The Dive (2023) – Film Recensie

The Dive is een spannende thriller film waarin de psychologische effecten van onder water gevangen zitten, worden onderzocht. Hierin spelen regisseur Maximilian Erlenwein en scenarioschrijver Joachim Hedén met thema’s als depressies en het terugvinden van je zusterschap, nadat je elkaar ontgroeid bent. Ondanks dat The Dive (ook) een conceptueel sterke thematische film is, weet de film vooral op zijn technische vlakken een sterke indruk achter te laten. Hierbij kan het werk van de geluidsafdeling het grootste pluspunt van deze thriller film genoemd worden.

De geluidsafdeling leveren samen met de filmmuziek van componisten Volker Bertelmann en Raffael Seyfried verbluffend goed geluid af. Dat de onder water scènes zo spannend overkomen, is in The Dive grotendeels te danken aan het krakende en helse geluid. Naast het werk van de geluidsafdeling valt ook het camerawerk van cinematograaf Frank Griebe op. Griebe experimenteert in zijn camerawerk met de thematische kant van het verhaal.

Hierbij laat de cinematograaf de personages onder water regelmatig opgeslokt worden in complete duisternis – net zoals dat kan gebeuren bij mensen die lijden onder een (hevige) depressie. Het is alleen wel jammer dat er in de montage regelmatig gebruik wordt gemaakt van dezelfde flashbacks en technieken om op de emoties van het filmpubliek in te spelen. De film oogt hierdoor repetitief en soms zelfs emotioneel manipulerend. Toch is The Dive een degelijk goede thriller film die zelfs op een uitstekende manier de angst voor onder water vast komen te zitten weet uit te beelden.

Over The Dive (2023)

The Dive is een Duitse thriller film uit 2023. De film is geregisseerd door Maximilian Erlenwein. De regisseur schreef het scenario van de film samen met Joachim Hedén. De cast van The Dive bestaat uit onder andere Sophie Lowe en Louisa Krause. Het verhaal van The Dive laat zien hoe een avontuurlijke diepzeeduik op een van ‘s werelds meest afgezonderde locaties een wanhopige strijd wordt om te overleven voor de zussen Drew en May. Wanneer een aardverschuiving rotsen in zee doet storten, wordt May daardoor namelijk geraakt.

Ze komt vast te zitten op de bodem van de oceaan. Met een gevaarlijk laag zuurstofgehalte is het aan Drew om haar zus te bevrijden en haar leven te redden. Terwijl Drew wanhopig probeert hulp te vinden, voert May haar eigen psychologische strijd. Drew gebruikt al haar vindingrijkheid om haar zus te redden van een dreigende dood en zet hiervoor haar eigen leven op het spel. The Dive is op 12 oktober 2023 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. Mijn dank aan Just Entertainment voor het versturen van een online recensie-exemplaar.

Bekijk hierboven de officiële trailer van The Dive (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Gruwelijk geluidsgebruik en filmmuziek

De filmtoeschouwers kunnen al vanaf de start van de film luisteren naar het bijzondere werk van de geluidsafdeling. The Dive start zelfs met de toenemende harde geluiden van de zeewateren. We horen het steeds harder stromen terwijl de winden tegen de zeegolven aan het knetteren. Het werk van de geluidsafdeling is het beste onderdeel van deze Duitse thriller film. De geluidsafdeling weet een krachtige balans te vinden tussen de verschillende soorten geluidseffecten. Hierbij weten vooral de geluidseffecten die onder water ingezet worden, het filmpubliek onder de indruk te brengen.

De personages die onder water duiken zorgen voor verschillende soorten geluiden en de geluidsafdeling weet dit allemaal geloofwaardig over te brengen. Van het onder water trappelen tot de bewegende waterbubbels. En van het ademen via een luchttank tot het communiceren via de intercom van de duikpakken. De geluidsafdeling weet ook goed in te spelen op de horror van het onder water zwemmen.

The Dive (2023)
Bron: Just Entertainment, Filmdepot.nl, Falkun Films, Augenschein Filmproduktion, Logical Content Ventures, Logical Pictures, MFG Films en Protagonist Pictures.

Dit doen ze door afgrijselijke krakende en andere onnatuurlijke of onbekende geluiden terug te brengen in deze filmscènes. Het leven onder water is grotendeels omvangen door een mysterieuze duisternis van ongekende beelden en geluiden. Van de crew weten de geluidsafdeling samen met componisten Volker Bertelmann en Raffael Seyfried het meest de show te stelen. De componisten leveren een bijzondere prestatie af met hun filmmuziek.

De filmmuziek weet het werk van de geluidsafdeling te ondersteunen en te verrijken. De componisten scheppen met hun filmmuziek het gevoel alsof je zelf onder water aan het duiken bent en je oren dicht voelt gaan. Helaas zijn de verhoudingen tussen de filmmuziek en de dialogen van de actrices niet altijd even goed in balans. Doordat het geluidsvolume van de filmmuziek regelmatig luider is, is het soms moeilijk om de dialogen van de hoofdrolspelers te verstaan.

The Dive (2023)

Intens en ontroerend camerawerk

Naast het werk van de geluidsafdeling en de componisten is het vooral cinematograaf Frank Griebe die met zijn camerawerk de aandacht van het filmpubliek zal weten te pakken. Griebe heeft op een uitzonderlijke manier de onder water scènes in beeld gebracht. Het oogt dynamisch en uniek, terwijl de personages regelmatig terugkeren naar dezelfde plek in het filmverhaal. De cinematograaf weet de onder water scènes levendig te houden door op een experimentele manier gebruik te maken van de thematiek uit de film.

In The Dive lijkt het personage May te worstelen met haar innerlijke demonen en depressieve gedachten. Wanneer dit personage onder water vast komen te zitten wordt ze in een claustrofobische setting geconfronteerd met haar gedrag, gevoelens en gedachten. Griebe portretteert May’s depressiviteit door haar gedachten en gevoelens te visualiseren. We zien May terugdenken aan haar recente gesprekken met Drew.

The Dive (2023)

Hierin spelen deze gesprekken zich steeds anders af. Hoe deze gesprekken zich uitspelen is sterk verbonden aan May’s depressieve gemoedtoestand en hoeveel ze daar aan ingeeft. Ook krijgen we meerdere malen flashbacks te zien naar haar kindertijd. Hierin wisselen leuke herinneringen zich af met gebeurtenissen die een traumatische impact op haar lijken hebben gehad. Als laatste speelt Griebe ook op een experimentele manier met het isoleren van May.

De cinematograaf onderzoekt wat het onder water vast zitten kan doen op de emotionele status van iemand die al mentale problemen heeft. In zijn camerawerk laat Griebe dit personage opgeslokt worden door de duisternis van de onbekende diepe wateren. Dit symboliseert ook hoe haar donkere depressieve gevoelens haar gedachten aan het overnemen zijn. Griebe’s camerawerk is intens, ontroerend, maar soms wat herhalend. Hierdoor oogt de cinematografie van The Dive soms ook wat emotioneel manipulerend.

The Dive (2023)

Rivaliteit en compassie

De relatie tussen de twee zussen – May en Drew – wordt vanaf de start van de film al duidelijk neergezet. Bij de eerste interacties tussen de twee zussen worden hun onderlinge relatie en tegenstrijdige persoonlijkheden al sterk weergegeven. De twee zussen lijken onbewust rivaliteit met elkaar te ervaren. Doordat de twee zussen alsnog compassievol met elkaar omgaan, oogt deze rivaliteit niet ongepast, maar eerder charismatisch en gelaagd. The Dive is naast een thriller eigenlijk ook een familiedrama.

Een familiedrama waarin twee zussen elkaar terugvinden nadat ze al voor een langer tijd elkaar niet meer hebben kunnen peilen. Aan de start van de film lijken de twee zussen voor het eerst in een lange tijd weer aan het bijpraten te zijn, omdat ze levensgebeurtenissen van een jaar geleden nu voor het eerst horen. Een goed voorbeeld hiervan is het feit dat May nu pas erachter komt dat Drew niet meer werkt voor een reismagazine, omdat deze vorig jaar failliet ging. Werkgerelateerde vragen worden afgewisseld met vragen over liefde en lust.

The Dive (2023)

Hierin lijkt May de gedeprimeerde, oudere en soms wat jaloerse zus te zijn, terwijl Drew oogt als de enthousiaste en chaotische jongere zus. De flashbacks en herinneringen naar het verleden laten zien dat de twee zussen als kinderen veel hechter waren. May’s depressie lijkt roet in het eten gegooid te hebben, waardoor de twee zussen langzamerhand uit elkaar zijn gaan groeien. Het acteerwerk van de twee hoofdrolspeelsters is toepasselijk op de karaktertypes die ze spelen.

Louisa Krause klinkt droog en regelmatig emotieloos als May, terwijl Sophie Lowe haar personage Drew als een hyperactieve enthousiasteling weergeeft. De twee actrices zijn niet echt memorabel als hun personages, maar ze weten alsnog de klus te klaren. De onderlinge relatie tussen deze twee zussen is memorabeler dan de personages en de respectievelijke actrices zelf. In The Dive krijgen deze twee actrices namelijk niet altijd evenveel te doen om te schijnen in hun acteerwerk. Ze overtuigen meer met hun dialogen en fysieke acteerprestaties dan hun non-verbale acteerwerk.

The Dive (2023)

The Dive is een redelijke film die vooral op enkele technisch gebieden imponerend oogt. Hierbij weet de geluidsafdeling het indrukwekkendste werk af te leveren. De geluidseffecten die onder water ingezet worden, klinken oorverdovend echt. Filmtoeschouwers zullen door het unieke en geloofwaardige geluidsgebruik regelmatig zelf het gevoel hebben alsof ze onder water aan het duiken zijn. De claustrofobische filmmuziek weet het werk van de geluidsafdeling te versterken. Ook het camerawerk van cinematograaf Frank Griebe behoort tot de beste aspecten van The Dive.

De cinematograaf weet de onder water scènes spannend te houden door in zijn camerawerk op een experimentele manier te onderzoeken wat gevangen zit in de diepe oceaan met je mentale welzijn kan doen. Het personage dat gevangen onder water komt te zitten heeft al last van depressieve gedachten en mentale problemen. Hierdoor kan er in de cinematografie en montage wat extremer gespeeld worden met het concept dat dit personage haar leven voorbij ziet flitsen. Toch hadden de cast en crew iets meer variatie in dit concept kunnen brengen.

In de montage wordt er regelmatig gebruik gemaakt van dezelfde ideeën en flashbacks. Hierdoor oogt de film repetitief en zwakt de thematische kracht van de film af. Ook het acteerwerk van de cast had beter gekund. De twee hoofdrolspeelsters zijn niet slecht in hun rollen, maar echt bijzonder zijn ze ook niet te noemen. The Dive is daarom vooral aan te raden als je op zoek bent naar een film die op een technische bijzondere en spannende manier de mysterieuze en duistere onder water wereld weet weer te geven. The Dive is nu te zien in de Nederlandse bioscopen.