The Conjuring 2 (2016) – Film Recensie

Met mijn eerste Halloween Special wil ik dit jaar in oktober meerdere horror-, thriller-, en monsterfilms recenseren of tippen. Dit keer recenseer ik de bovennatuurlijke horrorfilm The Conjuring 2. De film staat in het Verenigd Koninkrijk ook wel bekend als The Conjuring 2: The Enfield Case. Het doel van een horrorfilm is regelmatig om echte schrikreacties op te brengen. Met schrikreacties bedoel ik niet alleen de daadwerkelijke schrik, maar ook de onderliggende spanning en angst die bij je op kan komen tijdens het kijken van een enge film.

De eerste film uit The Conjuring filmreeks wordt door een redelijk aantal filmliefhebbers en recensenten (terecht) beschouwd als een van de beste moderne horrorfilms. The Conjuring uit 2013 zit als film niet alleen goed in elkaar, maar weet daarnaast ook nog oprecht angstaanjagend en spannend te zijn. Er lag dus een moeilijke taak klaar voor terugkerende regisseur James Wan om met The Conjuring 2 het publiek minstens net zo bang te maken als dat hij deed met het eerste deel. Het bizarre is dat dit hem nog gelukt is ook.

Over The Conjuring 2 (2016)

The Conjuring 2 is een Amerikaanse bovennatuurlijke horrorfilm uit 2016. De film is geregisseerd door James Wan. Het scenario van de film is geschreven door Wan, Chad Hayes, Carey W. Hayes, en David Leslie Jones. The Conjuring 2 is het vervolg op The Conjuring uit 2013. Daarnaast is dit het tweede deel uit de filmreeks van The Conjuring. Ook is The Conjuring 2 de derde film uit het filmuniversum van The Conjuring (als je de spin-off films meerekent). Patrick Wilson en Vera Farmiga keerden voor dit deel terug om hun rollen als paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren te spelen. De cast van de film bestaat verder uit (onder andere) Frances O’Connor, Madison Wolfe, Simon McBurney, en Franka Potente.

Het verhaal van The Conjuring 2 volgt de Warrens als ze in 1977 reizen naar Engeland om de Hodgson familie te helpen. De Hodgson familie heeft te maken met activiteiten van bovennatuurlijke wezens in hun huis. In juli 2013 werd al voor de release van de eerste Conjuring film aangekondigd dat New Line Cinema een vervolg aan het ontwikkelen was waarbij Farmiga en Wilson beide zouden terugkeren. In oktober 2014 werd er bekendgemaakt dat Wan terug zou keren om de film te regisseren. Ditmaal zou hij ook meehelpen aan het scenario van de film.

The Conjuring 2 had zijn wereldpremière bij het TCL Chinese Theatre op 7 juni 2016. Daarna werd de film in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht op 10 juni 2016. The Conjuring 2 kwam op 8 juni 2016 in België en op 9 juni 2016 in Nederland. De film ontving over het algemeen positieve kritieken van de recensenten. The Conjuring 2 kreeg in september 2018 een spin-off prequel genaamd The Nun. Daarnaast kwam er in juni 2021 ook een direct vervolg uit genaamd The Conjuring: The Devil Made Me Do It.

Bekijk hier de officiële trailer van The Conjuring 2 (2016). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

The Conjuring 2 opent met een voice-over van Vera Farmiga’s personage Lorraine Warren. Ze verteld dat na alles wat ze hebben gezien, niet echt meer schrikken van bovennatuurlijke situaties. Toch blijft een spookachtige ervaring haar achtervolgen. The Conjuring 2 laat de gebeurtenissen en evenementen die leidden tot deze spookachtige ervaring zien. Daarnaast krijgen we de ervaringen van beide Ed en Lorraine Warren te zien. Naast een griezelige opbouw met de voice-over van Lorraine Warren weet de cinematografie van Don Burgess ook direct indruk op te wekken. Burgess weet in zijn cinematografie de aandacht van onze ogen altijd op de juiste plek te richten.

Van gecentreerde personages tot voorwerpen die intrige opbrengen en van belang zijn voor het verdere verloop van het verhaal. In The Conjuring 2 wordt er verder op een benauwde manier gebruik gemaakt van het camerawerk, waarbij de camera snel – maar natuurlijk – kan omdraaien om de focus in het beeld te veranderen. De montage van Kirk Morri helpt bij het versterken van dit verstikkende camerawerk. De combinatie van Burgess’ camerawerk en Morri’s montagewerk zorgen ervoor dat er tijdens de film gevoelens van onevenwicht kunnen ontstaan. Het idee dat de wereld van visioenen, demonen en geesten anders is dan onze wereld, wordt al tijdens de openingsscène duidelijk gemaakt door het camerawerk en de montage.

The Conjuring 2 (2016)
Bron: HBO Max, fanart.tv, New Line Cinema, RatPac-Dune Entertainment, The Safran Company, Atomic Monster, Evergreen Media Group, Warner Bros., en Warner Bros. Nederland.

Het kleurgebruik in de grime en make-up is ook een duidelijk pluspunt van The Conjuring 2. De make-up afdeling van de film weet een blijvende indruk achter te laten. Een goed voorbeeld hiervan is terug te zien in hoe de make-up afdeling kleur gebruikt in grime en make-up als Lorraine Warren de werelden van haar visioenen binnentreed. Ze krijgt dan een koortsige geelgroene laag rondom haar ogen, waarbij haar oogkleuren onnatuurlijk helder zijn. Het helpt dat het camerawerk van Burgess ook duidelijk een transitie vertoont wanneer Lorraine Warren de wereld van haar visioenen binnentreed.

Ook de geluidsafdeling heeft een geweldige prestatie neergezet bij het scheppen van demonische stemmen en voice-overs die simpelweg angstaanjagend zijn. Daarnaast weet deze afdeling ook uitstekend gebruik te maken van piepende en krakende geluiden. Componist Joseph Bishara keerde opnieuw terug om de muzikale score van The Conjuring 2 te componeren. Opnieuw levert hij een bezeten en beangstigende muzikale score. De visuele effecten en computer gegenereerde beelden van de demonen, geesten en monsters zijn ook goed uitgewerkt.

The Conjuring 2 (2016)

Voor de Crooked Man werd er echter geen CGI gebruikt om het monster vorm te geven. Het monster werd geschept door in slow motion de acteur – in zijn kostuum – te filmen terwijl hij achteruit loopt. In de montage werd dit proces versneld en omgekeerd. Hierdoor is het Wan, de crew en de acteur gelukt om een bovennatuurlijke monster neer te zetten. Hierbij komt het zelfs over alsof de Crooked Man gemaakt is met stop-motion animatie – wat dus niet het geval is! Beide de Non en de Crooked Man zijn geweldige toevoegingen aan The Conjuring franchise geweest. Ze brengen flink wat spanning en adrenaline levels van angst op.

Over spanning en angst gesproken: The Conjuring 2 is naar mijn mening een van de beste en effectiefste horrorfilms. Zoals Farmiga’s personage benoemd wil je na het kijken van The Conjuring 2 “nooit meer dichter bij de hel komen.” De horrorfilm bevat niet alleen jump scares waarvan je schrikt, maar ook een angstaanjagende opbouw aan bovennatuurlijke verschrikkingen. De combinatie van Wans regie, het verhaal, het acteerwerk van de cast, en technische aspecten als het camerawerk, de montage, de make-up, het kleurgebruik en de visuele effecten zorgen voor een gruwelijk enge film.

The Conjuring 2 (2016)

Dat The Conjuring 2 als een horrorfilm zo verschrikkelijk goed werkt, komt ook doordat het verhaal goed geschreven is en thematisch sterk in elkaar zit. Het scenario van James Wan, Chad Hayes, Carey W. Hayes, en David Leslie Jones krijgt het voor elkaar dat we geven om de personages uit het verhaal. We voelen empathisch mee met zowel de familie uit Engeland als de Warrens. Hierdoor bouwen we een connectie met deze personages op en willen we niet zien dat hun iets ergs overkomt. Doordat de familie uit Engeland constant geteisterd wordt door demonische wezens blijven we ook onze adem inhouden uit angst voor wat er kan gebeuren.

Naast dat de scenarioschrijvers empathie op weet te brengen voor de hoofd- en bijpersonages, lukt het ze ook om onderwerpen als armoede, religie en veramerikanisering terug te laten komen in het verhaal. Het hoofdthema van The Conjuring 2 gaat echter over het loslaten en verder gaan met je leven. Dit is terug te zien in het verhaal van de familie uit Engeland die verder moet gaan met hun leven nadat de vader het gezin heeft verlaten. De Warrens willen proberen hun werk als paranormale onderzoekers los te laten.

Daarnaast zijn er ook enkele demonen in de film die hun verleden of doelen niet los kunnen laten. Ondanks dit sterke thematische subplot, had het verhaal van The Conjuring 2 wel nog wat verfijnd kunnen worden. Enkele bijpersonages krijgen namelijk veel minder karakterontwikkeling en onderbouwing dan andere bijpersonages. Daarnaast komt de film – vooral richting zijn einde – te melodramatisch over. Hierdoor komt het einde van de film ook wat cliché over.

The Conjuring 2 (2016)

Uiteindelijk blijft The Conjuring 2 een uitstekende horrorfilm die niet alleen oprecht angstaanjagend is, maar ook nog een goed verhaal bevat. Er kan dus zeker gezegd worden dat The Conjuring 2 een krachtige keuze is om de Halloween filmmaand dit jaar mee te starten. De film bevat net zoals zijn voorganger een sterke regievisie van filmmaker James Wan. De regisseur heeft daarnaast samen met Chad Hayes, Carey W. Hayes, en David Leslie Jones een sterk verhaal geschreven dat je empathisch laat meevoelen met de filmpersonages.

Toch mag er wel gezegd worden dat het verhaal op enkele plekken wat verfijnd had kunnen worden. Er zijn enkele bijpersonages die als een eendimensionale karikatuur overkomen. Deze personages hadden kunnen profiteren van meer diepgang of karakterontwikkeling. Ook wordt het verhaal richting zijn einde te melodramatisch, waardoor de laatste twintig minuten van de film wat cliché aanvoelen. Ondanks dit minpunt mag er zeker gezegd worden dat de film uitstekende cinematografie en montagewerk bevat.

De grootste sterren van de film zijn echter het subtiele kleurgebruik, de bijzondere make-up effecten en de gruwelijke visuele effecten. Deze drie aspecten zorgen er echt voor dat The Conjuring 2 een angstaanjagende moderne horrorfilm is die sterk aan te raden valt voor horrorliefhebbers en fans van de filmmaand Halloween. The Conjuring 2 is nu te kijken op HBO Max in Nederland.