’t Fight City Halloween”, “Escaped Crusader”, “Highway to Anger Zone”, en uiteraard “The Batman”.

The Batman (2022)

Matt Reeves laat met The Batman zien hoe je met je eigen visie een originele en losstaande superhelden film kan maken. De regisseur had een duidelijk idee voor zijn Batman film, en heeft daarna bijna 5 jaar gewerkt om dit idee tot een perfecte film uit te werken. En raad eens? Dit is hem ook nog eens gelukt.

The Batman is een van de weinige films die met zijn verdiende vijf sterren ook echt staat voor fenomenale perfectie. Dit is een film die zoveel voor mij betekent als persoon. Niet alleen als filmrecensent en journalist, maar ook gewoon als toeschouwer. Ik ben dol op The Batman. Ik ben gek op The Batman. Na het zien van deze film, kan ik bijna aan niets anders meer denken. Het heeft me daarom ook zoveel moeite gekost om deze recensie te schrijven. Ik kan op geen enkele manier zo dichtbij komen bij het beschrijven van de perfectie die Reeves met zijn team heeft gemaakt met The Batman.

Met een duidelijke karaktergroei van het hoofdpersonage en de natuurlijke ontwikkeling van het verhaal, voelt The Batman aan als een film die een kortere speeltijd heeft dan 2 uur en 57 minuten. Robert Pattinson brengt zijn set van acteertalenten naar zijn interpretatie van deze legendarische fictionele held. Ik ben serieus als ik zeg dat hij de eerste acteur is die een Academy Award hoort te winnen voor zijn hoofdrol in een superhelden film.

De rest van de cast is ook uitzonderlijk goed. Van Farrell naar Wright, en van Kravitz, naar Dano en Serkis. Het camerawerk Fraser is prachtig en het zou me niet verbazen als hij bij de volgende Academy Award nominaties genomineerd zal worden voor zijn werk aan The Batman. Het zou me daarnaast ook niet verbazen als Michael Giacchino genomineerd gaat worden, want zijn filmmuziek voor The Batman is een van de beste stukken filmmuziek van de afgelopen 25 jaar.

Uiteindelijk is The Batman een film die je gezien hoort te hebben. En als je dat al hebt gedaan, hoor je de film eigenlijk zelfs jaarlijks te blijven kijken. Zo goed is, en blijft, de film. The Batman is nu te koop op 4K Ultra HD, Blu-ray, DVD en Steelbook op Bol.com. Daarnaast is de film te huur en te koop op Pathé Thuis. Ook is The Batman te streamen op HBO Max in Nederland.